Onweerskansen donderdag 09-08-2018

Topic gezien door 24243 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 08 aug 2018 - 13:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeneralDuke

Hirlam lijkt het inderdaad wat overschat te hebben. Volgens de 0Z run zou het laag iets (~20 km) oostelijker moeten liggen maar ook 3 of 4 hPa verder uitgediept. En zou er in de komende 2 uur nog zo'n 40 mm moeten vallen over een strook dwars over het land. Dat zie ik niet meer gebeuren met de huidige radarbeelden.
EC heeft het laag beter te pakken (zowel qua locatie als sterkte), en modelleert voor de komende vijf uur nog zo'n 20 mm aan de kust. Even afwachten of dat hem nog wordt daar.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Mariska

Wat is eigenlijk de prognose voor de neerslag voor vanavond?

Ik moet straks naar Arnhem en vraag mij af of de laatste regen voor de regio's Eindhoven en Arnhem nu wel voorbij is. Of komt er nog wat uit de hoge hoed?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

htoutenh

Citaat van: TMCThomas op do 09 aug 2018 - 15:16
Hier is toch al best wel wat gevallen, teller staat op 24mm en het regent nog steeds aardig door.

Ik ben uitgegaan van Weerplaza die tot 15.00 uur bij Deelen 7,6 mm geeft. Kan natuurlijk best dat Heteren veel meer heeft, maar op geen van de KNMI stations is tot nu toe veel meer dan iets van 12/13 mm gevallen.

jandeventer

ik maar denken t gaat vanavond los,is dit dan wat ze verwacht hadden of komen er vanavond ook nog onweers buiien in het midden van t land,anders valt t tot nu toe flink tegen

GeneralDuke

Citaat van: jandeventer op do 09 aug 2018 - 15:41
ik maar denken t gaat vanavond los,is dit dan wat ze verwacht hadden of komen er vanavond ook nog onweers buiien in het midden van t land,anders valt t tot nu toe flink tegen

Bijgevoegd de verwachting van EC t/m 5 uur vanmiddag. De grijze lijn die over het midden van NL loopt is de 5 mm grens. Ik zou zeggen dat dit toch redelijk overeenkomt met de werkelijkheid.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Eric

Kan het niet te maken hebben dat "men" de Tmax veel hoger had ingeschat?

hakkenbar

0,3 mm tot nu toe in Amsterdam.  Ik zie er niet veel meer bijkomen

dennis089

Citaat van: Mariska op do 09 aug 2018 - 15:28
Wat is eigenlijk de prognose voor de neerslag voor vanavond?

Ik moet straks naar Arnhem en vraag mij af of de laatste regen voor de regio's Eindhoven en Arnhem nu wel voorbij is. Of komt er nog wat uit de hoge hoed?

Ik denk niet dat er nog veel gaat vallen. Maar laat het even over aan Marsel of Armand of een van de andere weerdeskundige. Hier schijnt in ieder geval weer een klein zonnetje.

NitroGenetics

nou nou het is allemaal wel weer een storm in een glas water of niet... zucht. niet te min wel fijn dat de natuur weer wat water krijgt voor wat het waard is.

GeneralDuke

Citaat van: NitroGenetics op do 09 aug 2018 - 16:01
nou nou het is allemaal wel weer een storm in een glas water of niet... zucht. niet te min wel fijn dat de natuur weer wat water krijgt voor wat het waard is.

Nouja, de storm moet eigenlijk nog komen...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

JerryL

Citaat van: GeneralDuke op do 09 aug 2018 - 16:04
Nouja, de storm moet eigenlijk nog komen...

Wou net typen.... de storm komt nog.... dit is de regen. Allemaal leuk en aardig, maar die wind stond voor ca19uur tot ca2uur toch?

hakkenbar

Citaat van: JerryL op do 09 aug 2018 - 16:20
Wou net typen.... de storm komt nog.... dit is de regen. Allemaal leuk en aardig, maar die wind stond voor ca19uur tot ca2uur toch?

Welke regen ;-)

dennis089

hier begint de wind nu aan te trekken. direct merkbaar omdat het eigenlijk de hele dag zelfs met de buien vrijwel windstil was.

GeneralDuke

Citaat van: hakkenbar op do 09 aug 2018 - 16:26
Welke regen ;-)

Ik zou zeggen bekijk de radar van de afgelopen 6 uur. Genoeg regen :)

Citaat van: JerryL op do 09 aug 2018 - 16:20
Wou net typen.... de storm komt nog.... dit is de regen. Allemaal leuk en aardig, maar die wind stond voor ca19uur tot ca2uur toch?

Zoiets dacht ik ja.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

hakkenbar

Citaat van: GeneralDuke op do 09 aug 2018 - 16:30
Ik zou zeggen bekijk de radar van de afgelopen 6 uur. Genoeg regen
[/quote

Ik vind het nogal tegenvallen de neerslagsommen tot nu toe, in vergelijking met wat de modellen voorschotelden.

Armand

Even kort de actuele situatie en hoe het er de komende uren uit gaat zien:



We zien het lagedrukgebied actueel uitdiepen boven Belgiƫ. Ten zuiden en ten westen van de kern gaat zich het windveld vormen. Ten oosten zit nu een buienlijn met enkele stevige onweerders ertussen die richting het noordoosten en Duitsland trekt. Lokaal kan er hier tientallen millimeters aan regen vallen. Het grote regengebied boven de Noordzee/Engeland komt niet over ons land heen. Hooguit kan het uiterste noord(westen) hier nog wat van meekrijgen later vanmiddag en vanavond. Achter de buienlijn kunnen elders in het land wel nog wat nieuwe buitjes ontstaan, echter zonder extremiteiten.

Het windveld is ons volgende aandachtspunt. Dit zal naar mate de kern verder gaat uitdiepen ook versterkt worden. Ik heb het idee dat de kern momenteel iets minder uitgediept is dan wat de modellen verwacht hadden voor dit tijdstip. Neemt niet weg dat de kern alsnog verder gaat uitdiepen en voor flinke windstoten gaat zorgen. Ik verwacht rond een uur of 18 een eerste, wat forse toename van de wind. Dit begint in het uiterste zuiden (lees Zeeland en de heuvels van Limburg) en trekt langzaam richting het noorden. In de eerste helft van de avond is grofweg het zuiden aan de beurt, in de tweede helft verplaatst het zwaartepunt zich ook over het midden van het land en het uiterste noorden zal waarschijnlijk iets voor middernacht in de (zeer) zware windstoten terecht komen.

Aan de kust kunnen, mits het laag voldoende uitdiept, de windstoten oplopen tot 110 misschien wel 120 km/u. De grootste kans op deze zeer zware windstoten is in het noordwesten en de Wadden, gezien daar het laag het meest is uitgediept en daarmee het windveld op z'n sterkst is. Boven land zijn de windstoten minder zwaar, maar nog steeds behoorlijk aanwezig met veelal 70-90km/u. Hoe meer naar het (noord)westen, hoe sterker de windstoten.

Het ligt er allemaal aan hoe snel het laag nu gaat uitdiepen. Ik heb dus momenteel het idee dat we op een ''achterstand'' zitten ten opzichte van de modellen. Mocht het laag daadwerkelijk minder snel uitdiepen, dan zal zeker in het zuiden de wind wat minder worden dan nu verwacht. Echter ook dan nog steeds (zeer) zware windstoten mogelijk hier, het gaat hoe dan ook even flink waaien ;)

Marsel

Korte update. Onderstaande 12z satellietplaat laat duidelijk zien dat de shortwave het grondlaag benaderd. Het sterke PVA gebied op de kop op 500hPa in rood, en in het geel de isotachen (lijnen van gelijke windsnelheid op 300hPa). Op het moment van schrijven ligt het nog niet al te uitgesproken grondlaag volgens de laatste waarnemingen ter hoogte Kortrijk (BE) net noord van de Frans-Belgishe grens. Zie rode 'L'. Kerndruk rondom 1007, langzaam dalend en hooguit 15G25kt zuid van de kern. Op de laatste radarscans is de wolkenband aan de westflank van het laag inmiddels langzaam met een indraaiende beweging begonnen hetgeen duidt op enige uitdieping als gevolg van interactie met de bovenlucht. De positie van de kern wordt op basis van een algoritme op de kaart met waarnemingen weggelegd (14z). In dit geval te noordelijk. De kern ligt op basis van de waarnemingen zelf nog ruimschoots zuid van Zeeland, zoals gezegd in de richting van WZW-BE.

De komende uren zal het laag aangeslagen worden door de inkomende shortwave terwijl het noordwaarts richting de RI van de jet wordt gedirigeerd. Dat zou gecombineerd dan de sterke bovenluchtdivergentie voor de rappe uitdieping moeten opleveren. De kerndruk zou dan de komende 4 tot 5 uur gemakkelijk 5 hPa moeten kunnen dalen terwijl het systeem over Nederlandse kustprovincies trekt. De zeer smalle knijpzone zuidwest van de kern wordt daarbij waarschijnlijk niet breder dan grofweg 100km. De komende uren zijn dus alles beslissend. Komt de uitdieping tot stand? Waarschijnlijk wel. Maar hoe ver de kerndruk vervolgens wegzakt en dus hoe sterk het windveld wordt is nog niet helemaal duidelijk. Nowcasten!

EDIT: @ Armand, great minds think alike. Je was me net voor ;).

Marsel

Harmonie12 doet het rustiger aan, evenals Hirlam12. Die laatste was sowieso al de minst actieve de afgelopen runs. Op basis van die data zou je zeggen op de zuidwestflank van het laag gusts langs de kust kortdurend 90-110km/h, kustprovincies 75-90km/h. Landinwaarts 60-75km/h. Is allemaal wat zwakker dan voorgaande runs. Neemt niet weg dat we de situatie moeten blijven volgen. Zeker ook met voorgaande uitvoer in gedachte....

dennis089

mooie uitleg beide heren. heel erg bedankt voor de duidelijkheid! alleen al dit soort informatie stukjes zou een stuk meer aandacht mogen krijgen van een groter deel van de bevolking.  8) :D

Jelte

ECMWF zit er qua windveld wel precies bij met de huidige metingen dus ik denk wel dat die de meest geloofwaardige verwachting oplevert.

Powered by EzPortal