Onweerskansen 07/08 augustus 2018

Topic gezien door 24976 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 06 aug 2018 - 16:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Tja de onweer en regen viel hier een beetje tegen. Stuk of 3 flitsen en 2mm aan regen. Maar die wind is wel heerlijk, zeker 's nachts was het even best speciaal.

vlerk

Citaat van: TMCThomas op wo 08 aug 2018 - 11:50
Tja de onweer en regen viel hier een beetje tegen. Stuk of 3 flitsen en 2mm aan regen. Maar die wind is wel heerlijk, zeker 's nachts was het even best speciaal.

Ik vond die wind vannacht bijna beangstigend. Uit het niks windstoten tot bijna 90 km/h.
Alles ramen en deuren stonden in ons appartement tegen elkaar open dus je kunt je voorstellen van wat voor kabaal wij wakker werden. :)

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op wo 08 aug 2018 - 10:47
In general voldeed het inderdaad aan jouw verwachtingen (of voldeden je verwachtingen aan de werkelijkheid?).

Kwam het door de shortwave die toch wat verder oostelijk uitsloeg, waardoor het grote cluster ook oostelijker kwam te liggen?


Goede vraag. In beginsel had ik aan de hand van het verwachte windprofiel op bais van de cordifi vector methode een relatief kleine oostelijke propagatiefactor verwacht. Dat liep in werkelijkheid dus op een onderschatting uit. Waar dat nu precies mee te maken heeft is mij niet helemaal duidleijk. Ik vermoed dat de cluster uiteindelijk ook deels heeft meegelift op de optilling langs de NO-waarts verplaatsende vore. Het systeem liep er enigszins op in en kon wellicht daardoor juist wat sneller oostelijker uitbouwen. Maar dat is een aanname :). Overigens was e.e.a. al een fractie oostelijker ontstaan dan zowel EC als Hirlam voorzien hadden (en dat zijn toch de leading modellen als het gaat om shortwaves en midlevel onstabiliteit).

GeneralDuke

Als ik trouwens een beetje door de stormkaarten van WRF blader (op meteociel) valt het me op dat de enige uitslaande parameter de 0-6 km schering is. 0-1 km is er nauwelijks, net als SRH, SBCAPE en MUCAPE. Van WRF moeten we dus niet te veel verwachten qua convectie gok ik :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: vlerk op wo 08 aug 2018 - 11:55
Ik vond die wind vannacht bijna beangstigend. Uit het niks windstoten tot bijna 90 km/h.
Alles ramen en deuren stonden in ons appartement tegen elkaar open dus je kunt je voorstellen van wat voor kabaal wij wakker werden. :)

Herkenbaar alleen dan minder heftig. Ook wij sprongen uit ons bed toen de boel begon te klapperen.

Vraagje: de windsprong, in hoeverre liep die bij jullie nog voor de onweersbuien uit?

Eric

Citaat van: Marsel op wo 08 aug 2018 - 11:57
Goede vraag. In beginsel had ik aan de hand van het verwachte windprofiel op bais van de cordifi vector methode een relatief kleine oostelijke propagatiefactor verwacht.

:o WAT???  :o
Begrijp hier dus écht niets van, sorry....

TMCThomas

Citaat van: Marsel op wo 08 aug 2018 - 12:00
Vraagje: de windsprong, in hoeverre liep die bij jullie nog voor de onweersbuien uit?
vrijwel gelijk het leek zelfs of de eerste wind gewoon van de buien was en niet van de windsprong want in het begin viel de windkracht wel mee.

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op wo 08 aug 2018 - 12:00
Als ik trouwens een beetje door de stormkaarten van WRF blader (op meteociel) valt het me op dat de enige uitslaande parameter de 0-6 km schering is. 0-1 km is er nauwelijks, net als SRH, SBCAPE en MUCAPE. Van WRF moeten we dus niet te veel verwachten qua convectie gok ik :P

Zal met name een strook over W/C-DU zijn die er langs het KF met supercell kansen vandoor gaat. Betwijfel of dat voor O-NL ook tot de mogelijkheden behoort. Onweerskans ja, supercell? Waarschijnlijk niet. Eerder multicell vanaf grofweg 6000ft met squall/bow karakter.

Citaat van: Eric op wo 08 aug 2018 - 12:00
:o WAT???  :o
Begrijp hier dus écht niets van, sorry....

No problem :). Klinkt moeilijker dan het is. Komt er op neer dat je met behulp van twee vectoren, die een bepaalde lengte en richting krijgen op basis van de te verwachte winden, een idee probeert te krijgen van resulterende stormmotion.

vlerk

Citaat van: Marsel op wo 08 aug 2018 - 12:00
Herkenbaar alleen dan minder heftig. Ook wij sprongen uit ons bed toen de boel begon te klapperen.

Vraagje: de windsprong, in hoeverre liep die bij jullie nog voor de onweersbuien uit?

Op het moment dat ik wakker werd van de wind was er mijn inzien geen onweer. Na een paar minuten wel wat bliksem, maar doordat de wind flink loeide hoor ik bijna geen donder.

De wind was dus zeer nadrukkelijk aanwezig voordat er enig onweer aanwezig was.

RealDeal

Citaat van: Marsel op wo 08 aug 2018 - 12:00
Vraagje: de windsprong, in hoeverre liep die bij jullie nog voor de onweersbuien uit?
Hier in Helmond bij het 1e front (die uiteindelijk hier geen Regen bracht) was het 5-10 minuten er voor.
Was wel erg freaky want het waaide echt gruwelijk hard gedurende 5-10 minuten.

Bij de 2e rond 5 uur was het korter op de "bui", 3-5 minuten ervoor en ook niet zo krachtig als bij de 1e.
1 harde klap onweer met dikke roffel, verder meer een lichtshow. Regen is er ook niet echt gevallen helaas...

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op wo 08 aug 2018 - 12:00
Vraagje: de windsprong, in hoeverre liep die bij jullie nog voor de onweersbuien uit?

Toen ik ging slapen om half1 was de wind enigszins aan het aantrekken maar nog niet doorstaand. Volgens radarbeelden vielen de eerste druppels hier rond 1:45, maar toen sliep ik al.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Dank voor de respons allen. De rede dat ik het vroeg was vooral omdat ik het idee kreeg dat de cluster op een gegeven moment op de vore inliep en daar wellicht gebruik van maakte bij de (noord)oostwaartse propagatie. Maar dat is en blijft op basis van jullie waarnemingen een wellicht onterechte aanname..
.
Dat gezegd hebbende sluiten we dit topic. ThaGhostNL gaat het volgende topic openen. Waar nodig zal ik of iemand anders van de crew 'm later aanvullen.

Powered by EzPortal