Onweerskansen 07/08 augustus 2018

Topic gezien door 24967 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 06 aug 2018 - 16:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edje555

Vocht aanvoer wil maar niet op gang komen terwijl de thermometer hier 33graden aantikt :) , als het gaat exploderen dan is dat pas laat in de avond denk ik.
Bij Parijs zit een dikke bui met onweer misschien ontstaan er nog meer, de bewolking boven N-Frankrijk dat Belgie inschuift gebeurt weinig.

Marsel

Mooi om de twee belangrijkste triggers nu actief te zien worden: ploffer in de nabijheid van de vore ter hoogte van Parijs en de cluster in de maak over W-FR.

trudy

Hoi Hoi
Hoe lijkt t voor t Noorden vanavond/van acht



AFTH14

Citaat van: Marsel op di 07 aug 2018 - 16:22
Mooi om de twee belangrijkste triggers nu actief te zien worden: ploffer in de nabijheid van de vore ter hoogte van Parijs en de cluster in de maak over W-FR.
Dus het gaat de goede kant op?

SniperEye

Citaat van: Marsel op di 07 aug 2018 - 16:22
Mooi om de twee belangrijkste triggers nu actief te zien worden: ploffer in de nabijheid van de vore ter hoogte van Parijs en de cluster in de maak over W-FR.

Hier was ik op aan het wachten. Dit vergroot de kansen voor het zuidoosten. Overigens begrijp ik Estofex ook niet. De kaarten die ik de afgelopen dagen heb gezien lieten weinig aan de verbeelding voor het zuidoosten van ons land over. Maar goed, hun zijn experts, ik maar een freak ;)

zwoof

Citaat van: AFTH14 op di 07 aug 2018 - 16:39
Dus het gaat de goede kant op?

Het beweegt in elk geval richting Belgie en Nederland en het neemt daarbij in volume toe.  :)

dennis089

Citaat van: SniperEye op di 07 aug 2018 - 16:44
Hier was ik op aan het wachten. Dit vergroot de kansen voor het zuidoosten. Overigens begrijp ik Estofex ook niet. De kaarten die ik de afgelopen dagen heb gezien lieten weinig aan de verbeelding voor het zuidoosten van ons land over. Maar goed, hun zijn experts, ik maar een freak ;)

Ik heb angstig het gevoel dat die ploffer over omgeving eindhoven gaat.. en dus het ZuidOosten buiten de boot valt..

RealDeal

Citaat van: dennis089 op di 07 aug 2018 - 16:52
Ik heb angstig het gevoel dat die ploffer over omgeving eindhoven gaat.. en dus het ZuidOosten buiten de boot valt..
Graag  8)
Maar lijkt toch meer richting Zuid-Limburg te trekken. Hoop voor de liefhebbers dat ie niet oplost voordat Nederland bereikt wordt.

dennis089

op OenO spreken ze over een supercell, de bui van Parijs

GeneralDuke

Citaat van: dennis089 op di 07 aug 2018 - 14:10
Nee volgens mij kan hij dit als meteoroloog halen uit de informatie die gegeven wordt door diverse weer parameters. Hij kan verbanden leggen etc. Door bepaalde informatie kan hij dan uitsluiten dat er voeding vanaf de grond is, dus moet het op hoger niveau plaatsvinden. Hoe het allemaal precies zit weet ik ook niet.

Ja ik ben wel een beetje bekend met het lezen van skew-T diagrammen enzo, maar ik wist niet dat hij daar nu actuele info uit haalde.

Citaat van: Marsel op di 07 aug 2018 - 14:16
Op basis van METAR (waarnemingen) en (prog-)temps is een hoop informatie te verkrijgen vwb wolkenbasis, T en Td. Wij plotten die waarnemingen hier automatisch op kaarten waardoor we in staat zijn de actualiteit wereldwijd te kunnen volgen. Overigens is de 'spotty' bliksemactiviteit boven de zeer droge en diepe grenslaag een signaal voor een dun CAPE profiel juist als gevolg van het chronische vochttekort. Waarschijnlijk wordt deze convectie gevoed vanuit de voet van de EML, rondom FL100. Op satpics is ook te zien dat de afzonderlijke updrafts het maar kort doen en niet al te sterk zijn. Het is wachten op de koppeling tussen dagelijkse gang, het binnensijpelen van wat vocht onderin en de forcering op de shortwave en/of de vore. Voorlopig is het allemaal midlevel gepruttel.

Hmmja, je combineert dus idd progtemps (en ook actuele soundings?) met wat je ziet op de satellietbeelden. Dan is 1+1 idd wel 2  :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marco uit Hangar 5

Citaat van: dennis089 op di 07 aug 2018 - 17:22
op OenO spreken ze over een supercell, de bui van Parijs

Lijkt mij niet, daar is de activiteit te matig voor
Marco Nierop
http://zweef.nl/

GeneralDuke

Kunnen supercells überhaupt elevated zijn? Ik zou zeggen dat je dan toch een groot deel van de schering mist om de gewenste rotatie te krijgen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

ThaGhostNL

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op di 07 aug 2018 - 17:48
Lijkt mij niet, daar is de activiteit te matig voor

Had wel heel even een reflectie die als SC aangemerkt werd.

Citaat van: GeneralDuke op di 07 aug 2018 - 17:53
Kunnen supercells überhaupt elevated zijn? Ik zou zeggen dat je dan toch een groot deel van de schering mist om de gewenste rotatie te krijgen.

In FR waar de buien nu ongeveer activeren is voldoende SB cape aanwezig, als daar wat ontstaat en het komt door de cap heen, dan zijn het ook gelijk pittige exemplaren.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

dennis089

Citaat van: RealDeal op di 07 aug 2018 - 17:05
Graag  8)
Maar lijkt toch meer richting Zuid-Limburg te trekken. Hoop voor de liefhebbers dat ie niet oplost voordat Nederland bereikt wordt.

Je hebt inderdaad gelijk. Het lijkt toch of we hier in het Zuid Oost perfect op ramkoers liggen. Zouden we dan toch een verkoelend buitje krijgen en geen 25 graadse plaknacht  xD

devil-strike

Wat nu op de radar tezien is lost flink op, het zal toch niet he.


Maar goed de avond en nacht is nog lang en warm :P
Locatie: regio Haarlem

TMCThomas

KNMI komt eindelijk met code geel voor een groot deel van het land.

boxer

Citaat van: devil-strike op di 07 aug 2018 - 18:46
Wat nu op de radar tezien is lost flink op, het zal toch niet he.


Maar goed de avond en nacht is nog lang en warm :P

Ik denk dat voor onze regionen we het westen van Fr in de gaten moeten houden.  Net onder/west van bretagne.

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op di 07 aug 2018 - 17:39
Ja ik ben wel een beetje bekend met het lezen van skew-T diagrammen enzo, maar ik wist niet dat hij daar nu actuele info uit haalde.

Hmmja, je combineert dus idd progtemps (en ook actuele soundings?) met wat je ziet op de satellietbeelden. Dan is 1+1 idd wel 2  :)

Zeker gebruiken we actuele temps! Sterker nog, juist op dagen als deze haal je daar ontzettend veel informatie uit over hoe de atmosfeer ook daadwerkelijk op dat moment is/was opgebouwd. Dat kan zomaar iets afwijken van wat een model weergeeft. Een zeer belangrijke bron van informatie dus.

Citaat van: GeneralDuke op di 07 aug 2018 - 17:53
Kunnen supercells überhaupt elevated zijn? Ik zou zeggen dat je dan toch een groot deel van de schering mist om de gewenste rotatie te krijgen.

Ja hoor die kunnen zeer zeker elevated zijn. Maar dan moet de inflow wel in een laag met forse hiliciteit kunnen tappen. Normaal gesproken zal dat inderdaad de grenslaag zijn (ook nu is dat het geval) maar in sommige gevallen kan ook op de midlevels een windruiming/krimping aanwezig zijn. Klassiek is bijvoorbeeld de opglijding van warme lucht  langs een WF met de bijbehorende windruiming met de hoogte op de midlevels. Als je dan een EML-achtige opbouw langs het frontvlak laat opglijden is het prijs uiteraard. Toch is dat in onze omgeving zeldzaam (al hebben we er eind april, de 29e als ik me niet vergis, wel een gehad).

daan197611

Hier momenteel nog smerig warm en 32graden met bewolking en haast geen wind.  Maar hopen dat er weer fiks onweer komt vanavond.  Want ziet al wat mooie grote cellen vanuit het kanaal komen bij frankrijk.

TMCThomas

Citaat van: TMCThomas op di 07 aug 2018 - 18:49
KNMI komt eindelijk met code geel voor een groot deel van het land.
Uitgebreid naar heel het land wel pas na middernacht voor het noorden.

Powered by EzPortal