Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107027 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

htoutenh

Zelfs hier nu een fikse onweersbui met inmiddels vandaag 10 mm neerslag! Nog niets vergeleken bij het westen, maar toch! Na ruim twee maanden saai weer nu weer wat spektakel en water! En voor het eerst sinds heeeeeeeel lange tijd een temperatuur ruim onder de 20 graden (op dit moment zelfs maar 13 graden)!

Tam

In deze zomer vol droogte en hitte hebben alweer een record te pakken:

De koudste nacht ooit in Augustus  ;D ::) :P

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/bijzonder-frisse-nacht/4543/


Tam

Citaat van: Tam op di 21 aug 2018 - 19:16
Die laagste stand heeft ook te maken met de bodemdaling van de Rijn zelf. Men verwacht dat we de +6.80m NAP halen wat lager is dan de recordstand +6.89m NAP uit 2011 maar daarentegen is er een afvoer verwacht tussen de 850 en 870 m3/s terwijl de afvoer in 2011 zo'n 835 m3/s was. Dus ja, waarschijnlijk wel een record puur kijkend naar het NAP getalletje maar dat is wel gemeten met een diepere bodem.

Bron: https://www.waterpeilen.nl

Om ook hier even op terug te komen; afgelopen zaterdag was de stand +6.87m NAP (gemiddeld) gemeten. En hiermee is het record uit 2011 verbroken. Zoals ik al aangaf in mijn geciteerde bericht is de afvoer wel hoger dan in 2011, dit record is dus met een druppeltje zout te nemen.

dennis089

vanochtend voor het eerst dauw op mijn auto gevonden. dat samen met het toch wat koudere begin van de dag en de bewolking hier voelt langzaam aan als 'winter is coming'  ;D heb zowaar het game of thrones stark theme geluisterd haha

TMCThomas

ondanks dat ik dat gevoel ook heb lijkt het er voorlopig nog niet op.
Dankzij een hogedruk gebied dat zich de komende dagen zo'n beetje boven de Oostzee gaat vestigen komt er weer een droge oostelijke stroming opgang.
die aardig warme lucht naar Nederland met zich meebrengt.


Oftewel temperaturen boven de 25+ zijn weer mogelijk.

Tyshane

Ik was ook al bezig de barbecue in het vet te zetten en de schaatsen eruit, maar da's geheel nog niet nodig jonguh! De nazomer van 2018 komt er nog aan, deze zinderende zomer geeft zich nog niet gewonnen. Nou wel lekker eigenlijk, nog even barbecueën, zwemmen en wat al maar mogelijk is.Gewoon omdat het kan, om het af te leren.  Geniet ervan allemaal! ;D 8)

dennis089

Citaat van: Tyshane op wo 29 aug 2018 - 06:18
Ik was ook al bezig de barbecue in het vet te zetten en de schaatsen eruit, maar da's geheel nog niet nodig jonguh! De nazomer van 2018 komt er nog aan, deze zinderende zomer geeft zich nog niet gewonnen. Nou wel lekker eigenlijk, nog even barbecueën, zwemmen en wat al maar mogelijk is.Gewoon omdat het kan, om het af te leren.  Geniet ervan allemaal! ;D 8)

Helaas dat zit er niet meer in voor mij. Heb een dikke twee maand vrij gehad als laatste schoolvakantie ooit. Een luxe als 32jarige haha. Vanaf dinsdag het laatste jaar stage 'goedkoop werken'.  ;D wat ben ik blij als het weer juli is. Eindelijk die vier jaar voorbij. Maar dit keer met een diploma  8) ;D :D

Marsel

Citaat van: dennis089 op wo 29 aug 2018 - 07:48
Helaas dat zit er niet meer in voor mij. Heb een dikke twee maand vrij gehad als laatste schoolvakantie ooit. Een luxe als 32jarige haha. Vanaf dinsdag het laatste jaar stage 'goedkoop werken'.  ;D wat ben ik blij als het weer juli is. Eindelijk die vier jaar voorbij. Maar dit keer met een diploma  8) ;D :D

Petje af Dennis. Gefeliciteerd! Studeren is inderdaad geen pretje, zeker als je al op de arbeidsmarkt actief bent geweest. Ik overweeg ook een carrièreswitch. Niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat mijn huidige werkgever niet meer zo vrijgevig is als voorheen (contractsysteem is niet echt werkbaar momenteel). Ook ik zal dan de boeken in moeten. Dus mocht je nog tips hebben  ;).

Vwb het weer. Vanaf komend weekend gaan we waarschijnlijk weer voor langere tijd een geblokkeerde situatie zien met veelvuldig hogedruk ten noord(oost)en van ons. Dat levert dan minimaal een week prima nazomers weer op met maxima vaak tussen 22 en 28C, afhankelijk van de windrichting en daadwerkelijke locatie van de hogedrukkernen uiteraard. Ik kijk er al naar uit, heerlijk!  :)

Bagtjuh

Citaat van: Marsel op wo 29 aug 2018 - 10:01

Vwb het weer. Vanaf komend weekend gaan we waarschijnlijk weer voor langere tijd een geblokkeerde situatie zien met veelvuldig hogedruk ten noord(oost)en van ons. Dat levert dan minimaal een week prima nazomers weer op met maxima vaak tussen 22 en 28C, afhankelijk van de windrichting en daadwerkelijke locatie van de hogedrukkernen uiteraard. Ik kijk er al naar uit, heerlijk!  :)

Laat dit soort settings maar eens de hele winter zo gaan.

Lijkt me niet verkeerd.


JerryL

Citaat van: Marsel op wo 29 aug 2018 - 10:01
Vwb het weer. Vanaf komend weekend gaan we waarschijnlijk weer voor langere tijd een geblokkeerde situatie zien met veelvuldig hogedruk ten noord(oost)en van ons. Dat levert dan minimaal een week prima nazomers weer op met maxima vaak tussen 22 en 28C, afhankelijk van de windrichting en daadwerkelijke locatie van de hogedrukkernen uiteraard. Ik kijk er al naar uit, heerlijk!  :)

Gelukkig toch niet meer zo onwijs met 30+ en 20+ in de nachten.

Werk.... breek mij de bek niet open. En ben even heel open, we zijn immers een soort vriendengroep geworden 8). Werk hier 40 uur per week op de incasso voor het minimumloon, geen reiskosten vergoeding, 21 vakantie dagen. En dan wordt verwacht dat we ons een burn-out werken. Ik heb altijd geleerd; alle waar naar z'n geld. Dus ook ik overweeg een switch, niet eens zo zeer in carrière, wel in werkgever.

TMCThomas

Ziet er inderdaad heerlijk uit, nog een keer opwarmen voordat we de winter ingaan (met hier en daar een BBQ) vind ik zeker niet erg.

Fijn dat de nachttemperaturen dankzij het heldere weer wel lekker naar de 15 graden gaan 's nachts.

Citaat van: Bagtjuh op wo 29 aug 2018 - 10:24
Laat dit soort settings maar eens de hele winter zo gaan.

Lijkt me niet verkeerd.


Helemaal mee eens, lekker geblokeerd houden, koud oostenwindje erbij. en dan het liefst af en toe een storing tussendoor met een pak sneeuw  ;)

Tyshane

Citaat van: Marsel op wo 29 aug 2018 - 10:01
Vwb het weer. Vanaf komend weekend gaan we waarschijnlijk weer voor langere tijd een geblokkeerde situatie zien met veelvuldig hogedruk ten noord(oost)en van ons. Dat levert dan minimaal een week prima nazomers weer op met maxima vaak tussen 22 en 28C, afhankelijk van de windrichting en daadwerkelijke locatie van de hogedrukkernen uiteraard. Ik kijk er al naar uit, heerlijk!  :)

Wat een heerlijke vooruitzichten. Fijn dat de zomer langzaam uitgaat en niet ineens van zomer naar herfst, daar heb ik altijd wat moeite mee. En door die mooie zomer vind ik het ook niet erg dat de herfst eraan komt, ik merk dat ik er een beetje naar ga verlangen, dat komt dat ik qua zomerweer een bevredigd gevoel heb. Helaas niet wat onweer betreft, da's jammer.

TMCThomas

toe maar WRF komt voor maandag zelfs met de 30+ graden voor delen van Nederland.

JerryL

Er wordt op plaatsen grondvorst verwacht. De Telegraaf kopt nachtvorst, maar het is aan de grond. Dus grondvorst volstaat. Maar hoe dan ook, volgens mij is dat best vroeg?

Adrie

Het word tijd dat het Herfst topic opengaat,het is ten slotte bijna 1September.Trouwens het is wel erg stil hier.

Tyshane

Citaat van: Adrie op vr 31 aug 2018 - 13:59
Het word tijd dat het Herfst topic opengaat,het is ten slotte bijna 1September.Trouwens het is wel erg stil hier.
Die zal vast al aangemaakt zijn en automatisch online komen zodra het 1 september is. Voordat het zover is hoeft het toch niet online te komen? 1 september is 1 september toch. ;)

Armand

Inderdaad, vanaf morgen al de meteorologische herfst! In de loop augustus gingen de kantjes van deze legendarische zomer er toch een beetje vanaf. Het bleef over het algemeen prima (Nederlands) zomerweer, zeker in het oosten en zuidoosten. Maar warme periodes van landelijk 25+ of hoger bleven uit, op begin augustus na natuurlijk. Ook viel er op veel plekken even weer een plens water, niet genoeg om de droogte te temperen maar de natuur gaat er wel zichtbaar op vooruit. Een redelijk normale augustusmaand, maar in tegenstelling tot wat we eerder gehad hebben viel het voor sommige mensen qua gevoel misschien wat tegen.

Over komende periode kan ik kort zijn; We staan opnieuw aan het begin van een periode met mogelijk lang een geblokkeerd patroon. De hogedrukinvloed zal weer dominant worden. Dat betekent in deze fase van het jaar niet direct ook warm en zonnig weer, als de wind over zee waait kan het juist er grijs en kil worden. Ook thermische laagjes kunnen nog voor (onweers)buien gaan zorgen. Komend weekend en begin volgende week is van dit alles geen sprake. Dan komen we dankzij een aflandige wind in droge en warme lucht terecht met veelal temperaturen boven de 20 graden. Vanaf dinsdag/woensdag wordt het even afwachten waar de as van hogedrukgebieden zich gaat nestelen. Dit is van belang voor de precieze windrichting en aanvoer van lucht. In de laatste berekeningen lijkt dit een meer noordoostelijke richting te worden. Dat zou betekenen dat het vriendelijk weer blijft, maar ook af en toe wat bewolking en regen. De temperaturen liggen in dit geval ook wat boven de 20 graden.

Ik ben zelf wel erg benieuwd hoe de winter eruit gaat zien in dit bijzondere weerjaar. We zien namelijk eigenlijk al vanaf maart een overheersend geblokkeerd patroon. De ene blokkade hielp de andere in gang te zetten en de WC kreeg weinig kans om zich te ontwikkelen. Als gevolg leken we wel een beetje te ontsnappen aan ons ''gewone'' Zeeklimaat. Nu kan het twee kanten op; We zitten echt in een ander grootschalig patroon en deze blokkades blijven elkaar opvolgen, wat resulteert in een koude winter (meer een Landklimaat dan i.p.v. Zeeklimaat). Oorzaken hiervan zijn er wellicht genoeg, bewijs echter niet. Dat zou dit jaar dan moeten uitwijzen. Anderzijds kan het ook puur toeval zijn dat we zo veel en zo lang blokkades gehad hebben dit jaar. Statistisch gezien neemt ook de kans op nóg zo'n lange blokkade steeds verder af; die WC ''moet'' een keer komen zou je van de andere kant kunnen zeggen. Spannend, we zullen het zien!

TMCThomas

Hoop heel erg dat het deze winter allemaal geblokeerd blijft, maar zie nog wel gebeuren dat het in november ineens allemaal omslaat.

zwoof

Citaat van: Tyshane op vr 31 aug 2018 - 15:47
Die zal vast al aangemaakt zijn en automatisch online komen zodra het 1 september is. Voordat het zover is hoeft het toch niet online te komen? 1 september is 1 september toch. ;)

Tja zo werkt het hier ook niet helemaal'. Ik kan me goed herinneren dat Marsel het in z'n hoofd haalde om het lentetopic 2018 reeds te openen op 23 februari. We hebben allen kunnen zien dat de winter toen nog lang niet voorbij was. Er zat nl. nog een  ongekende koude uitbraak in het vat, waardoor de eerste 20 pagina's van het topic overwegend over winterse perikelen gaat. 

Ik blijf erbij dat we gezien  de verschuivingen van de seizoenen in de laatste jaren, ook  beter de 21e kunnen aanhouden om seizoen topics te starten .  :)

Dickje

Inderdaad het is 1 september dus laat maar komen dat Herfst Topic!

Powered by EzPortal