Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107139 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Het is denk ik ook de manier inderdaad waarop mensen het interpreteren. Het is niet logisch te denken dat een neerslagtekort, dat zich in maanden heeft opgebouwd, in een korte week weer gecompenseerd is. Dat gaat een tijd duren.  ;)

Het is wat dat betreft misschien al goed dat het niet meer zo heet is en dat het daardoor niet erger is geworden, sterker nog, er is wat regen gevallen onderhand, dus het evenwicht is zich aan het herstellen.  :)

Blijven klagen over het tekort en blijven drammen over dat het niet oke is, voelt een beetje als water naar de zee dragen. ;) Het heeft geen enkele zin en het enige dat je ervan krijgt is stress. Het watertekort lost zich niet op en het wordt er niet minder warm op, integendeel...  :-X

Wordt misschien toch eens tijd om dingen die je niet kunt veranderen te accepteren, dat scheelt een hoop 'gedoe'...

Tyshane

Citaat van: JerryL op do 16 aug 2018 - 16:26
Vele schieten mij het liefst door de knieschijven, maar ergens vind ik dit ook wel wat hebben. De voor-herfst. Iedereen heeft het over de na-zomer.... dan kan je ook een voor-herfst hebben. Nee, nog immer tevredener met dit weer dan met de loei-hitte van de laatste tijd. De zomer is al memorabel, nou verder; Herfst, kom er maar in! Kan al genieten van de gedachte aan bockbier (en de daarbij horende Bokketocht), wild(vlees), beer-/foodpairing, gekleurde bomen, frisse lucht, de kussens met wild-print weer op de bank, in de ochtend rijp in de tuin, kans op nachtvorst, vroeger donker, gezellig de kaarsjes aan.....

Schieten door de knietjes, neee man! :( ??? :-[

Als je het zo vertelt (herfst) krijg ik er ook zin in. Lekkere herfststormen, knus binnen, uitwaaien aan zee, eerder donker, genoeg om van te genieten (maar alles op zijn tijd).  ;D Ik vind het best fijn dat het wat minder warm is, maar wil de zon nog niet missen. Het is erg dubbel allemaal. Vanochtend was het zo heerlijk fris na de regen, en toen de zon doorkwam een beetje dampig. Lekker hoor. Kreeg er een voorjaars- en najaarsgevoel van. Verwarrend.

Maar hoe je het ook wendtdt en keert, genieten alom!  8)

P.s: kussens met wild-print? :P


Citaat van: dennis089 op do 16 aug 2018 - 17:51
We gaan je missen zomer, ondanks dat je me af en toe erg warm was... en we gaan het drukke forum hier ook missen. Ik ben blij om te zien dat het forum het toch goed heeft gedaan en we uiteindelijk afhankelijk van het weer nog een gezellige boel hebben hier. Dankjewel voor de mooie tijd mede meteo-service'ers.

Mooi gezegd, jij ook bedankt! ;) Laten we hopen dat de herfst zich ook van zijn meest optimale herfstkant laat zien, net als de winter, etc. en dat alle weerliefhebbers hier, zomer-, herfst-, winter- en lente- zich hier weer laten zien.  :)

Ik heb er ook van genoten, van de zomer, de zon, maar vooral van de meteorologische waarde ervan, de interessante info van de meteo-guys en de gezelligheid weer op het forum. Hopelijk is het forum hierdoor weer wat levend en kunnen we dat een beetje zo houden. :)

htoutenh

Citaat van: Tyshane op vr 17 aug 2018 - 18:29
Het is denk ik ook de manier inderdaad waarop mensen het interpreteren. Het is niet logisch te denken dat een neerslagtekort, dat zich in maanden heeft opgebouwd, in een korte week weer gecompenseerd is. Dat gaat een tijd duren.  ;)

Het is wat dat betreft misschien al goed dat het niet meer zo heet is en dat het daardoor niet erger is geworden, sterker nog, er is wat regen gevallen onderhand, dus het evenwicht is zich aan het herstellen.  :)

Blijven klagen over het tekort en blijven drammen over dat het niet oke is, voelt een beetje als water naar de zee dragen. ;) Het heeft geen enkele zin en het enige dat je ervan krijgt is stress. Het watertekort lost zich niet op en het wordt er niet minder warm op, integendeel...  :-X

Wordt misschien toch eens tijd om dingen die je niet kunt veranderen te accepteren, dat scheelt een hoop 'gedoe'...

Ik geef alleen weer hoe de situatie hier is en hoe veel mensen het hier ervaren. Niets geen "gedoe" of "stress". Ik dacht dat dit een forum was waar we verschillende meningen, ervaringen en gevoelens konden delen, zonder dat we daar waardeoordelen aan gaan geven. Hopelijk is dat zo, anders ben ik snel weg!

Marsel

Citaat van: htoutenh op vr 17 aug 2018 - 18:44
Ik geef alleen weer hoe de situatie hier is en hoe veel mensen het hier ervaren. Niets geen "gedoe" of "stress". Ik dacht dat dit een forum was waar we verschillende meningen, ervaringen en gevoelens konden delen, zonder dat we daar waardeoordelen aan gaan geven. Hopelijk is dat zo, anders ben ik snel weg!

Niet nodig Hans, gewoon lekker blijven hangen. Misschien was mijn post te direct, onbedoeld overigens. Ik snap dat het daar in het uiterste oosten anders is dan hier in het westen. De geposte neerslagkaartjes spreken boekdelen. Maar wat ik probeerde te zeggen was dat het niet realistisch is te denken dat bijvoorbeeld een augustus 2006 scenario de droogte te lijf zou gaan. Een knoert van een WC die in korte tijd de tekorten landelijk grotendeels aanpakt is dat net zo min, zeker ook gezien de klimatologie van deze laatste zomermaand. Het is na een zomer als deze gewoon vrij snel warm ongeacht de windrichting (warmte is deels opgeslagen in het zeewater). Uiteraard dan nog de belevingsfactor. Ikzelf vond de omslag erg markant in de zin van: we gingen van zeer droge Zuid-Franse taferelen naar Nederlands zomerweer met regelmatig buien. Maar uiteraard kan ik niet meekijken in hoe jij het op dagelijkse basis ervaart. Feit is dat na een warmteoffensief zoals dat van de afgelopen maanden het simpelweg niet even snel koud en nat wordt. Dat was eigenlijk meer de boodschap die ik uit wilde dragen. Hoop niet dat je je in de hoek gezet voelde daardoor ;).

Tyshane

Citaat van: htoutenh op vr 17 aug 2018 - 18:44
Ik geef alleen weer hoe de situatie hier is en hoe veel mensen het hier ervaren. Niets geen "gedoe" of "stress". Ik dacht dat dit een forum was waar we verschillende meningen, ervaringen en gevoelens konden delen, zonder dat we daar waardeoordelen aan gaan geven. Hopelijk is dat zo, anders ben ik snel weg!

Ik doelde niet op jouw reactie Hans, ik doelde niet op iemand anders persoonlijk, maar meer in het algemeen. Ook mezelf. Ik kan met tegenvallend weer ook echt balen en drammen, maar besef me dan uiteindelijk dat het geen zin heeft. We kunnen er niets aan veranderen. Accepteren geeft me dan rust. ;)

Je hebt helemaal gelijk, het forum is er o.a. om meningen te delen. Maar zo heb ik ook recht om mijn mening te delen. En daar kunnen we dan weer over discussiëren, dat maakt een forum leuk. Weggaan zou ik jammer vinden. Het verschil in mening, beleving, maar ook de verschillen qua weer zelf, maken het hier juist leuk vind ik. Stel je voor dat we allemaal dezelfde mening en hetzelfde weer hadden...  :( :)

htoutenh

Citaat van: Marsel op vr 17 aug 2018 - 19:21
Niet nodig Hans, gewoon lekker blijven hangen. Misschien was mijn post te direct, onbedoeld overigens. Ik snap dat het daar in het uiterste oosten anders is dan hier in het westen. De geposte neerslagkaartjes spreken boekdelen. Maar wat ik probeerde te zeggen was dat het niet realistisch is te denken dat bijvoorbeeld een augustus 2006 scenario de droogte te lijf zou gaan. Een knoert van een WC die in korte tijd de tekorten landelijk grotendeels aanpakt is dat net zo min, zeker ook gezien de klimatologie van deze laatste zomermaand. Het is na een zomer als deze gewoon vrij snel warm ongeacht de windrichting (warmte is deels opgeslagen in het zeewater). Uiteraard dan nog de belevingsfactor. Ikzelf vond de omslag erg markant in de zin van: we gingen van zeer droge Zuid-Franse taferelen naar Nederlands zomerweer met regelmatig buien. Maar uiteraard kan ik niet meekijken in hoe jij het op dagelijkse basis ervaart. Feit is dat na een warmteoffensief zoals dat van de afgelopen maanden het simpelweg niet even snel koud en nat wordt. Dat was eigenlijk meer de boodschap die ik uit wilde dragen. Hoop niet dat je je in de hoek gezet voelde daardoor ;).

Marsel, Thysane, bedankt voor jullie reactie. Dat klinkt al een stuk genuanceerder. Heb nu geen tijd om hier op te reageren. Ben vandaag jarig en heb dus nu andere bezigheden. Kom er morgen op terug.

Marsel

Citaat van: htoutenh op vr 17 aug 2018 - 21:11
Marsel, Thysane, bedankt voor jullie reactie. Dat klinkt al een stuk genuanceerder. Heb nu geen tijd om hier op te reageren. Ben vandaag jarig en heb dus nu andere bezigheden. Kom er morgen op terug.

Offtopic: gefeliciteerd! En een fijne avond toegewenst.

TMCThomas

Inderdaad Gefeliciteerd!  :D Hier is deze maand volgens het eigen weerstation al weer 82mm aan regen gevallen, water in de sloten staat nog laag maar er zit in elk geval al weer water in!

Marsel

Citaat van: Kwadrant op do 16 aug 2018 - 14:05
Wat gaan we hier van krijgen ?

https://www.thesun.co.uk/news/7026990/subtropical-storm-ernesto-britain-cyclone/

Weinig. Het voormalig tropische systeem wordt zondag overdag aan de noordflank van een rug, lopend vanuit het Azorenhoog in de richting van C-Eur, ter hoogte van de Britse Eilanden opgenomen als een zwakke golf in het polaire front, om vervolgens door te trekken in de richting van Denemarken. Wij vertoeven t/m woensdag aan de warme zijde ervan onder semi-constante invloed van de genoemde rug dus het enige dat wij er van meekrijgen is de bulk warmte en vocht aan de zuidflank van Ernesto. E.e.a. vertaalt zich waarschijnlijk in een zone met velden St/Sc ten zuiden van het systeem, een soort vochtige warme sector, welke in de nacht naar maandag passeert. Dat levert dan lokaal wat lichte regen of motregen op en bovendien een warme nacht met Tn tussen 17 en 20C . Td's lopen op naar waarden rond 17C. Een lekkere warme en vochtige nacht dus, meer kan Ernesto niet voor ons klaarspelen ;).

EDIT: Overigens is het na komende woensdag voor ten minste enkele dagen afgelopen met de huidige temperaturen van rond of iets boven de norm. We krijgen tegen die tijd namelijk een forse uitbraak van polaire lucht richting het zuiden te verwerken aan de oostflank van het noordelijk aangepunte Azorenhoog. T850 maakt een na passage van een waarschijnlijk niet al te actief KF een behoorlijke duik van bijna 10C in korte tijd. Timing is nog onduidelijk maar het systeem zou ergens tweede helft volgende week moeten passeren (donderdag/vrijdag) met erachter onvervalste koelte. Tx tipt waarschijnlijk op sommige dagen niet eens meer aan de 20C, eerder richting de 15-18C in het slechtste geval. Afhankelijk van de nabijheid van lagedruk kan er in een dergelijke situatie nog wel eens een grote hoeveelheid water naar beneden komen aan de stroomafwaartse zijde van het warme zeewater. Maar dat is nog onduidelijk. Voor hetzelfde geld blijft hogedruk vanuit het westen wat dominanter en hebben we op een paar buitjes na juist droge koelte. Hoe dan ook, tweede helft volgende week waarschijnlijk zicht op een paar herfstige dagen....

Channiej

Geen idee in welk topic ik deze vraag kan stellen, dus verplaats wanneer nodig....

Wij gaan volgende week naar Roemenië op vakantie. Weet er iemand een radarsite (of app) voor dat deel van Europa die wel goed werkt? 


MaikelNL

Ondanks het flinke neerslag te kort, begint de natuur hier (Achterhoek) flink op te leven. Onze tuin bloeit, het gras is weer groen en ook de bermen beginnen weer iets kleur te krijgen. Er moet natuurlijk nog veel regen vallen om de echte schade op te vangen, maar het is een begin!

htoutenh

Citaat van: Tyshane op vr 17 aug 2018 - 20:05
Ik doelde niet op jouw reactie Hans, ik doelde niet op iemand anders persoonlijk, maar meer in het algemeen. Ook mezelf. Ik kan met tegenvallend weer ook echt balen en drammen, maar besef me dan uiteindelijk dat het geen zin heeft. We kunnen er niets aan veranderen. Accepteren geeft me dan rust. ;)

Je hebt helemaal gelijk, het forum is er o.a. om meningen te delen. Maar zo heb ik ook recht om mijn mening te delen. En daar kunnen we dan weer over discussiëren, dat maakt een forum leuk. Weggaan zou ik jammer vinden. Het verschil in mening, beleving, maar ook de verschillen qua weer zelf, maken het hier juist leuk vind ik. Stel je voor dat we allemaal dezelfde mening en hetzelfde weer hadden...  :( :)

Marsel, Tyshane, nog even terugkomend op gisteren. Laat ik voorop stellen dat ik geen stress heb van het weer, in tegendeel! De belangstelling voor het weer dateert al uit 1963 met die geweldige winter en werd verder aangewakkerd toen ik in de 80'er jaren in Noord-Holland woonde en vele stormen en pittige winters meemaakte. Sinds het internet ben ik mij ook in de weermodellen gaan interesseren. Toen wij verhuisde naar de Achterhoek viel het mij op dat veel mensen hier klaagden over de weerberichten van het KNMI. Die waren veel te veel op het westen en midden van het land gericht vond men. Toen ben ik langzaam begonnen om zelf vanuit de weerkaarten verwachtingen te gaan maken speciaal voor dit deel van het land. Na jarenlange ervaring ben ik er ook achter gekomen dat het weer hier in de Oost-Achterhoek zich toch vaak wat anders gedraagt dan je in de media tegenkomt. Dat is voor mij ook de aanleiding om daar (informerend, soms kritisch, maar zonder stress of gedoe) iets over in dit forum te zeggen. Ik hoop dat dit ook gewaardeerd wordt en we er samen ons voordeel mee kunnen doen. Discussie daarover en nadere analyse zou ik juist toejuichen!

TMCThomas

Ben ik de enige die wel eens naar dit soort kaartjes kijkt en dan toch al wel weer een beetje de kriebels krijgt  ::) ;)


zwoof

Citaat van: TMCThomas op za 18 aug 2018 - 21:38
Ben ik de enige die wel eens naar dit soort kaartjes kijkt en dan toch al wel weer een beetje de kriebels krijgt  ::) ;)

Natuurlijk ben je niet de enige.. Ik kan niet wachten! Maar het is nog wel een beetje vroeg. Gezien de tijd van het jaar ligt een warme periode nog best voor de hand. De zomer is nog niet voorbij en ook in de herfst kan het nog zomeren.  Een 'Indian summer' is niet meer zeldzaam hier laten we maar zeggen.     ;)

htoutenh

En opnieuw een zomerse, zeer droge dag hier in het (uiterste) oosten! Ruim 25 graden en bijna de hele dag zon. Het uitdrogingsproces gaat opnieuw gewoon door!

Eric

Citaat van: htoutenh op zo 19 aug 2018 - 18:12
En opnieuw een zomerse, zeer droge dag hier in het (uiterste) oosten! Ruim 25 graden en bijna de hele dag zon. Het uitdrogingsproces gaat opnieuw gewoon door!
Hier ook, heerlijke dag, alleen maar zon, beetje wind. Ff bewolkt vanochtend.

Armand

Citaat van: TMCThomas op za 18 aug 2018 - 21:38
Ben ik de enige die wel eens naar dit soort kaartjes kijkt en dan toch al wel weer een beetje de kriebels krijgt  ::)

Dat zijn zeker hele mooie kaarten, al gaat het nog wel even duren natuurlijk ;) Er zijn zelfs kansen op een weer wat stabielere (na)zomerperiode zo eind augustus/begin september, zeker in de EC00z pluim. Even kijken waar EC12 mee komt.

Citaat van: htoutenh op zo 19 aug 2018 - 18:12
En opnieuw een zomerse, zeer droge dag hier in het (uiterste) oosten! Ruim 25 graden en bijna de hele dag zon. Het uitdrogingsproces gaat opnieuw gewoon door!

Inderdaad ook hier in het zuidoosten weer dik 25 graden. Voor het gevoel prima temperaturen (voor mij althans). Blijft toch nog wel redelijk zomers weer in het oosten en zuidoosten afgelopen dagen en komende dagen. Echter ook hier een flinke daling zo vanaf komende vrijdag. Die daling is vrijwel zeker en zal ook koeler gaan aanvoelen gezien de dauwpunten even flink gaan zakken

Eric



Inderdaad ook hier in het zuidoosten weer dik 25 graden. Voor het gevoel prima temperaturen (voor mij althans). Blijft toch nog wel redelijk zomers weer in het oosten en zuidoosten afgelopen dagen en komende dagen. Echter ook hier een flinke daling zo vanaf komende vrijdag. Die daling is vrijwel zeker en zal ook koeler gaan aanvoelen gezien de dauwpunten even flink gaan zakken
[/quote]

Om daarna weer richting de 22+ te gaan, toch?

JerryL

Citaat van: Tyshane op vr 17 aug 2018 - 18:34
P.s: kussens met wild-print? :P

Hahahaha is vermoedde al dat dit een dingetje zou worden. We hebben van die sierkussens met eekhoorns en herten in de sneeuw. Hahahahaha een klein beetje kitscherig (of gay is maar hoe je het noemt). Toch altijd leuk als ze er weer bij zijn  ;D ;D

Powered by EzPortal