Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107053 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

vlerk

Ik verwachtte vandaag een zonnetje maar het valt vies tegen tot nu :(

Roy85

Citaat van: vlerk op do 16 aug 2018 - 12:49
Ik verwachtte vandaag een zonnetje maar het valt vies tegen tot nu :(
ja jammer hè. Had nog lekker keer in zwembadje gewild maar komt er nog iets aan kwa mooie zomer ?

Marco uit Hangar 5

De verwachting zit er alweer naast vandaag..

Die 28-29 graden in Limburg en Brabant gaan we niet meer halen, bij lange na niet, het is er nu ongeveer 22 graden en de temperatuur daalt alweer.. Hier op Schiphol is het nu onder de 20 graden, straf windje en daarmee gewoon fris buiten. Zwaar bewolkt, en het ziet er uit alsof het op elk moment kan gaan (mot) regenen. Met deze kou gaan we natuurlijk geen onweer krijgen, zit op het front wat er aan komt ook helemaal geen onweer op dit moment

Gisteren ook al zwaar bewolkt met motregen, terwijl er zon werd verwacht.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Kwadrant

Don`t feed Angry Wolves

Armand

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op do 16 aug 2018 - 13:16
De verwachting zit er alweer naast vandaag..

Die 28-29 graden in Limburg en Brabant gaan we niet meer halen, bij lange na niet, het is er nu ongeveer 22 graden en de temperatuur daalt alweer.. Hier op Schiphol is het nu onder de 20 graden, straf windje en daarmee gewoon fris buiten. Zwaar bewolkt, en het ziet er uit alsof het op elk moment kan gaan (mot) regenen. Met deze kou gaan we natuurlijk geen onweer krijgen, zit op het front wat er aan komt ook helemaal geen onweer op dit moment

Gisteren ook al zwaar bewolkt met motregen, terwijl er zon werd verwacht.

Hardnekkige stratus wolkenvelden zijn hiervan de oorzaak. Redelijk laaghangende wolken die lastig voorspelbaar zijn voor modellen. Vaak worden ze nog wel eens onderschat (zoals gisteren en vandaag) en lossen ze niet zo snel op als verwacht. In de zomer lukt het de zon vaak wel om op enig moment de hardnekkige bewolking door te branden, in het winterseizoen zie je wel eens dat dit fenomeen door modellen volledig onderschat wordt; de zon is dan immers vaak niet sterk genoeg meer.  Momenteel begint de bewolking vanuit het zuiden wel dunner te worden en komt de zon in een groot deel van het land nog even ertussendoor. In het noorden blijft het echter redelijk grijs en vanuit het westen nadert alweer het koufront met bijbehorende bewolking. Zeker in het zuiden, zuidoosten en oosten kan de temperatuur nog boven de 25 graden uitkomen, dat is reeds al begonnen op de plekken waar de zon echt goed door de bewolking komt.

De bewolking behorend bij het koufront zal in de loop van de avond steeds verder oostwaarts trekken, dus zeker de westelijke helft van het land hoeft geen zonnige periodes meer te verwachten. In het noordwesten kan er zelfs wat lichte regen uit de bewolking vallen. In de loop van de avond gaat het ook elders boven land regenen vanuit het westen, als het front wat gaat activeren. Het oosten en zuidoosten houden het nog tot in de nacht droog. Het front bereikt deze regio in de loop van de nacht en ochtend met hier een wat meer convectief signaal; enkele verscholen buien met heel misschien een klap onweer.

Tyshane

Ja ietwat tegenvallend dagje inderdaad, uitgaande van de verwachtingen had ik wel een lekker zomers dagje verwacht. Lekker fietsen, zwemmen en genieten. Goed het is allemaal wel gelukt, maar het weertje had een iets ander sfeertje. ;)

JerryL

Vele schieten mij het liefst door de knieschijven, maar ergens vind ik dit ook wel wat hebben. De voor-herfst. Iedereen heeft het over de na-zomer.... dan kan je ook een voor-herfst hebben :P

Nee, nog immer tevredener met dit weer dan met de loei-hitte van de laatste tijd. De zomer is al memorabel, nou verder; Herfst, kom er maar in! Kan al genieten van de gedachte aan bockbier (en de daarbij horende Bokketocht), wild(vlees), beer-/foodpairing, gekleurde bomen, frisse lucht, de kussens met wild-print weer op de bank, in de ochtend rijp in de tuin, kans op nachtvorst, vroeger donker, gezellig de kaarsjes aan.....

htoutenh

Hier weer een op en top zomers dag (de zoveelste......van deze zomer) met broeierig weer en 25 graden op de thermometer. Voor de liefhebbers van dit weer mijn tip: verhuis naar de Oost-Achterhoek. Voor de haters van dit weer een tip: verhuis naar de kuststrook! Ik behoor tot de laatste categorie en woon dus blijkbaar op de verkeerde plek!

dennis089

Het was hier in Zuid Oost uiteindelijk toch nog een mooie droge zonnige dag met een aardige temperatuur. Je merkt wel aan alles dat de zomer op zijn retour is. Het was een mooie tijd. Een aparte zomer. Een van vele records, met helaas wel weinig onweer of spectaculair dynamisch aspect. Maar we hebben het in ieder geval niet koud of donker gehad. Iets dat nu langzaam aan wel weer op de loer gaat liggen. Het voelt alweer alsof een dag zoals vandaag niet gaan sporten in de buitenlucht een gemiste kans is daar het spoedig gedaan is met het t shirt weer. We gaan je missen zomer, ondanks dat je me af en toe erg warm was... en we gaan het drukke forum hier ook missen. Ik ben blij om te zien dat het forum het toch goed heeft gedaan en we uiteindelijk afhankelijk van het weer nog een gezellige boel hebben hier. Dankjewel voor de mooie tijd mede meteo-service'ers.

Armand

Citaat van: dennis089 op do 16 aug 2018 - 17:51
Het was hier in Zuid Oost uiteindelijk toch nog een mooie droge zonnige dag met een aardige temperatuur. Je merkt wel aan alles dat de zomer op zijn retour is. Het was een mooie tijd. Een aparte zomer. Een van vele records, met helaas wel weinig onweer of spectaculair dynamisch aspect. Maar we hebben het in ieder geval niet koud of donker gehad. Iets dat nu langzaam aan wel weer op de loer gaat liggen. Het voelt alweer alsof een dag zoals vandaag niet gaan sporten in de buitenlucht een gemiste kans is daar het spoedig gedaan is met het t shirt weer. We gaan je missen zomer, ondanks dat je me af en toe erg warm was... en we gaan het drukke forum hier ook missen. Ik ben blij om te zien dat het forum het toch goed heeft gedaan en we uiteindelijk afhankelijk van het weer nog een gezellige boel hebben hier. Dankjewel voor de mooie tijd mede meteo-service'ers.

Inderdaad Dennis, een zeer aparte zomer. Het aftakelen begint zichtbaar te worden, maar dat ligt overigens ook aan het feit dat we andere tijden gewend waren. Als we een echte Nederlandse zomer gehad hadden in juni/juli, dan denk ik dat we nu nog niet het gevoel hadden gehad dat de zomer op z'n eind aan het lopen is. Vanaf 27 juni tot en met 7 augustus vrijwel dagelijks 25 graden of hoger inclusief 15 tropische dagen (voor weerstation Maastricht dan). Als je zo terug kijkt zijn dit hele zeldzame getallen, bijna een Middellands-Zee-klimaat! Ik kan het bijna niet geloven dat we dat meegemaakt hebben, zeker omdat het na verloop van tijd 'normaal' voelde.. ;) Dan voelt een periode van 20-25 graden waarin we nu zitten natuurlijk even heel anders aan. ;) ;D

Ook over de rest van de zomer kunnen we eigenlijk al met steeds meer zekerheid gaan zeggen dat nog een langere, stabiele zomerperiode er niet meer in zit. Vrij logisch ook, het zou een beetje te gek worden anders ;) Neemt niet weg dat het over en uit is met het goede weer en dat we de herfst induiken, integendeel! Komende tijd aangenaam weer, temperaturen lijken op LT wat lager uit te komen, grofweg 18-25 graden over een lange periode. Daarbij redelijk droog. Samengevat dus 'saai' maar wel ideaal voor sport en buiten zijn, al zal soms een jas wel nodig zijn.

Het forum was inderdaad ook erg actief in deze periode. Het was leuk om iedereen z'n mening te lezen en samen te kijken wat ons te wachten stond en natuurlijk ook even kort terugblikken wat we meegemaakt hadden. Vrijwel elke dag was er wel wat om te lezen of te reageren. Natuurlijk heeft dit alles te maken met het bijzondere weer wat we gehad hebben. Nu het weer normaler, Nederlands weer is, zal de activiteit van het forum ook wat achteruit gaan. Dat betekent echter zeker niet dat we daardoor verplicht zijn minder te schrijven en discussiëren ;) Ervaringen, vragen, discussies, updates en opvallende zaken in de weerkaarten kunnen gewoon altijd gepost worden. Zo proberen we de activiteit toch een beetje erin te houden met z'n allen!  ;D ;)

GeneralDuke

Citaat van: htoutenh op do 16 aug 2018 - 16:47
Hier weer een op en top zomers dag (de zoveelste......van deze zomer) met broeierig weer en 25 graden op de thermometer. Voor de liefhebbers van dit weer mijn tip: verhuis naar de Oost-Achterhoek. Voor de haters van dit weer een tip: verhuis naar de kuststrook! Ik behoor tot de laatste categorie en woon dus blijkbaar op de verkeerde plek!

Er trok vannacht een aardig regengebied over Nijmegen. Hoe was dat in de Achterhoek?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Met uitzondering van de kustregio's toch een aardige plens water gevallen, grofweg 5 tot plaatselijk meer dan 20 mm.


Arend

Citaat van: htoutenh op do 16 aug 2018 - 16:47
Hier weer een op en top zomers dag (de zoveelste......van deze zomer) met broeierig weer en 25 graden op de thermometer. Voor de liefhebbers van dit weer mijn tip: verhuis naar de Oost-Achterhoek. Voor de haters van dit weer een tip: verhuis naar de kuststrook! Ik behoor tot de laatste categorie en woon dus blijkbaar op de verkeerde plek!

Ik wacht hier ook nog steeds op de echte omslag. Dit is zo onderhand het meest verschrikkelijke weerjaar dat ik ooit heb meegemaakt. Het gebrek aan neerslag, onweer en leefbare temperaturen is niet normaal meer. Hier is tot nu toe deze maand nog geen 30 mm gevallen en de vooruitzichten beloven wat dat betreft ook weinig goeds gezien de pluim voor Twente van vanmorgen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

vlerk

Citaat van: Arend op vr 17 aug 2018 - 14:16
Ik wacht hier ook nog steeds op de echte omslag. Dit is zo onderhand het meest verschrikkelijke weerjaar dat ik ooit heb meegemaakt. Het gebrek aan neerslag, onweer en leefbare temperaturen is niet normaal meer. Hier is tot nu toe deze maand nog geen 30 mm gevallen en de vooruitzichten beloven wat dat betreft ook weinig goeds gezien de pluim voor Twente van vanmorgen.

Het is 21 graden vandaag bij jullie, is dat niet leefbaar? Ook 30 mm regen is al een stuk meer dan juli.

We hebben in heel Nederland een normale zomer vanaf vorige week, de droogte blijft idd een grootprobleem.

Marsel

Citaat van: vlerk op vr 17 aug 2018 - 14:33
Het is 21 graden vandaag bij jullie, is dat niet leefbaar? Ook 30 mm regen is al een stuk meer dan juli.

We hebben in heel Nederland een normale zomer vanaf vorige week, de droogte blijft idd een grootprobleem.

Juist, als dit geen omslag is weet ik het ook niet meer :). De afgelopen anderhalve week zijn er op behoorlijk wat plekken forse, soms gerust enorme neerslagsommen opgetekend, regelmatig zelfs inclusief lokale wateroverlast. Zie kaartjes hierboven. Ja, het blijven buien en daarmee is het niet overal nat, en ja, met een warme plas water voor de deur is het al snel 20-25C en dus lokaal weer af en toe zomers. Maar om nu te zeggen dat we nog op de omslag zitten te wachten, of dat de 'echte' omslag niet geweest is?

Wat willen we dan? Een winterse WC met front na front, of weken achtereen een diepe noordwester en zeer lage temperaturen? Dat is niet realistisch, en vergeet vooral niet dat we nog steeds in augustus zitten, de laatste echte zomermaand. Gemiddeld gezien de warmste periode van het jaar met vooral hoge minina juist als gevolg van de warme zee. We hebben na de omslag al geruime tijd temperaturen rondom of iets boven de norm (De Bilt 22-23C als ik me niet vergis). Nee, dit niet als omslag zien is struisvogelpolitiek. Eigenlijk vrij normaal tot lichtelijk te warm voor de tijd van het jaar. Dat is iets totaal anders dan we gewend waren. Het droogteprobleem ontken ik uiteraard niet....

X-treme

Nou ik weet niet hoe ze aan die 80 en 82 mm in het noordwesten komen, maar dat is hier echt niet gevallen!
Ik woon ongeveer op het punt waar 80 staat maar dat is echt niet serieus te nemen.
Het heeft hier gister nauwelijks geregend.
We hebben de afgelopen tijd wel wat regenbuien gehad maar 80 mm is wel overdreven.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

htoutenh

Citaat van: GeneralDuke op vr 17 aug 2018 - 11:49
Er trok vannacht een aardig regengebied over Nijmegen. Hoe was dat in de Achterhoek?

Hier tweede helft van de nacht en de vroege ochtend 11 mm kunnen aftappen en dat is heel lang geleden! Helaas de komende week weer zeer droge weerkaarten! Hier overigens nu alweer 23 graden, dus opnieuw een warme dag.

Eveline

Wat een heerlijk weer vandaag zeg, echt genieten!!

htoutenh

Citaat van: Marsel op vr 17 aug 2018 - 14:48
Juist, als dit geen omslag is weet ik het ook niet meer :). De afgelopen anderhalve week zijn er op behoorlijk wat plekken forse, soms gerust enorme neerslagsommen opgetekend, regelmatig zelfs inclusief lokale wateroverlast. Zie kaartjes hierboven. Ja, het blijven buien en daarmee is het niet overal nat, en ja, met een warme plas water voor de deur is het al snel 20-25C en dus lokaal weer af en toe zomers. Maar om nu te zeggen dat we nog op de omslag zitten te wachten, of dat de 'echte' omslag niet geweest is?

Wat willen we dan? Een winterse WC met front na front, of weken achtereen een diepe noordwester en zeer lage temperaturen? Dat is niet realistisch, en vergeet vooral niet dat we nog steeds in augustus zitten, de laatste echte zomermaand. Gemiddeld gezien de warmste periode van het jaar met vooral hoge minina juist als gevolg van de warme zee. We hebben na de omslag al geruime tijd temperaturen rondom of iets boven de norm (De Bilt 22-23C als ik me niet vergis). Nee, dit niet als omslag zien is struisvogelpolitiek. Eigenlijk vrij normaal tot lichtelijk te warm voor de tijd van het jaar. Dat is iets totaal anders dan we gewend waren. Het droogteprobleem ontken ik uiteraard niet....

Met nog nauwelijks dagen met temperaturen onder de 25 graden en hier in de Oost Achterhoek amper 20 mm in de regenmeters is het gevoel toch echt anders Marsel. Zeker de 30-plussers zijn we gelukkig kwijt, maar het is nog steeds grotendeels zomers en uitermate droog. Ik reed vanmiddag over de Posbank (bij Arnhem) waar normaal nu de heide volop in bloei staat en nu één bruine/zwarte vlakte is, een triest gezicht. En de komende week voor deze regio opnieuw temperaturen rond de 25 graden en nauwelijks een druppel regen. Dus dat gevoel van een echte omslag hebben wij hier echt nog niet!

vlerk

Citaat van: htoutenh op vr 17 aug 2018 - 16:29
Met nog nauwelijks dagen met temperaturen onder de 25 graden en hier in de Oost Achterhoek amper 20 mm in de regenmeters is het gevoel toch echt anders Marsel. Zeker de 30-plussers zijn we gelukkig kwijt, maar het is nog steeds grotendeels zomers en uitermate droog. Ik reed vanmiddag over de Posbank (bij Arnhem) waar normaal nu de heide volop in bloei staat en nu één bruine/zwarte vlakte is, een triest gezicht. En de komende week voor deze regio opnieuw temperaturen rond de 25 graden en nauwelijks een druppel regen. Dus dat gevoel van een echte omslag hebben wij hier echt nog niet!

Het zal liggen aan de manier waarop je het weer interpreteert.

Hier in ZO Brabant nagenoeg hetzelfde weer als bij jullie met idd temperaturen tussen 22-25 graden maar voor mijn gevoel wel een flink verschil met de voorbije paar maanden.

Overigens, heerlijk dit weer. Je kunt alles buiten doen het enige verschil is dat je alles doet met iets minder zweet. :)

Powered by EzPortal