Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107058 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Armand

De Noordzee zorgt nu al voor flink wat buien pal aan de kust, ook vandaag weer. Echter vandaag ook in het binnenland verspreid enkele fikse (onweers)buien, hier ging het net ook even goed los.

dennis089

Inderdaad armand. Ik heb lange tijd geen buien gezien zoals deze. Wat een hemelwater zeg! Lekker!

TMCThomas

Hier net ook een aardige bui, reed in arnhem maar zag bijna niks meer, werd goed donker ook.

Lothiriel

Al heel de dag de hemelsluizen open hier. Ik verlang alweer naar het zomerweer van weleer :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Der RoX

Steeds kleine buitjes gehad met af en toe een rommeltje. Zo'n breekt af en toe door
WiNtEr!!11!1!@

Tyshane

Citaat van: Lothiriel op ma 13 aug 2018 - 16:51
Al heel de dag de hemelsluizen open hier. Ik verlang alweer naar het zomerweer van weleer :P

Haha, lol! Je bent de enige niet, na wekenlang gezeur over de hitte, en de wens dat het koeler mocht en meer regen, hoor ik nu na een paar van die dagen de eersten alweer klagen dat het wel wat warmer en zonniger mag!  ;D

Tam

Begin maar alvast zandzakken te scheppen als dat ene neerslagsignaal uitkomt.  ;D ;D ;D

JerryL

Citaat van: Tyshane op ma 13 aug 2018 - 19:52
Haha, lol! Je bent de enige niet, na wekenlang gezeur over de hitte, en de wens dat het koeler mocht en meer regen, hoor ik nu na een paar van die dagen de eersten alweer klagen dat het wel wat warmer en zonniger mag!  ;D

Nee, voor mij is het prima zo hoor ;)

dennis089

Citaat van: Tam op ma 13 aug 2018 - 22:43
Begin maar alvast zandzakken te scheppen als dat ene neerslagsignaal uitkomt.  ;D ;D ;D

Hahaha.. Ik zou het geweldig vinden als zoiets uit zou komen. Ik wacht gewoon erop totdat er een keer zo'n overstroming komt zoals in Japan waarbij hele wegen in rivieren veranderden, wat zeg ik hele dorpen en steden  :o ;D Uiteraard natuurlijk met geen slachtoffers, maar zoiets is toch adembenemend om mee te mogen maken  ::) ;D

4seasons

Citaat van: dennis089 op di 14 aug 2018 - 12:17
Hahaha.. Ik zou het geweldig vinden als zoiets uit zou komen. Ik wacht gewoon erop totdat er een keer zo'n overstroming komt zoals in Japan waarbij hele wegen in rivieren veranderden, wat zeg ik hele dorpen en steden  :o ;D Uiteraard natuurlijk met geen slachtoffers, maar zoiets is toch adembenemend om mee te mogen maken  ::) ;D
Ik vind het niet geweldig.

Buiten de "enorme" schademeldingen die dan ongetwijfeld het gevolg kunnen zijn.

Als gevolg van enorme regenval op dit moment in gedeelte(n) van Italie is een deel van een hangbrug over de autoweg bij Genua ingestort.
Sommige bronnen spreken over "tientallen doden"

***Mod break: graag de nieuws items in het juiste board en topic plaatsen, inclusief bronvermelding ***

Zie nieuw topic Brug Genua ingestort door hevige regenval


dennis089

was net op de radio van eins live. Er is nog niet duidelijk waardoor dit gebeurd is, dus niet te wijten aan regenval, ik zou zelf ook eerder aan constructiemoeheid of iets dergelijks denken. Ontopic: Er gaat helaas net een heerlijk ontstaan buitje hier langs... hij zeilt over roermond Duitsland in. Nog een beetje grau en grijs maar vanaf morgen weer iets mooier  8)

Tam

Citaat van: 4seasons op di 14 aug 2018 - 13:34
Ik vind het niet geweldig.

Buiten de "enorme" schademeldingen die dan ongetwijfeld het gevolg kunnen zijn.

Als gevolg van enorme regenval op dit moment in gedeelte(n) van Italie is een deel van een hangbrug over de autoweg bij Genua ingestort.
Sommige bronnen spreken over "tientallen doden"


Ik snap beide kanten wel. Ik heb liever ook geen schade en slachtoffers bij welk weerextreem dan ook. Maar dat neemt niet weg dat ik wel intens kan genieten van die extremen en ja, als het dan toch gebeurd is het geweldig als ik het close-up mee kan maken. Maar goed ik denk dat elke (extreem) weerliefhebber zich daar in herkent.

JerryL

Citaat van: 4seasons op di 14 aug 2018 - 13:34
Ik vind het niet geweldig.

Buiten de "enorme" schademeldingen die dan ongetwijfeld het gevolg kunnen zijn.


Als je geniet van droogte die voor veel grotere (onomkeerbare) schade zorgt, kan je ook genieten van overstromingen die over het algemeen minder (blijvende) schade aanrichten.

Natuurgeweld an sich is fascinerend. Te bedenken dat ons planeetje nog heilig is als je je bedenkt dat het bijvoorbeeld op Mars dit jaar een planeet-omvattende stofstorm woedde, op Titan (maan van Saturnus) regent het methaan, op Venus regent het Zwavel en op Jupiter regent het diamanten. Een aardbeving op de maan (Maanbeving) kan over de gehele maan gevoeld/waargenomen worden.

Marsel

Goedemorgen deze morgen! Ik weet niet hoe het jullie vergaat maar ik heb constant het gevoel alsof de herfst al begonnen is. Alsof we halverwege september zitten en de zomer nu toch echt verleden tijd is. Alsof de Grote Zomer van 2018 als een nachtkaars gedoofd is. Niets is uiteraard minder waar, maar na die daverende zomerperiode van afgelopen maanden verbleekt ons normale klimaatje onder de default setting een beetje. Rare gewaarwording want 's middags zie je aan de zonnestand dat het eigenlijk nog volop zomer is terwijl de bladval als gevolg van de droogte het herfstgevoel juist alleen maar verder aanwakkert. Tegenstrijdigheden die de komst van het volgende overgangsseizoen, de herfst, aankondigen. Maar goed, dat ter zijde.

Korte update deze ochtend want zoveel is er niet te melden.
Zoals gezegd zijn we terug bij af. De default setting met lagedruk op de Noordelijke Atlantische oceaan en een honkvast Azorenhoog is al enige tijd geleden hersteld. We kunnen t/m volgende week dinsdag/woensdag spreken van een zwakke en vrij noordelijke WC, grofweg tussen 55-60N, waarbij we eigenlijk alleen vrijdag en deels zaterdag na passage van een KF laat op donderdagavond onder invloed van een opvullende langgolvige hoogtetrog even aan de koude kant van het polaire front terecht komen. Op dit 'incidentje' na vertoeven we t/m halverwege volgende week eigenlijk vrijwel constant aan de warme kant en onder invloed van het Azorenhoog waarbij aan de noordflank van een rug richting het Europese vasteland met een westzuidwestelijke stroming van oorsprong warme (T850 rondom 10C) en vochtige lucht (Td tussen 14 en 18C) wordt aangevoerd.

Bovenstaand verloop is nog het best zichtbaar in de verwachte Td en T850 omdat door de aanwezigheid van bewolking en aanlandige stroming ook in de warme lucht de temperatuur een vrij vlak verloop vertoont ondanks dat er weldegelijk afwisselingen in luchtsoort te vinden zijn (zie hieronder). Betekent dus dat we de komende tijd vertrokken zijn voor een vlak en enigszins saai weertype onder hogedrukinvloed ten zuid(west)en van ons waarbij temperaturen prima op niveau blijven, vaak rondom of iets boven het langjarig gemiddelde, met waarden tussen 21 en 26 graden. Neerslag blijft beperkt tot het KF van donderdagavond (mogelijk onweer) en af en toe kleine hoeveelheden a.g.v. lichte coalescentieneerslag uit ondiepe Sc/Cu velden in de warme vochtige lucht, of oude frontale structuren die langs de randen van de rug ons wellicht nog kunnen bereiken.

Wat er na woensdag gebeurt is logischerwijs nog niet in beton gegoten. We zien zeer uiteenlopende oplossingen waarbij in veel leden het Azorenhoog weer eens aan de wandel gaat. Of het systeem daarbij uiteindelijk ergens op de noordelijke Atlantische oceaan of juist boven Scandinavië/Europese vasteland (aanmerkelijk warmer) terecht komt is nog in het ongewis. Mijn gevoel zegt dat de koele optie, de Atlantische oceaan, een grotere kans van slagen heeft. Mocht dat bewaarheid worden kunnen we de zomer, althans binnen de meteorologische maanden, afschrijven en gaan we over op koel weer met noord(west)elijke winden. Dan is het nachtkaarsscenario van zomer 2018 compleet wat mij betreft. Maar dat uiteraard koffiedik. T/m volgende week dinsdag/woensdag is het op het KF van morgenavond na in ieder geval vrij saai maar thermisch in orde. Of we daarna nog een warmere fase krijgen of juist afglijden naar een soort van vroege herfst gaan we de komende tijd in de gaten houden (zie enorme spreiding 2e helft van volgende week).

Hieronder T850 GFS00, en T&Td EC00.

JerryL

Altijd leuk al de nieuwe Marsel er weer is. Tussen neus en lippen door lees ik dat de zomer nog wat mogelijkheden KAN bieden.

Het is best raar, zo snel als het alweer went. Vorige week dinsdagavond was het nog loei heet, maar ergens zijn ''we'' al gewent aan deze setting.


htoutenh

Citaat van: Marsel op wo 15 aug 2018 - 10:39
Goedemorgen deze morgen! Ik weet niet hoe het jullie vergaat maar ik heb constant het gevoel alsof de herfst al begonnen is. Alsof we halverwege september zitten en de zomer nu toch echt verleden tijd is. Alsof de Grote Zomer van 2018 als een nachtkaars gedoofd is. Niets is uiteraard minder waar, maar na die daverende zomerperiode van afgelopen maanden verbleekt ons normale klimaatje onder de default setting een beetje. Rare gewaarwording want 's middags zie je aan de zonnestand dat het eigenlijk nog volop zomer is terwijl de bladval als gevolg van de droogte het herfstgevoel juist alleen maar verder aanwakkert. Tegenstrijdigheden die de komst van het volgende overgangsseizoen, de herfst, aankondigen. Maar goed, dat ter zijde.

Heb het hier al vaker gememoreerd dat de verschillen in dit land groot (kunnen) zijn. Zo ook deze beleving. Hier hebben we nog maar drie dagen onder de 25 graden gehad (steeds 23 graden) en nog nauwelijks enige substantiële neerslag. Dat gevoel van herfst op die manier is er hier dus nog lang niet. Hooguit de steeds verder aftakelende natuur die enige gedachte richting de herfst stuurt en het grote verlangen dat het nu eens daadwerkelijk gaat veranderen. OK, de hele hoge temperaturen zijn uit het land, hoewel er nog enige uitschieters in de kaarten te zien zijn, maar het gevoel van een wezenlijk omslag of herfst is er hier echt nog lang niet!

Armand

Inderdaad weer een mooie update van Marsel, blijft leuk en leerzaam om te lezen ;)!

Ik herken het herfstgevoel wel een beetje, ik schreef er laatst ook nog een klein stukje over. Ik merk ook dat ik weer wat minder buiten ben, zeker 's avonds en heb soms weer even de jas aan moeten doen. Al met al toch nog steeds prima weer zeker als de zon even achter de bewolking komt, voelt het direct weer hoogzomers aan buiten. Dan is het ook meteen weer de rolluiken en gordijnen dicht om het huis aangenaam te houden ;)

Binnenkort ga ik er even tussenuit naar Spanje, daar weer tropische temperaturen en veel zon, iets wat weer wat 'vertrouwder' aanvoelt misschien ;D

Iets zegt me overigens dat september nog wel eens warm kan worden. Je ziet het de afgelopen jaren wel vaker; juni/juli zomers warm, augustus wat minder en in september vervolgens nog aangenaam (zomer)weer. Neem bijvoorbeeld september 2016, met een regionale hittegolf zelfs.

TaL

Citaat van: Armand op wo 15 aug 2018 - 14:24
Inderdaad weer een mooie update van Marsel, blijft leuk en leerzaam om te lezen ;)!

Ik herken het herfstgevoel wel een beetje, ik schreef er laatst ook nog een klein stukje over. Ik merk ook dat ik weer wat minder buiten ben, zeker 's avonds en heb soms weer even de jas aan moeten doen. Al met al toch nog steeds prima weer zeker als de zon even achter de bewolking komt, voelt het direct weer hoogzomers aan buiten. Dan is het ook meteen weer de rolluiken en gordijnen dicht om het huis aangenaam te houden ;)

Binnenkort ga ik er even tussenuit naar Spanje, daar weer tropische temperaturen en veel zon, iets wat weer wat 'vertrouwder' aanvoelt misschien ;D

Iets zegt me overigens dat september nog wel eens warm kan worden. Je ziet het de afgelopen jaren wel vaker; juni/juli zomers warm, augustus wat minder en in september vervolgens nog aangenaam (zomer)weer. Neem bijvoorbeeld september 2016, met een regionale hittegolf zelfs.

Toen was augustus ook gewoon warm en zomers :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Armand

Citaat van: TaL op wo 15 aug 2018 - 15:25
Toen was augustus ook gewoon warm en zomers :)

Met name het laatste deel van augustus, ook toen waren er regionale hittegolven. 2016 was echt het jaar van de nazomer. Al behaalde we vorig jaar op 16 oktober ook nog de 27.1 graden hier in Maastricht, dat was echt absurd!

zwoof

Citaat van: htoutenh op wo 15 aug 2018 - 13:53
Heb het hier al vaker gememoreerd dat de verschillen in dit land groot (kunnen) zijn. Zo ook deze beleving. Hier hebben we nog maar drie dagen onder de 25 graden gehad (steeds 23 graden) en nog nauwelijks enige substantiële neerslag. Dat gevoel van herfst op die manier is er hier dus nog lang niet. Hooguit de steeds verder aftakelende natuur die enige gedachte richting de herfst stuurt en het grote verlangen dat het nu eens daadwerkelijk gaat veranderen. OK, de hele hoge temperaturen zijn uit het land, hoewel er nog enige uitschieters in de kaarten te zien zijn, maar het gevoel van een wezenlijk omslag of herfst is er hier echt nog lang niet!

Ik ben het wel met je eens.   Ook in mijn beleving is het nog best warm en zeker nog lang geen herfst!  We eten en drinken nog gewoon buiten en binnen is het nog steeds stik benauwd. Nog even doorbijten.  ;)

Powered by EzPortal