Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107084 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Arend op vr 10 aug 2018 - 15:00
Johan Effing van Weerstation Losser zit ook om de ontbrekende data te springen om zijn historische overzichten te kunnen bijwerken. In zijn dagelijkse weerpraatje op zijn site geeft hij vandaag aan al een verzoek naar het KNMI te hebben gestuurd om de gegevens aldaar bij te werken. Voorlopig kijk ik of dit resultaat heeft en check af en toe de data van het KNMI.

http://weerstationlosser.nl/index.php?pid=1&datum=2018-08-10+08%3A19%3A00

Het gaat nu trouwens al fout getuige het verhaaltje van Tom van der Spek op weer.nl. Er wordt met geen woord gerept over Twente, alleen over Hupsel.

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2018-08-10-hittegolven-zorgen-voor-record/

Weeronline noemt Twente dan weer wel, maar gaat met o.a. Arcen wat betreft het oude record weer deels de fout in. Waar zij de ontbrekende data van Twente op baseren is mij overigens een raadsel.  ???

https://nieuws.weeronline.nl/9-8-2018-recordlange-regionale-hittegolf-na-vandaag-voorbij/

Weerplaza heeft naar mijn mening het beste verhaal, maar ook daar wordt alleen Arcen genoemd als houder van het vorige record.

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/recordlange-regionale-hittegolf-voorbij/4499/

Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat GFS er niet goed opzat. Naar mijn idee was juist GFS beter in het signaleren van opwarming op LT. Details moet je eigenlijk nooit uit GFS halen, het model heeft nogal wat gebreken. Wat dat betreft presteert EC inderdaad een stuk beter.

Thx Arend voor de updates en hopelijk komt de ontbrekende data mbt tot Twente nog boven water.

Hebben weeronline en weerplaza dan soms een schatting gemaakt op de dagen met de ontbrekende officiële data bij station Twente?
Er staan daar nl. wel waarden genoteerd. 

Arend

Citaat van: zwoof op vr 10 aug 2018 - 22:01
Thx Arend voor de updates en hopelijk komt de ontbrekende data mbt tot Twente nog boven water.

Hebben weeronline en weerplaza dan soms een schatting gemaakt op de dagen met de ontbrekende officiële data bij station Twente?
Er staan daar nl. wel waarden genoteerd. 

Zij hebben een inschatting gemaakt. Hieronder staan de uurgegevens van Twente voor de 4 betreffende dagen. Op basis daarvan zou je mogen verwachten dat 27 juli uiteindelijk een temperatuur van 35,0 graden en 30 juli een temperatuur van 32,0 toegekend krijgt. Maar momenteel is het nog niet officieel. Zoals je ziet zijn de andere twee dagen (nog) volledig blanco. Mocht er geen data meer boven water komen, dan blijft het ook blanco, KNMI gaat niet zelf maar wat bedenken.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Citaat van: Arend op vr 10 aug 2018 - 23:25
Zij hebben een inschatting gemaakt. Hieronder staan de uurgegevens van Twente voor de 4 betreffende dagen. Op basis daarvan zou je mogen verwachten dat 27 juli uiteindelijk een temperatuur van 35,0 graden en 30 juli een temperatuur van 32,0 toegekend krijgt. Maar momenteel is het nog niet officieel. Zoals je ziet zijn de andere twee dagen (nog) volledig blanco. Mocht er geen data meer boven water komen, dan blijft het ook blanco, KNMI gaat niet zelf maar wat bedenken.

Nee precies, dat moet dan ook! En dat is dus wel wat weerplaza en weeronline hier doen. Zelf waardes bedenken.... Ik vind dat best kwalijk.

GeneralDuke

Citaat van: Arend op vr 10 aug 2018 - 23:25
Zij hebben een inschatting gemaakt. Hieronder staan de uurgegevens van Twente voor de 4 betreffende dagen. Op basis daarvan zou je mogen verwachten dat 27 juli uiteindelijk een temperatuur van 35,0 graden en 30 juli een temperatuur van 32,0 toegekend krijgt. Maar momenteel is het nog niet officieel. Zoals je ziet zijn de andere twee dagen (nog) volledig blanco. Mocht er geen data meer boven water komen, dan blijft het ook blanco, KNMI gaat niet zelf maar wat bedenken.

Zou 30 juli echt een temperatuur krijgen? 33% van de data mist namelijk...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Arend

Citaat van: zwoof op vr 10 aug 2018 - 23:37
Nee precies! En dat is dus wel wat weerplaza en weeronline hier doen. Ik vind dat best kwalijk.

Zolang ze duidelijk vermelden dat het om een inschatting gaat is het nog niet zo erg.

Citaat van: GeneralDuke op vr 10 aug 2018 - 23:38
Zou 30 juli echt een temperatuur krijgen? 33% van de data mist namelijk...

Waarschijnlijk wordt er dan inderdaad geen dag Tx geregistreerd, we wachten maar af.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dennis089

Het was een mooie periode en idd mooi lijstje Arend. Was leuk om het te volgen zo.

Nu maar kijken wat de rest nog brengt. De zomer is op zijn retour... Brrrrr om dat te zeggen... Ik zie me alweer in december uitkijken naar het begin van de lente :p

Maar eerst misschien nog een aardige periode op komst. Ik zie toch kleine signalen dat het misschien nog iets warmer wordt. Afwachten :)

Adrie

Citaat van: dennis089 op za 11 aug 2018 - 00:58
Het was een mooie periode en idd mooi lijstje Arend. Was leuk om het te volgen zo.

Nu maar kijken wat de rest nog brengt. De zomer is op zijn retour... Brrrrr om dat te zeggen... Ik zie me alweer in december uitkijken naar het begin van de lente :p

Maar eerst misschien nog een aardige periode op komst. Ik zie toch kleine signalen dat het misschien nog iets warmer wordt. Afwachten :)
dat heb ik nou andersom,September komt eraan mij seizoen komt er aan heerlijk,enhopen op veel kouderecords,met warmte hun je weinig doen om koelte krijgen. In de winter kun je je zelf veel beter aanpassen.in de zomer als het bloed heet is kan jel niet veel doen dan die  hitte uitzittenwarm met slapen ,zweten ,geen fut hebben.nee winter is leuker en gezellig maken in huis.

Reutel

Citaat van: zwoof op vr 10 aug 2018 - 23:37
Nee precies, dat moet dan ook! En dat is dus wel wat weerplaza en weeronline hier doen. Zelf waardes bedenken.... Ik vind dat best kwalijk.

Nee, zelf iets verzinnen is natuurlijk not done... Maar wat nu? Oh dear, menig autismemeter slaat vol uit in het rood!!

De gemiddelde temperatuur van die week kan dus ook niet meer berekend worden, en de maandtemperatuur... en jaar temperatuur... Niets klopt meer!! Hoe nu met de opwarming van de aarde? Warmt die nog wel op?? We zullen er nooit meer achter komen... Alles is voor niets geweest!! We gaan allemaal deauuuudddddd....  :o


Mathieu

Is er al enige zicht op welke van de komende twee nachten het minst bewolkt is om de Perseïden te bekijken (en in mijn geval hopelijk ook te fotograferen)?

Als ik de voorspellingen zie lijkt het namelijk redelijk bewolkt te blijven rond het hoogtepunt maandagochtend en net nu ik een mooie plek heb gevonden :o.

zwoof

Citaat van: Reutel op za 11 aug 2018 - 12:09
Nee, zelf iets verzinnen is natuurlijk not done... Maar wat nu? Oh dear, menig autismemeter slaat vol uit in het rood!!

De gemiddelde temperatuur van die week kan dus ook niet meer berekend worden, en de maandtemperatuur... en jaar temperatuur... Niets klopt meer!! Hoe nu met de opwarming van de aarde? Warmt die nog wel op?? We zullen er nooit meer achter komen... Alles is voor niets geweest!! We gaan allemaal deauuuudddddd....  :o



;D Haha! Natuurlijk draait de wereld gewoon door als de temperatuur zou worden gemeten dmv een vinger in de lucht en schatten hoe warm het is.  Zo reëel moeten we ook zijn. Maar zo kunnen we in principe alles als zinloos gaan beredeneren.  We gaan immers toch allemaal dood uiteindelijk.  :D

Tyshane

Citaat van: Reutel op za 11 aug 2018 - 12:09
Nee, zelf iets verzinnen is natuurlijk not done... Maar wat nu? Oh dear, menig autismemeter slaat vol uit in het rood!! De gemiddelde temperatuur van die week kan dus ook niet meer berekend worden, en de maandtemperatuur... en jaar temperatuur... Niets klopt meer!! Hoe nu met de opwarming van de aarde? Warmt die nog wel op?? We zullen er nooit meer achter komen... Alles is voor niets geweest!! We gaan allemaal deauuuudddddd....  :o

Hahaha! Goeie! Ging ook wel even door mij heen, schieten we niet een beetje door. Echt waar gaar het over. ;) Maar toch heeft en wel een punt. Meten is weten.  :-X

ThaGhostNL

Citaat van: Matthias87 op za 11 aug 2018 - 14:06
Is er al enige zicht op welke van de komende twee nachten het minst bewolkt is om de Perseïden te bekijken (en in mijn geval hopelijk ook te fotograferen)?

Als ik de voorspellingen zie lijkt het namelijk redelijk bewolkt te blijven rond het hoogtepunt maandagochtend en net nu ik een mooie plek heb gevonden :o.

Moeilijk in te schatten op dit moment, stroming is nu noordwestelijke (West georiënteerd) en hebben we nog te maken met restanten stapelwolken die geleidelijk oplossen.
Tevens hebben we op hoogte te maken met banden van Stratus- en Cirrusbewolking, die in de loop van de avond vanuit het zuidwesten wat dikker gaat worden, wellicht dat in het westen en zuidwesten vanavond nog wat mee te pakken is, tegen middernacht is het daar vermoedelijk bewolkt. Het noorden, midden en het oosten van het land de beste kans op een heldere hemel. In de 2e helft van de nacht, boven het uiterste noorden dikker wordende bewolking en tegen de ochtend kans op een bui. Boven Zuid en west Nederland in de loop van de nacht (oplossende) bewolking, waar af en toe een paar felle opklaringen tussen kunnen zitten.
Persoonlijk denk ik dat je vannacht de beste kans krijgt, om de Perseïden te kunnen zien. De komende nachten verlopen, zoals het er nu voorstaat, half tot zwaar bewolkt en van tijd tot tijd wat regen.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

GeneralDuke

Citaat van: Arend op vr 10 aug 2018 - 19:57
Klopt helemaal. :) Hieronder de (voorlopig?) laatste update van de (regionale) hittegolven. Vijf stations wisten nog een laatste zomerse dag aan hun reeks toe te voegen. Komt er nog een vervolg? Wie weet! Arcen had nog maar twee jaar geleden een regionale hittegolf van 10 september t/m 15 september 2016.

Bedankt voor het bijhouden van de cijfers! Gaf een leuk inzicht in de ruimtelijke spreiding in temperaturen en bijbehorende hittegolven.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Mathieu

Citaat van: ThaGhostNL op za 11 aug 2018 - 18:33
Moeilijk in te schatten op dit moment, stroming is nu noordwestelijke (West georiënteerd) en hebben we nog te maken met restanten stapelwolken die geleidelijk oplossen.
Tevens hebben we op hoogte te maken met banden van Stratus- en Cirrusbewolking, die in de loop van de avond vanuit het zuidwesten wat dikker gaat worden, wellicht dat in het westen en zuidwesten vanavond nog wat mee te pakken is, tegen middernacht is het daar vermoedelijk bewolkt. Het noorden, midden en het oosten van het land de beste kans op een heldere hemel. In de 2e helft van de nacht, boven het uiterste noorden dikker wordende bewolking en tegen de ochtend kans op een bui. Boven Zuid en west Nederland in de loop van de nacht (oplossende) bewolking, waar af en toe een paar felle opklaringen tussen kunnen zitten.
Persoonlijk denk ik dat je vannacht de beste kans krijgt, om de Perseïden te kunnen zien. De komende nachten verlopen, zoals het er nu voorstaat, half tot zwaar bewolkt en van tijd tot tijd wat regen.

Inderdaad al wat ik zelf dacht. Dan vannacht maar op pad  8) (zonder zonnebril ;D)

zwoof

Citaat van: Tyshane op za 11 aug 2018 - 15:59
Hahaha! Goeie! Ging ook wel even door mij heen, schieten we niet een beetje door. Echt waar gaar het over. ;) Maar toch heeft en wel een punt. Meten is weten.  :-X
Idd!  Het is gewoon zo, als we dan toch willen weten, is alleen de juiste meting en uitslag wat mag tellen. Daar is niks 'doorgeschotens'  aan   ;)

Tyshane

Citaat van: zwoof op za 11 aug 2018 - 22:33
Idd!  Het is gewoon zo, als we dan toch willen weten, is alleen de juiste meting en uitslag wat mag tellen. Daar is niks 'doorgeschotens'  aan   ;)

Het meten is wellicht nodig en goed, maar het doorschieten zat hem denk ik meer in het oeverloos blijven discussiëren erover. Ik heb zelf de neiging om door te schieten in cijfers en kwantiteiten, maar corrigeer mezelf door wat meer naar de kwaliteit en beleving te kijken. Niet de cijfers achter de pc bespreken, maar het weer buiten beleven. Ok tijd om naar buiten te gaan. ;)

winter67

Dit is nou de ideale zomer die we altijd moeten krijgen lekker rond de 25 bewolking en af en toe een storing zodat de natuur iets heeft en vervolgens en lekker koude winter

TMCThomas

Ben blij dat het in huis inmiddels aardig afgekoeld is want dit vind ik toch wel weer een plaknacht met 21 graden op het moment.

JerryL

Citaat van: TMCThomas op ma 13 aug 2018 - 01:06
Ben blij dat het in huis inmiddels aardig afgekoeld is want dit vind ik toch wel weer een plaknacht met 21 graden op het moment.

21!? Hopelijk is het na je bericht alsnog afgekoeld.
Ik ben wel blij met het huidige weerbeeld. Door de bank genomen veel koeler. En bovendien meer onweerskansen, storm en ontij.

Der RoX

De Noordzee heeft weer eens geluk hoor met dat onweer op dit moment. Tijd dat dat een keer goed Zuid Holland induikt. En dan niet van die zieke winderige hoosbuien zoals de nacht van donderdag op vrijdag :')
WiNtEr!!11!1!@

Powered by EzPortal