Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107118 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Arend

Update (regionale) hittegolven tot en met 8-8-2018.

Voor 10 stations kwam er gisteren een einde aan de landelijke/regionale hittegolf. Evenzoveel maakten vandaag nog kans om er een dag aan vast te knopen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Lothiriel

Eigenlijk is er vandaag quasi niets gevallen hier. Dat in tegenstelling tot 2 nachten terug toen het goot als gek. Vanmorgen een halfuurtje wat lichte regen en dan af en toe wat gedruppel. Zag wel dat het op andere plaatsen in België (en nl?) meer huisgehouden heeft maar zeker niet het onheilscenario dat ik het en der gezien en gehoord had :P qua wind ook niet veel bijzonders
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Arend

Nog steeds 26 graden hier binnen. Krijg de temperatuur de hele dag al niet verder naar beneden ondanks alles open/luchten en ventilator.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

JerryL

Citaat van: Arend op do 09 aug 2018 - 20:27
Nog steeds 26 graden hier binnen. Krijg de temperatuur de hele dag al niet verder naar beneden ondanks alles open/luchten en ventilator.

Wat hier helpt is beneden de deur open en op zolder het dakraam open. Dan trekt als het ware de hele sante boutique ineens weg. Een soort zuigwerking krijg je dan. Warmte stijgt op, als jou bovenverdieping warm is kan de warmte beneden lastiger weg.

winter67

Aankomende maandag gaat ook een interessante dagje worden qua neerslag

Arend

Citaat van: JerryL op do 09 aug 2018 - 20:44
Wat hier helpt is beneden de deur open en op zolder het dakraam open. Dan trekt als het ware de hele sante boutique ineens weg. Een soort zuigwerking krijg je dan. Warmte stijgt op, als jou bovenverdieping warm is kan de warmte beneden lastiger weg.

Inmiddels binnen toch weer een halve graad eraf. Lijkt wel uit te draaien op een plaknacht voor Nieuw Beerta (of all places), maken ze dat daar ook eens mee. ;) Warmte laat zich dus maar moeilijk verdrijven, maar het zou dan morgen toch (even?) afgelopen moeten zijn.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Citaat van: Arend op do 09 aug 2018 - 18:51
Update (regionale) hittegolven tot en met 8-8-2018.

Voor 10 stations kwam er gisteren een einde aan de landelijke/regionale hittegolf. Evenzoveel maakten vandaag nog kans om er een dag aan vast te knopen.

Die ontbrekende gegevens van Twente komen die nog wel beschikbaar? Of is er helemaal niets geregistreerd van deze dagen? Als dat het geval is,  heeft Twente dan ook 2 hittegolven te pakken ipv 1 lange? Het lijkt me namelijk niet dat je in de ontbrekende dagen zomaar een waarde in kan zetten , ook al ligt het nog zo voor de hand.

Arend

Citaat van: zwoof op do 09 aug 2018 - 22:44
Die ontbrekende gegevens van Twente komen die nog wel beschikbaar? Of is er helemaal niets geregistreerd van deze dagen? Als dat het geval is,  heeft Twente dan ook 2 hittegolven te pakken ipv 1 lange? Het lijkt me namelijk niet dat je in de ontbrekende dagen zomaar een waarde in kan zetten , ook al ligt het nog zo voor de hand.

Ik krijg ook steeds meer het vermoeden dat er meer aan de hand was tijdens die storing op Twente. Normaalgesproken wordt de data lokaal gelogd en zou men deze later alsnog uit kunnen lezen, maar het duurt nu inderdaad wel erg lang voordat het KNMI deze publiceert. Ik vrees zo langzamerhand het ergste. Dat zou dan in de toekomst een vertekend beeld kunnen geven over de lengte van de huidige hittegolf op Twente met die ontbrekende data zoals je zelf aangeeft. Laten we hopen dat het KNMI er alsnog mee naar buiten komt. Misschien zullen we het nooit weten. Er is nu alleen een waarde toegevoegd voor 27 juli, maar ik durf deze nog niet te gebruiken aangezien deze niet verwerkt is in het overzichtskaartje.

# BRON: KONINKLIJK NEDERLANDS METEOROLOGISCH INSTITUUT (KNMI)
# Opmerking: door stationsverplaatsingen en veranderingen in waarneemmethodieken zijn deze tijdreeksen van dagwaarden mogelijk inhomogeen! Dat betekent dat deze reeks van gemeten waarden niet geschikt is voor trendanalyse. Voor studies naar klimaatverandering verwijzen we naar de gehomogeniseerde reeks maandtemperaturen van De Bilt <http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/gehomogeniseerde-reeks-maandtemperaturen-de-bilt> of de Centraal Nederland Temperatuur <http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/centraal-nederland-temperatuur-cnt>.
#
#
# STN      LON(east)   LAT(north)     ALT(m)  NAME
# 290:         6.891       52.274      34.80  TWENTHE
#
# YYYYMMDD = Datum (YYYY=jaar MM=maand DD=dag);
# TX       = Maximum temperatuur (in 0.1 graden Celsius);
#
# STN,YYYYMMDD,   TX
#
  290,20180726,  357
  290,20180727,  350
  290,20180728,     
  290,20180729,     
  290,20180730,     
  290,20180731,  307
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Lekker fris geweest vannacht, het huis is goed aan het koelen nu. Alles open gehad vannachtt, deuren, ramen. best even prettig zo. Gisteren voor het eerst sinds weken de ventilator niet aan gehad. Die had ik standaard loeien als ik thuis was. Wat een rust toen ik hem uitdeed.  ;D


Citaat van: dennis089 op do 09 aug 2018 - 10:15
Ik heb heerlijk geslapen Tyshane dankjewel  8) En Jermine en ik zijn een setje veelvuldig actieve bezoekers van MeteoService  :P ;D Ik moet wel bekennen dat ik het zowaar ook fris heb gehad deze nacht. Heb nog gedacht om mijn dekbed weer te pakken maar heb het toch volgehouden tot vanochtend om deze niet te gebruiken deze nacht  :D

Dennis met een dekbeddd??? Neee dat kan niet, moet niet gekker worden na al die hitte!  ;D Goed dat je de verleiding hebt weerstaan. Vannacht waarschijnlijk niet, was goed fris. Slaapt een stik fijner. :)

zwoof

Citaat van: Arend op do 09 aug 2018 - 23:00
Ik krijg ook steeds meer het vermoeden dat er meer aan de hand was tijdens die storing op Twente. Normaalgesproken wordt de data lokaal gelogd en zou men deze later alsnog uit kunnen lezen, maar het duurt nu inderdaad wel erg lang voordat het KNMI deze publiceert. Ik vrees zo langzamerhand het ergste. Dat zou dan in de toekomst een vertekend beeld kunnen geven over de lengte van de huidige hittegolf op Twente met die ontbrekende data zoals je zelf aangeeft. Laten we hopen dat het KNMI er alsnog mee naar buiten komt. Misschien zullen we het nooit weten. Er is nu alleen een waarde toegevoegd voor 27 juli, maar ik durf deze nog niet te gebruiken aangezien deze niet verwerkt is in het overzichtskaartje.

# BRON: KONINKLIJK NEDERLANDS METEOROLOGISCH INSTITUUT (KNMI)
# Opmerking: door stationsverplaatsingen en veranderingen in waarneemmethodieken zijn deze tijdreeksen van dagwaarden mogelijk inhomogeen! Dat betekent dat deze reeks van gemeten waarden niet geschikt is voor trendanalyse. Voor studies naar klimaatverandering verwijzen we naar de gehomogeniseerde reeks maandtemperaturen van De Bilt <http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/gehomogeniseerde-reeks-maandtemperaturen-de-bilt> of de Centraal Nederland Temperatuur <http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/centraal-nederland-temperatuur-cnt>.
#
#
# STN      LON(east)   LAT(north)     ALT(m)  NAME
# 290:         6.891       52.274      34.80  TWENTHE
#
# YYYYMMDD = Datum (YYYY=jaar MM=maand DD=dag);
# TX       = Maximum temperatuur (in 0.1 graden Celsius);
#
# STN,YYYYMMDD,   TX
#
  290,20180726,  357
  290,20180727,  350
  290,20180728,     
  290,20180729,     
  290,20180730,     
  290,20180731,  307

Dan ben ik er ook bang voor. Misschien zou je er nog een mailtje naar het KNMI aan kunnen wagen hoe het nu zit.   

Danny

Vandaag eindelijk weer eens een dag met 1 van mijn favoriete weertypes. Frisse wind, zonnetje erbij en van die enorm mooie, opbollende wolkenpartijen in het westen die later vandaag steeds vaker buien voort gaan brengen met behulp van het warme zeewater. Het is dat er gewerkt moet worden anders zou je bijna de hele dag op een bankje naar de prachtige wolkenluchten gaan zitten kijken. Na de zomer met relatief 'saai' weer gebeurt er eindelijk weer eens wat aan de hemel.

X-treme

 Het is nog veel te ver weg, maar als GFS gelijk krijgt, zouden we een derde hittegolf krijgen vanaf volgende week zaterdag tot en met woensdag (precies 5 dagen)
Het is toch al het jaar van de records, dus dat kan er ook nog wel bij  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Marsel

Citaat van: X-treme op vr 10 aug 2018 - 10:11
Het is nog veel te ver weg, maar als GFS gelijk krijgt, zouden we een derde hittegolf krijgen vanaf volgende week zaterdag tot en met woensdag (precies 5 dagen)
Het is toch al het jaar van de records, dus dat kan er ook nog wel bij  ;D

Daar zou ik ook voor tekenen. Maar.....de oper is een absolute eenling met die 35 graden voor een paar aaneengesloten dagen. Neemt niet weg dat onvervalste herfst nog even niet in zicht is, maar weer een hittegolf is het andere uiterste  ;D. Voorlopig normaal zomerweer met af en toe een warmere dag die dan snel afgesloten wordt door buien. Weinig tekenen op langdurige stabilisatie wat dat betreft.

X-treme

Hier overigens al een paar lekkere buitjes gehad met nu ook af en toe wat onweer.
Ben benieuwd naar vanavond.
De natuur is hier in iedergeval wel blij
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

JerryL

Citaat van: X-treme op vr 10 aug 2018 - 10:11
Het is nog veel te ver weg, maar als GFS gelijk krijgt, zouden we een derde hittegolf krijgen vanaf volgende week zaterdag tot en met woensdag (precies 5 dagen)
Het is toch al het jaar van de records, dus dat kan er ook nog wel bij  ;D

GFS zit er de gehele zomer al niet echt goed op, hecht meer waarde aan deze van ECMWF. Wel wat warmte maar ik kan hier geen hitte, laat staan een hittegolf, van maken.


X-treme

Citaat van: JerryL op vr 10 aug 2018 - 11:41
GFS zit er de gehele zomer al niet echt goed op, hecht meer waarde aan deze van ECMWF. Wel wat warmte maar ik kan hier geen hitte, laat staan een hittegolf, van maken.

Dat was ook niet serieus bedoelt, maar zou wel leuk zijn.
Overigens is de spreiding vanaf vrijdag wel enorm groot.
Het zou dus nog wel een warme periode kunnen worden vanaf woensdag maar uiteraard niet zo warm als GFS laat zien.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Arend

Citaat van: zwoof op vr 10 aug 2018 - 07:28
Dan ben ik er ook bang voor. Misschien zou je er nog een mailtje naar het KNMI aan kunnen wagen hoe het nu zit.

Johan Effing van Weerstation Losser zit ook om de ontbrekende data te springen om zijn historische overzichten te kunnen bijwerken. In zijn dagelijkse weerpraatje op zijn site geeft hij vandaag aan al een verzoek naar het KNMI te hebben gestuurd om de gegevens aldaar bij te werken. Voorlopig kijk ik of dit resultaat heeft en check af en toe de data van het KNMI.

http://weerstationlosser.nl/index.php?pid=1&datum=2018-08-10+08%3A19%3A00

Het gaat nu trouwens al fout getuige het verhaaltje van Tom van der Spek op weer.nl. Er wordt met geen woord gerept over Twente, alleen over Hupsel.

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2018-08-10-hittegolven-zorgen-voor-record/

Weeronline noemt Twente dan weer wel, maar gaat met o.a. Arcen wat betreft het oude record weer deels de fout in. Waar zij de ontbrekende data van Twente op baseren is mij overigens een raadsel.  ???

https://nieuws.weeronline.nl/9-8-2018-recordlange-regionale-hittegolf-na-vandaag-voorbij/

Weerplaza heeft naar mijn mening het beste verhaal, maar ook daar wordt alleen Arcen genoemd als houder van het vorige record.

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/recordlange-regionale-hittegolf-voorbij/4499/

Citaat van: JerryL op vr 10 aug 2018 - 11:41
GFS zit er de gehele zomer al niet echt goed op, hecht meer waarde aan deze van ECMWF. Wel wat warmte maar ik kan hier geen hitte, laat staan een hittegolf, van maken.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat GFS er niet goed opzat. Naar mijn idee was juist GFS beter in het signaleren van opwarming op LT. Details moet je eigenlijk nooit uit GFS halen, het model heeft nogal wat gebreken. Wat dat betreft presteert EC inderdaad een stuk beter.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

htoutenh

Wel vermeldenswaard denk ik, dat vandaag in het oosten van het land de langste hittegolf ooit tot een eind is gekomen met 29 dagen!!!!!!

Arend

Citaat van: htoutenh op vr 10 aug 2018 - 18:50
Wel vermeldenswaard denk ik, dat vandaag in het oosten van het land de langste hittegolf ooit tot een eind is gekomen met 29 dagen!!!!!!

Klopt helemaal. :) Hieronder de (voorlopig?) laatste update van de (regionale) hittegolven. Vijf stations wisten nog een laatste zomerse dag aan hun reeks toe te voegen. Komt er nog een vervolg? Wie weet! Arcen had nog maar twee jaar geleden een regionale hittegolf van 10 september t/m 15 september 2016.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Citaat van: htoutenh op vr 10 aug 2018 - 18:50
Wel vermeldenswaard denk ik, dat vandaag in het oosten van het land de langste hittegolf ooit tot een eind is gekomen met 29 dagen!!!!!!

Precies, wat een ongekende zomer hebben we tot nu toe gehad! Ik persoonlijk vond het prima, er zaten een paar behoorlijk hete dagen tussen die me wat minder lagen, maar over het algemeen was ik met die 25+ zeer dik tevreden! ;)

Gaf toch echt een vakantiegevoel; veel barbecueën, vaak buiten eten, constant de korte broek + tshirt, lang buiten zitten in de avond, naar het strand/water, lekker fietsen, en noem zo nog maar veel meer op. Een echte, on-Nederlandse zomer!

Gister kreeg ik echter al snel een herfstgevoel met die wind, koelte en regen. Bovendien merk je dat de zon toch al weer een behoorlijk stuk eerder onder de hemel duikt dan in de hoogzomer. Dat herfstgevoel kan ook heerlijk zijn, maar kwam nu eigenlijk wat te vroeg, zeker na zo'n ongekende zomerse periode was het toch even ''schrikken'' ;). Ik ben van mening dat elk seizoen zijn charmes heeft, dus dadelijk als het écht herfst is, kan ik er zeker ook van genieten ;)

Voorlopig geen hoogzomer, maar ook zeker nog geen herfst. Het wordt weer redelijk normaal Nederlands weer met tussendoor enkele kortdurende zomerse opstootjes. Zondag is de eerste hiervan al aan de orde. Vrij normaal weer dus, licht wisselvallig met de meeste kans op een bui aan de kust.

EDIT: en Arend, heel erg bedankt voor de updates wat betreft de hittegolven! Top werk geleverd, heel mooi om een overzicht bij de hand te hebben en de temperaturen te volgen! ;)

Powered by EzPortal