Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107116 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Arend

Wetteronline heeft het ook al opgepikt, blijft nog relatief stil in de Nederlandse media?

Morgen Orkanböen an der Nordsee möglich

Achtung an alle Urlauber an der Nordseeküste, vor allem in den Niederlanden: Nach neuesten Berechnungen droht morgen eine massive Unwetterlage mit kräftigen Gewittern und Orkanböen von mehr als 120 Kilometern pro Stunde. Selbst Tornados sind dabei nicht ausgeschlossen.

Demnach geht es am Rande eines Tiefs am Nachmittag in Belgien los, am Abend dann in den Niederlanden und in der Nacht auch an der deutschen Nordseeküste.
Bisher gibt es auch noch schwächere Varianten und es ist noch nicht ganz sicher, ob es wirklich so heftig kommt. Wir werden Sie hier im Laufe des Tages weiter auf dem Laufenden halten.

Bron: WetterOnline

ECMWF ziet er pittig uit.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

JerryL

Citaat van: Jenkie op wo 08 aug 2018 - 09:46
....Buiten op de prairie is ook niets te zien van de regen......

hahahaha de prairie! Hoe kom je er op! ;D

Citaat van: dennis089 op wo 08 aug 2018 - 11:35
hier ook! het is je gegund jermain of was het jermine. ik moet nog aan je nieuwe naam wennen  8) ;D
nu gun ik ook hans in de achterhoek zijn regen  :D

Jermine  8)

Citaat van: Arend op wo 08 aug 2018 - 13:48
Wetteronline heeft het ook al opgepikt, blijft nog relatief stil in de Nederlandse media?

ECMWF ziet er pittig uit.

Er kwam toch geen orkaan of cycloon? Maar hard waaien gaat het dus wel? KNMI neemt het wel over, maar media verder dus - nog - niet.

GeneralDuke

Citaat van: JerryL op wo 08 aug 2018 - 13:50
Er kwam toch geen orkaan of cycloon? Maar hard waaien gaat het dus wel? KNMI neemt het wel over, maar media verder dus - nog - niet.

Idd geen tropische storm in de Noordzee want dat is fysisch gezien onmogelijk met deze zeewatertemperaturen en het beperkte bassin. Maar een flinke zomerstorm lijkt idd op de kaarten getoverd te zijn vannacht. Even afwachten hoe het zich precies ontwikkelt, daar is ook een speciaal onweerstopic voor geopend.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Gisteravond was qua temperatuur trouwens ook een hele rare gewaarwording hier. Het bleef nog lang behoorlijk warm en later in de avond stak er een stevige wind op die dus nog wat warmere en drogere lucht hierheen verplaatste. De temperatuur was tegen 23 uur hier gedaald tot 28 graden, maar steeg door de aanvoer van warmere lucht tot 29.9 om middernacht! Een echte föhnwerking dus. Zeer apart om te zien dat die temperatuur nog zo hoog kon stijgen rond middernacht.
Bijbehorend het temperatuurgrafiekje van het weerstation afkomstig van Meteomaastricht, waarop de opmerkelijke stijging goed te zien is.

vlerk

Hi Marsel,

Ik heb nog een vraagje voor je mocht je tijd hebben.

Het valt mij op dat in de hoek van Brabant waar ik woonachtig ben (Eindhoven) de windkracht vaak hoger is dan in andere plaatsen die net zo diep in het binnenland liggen.

Is daar een (logische) verklaring voor?

Gr, Paul

X-treme

Verbaas me wel over de temperatuur vandaag.
Het zou 23 graden langs de kust tot 28 graden in het oosten worden, maar het is nu net aan 23 graden in het oosten :o
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Ploeps

Citaat van: X-treme op wo 08 aug 2018 - 16:10
Verbaas me wel over de temperatuur vandaag.
Het zou 23 graden langs de kust tot 28 graden in het oosten worden, maar het is nu net aan 23 graden in het oosten :o

En aan de kust krap aan 19 zag ik net...
Liefhebber van weer-uitersten.

dennis089

heerlijk is het... ik had het zowaar zelfs een beetje koud en merkte dat ik de zonnestraaltjes voorzichtig probeerde op te zoeken. iets dat ik de afgelopen weken juist ontweek  ;D uitzonderingen daargelaten tijdens een strand of zonnedag : >
Fysisch onmogelijk voor ons om een tropische storm te krijgen.. dat is jammer... ik kan er niks aan doen maar ik hou van stormen... ik zou het niet erg vinden om ervoor eens een keer Amerika aan te doen.

zwoof

Citaat van: X-treme op wo 08 aug 2018 - 16:10
Verbaas me wel over de temperatuur vandaag.
Het zou 23 graden langs de kust tot 28 graden in het oosten worden, maar het is nu net aan 23 graden in het oosten :o

Inderdaad! Ik was er gisteren even huiverig voor toen ik de laatste verwachting zag, maar de verkoeling is er toch gewoon gekomen voor het hele land. Heerlijk!
Nu de regen nog... De modellen hebben best wel iets voor ons in petto morgen. KWW!   :)

htoutenh

Zie in de media weer het bericht dat de tweede hittegolf ten einde is, terwijl hier in het oosten de eerste nog steeds gaande is en vandaag de 28ste dag in gaat en zeer waarschijnlijk morgen nog de 29ste dag gaat beleven. Maar daar lees je dan weer niets over! Hopeloos.

GeneralDuke

Citaat van: htoutenh op wo 08 aug 2018 - 17:11
Zie in de media weer het bericht dat de tweede hittegolf ten einde is, terwijl hier in het oosten de eerste nog steeds gaande is en vandaag de 28ste dag in gaat en zeer waarschijnlijk morgen nog de 29ste dag gaat beleven. Maar daar lees je dan weer niets over! Hopeloos.

Ik denk dat ze zeggen dat de landelijke hittegolf voorbij is. Daar hebben ze gewoon gelijk in. Dat is niet hopeloos, maar ze moeten op een manier 'landelijk' aanduiden. De Bilt is daar hoe dan ook de beste locatie voor, hoe je het wendt of keert.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

htoutenh

Citaat van: GeneralDuke op wo 08 aug 2018 - 17:22
Ik denk dat ze zeggen dat de landelijke hittegolf voorbij is. Daar hebben ze gewoon gelijk in. Dat is niet hopeloos, maar ze moeten op een manier 'landelijk' aanduiden. De Bilt is daar hoe dan ook de beste locatie voor, hoe je het wendt of keert.

Dat moet toch beter kunnen. Nederland is veel meer dan alleen de Bilt. In de berichtgeving over het weer in Nederland en het vastleggen en communiceren van extremen is meer nuance best mogelijk en mijns inziens noodzakelijk om recht te doen aan het bijzondere van al die grote verschillen in dit kleine landje!

vossejongk

Citaat van: htoutenh op wo 08 aug 2018 - 17:11
Zie in de media weer het bericht dat de tweede hittegolf ten einde is, terwijl hier in het oosten de eerste nog steeds gaande is en vandaag de 28ste dag in gaat en zeer waarschijnlijk morgen nog de 29ste dag gaat beleven. Maar daar lees je dan weer niets over! Hopeloos.

Na Amersfoort bestaat er helemaal niks meer volgens de "landelijke" media, dat weet je nu zo langzamerhand toch wel ;)

Peter van H.

"Landelijke" media berichten over algemeen over landelijke situatie's of ze benoemen het als regionaal of lokaal. Landelijke media houden het echt wel in de gaten, alleen berichten er misschien nog niet over. ik kijk er naar uit, het weer op donderdag

Arend

Update (regionale) hittegolven tot en met 7-8-2018.

Alle stations hebben gisteren een tropische dag gescoord. Voor 26 van de 34 stations betekende dit meteen een dagrecord en voor station Twente zelfs een all-time record. Dat brengt het aantal stations dat in 2018 de hoogste Tx ooit registreerden tot nu toe op een aantal van 26. In het tabelletje hieronder de all-time Tx records per station en vetgedrukt de dagrecords van gisteren per station.
De meest opmerkelijke meting van gisteren komt van AWG-1 (platform op de Noordzee boven Ameland). Volgens het Tx-kaartje van het KNMI werd daar gisteren de allerhoogste temperatuur geregistreerd: 37,2 graden. Ik ben benieuwd of dit resultaat stand zal houden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Eric

Ff vraagje: in hoeverre is de hoogte van de temperatuur morgen van invloed op het " losgaan" ? Vandaag zou het hier 28 graden worden, is 23 geworden uiteindelijk....

devil-strike

Citaat van: htoutenh op wo 08 aug 2018 - 18:29
Dat moet toch beter kunnen. Nederland is veel meer dan alleen de Bilt. In de berichtgeving over het weer in Nederland en het vastleggen en communiceren van extremen is meer nuance best mogelijk en mijns inziens noodzakelijk om recht te doen aan het bijzondere van al die grote verschillen in dit kleine landje!


Kan wel beter dat is de gemiddelde nemen van alle stations.
Locatie: regio Haarlem

JerryL

Citaat van: vossejongk op wo 08 aug 2018 - 18:31
Na Amersfoort bestaat er helemaal niks meer volgens de "landelijke" media, dat weet je nu zo langzamerhand toch wel ;)

Ach weet je, anders was er geen nieuws. Dat er een boer in het oosten des lands het beregeningsverbod heeft verbroken wordt wel vermeld, evenals wanneer het all-time-record zou sneuvelen in pak hem beet Oss, Midlaren of Heino. Nu was het in de Bilt over, dus is het nieuws.

Ik lees dat er grote verschillen zijn in de hoeveelheid gevallen neerslag vannacht. Volgens een of ander meetstation is hier 4mm gevallen. Onzin. Ik heb zoveel water horen en zien vallen, dat is veul meer geweest dan 4mm. Volgens mij is die buien-lijn op een gegeven moment uit elkaar gespat en heeft plaatselijk huis gehouden.

Johannes96

Citaat van: devil-strike op wo 08 aug 2018 - 19:14

Kan wel beter dat is de gemiddelde nemen van alle stations.

Dan zul je redelijk in de buurt komen van De Bilt.. het is gewoon zo: er zijn ongeveer even veel stations die kouder zijn als dat er warmere zijn.. op 'normale' weerdagen i.i.g.!

Tyshane

Het is voor het eerst sinds maanden dat ik het gewoon fris heb gehad 's nachts. Eerst was het wel fijn, maar uiteindelijk zelfs te fris.  ??? :-X
Ik ben benieuwd of Jermine en Dennis een beetje hebben geslapen!? Oh zo lijkt het net een setje...  ;D ;D ;D
En Swoof een beetje afgekoeld?  :D

Powered by EzPortal