Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107151 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Der RoX

Dat onderste gedeelte van dat gebied lijkt wel op ramkoers naar het westen te gaan btw
WiNtEr!!11!1!@

Eveline

Citaat van: der rox op di 07 aug 2018 - 23:00
Dat onderste gedeelte van dat gebied lijkt wel op ramkoers naar het westen te gaan btw

Volgens mij gaan we een leuk buitje krijgen straks!

daan197611

Spijkenisse ligt mooi in de vuurlijn nu ;D  Wat ik in het onweerstopic ook al aangaf is dat het een MCS is.  En deze gaan veelal lang door.

JerryL

Citaat van: dennis089 op di 07 aug 2018 - 22:58
Hier is het ook niet uit te houden. Ik was er al bang voor omdat het zo voorspeld was. maar had gehoopt dat wat regen en onweer het voorkomen zou.. Wat een zweet. wat een plak :p
Tis dat we ver uit elkaar wonen, anders dronken we samen nog een kratje leeg 8)

ThaGhostNL

Even een kleine update voor de komende uren, met name voor het MCS, wind en temperaturen.
Op dit moment boven FR en de Noordzee en mooi MCS, deze trekt samen met de convergentie verder België in. Rond middernacht kantelt het enigszins door het KF wat nu op de Noordzee, tussen het Kanaal en de kop van Noord-Holland ligt. Helaas zwakt de forcering nog verder af door de hoogtetrog die nu over het zuidwesten ligt en blijft er nog een klein beetje onstabiliteit over op de midlevels. Verder naar het oosten is er meer mogelijk door de SB cape en SRH, kanttekening daarbij is de cap die daar nog steeds aanwezig is.

Terug naar het westen en het KF, deze komt de ochtend over Nederland te liggen, maar is door het ontbreken van onder andere de dagelijkse gang niet heel erg actief meer, ook zien we dat de buien boven België nu te maken krijgen met de hoogte trog en redelijk snel afnemen. De komende uren in het zuidwesten buiige regen en afnemend onweer (elevated).

De temperaturen blijven redelijk hoog, mede door de outflow van de buien boven FR en BE die de nodige warme lucht opstuwen, overigens kunnen de buien op redelijke afstand nog best veel wind genereren (tot 40km/h). Al met al in het noord, oost en midden nederland een plaknacht, noordoost actueel rond de 20 graden, maar zodra daar ook de opstuwing van de buien komt lopen deze weer op richting de 25 graden. Zuidwesten aan de kust nog enige verkoeling door de windsprong en de binnentrekkende buien.

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

jasper-k

In Den Haag is het inmiddels goed aan het waaien.

Lothiriel

Heel rare gewaarwording hier. Nog steeds 28 graden buiten & een minuutje geleden is er ineens een felle wind opgestoken, geen windstoten maar een continue felle wind, wel heel warm. In de verte ook onweer te zien en te horen maar voorlopig geen druppel.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Marsel

Citaat van: Lothiriel op wo 08 aug 2018 - 00:08
Heel rare gewaarwording hier. Nog steeds 28 graden buiten & een minuutje geleden is er ineens een felle wind opgestoken, geen windstoten maar een continue felle wind, wel heel warm. In de verte ook onweer te zien en te horen maar voorlopig geen druppel.

Dat noemt men de prachtige combinatie van een vore + outflow  :). Zie onweerstopic. Blijven de pareltjes van het zomerhalfjaar wat mij betreft.

Eric

Citaat van: Lothiriel op wo 08 aug 2018 - 00:08
Heel rare gewaarwording hier. Nog steeds 28 graden buiten & een minuutje geleden is er ineens een felle wind opgestoken, geen windstoten maar een continue felle wind, wel heel warm. In de verte ook onweer te zien en te horen maar voorlopig geen druppel.
Zéér herkenbaar! Hier ook warme wind nu en veel flitsen ver weg.

zwoof

Zal wel aan mijzelf liggen, maar ik kan niet echt enthousiast raken van de huidige situatie. Er gebeurd eigenlijk niets aparts. 

Johannes96

Rare gewaarwording.. windstil en 25.8c naar harde windvlagen en 26.3c. Bladeren vallen van de bomen alsof het herfst is, door de harde warme aangevoerde wind. Nog nooit meegemaakt zoiets!

Mensen in Limburg zullen wel wat gewend zijn m.b.t. warme nachten etc.. hier in het noorden is het zeer uniek.

Bigfoot

zie ik nou gewoon op teletekst dat de hitte gewoon weer terug komt zondag?? wat een drama zeg,ik ben er nu wel klaar mee die smerige hitte.

winter67

Citaat van: Bigfoot op wo 08 aug 2018 - 07:49
zie ik nou gewoon op teletekst dat de hitte gewoon weer terug komt zondag?? wat een drama zeg,ik ben er nu wel klaar mee die smerige hitte.
Klopt alleen zondag en maandag daarna weer iets koeler en vanaf 16 augustus weer een kansje op tropische temperaturen

JerryL

Een onwijze hoeveelheid regen afgelopen nacht in Assendelft......was er helemaal van ondersteboven!

winter67

Morgen een spannende dag meeste regen lijkt toch in het westen te vallen het oosten lijkt vrijwel niks te krijgen de radar op noodweercentrale laat de meest actieve regen over de Noordzee gaan

Jenkie

Toen ik vanochtend wakker werd hoorde ik het zowaar druppelen. Maar in m'n regenmeter zaten twee druppels  :) Buiten op de prairie is ook niets te zien van de regen. Het verdampt voordat het de grond in kan trekken.

Danny

Citaat van: winter67 op wo 08 aug 2018 - 08:53
Morgen een spannende dag meeste regen lijkt toch in het westen te vallen het oosten lijkt vrijwel niks te krijgen de radar op noodweercentrale laat de meest actieve regen over de Noordzee gaan

Volgens de voorlopige berichten lijkt het westen vooral regen te krijgen. Het oosten maakt daarin tegen grote kans op (onweers)buien. Het uiterste oosten maakt zelfs (een kleine) kans op buien met een supercel karakter. Zo denkt het KNMI er nu over:

Net ten oosten van ons land zien we kans op wat zwaardere convectie, daar MUCAPE van 1000-2000 J/kg en een schering van 30-40 kn. Goed georganiseerde multicell of zelfs supercel lijkt te zijn weggelegd voor Duitsland maar zou ik voor het uiterste oosten niet willen uitsluiten, zeker niet gezien de onzekerheid in de koers van het laag. Bij die buien is dan ook grote kans op onweer en hagel. Meer naar het westen van het land zien we de CAPE-waardes snel afnemen, daar dus veelal stratiforme neerslag die soms een buiig karakter heeft. 5-15 mm lijkt op veel plaatsen mogelijk te zijn en in het oosten kan in het geval van zwaardere buien lokaal nog wel wat meer vallen, tot lokaal mogelijk 30 mm.

Toch kan ik me deze situaties uit eerdere zomerjaren ook herinneren. Zulke situaties kunnen lokaal nog wel eens uit de hand lopen qua water en zijn lastig te voorspellen. Zeker met de huidige droge ondergronden kan een plasje water van 10-15mm lokaal best al eens problemen geven als het in korte tijd valt.

Marsel

Citaat van: Danny op wo 08 aug 2018 - 10:34
Volgens de voorlopige berichten lijkt het westen vooral regen te krijgen. Het oosten maakt daarin tegen grote kans op (onweers)buien. Het uiterste oosten maakt zelfs (een kleine) kans op buien met een supercel karakter. Zo denkt het KNMI er nu over:

Net ten oosten van ons land zien we kans op wat zwaardere convectie, daar MUCAPE van 1000-2000 J/kg en een schering van 30-40 kn. Goed georganiseerde multicell of zelfs supercel lijkt te zijn weggelegd voor Duitsland maar zou ik voor het uiterste oosten niet willen uitsluiten, zeker niet gezien de onzekerheid in de koers van het laag. Bij die buien is dan ook grote kans op onweer en hagel. Meer naar het westen van het land zien we de CAPE-waardes snel afnemen, daar dus veelal stratiforme neerslag die soms een buiig karakter heeft. 5-15 mm lijkt op veel plaatsen mogelijk te zijn en in het oosten kan in het geval van zwaardere buien lokaal nog wel wat meer vallen, tot lokaal mogelijk 30 mm.

Toch kan ik me deze situaties uit eerdere zomerjaren ook herinneren. Zulke situaties kunnen lokaal nog wel eens uit de hand lopen qua water en zijn lastig te voorspellen. Zeker met de huidige droge ondergronden kan een plasje water van 10-15mm lokaal best al eens problemen geven als het in korte tijd valt.

Yup, kan in theorie zeer intens worden. De vraag is even waar wordt het laag precies aangeslagen (RI jet + shortwave). Gebeurt dat conform EC00 oper al ter hoogte van NL met snelle cyclogenese en zeer sterk windveld aan de zuidwestflank of pas als het systeem NL gepasseerd is (ter hoogte van Denemarken bijvoorbeeld). Onzekerheden zijn wat dat betreft nog groot. Wel is het zo dat EC00 oper vwb wind met gusts tot 75kt(!) de absolute topper in het ensemble is. Andere modellen houden het aanmerkelijk rustiger al heeft de laatste Harmonie40 ook een windveld met gusts tot rond 50kt in de berekening zitten. Bovendien is in alle rekenbreinen de track iets anders.

dennis089

Ooohhh wat heb ik dit gemist. Vinden jullie die wind niet ook geweldig? Af en toe waan ik me zelfs in de Alpen op een tocht door de bergen zo voelt het aan. Heerlijk. Eindelijk lekker weer waarbij je in je t shirt en korte broek kunt zitten en het niet te koud is maar ook niet zo heet dat je gewoon helemaal nat bent van het zweet  :D

dennis089

Citaat van: JerryL op wo 08 aug 2018 - 08:47
Een onwijze hoeveelheid regen afgelopen nacht in Assendelft......was er helemaal van ondersteboven!

hier ook! het is je gegund jermain of was het jermine. ik moet nog aan je nieuwe naam wennen  8) ;D
nu gun ik ook hans in de achterhoek zijn regen  :D

Powered by EzPortal