Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107030 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: zwoof op ma 06 aug 2018 - 11:49
16-tot 21 graden. Gewoon prima temperaturen om iets te ondernemen.  Daarbij heb ik ook nog genoeg klusjes in en rond huis die zijn blijven liggen door de hitte.  ;)

Dat zijn inderdaad temperaturen waarop je weer eens wat kan gaan doen zonder dat je je gelijk de *%&#%&$ zweet! Al zoû het wel voor een hoop mensen erg fris aanvoelen na al die warme dagen. :) Eindelijk eens een weekje waarop die ventilator eens niet aan hoeft, die draait hier overuren. ;)

devil-strike

Ligt het nu aan mij of is dit hele andere warmte dan vorige week, toen kon je met zo'n en 30c niet normaal buiten lopen, maar nu is het best aangenaam.
Locatie: regio Haarlem

Tyshane

Citaat van: devil-strike op ma 06 aug 2018 - 16:43
Ligt het nu aan mij of is dit hele andere warmte dan vorige week, toen kon je met zo'n en 30c niet normaal buiten lopen, maar nu is het best aangenaam.

Misschien is het ook een beetje dat veel mensen er wat aan wennen, het is al zo normaal geworden. Verder is de luchtvochtigheid ook niet zo hoog, dat scheelt ook wel denk ik.  :)

devil-strike

Laten we het daar dan maar op houden  :)
Locatie: regio Haarlem

Armand

Citaat van: Tyshane op ma 06 aug 2018 - 16:48
Misschien is het ook een beetje dat veel mensen er wat aan wennen, het is al zo normaal geworden. Verder is de luchtvochtigheid ook niet zo hoog, dat scheelt ook wel denk ik.  :)

Precies, ik denk ook dat dit te maken heeft met enerzijds de lage luchtvochtigheid en anderzijds het wennen aan de warmte. Het was zaterdagavond ook zelfs even ''koud'' voor het gevoel hier toen de wind begon te waaien en het nogsteeds dik 25 graden was.

Morgen nog een echt hete dag met in het zuidoosten toch weer boven de 35 graden waarschijnlijk, dat zou betekenen dat we hier regionaal in de stad Maastricht maarliefst 4x een temperatuur van 35 graden of hoger gehaald hebben in deze hittegolf! Ook woensdag en donderdag lijkt de hittegolf zeker in het binnenland nog stand te houden en kan het opnieuw opwarmen naar 25-30 graden. Nu zal deze lucht veel benauwder gaan aanvoelen. Zeker morgenavond/nacht en op donderdag kans op potentieel toch wel zwaar onweer. Ik zie dat Marsel momenteel bezig is met een apart topic voor in elk geval morgen en woensdag, dus die kansen gaan zeker aan bod komen! ;)

Vrijdag lijkt de hittegolf misschien wel overal te gaan stoppen als het afkoelt tot onder de 25 graden. Jammer gezien er zaterdag en zondag weer kansen zijn op (een nipte) 25+ voor zuidoost, in dat geval was de hittegolf nog minimaal 3 dagen langer geworden. Puur voor de statistiek was dit al leuk geweest ;)

Overigens half augustus alweer nieuwe kansen voor een warmere periode met zomerse temperaturen al is de onzekerheid natuurlijk nog groot. Hieronder de GFS06z pluim die alles mooi samenvat, voor regio zuidoost. (Je kunt best een aantal graden bij maximale temperatuur optellen op korte termijn)


Wat verder nog opvalt is dat de nacht naar woensdag hier in het zuidoosten wel eens zeer warm kan verlopen, zeker mochten er geen buien komen of mochten deze pas vroeg in de ochtend komen op woensdag.

Tyshane

Citaat van: JerryL op ma 06 aug 2018 - 08:25
Ik geloof niet dat het zo een vaart zal lopen. Er is overigens al eerder opgemerkt, en dat klinkt ook niet onlogisch, dat we ook steeds meer richting het najaar kruipen. Als het hoog-zomer is kan het wel flink warm worden, maar naar mate we meer en meer richting september kruipen gaan de scherpe randjes er sowieso af.

Ik zou jezelf nog niet zo rijk rekenen met het kruipen richting het najaar... dat duurt nog even eer het zover is. Als hebben we natuurlijk wel de langste dag gehad ja. ;)


Citaat van: Armand op ma 06 aug 2018 - 17:03
Zeker morgenavond/nacht en op donderdag kans op potentieel toch wel zwaar onweer. Ik zie dat Marsel momenteel bezig is met een apart topic voor in elk geval morgen en woensdag, dus die kansen gaan zeker aan bod komen! ;)

Ja zag het, hier hebben we behoefte aan. Zwaar onweer en navenante verschijnselen!  ::) Een extra fijne bijkomende dimensie van deze bijzondere zomer.  8)

zwoof



Citaat van: Jenkie op ma 06 aug 2018 - 16:34
Ah ok, jij pakt ook dat andere model erbij. Maar het blijft wel een relatief koel weekje ;-) Drie keer raden wie er aanstaande zondag naar Zuid-Frankrijk gaat als hier net de heerlijke koelte komt  :)

Zal je altijd zien... Haha! Maar een fijne vakantie gewenst!   ;)
Citaat van: Tyshane op ma 06 aug 2018 - 16:37
Dat zijn inderdaad temperaturen waarop je weer eens wat kan gaan doen zonder dat je je gelijk de *%&#%&$ zweet! Al zoû het wel voor een hoop mensen erg fris aanvoelen na al die warme dagen. :) Eindelijk eens een weekje waarop die ventilator eens niet aan hoeft, die draait hier overuren. ;)

Heb eens meegemaakt dat zo'n ding was doorgebrand en in de fik was gegaan . Alles was zwart geblakerd. Het roet zat nog in de kasten. Gelukkig was er niemand aanwezig die nacht.  ;D

Tyshane

Citaat van: zwoof op ma 06 aug 2018 - 17:47
Heb eens meegemaakt dat zo'n ding was doorgebrand en in de fik was gegaan . Alles was zwart geblakerd. Het roet zat nog in de kasten. Gelukkig was er niemand aanwezig die nacht. ;D

Sh*t nou kan ik niet meer gerust slapen! :P

Wel link zeg, pas nog iemand op het werk die hem de hele dag aan liet staan, terwijl ze weg was. Werd het huis lekker fris. Hij zou maar doorbranden en je huis fikt af. :(  :o

winter67

De situatie voor woensdag en donderdag is behoorlijk bizar alles de timing goed valt kan er echt noodweer onstaan met zeer zwaar onweer ook apart is dat het in Frankrijk rond de 17 graden word

htoutenh

Zie in de laatste output van de diverse modellen voor het oosten een vrijwel geruisloze overgang, met nauwelijks enige neerslag. Zwaartepunt lijkt wederom in het westen te liggen. Wellicht op donderdag een paar druppels hier, hoewel dat ook in bijvoorbeeld GFS vrijwel niks is! Ben benieuwd naar de analyse van Marsel. Wellicht levert dat een ander beeld op?

Adrie

Uit een andere bron hoorde ik dat later op de dag morgen de buien een noordelijke koers nemen en dat de buien dus over de noordzee trekken,en dat we pas Donderdag met buien te maken krijgen.

Arend

Update (regionale) hittegolven tot en met 5-8-2018.

Sinds gisteren 2 afvallers: het lukte Lelystad en Nieuw Beerta niet om minimaal een zomerse dag binnen te slepen.

In de media en op sommige fora wordt vermeld dat Arcen tot nu toe recordhouder was voor de langste regionale hittegolf. Dit is deels juist, maar Arcen deelde deze titel met de stations Volkel en Gilze Rijen. Alle drie hadden ze het grootste totaal van 22 dagen in de periode van 10 juli tot en met 31 juli 1994.

Zelf controleren? Dat kan hier:

Arcen: https://weerstatistieken.nl/arcen/1994/juli

Gilze Rijen: https://weerstatistieken.nl/gilze-rijen/1994/juli

Volkel: https://weerstatistieken.nl/volkel/1994/juli
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

devil-strike

Schiphol/haarlem ook al 19dagen locale hittegolf, niet ieder meegemaakt.
Locatie: regio Haarlem

Tam

Omdat ik een tijdje geleden in dit topic vroeg naar de relatie tussen de blokkade boven Europa en de MJO (Madden-Julian Oscillation) en daar nog geen helder antwoord op was ben ik dit natuurlijk in de gaten blijven houden en plaats ik er hier in het topic wat over. Nu er een verandering in het weerbeeld staat aan te komen is de enige conclusie die ik kan trekken dat dit niet door het verschuiven van de MJO tot stand is gekomen, deze is namelijk niet zoveel verschoven. (bron: http://www.bom.gov.au/climate/mjo/)

Er is wel eindelijk wat activiteit op de Atlantische Oceaan maar vooralsnog stelt het niet zoveel voor (zie kaart hieronder). Maar het verschil met de andere kant van de continenten mag duidelijk zijn. Hier blijft de MJO nu een beetje hangen en je ziet daar ook van alles ontstaan (zie 2e kaartje) helemaal links van de kaart kan je nog net Hector zien die de komende tijd  ten zuiden van Hawaï zal koersen.

Tyshane

Citaat van: Tam op ma 06 aug 2018 - 22:27
Omdat ik een tijdje geleden in dit topic vroeg naar de relatie tussen de blokkade boven Europa en de MJO (Madden-Julian Oscillation) en daar nog geen helder antwoord op was ben ik dit natuurlijk in de gaten blijven houden en plaats ik er hier in het topic wat over. Nu er een verandering in het weerbeeld staat aan te komen is de enige conclusie die ik kan trekken dat dit niet door het verschuiven van de MJO tot stand is gekomen, deze is namelijk niet zoveel verschoven.

Er is wel eindelijk wat activiteit op de Atlantische Oceaan maar vooralsnog stelt het niet zoveel voor (zie kaart hieronder). Maar het verschil met de andere kant van de continenten mag duidelijk zijn. Hier blijft de MJO nu een beetje hangen en je ziet daar ook van alles ontstaan (zie 2e kaartje) helemaal links van de kaart kan je nog net Hector zien die de komende tijd  ten zuiden van Hawaï zal koersen.

Goed dat je zelf op zoek bent gegaan en de info hier hebt geplaatst, thanx! Interessant. ;)

JerryL

Bwhoef in Zaanstad begint het al aardig broeierig te worden.....amper wind.... blij als vanmiddag de wind van zee wat kom op zetten. Daarna weer uitkijken naar de avond. Krijgen we weer een temperatuursval zoals bij de vorige verkoelingsperiode?

Adrie

Hier al bijna 30 gr dat belooft wat vandaag

dennis089

Ik maak me nu al zorgen over die plaknacht vannacht  :o ;D ;D Dit gaat een hels karwei worden om in slaap te vallen haha. De ventilator aan, het waterbed heb ik gewoon uitgetrokken. geen dekbed meer in het overtrek maar dus alleen nog maar de sloop. Ook met zo minimaal mogelijk kleding. Ik kan nog die tip van de natte handdoek nemen of wat ijsklontjes in een flesje water of plastic zakje doen. Hopelijk met al die voorzorgsmaatregelen lukt het om in te kunnen slapen  ::) ;D ;D :D

Tam

Citaat van: dennis089 op di 07 aug 2018 - 10:30
Ik maak me nu al zorgen over die plaknacht vannacht  :o ;D ;D Dit gaat een hels karwei worden om in slaap te vallen haha. De ventilator aan, het waterbed heb ik gewoon uitgetrokken. geen dekbed meer in het overtrek maar dus alleen nog maar de sloop. Ook met zo minimaal mogelijk kleding. Ik kan nog die tip van de natte handdoek nemen of wat ijsklontjes in een flesje water of plastic zakje doen. Hopelijk met al die voorzorgsmaatregelen lukt het om in te kunnen slapen  ::) ;D ;D :D

Als je er echt zo'n last van hebt kan je beter een 1.5 liter fles vullen met water en die bevriezen. Als deze bevroren is rol je hem in een handoek en kan je hem gebruiken als koude kruik. Door de handdoek blijft de fles echt lang koud ook met deze hitte.

Ploeps

Al 32,7 graden max in Deelen...  Als dat zo doorgaat met die stijging van de temperatuur dan zou het record zomaar kunnen sneuvelen vandaag... Relatieve luchtvochtigheid maar 23%, dat is ook erg laag! Zou het kunnen dat de regenradar daardoor voor deze regio niets tot bijna niets in de 24uurs-run laat zien?

Ik zal zometeen in de pauze even buiten gaan voelen (locatie Arnhem), ben bang dat ik snel weer binnen ben  ;)
Liefhebber van weer-uitersten.

Powered by EzPortal