Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107040 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

htoutenh

Citaat van: Marsel op zo 05 aug 2018 - 09:11
Ik denk sowieso dat er nog wel eens meer kan gaan vallen dan velen nu tijdens deze droogte denken. Het is altijd moeilijk om het huidige beeld los te laten, maar als ik zo door de ochtendkaarten heen kijk zitten er een paar forse potentiële waterbrengers tussen. Te beginnen met het thermische laag en het KF vanaf dinsdagavond t/m woensdag. Let ook even op de donderdag als een golf in het front (ons dan al gepasseerd) boven FR westwaarts uitslaat en ons dus later wederom kan bereiken (hoe oostelijker hoe groter de kans op significante neerslag). Vrijdag de passage van de dan inmiddels opvullende langgolvige hoogtetrog met een enkele bui. Niet meer dan dat door wederom zwakke hogedrukinvloed aan de grond. Het komende weekend laat ik nog even in het midden maar met het inkomen van een volgende hoogtetrog inclusief voorbij scherend sfc laag kunnen we ook dan zeer waarschijnlijk weer snel groter wordende neerslagkansen verwachten. Alles bij elkaar kan er binnen nu en een week in het gunstigste geval flink wat vallen, uiteraard wel met dien verstande dat er op de golf van donderdag een forse onzekerheid rust en dat convectie niet een landelijke dekking heeft. Maar dat spreekt voor zich. We gaan het uiteraard volgen!

Ziet er dus wat beter uit nu. Veel boeren hier twijfelen op dit moment of ze de mais al van het land moeten halen (normaal eind september/begin oktober) of nog even wachten. Mocht er de komende weken substantieel regen komen, is wellicht nog een deel van deze oogst te redden. Voor veel natuurschade (heide, bomen en struiken) komt deze neerslag waarschijnlijk te laat. Het wordt een spannende week. En geweldig dat jij ons daar weer vakkundig bij begeleidt, Marsel!

htoutenh

Marsel, kun jij al iets meer zeggen over de intensiteit van de weeromslag van dinsdag op woensdag en eventueel de dagen erna? Ik zie dat de Telegraaf alweer uit z'n slof schiet met een tropische cycloon op de Noordzee! En ook hier in het forum is al gesproken over een storm aanstaande vrijdag. Behalve NAVGEM (zondag) vindt ik daar niets van terug op de weerkaarten.

ThaGhostNL

Citaat van: htoutenh op zo 05 aug 2018 - 14:32
Marsel, kun jij al iets meer zeggen over de intensiteit van de weeromslag van dinsdag op woensdag en eventueel de dagen erna? Ik zie dat de Telegraaf alweer uit z'n slof schiet met een tropische cycloon op de Noordzee! En ook hier in het forum is al gesproken over een storm aanstaande vrijdag. Behalve NAVGEM (zondag) vindt ik daar niets van terug eop de weerkaarten.

De televaag die een bericht van puto 1 op 1 overneemt, in de pluim van GFS is slechts 1 lid geweest die al weer ruim achterhaald is. Van storm is dus geen sprake.
Wat Marsel eerder had aangegeven zijn de verschillen in onze omgeving best groot, een kleine verschuiving heeft al grote gevolgen.

Persoonlijk verwacht ik voor dinsdag (spaansepluim) temperaturen tot max 36 graden, aan de kust iets koeler. In de avond komt een thermisch laag met KF vanuit FR in onze richting afgezakt. In de loop van de avond en nacht komen dan ook de eerste (onweers)buien voor.
Het eea nog met een slag om arm, hoe het allemaal komt te liggen is nog wat onzeker. Aan de andere kant is het wel redelijk zeker dat er wat gaat komen.
Marsel kan daar wellicht wat meer info over geven.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Arend

Update (regionale) hittegolven tot en met 4-8-2018.

Naast De Bilt lijkt nu ook Westdorpe morgen of overmorgen kans te maken op een tweede hittegolf.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: htoutenh op zo 05 aug 2018 - 14:32
Marsel, kun jij al iets meer zeggen over de intensiteit van de weeromslag van dinsdag op woensdag en eventueel de dagen erna?

Ik zal daar morgen een moment voor prikken. Kan best pittig worden gezien de forse gradiënt en dus aanspannende bovenstroming in de voorkamer van de hoogtetrog. Meer daarover en de dagen erna volgt dus morgen. Nu even geen tijd helaas.

htoutenh

Citaat van: Marsel op zo 05 aug 2018 - 21:02
Ik zal daar morgen een moment voor prikken. Kan best pittig worden gezien de forse gradiënt en dus aanspannende bovenstroming in de voorkamer van de hoogtetrog. Meer daarover en de dagen erna volgt dus morgen. Nu even geen tijd helaas.

Prima Marsel, ben heel benieuwd!

Eric

Citaat van: Marsel op zo 05 aug 2018 - 21:02
Ik zal daar morgen een moment voor prikken. Kan best pittig worden gezien de forse gradiënt en dus aanspannende bovenstroming in de voorkamer van de hoogtetrog. Meer daarover en de dagen erna volgt dus morgen. Nu even geen tijd helaas.
Ben ook heul veul benieuwd! Zou potentieel heftig kunnen worden, maar ook iets met #nacht en #kaars, toch?

dennis089

Wat mij heftig opvalt zijn signalen dat donderdag 16 augustus de zomer alweer terugkeert. Zowel GFS als EC laten dit beeld zien vanavond. Gisteren viel me dit ook al op bij een van de twee. Duidelijke verandering in windrichting, temperatuurverloop en bewolking. Dus het zou me niks verbazen als het na een kort intermezzo opnieuw puffen wordt :o

Tyshane

Citaat van: Eric op zo 05 aug 2018 - 21:48
Ben ook heul veul benieuwd! Zou potentieel heftig kunnen worden, maar ook iets met #nacht en #kaars, toch?

Ligt eraan toch, wat voor soort systeem het is. Wel zin in wat dynamiek in de atmosfeer by the way! :)

Citaat van: dennis089 op zo 05 aug 2018 - 23:28
Wat mij heftig opvalt zijn signalen dat donderdag 16 augustus de zomer alweer terugkeert. Zowel GFS als EC laten dit beeld zien vanavond. Gisteren viel me dit ook al op bij een van de twee. Duidelijke verandering in windrichting, temperatuurverloop en bewolking. Dus het zou me niks verbazen als het na een kort intermezzo opnieuw puffen wordt :o

Ik zag het ja, heb buiten de kaarten om gewoon ook dat gevoel dat het nog lang niet gedaan is met deze zomer. Wel lekker in ieder geval dat we de komende tijd even wat lagere temperaturen hebben en wat meer kans op neerslag. Even bijkomen. ;)

JerryL

Citaat van: dennis089 op zo 05 aug 2018 - 23:28
Wat mij heftig opvalt zijn signalen dat donderdag 16 augustus de zomer alweer terugkeert. Zowel GFS als EC laten dit beeld zien vanavond. Gisteren viel me dit ook al op bij een van de twee. Duidelijke verandering in windrichting, temperatuurverloop en bewolking. Dus het zou me niks verbazen als het na een kort intermezzo opnieuw puffen wordt :o

Ik geloof niet dat het zo een vaart zal lopen. Er is overigens al eerder opgemerkt, en dat klinkt ook niet onlogisch, dat we ook steeds meer richting het najaar kruipen. Als het hoog-zomer is kan het wel flink warm worden, maar naar mate we meer en meer richting september kruipen gaan de scherpe randjes er sowieso af.

zwoof

Citaat van: JerryL op ma 06 aug 2018 - 08:25
Ik geloof niet dat het zo een vaart zal lopen. Er is overigens al eerder opgemerkt, en dat klinkt ook niet onlogisch, dat we ook steeds meer richting het najaar kruipen. Als het hoog-zomer is kan het wel flink warm worden, maar naar mate we meer en meer richting september kruipen gaan de scherpe randjes er sowieso af.


Voorlopig gaat Oper EC nog steeds voor een paar heerlijke koele dagen vanaf donderdag a.s. en niet onbelangrijk; eindelijk wat neerslag  :)





TMCThomas

Nou dit hoeft nou ook weer niet, 16 graden op dinsdag de 14e volgens oper en control.

JerryL

Citaat van: TMCThomas op ma 06 aug 2018 - 10:59
Nou dit hoeft nou ook weer niet, 16 graden op dinsdag de 14e volgens oper en control.

Hahahaha ergens zou het wel geinig zijn. De zomer met warmste en koudste dagen. Zijn zo een beetje de koudste om daar onderin te bungelen. Ik hou voor het gemak altijd de middenlijn aan. Wordt het net aan 20 graden.

MeesterJ

Citaat van: JerryL op ma 06 aug 2018 - 08:25
Ik geloof niet dat het zo een vaart zal lopen. Er is overigens al eerder opgemerkt, en dat klinkt ook niet onlogisch, dat we ook steeds meer richting het najaar kruipen. Als het hoog-zomer is kan het wel flink warm worden, maar naar mate we meer en meer richting september kruipen gaan de scherpe randjes er sowieso af.

vandaar dat het record van Warnsveld eind augustus is gemeten en de laatste zoveel jaar het laatste tijdvak van augustus een aantal keer de 36 graden heeft aangetikt ::)

zwoof

Citaat van: TMCThomas op ma 06 aug 2018 - 10:59
Nou dit hoeft nou ook weer niet, 16 graden op dinsdag de 14e volgens oper en control.


16-tot 21 graden. Gewoon prima temperaturen om iets te ondernemen.  Daarbij heb ik ook nog genoeg klusjes in en rond huis die zijn blijven liggen door de hitte.  ;)

JerryL

Citaat van: MeesterJ op ma 06 aug 2018 - 11:24
vandaar dat het record van Warnsveld eind augustus is gemeten en de laatste zoveel jaar het laatste tijdvak van augustus een aantal keer de 36 graden heeft aangetikt ::)

Ik had het over Nederland ;D nee sorry, das flauw.

Het zal gerust zo zijn dat het eind augustus zus en zo is geweest. Maar gewoon even helder gekeken naar de gemiddelden, dan zitten wij inmiddels in de afbouwende-fase.

Jenkie

Nou, ik ben aan het proberen me wat in de modellen te verdiepen op Weerplaza  :) En dan kies ik meteen het eerste model GFS. KLopt het dan dat we hier in het uiterste oosten van Twente alleen maandag 13 augustus rond de 20 graden zitten en verder gewoon warm zomerweer?

X-treme

2e hittegolf de Bilt een feit.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

zwoof

Citaat van: Jenkie op ma 06 aug 2018 - 14:31
Nou, ik ben aan het proberen me wat in de modellen te verdiepen op Weerplaza  :) En dan kies ik meteen het eerste model GFS. KLopt het dan dat we hier in het uiterste oosten van Twente alleen maandag 13 augustus rond de 20 graden zitten en verder gewoon warm zomerweer?

Nou warm zomerweer niet direct.  :D  Volgens beide modellen gaan we ook in Twente op midden / LT  een 'vrij koel' weekje tegemoet.  In elk geval onder de 25 graden. Dat is al heel wat beter dan afgelopen weken.   ;)


Jenkie

Citaat van: zwoof op ma 06 aug 2018 - 15:48
Nou warm zomerweer niet direct.  :D  Volgens beide modellen gaan we ook in Twente op midden / LT  een 'vrij koel' weekje tegemoet.  In elk geval onder de 25 graden. Dat is al heel wat beter dan afgelopen weken.   ;)


Ah ok, jij pakt ook dat andere model erbij. Maar het blijft wel een relatief koel weekje ;-) Drie keer raden wie er aanstaande zondag naar Zuid-Frankrijk gaat als hier net de heerlijke koelte komt  :)

Powered by EzPortal