Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107143 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Floris!

Citaat van: Marsel op vr 03 aug 2018 - 23:10
Ja daar zit niemand op te wachten inderdaad. Belooft overigens wel een zeer interessante overgangsfase te worden met die enorm sterke bovenstroming in de opgaande tak van de hoogtetrog. Eigenlijk is de afgelopen runs de gradiënt op hoogte alleen maar toegenomen. Dat zou in theorie een zeer actieve overgangzone op kunnen leveren. Maar storm? Hmm, dat lijkt me zoals de kaarten er nu voorliggen niet aannemelijk. Maar uiteraard nog veel te ver weg...wordt vervolgd zullen we maar zeggen  ;D.
Pfffff. Ik hoop echt dat die buien allemaal oplossen en er geen druppel gaat vallen. Festival in Groningen; zou beetje zonde zijn als het twee maand zomer is en precies dat weekend herfst. Laat het in de herfst maar regenen, zoals we dat gewend zijn. Nu gewoon nog ff drie weken zomer eraan vast graag!????

Kurt V.L.

Het zal nooit voor iedereen de goede moment zijn als het begint te regenen maar ooit (en liever vandaag dan morgen) moet die omslag er toch dringend komen.  Er zijn ook nog mensen die pas eind augustus of september vakantie hebben..... Mijn vakantie ligt versnippert over de hele maand augustus maar ik zou blij zijn als een klein kind met enkele dagen neerslag van betekenis.   Donderdag lijkt er wel een flinke plets neer te vallen maar ik vermoed dat dit opnieuw onder de vorm van onweersbuien zal zijn en dus plaatselijk of krijgen we toch meer gestructureerde neerslaggebieden ?  Dat laat ik aan de kenners over.  Over LT neerslagkansen spreek ik mij dus helemaal niet uit maar echt langdurige en intensieve neerslag lijkt er toch nog niet voor het eerst aan te komen, bovendien lijken de temperaturen aan het einde van de LT toch weer ligt in stijgende lijn te gaan ?

Tyshane

Citaat van: Floris! op za 04 aug 2018 - 09:59
Pfffff. Ik hoop echt dat die buien allemaal oplossen en er geen druppel gaat vallen. Festival in Groningen; zou beetje zonde zijn als het twee maand zomer is en precies dat weekend herfst. Laat het in de herfst maar regenen, zoals we dat gewend zijn. Nu gewoon nog ff drie weken zomer eraan vast graag!????

Er is meer dan zomer en herfst, wat dacht je van zomerweer met af en toe een bui? :D Het hoeft niet gelijk herfst te worden als er meer neerslagkansen zijn. Het valt me wel op dat mensen vaak zaken zo zwartwit zien, net als dat je of winter- of zomerliefhebber bent... ;)

Ik hoop voor jou dat je goed weer hebt in ieder geval, maar bij een festival hoort ook glijden door de modder na een stevige bui.  8)

htoutenh

Als ik zo naar de laatste run van GFS kijk, dan lijkt de door (bijna) iedereen zo gewenste "grote omslag" opnieuw slechts een dip(je) te worden. Zeker een paar dagen wat lagere temperaturen en een paar (steeds minder wordende) druppels regen, maar al snel in de week daarop wederom hoge temperaturen en droog!

dennis089

Vind vooral de oper van EC wel grappig.. met die piek neerslag des doods zou Nederland compleet wegspoelen 24mm  :o ;D ;D ;D ;D

Reutel

Citaat van: Floris! op za 04 aug 2018 - 09:59
Pfffff. Ik hoop echt dat die buien allemaal oplossen en er geen druppel gaat vallen. Festival in Groningen; zou beetje zonde zijn als het twee maand zomer is en precies dat weekend herfst. Laat het in de herfst maar regenen, zoals we dat gewend zijn. Nu gewoon nog ff drie weken zomer eraan vast graag!????

Nou ik kan je zeggen, ik werk bij een waterschap, de droogte zorgt echt voor hele grote problemen in Nederland. Niet alleen de boeren hebben er veel last van, ook de natuur loopt onherstelbare schade op. Veel beken drogen op en zeldzame dieren en planten verdwijnen. Met stuwen houden we het water zo veel mogelijk binnen de beken en riviertjes. Hierdoor is er geen doorstroming en ontstaat er blauwalg. We proberen het op te lossen door (minder schoon) water uit kanalen stroomopwaarts te pompen, voorbij de stuwen.

Een paar flinke onweersbuien gaan het probleem niet oplossen, dat water stroomt via het riool weg. Nooit gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar een mooie WC is welkom!

Jasneker

Vanaf nu een paar buitjes zijn welkom, zeker voor de natuur, boeren en het land, dijken, scheepvaart etc, maar dat zit er voorlopig niet in.
En met een paar buitjes zijn we er niet, een langere periode met normale regen en geen stortregens, die helpen nu niet.
Ik ben een liefhebber van mooi weer en leuke winters, maar deze droogte periode zal nog lang doorklinken....ook in je portemonee.
Telkens hetzelfde patroon, heet heter nog heter, een dipje die lijkt op een omslag maar uitloopt op een paar dagen minder heet weer en terug naar meer droogte en hitte.
Zal mij niks verbazen als de hele Augustus maand ons nog zal verbazen met meer van hetzelfde, meer heet en droog weer.
Een paar mm regen helpt ook daar niet.
Maar verder puffen dus...;)

Neochamp

Citaat van: dennis089 op za 04 aug 2018 - 13:17
Vind vooral de oper van EC wel grappig.. met die piek neerslag des doods zou Nederland compleet wegspoelen 24mm  :o ;D ;D ;D ;D

Nou, ze geven voor a.s. Donderdag hier in t Franse Gignac tussen de 20 en 50 mm aan.
Dat Word zwemmen in de vouwwagen. Haha

4seasons

Citaat van: Jasneker op za 04 aug 2018 - 15:16

Maar verder puffen dus...;)
Hier niet.



Staat nu behoorlijk veel wind en bewolking aan de kust.

In ieder geval te zien op deze cams vanaf Hoek van Holland t/m Castricum.
http://home.beachclubroyal.nl/webcam/

http://www.scheveningenlive.nl/strand-webcam/

http://www.scheveningenlive.nl/boulevard-webcam/








Jenkie

Hier nog 29 graden en ik ben d'r echt een beetje klaar mee. Heb het gevoel dat de omslag en de weerberichten vooral voor het westen gelden. Ik tel automatisch een paar graden op bij de verwachting van de KNMI. Negen van de tien keer is het hier warmer dan voorspelt.

4seasons

The highest officially recorded temperature in the world is 56.7 °C (134.1 °F), which occurred on 10 July 1913 in Furnace Creek, California, USA.

Other continents also have some really hot places: 55.0 °C in Africa (Tunisia), 53–54 °C in Asia, 50.7 °C in Australia, and 48.9 °C in South America (Argentina).

In comparison, the climate in Europe is fairly mild. The highest temperature was recorded in Athens, Greece, on 10 July 1977, with a measly 48.0 °C.



This European map below shows the highest officially (not anecdotally) recorded temperature in all European countries...

One thing to notice is the unexpectedly low record in Ireland.


https://www.this-is-italy.com/the-highest-heatwave-temperatures-in-europe-map/


De info en de hierboven vermeldde link via:
Link via http://zoomradar.com/sample-page/html5-interactive-radar/




htoutenh

Citaat van: Jenkie op za 04 aug 2018 - 16:47
Hier nog 29 graden en ik ben d'r echt een beetje klaar mee. Heb het gevoel dat de omslag en de weerberichten vooral voor het westen gelden. Ik tel automatisch een paar graden op bij de verwachting van de KNMI. Negen van de tien keer is het hier warmer dan voorspelt.

Helemaal met je eens. KNMI en vele andere "weerbedrijven" zijn veel te veel op het midden en westen gericht. Ook dat geklets nu over een tweede hittegolf, terwijl het hele oosten nu al 24 dagen een hittegolf heeft! Dit weekeinde zou al wat "verkoeling" geven, maar vandaag hier weer 32 graden!

4seasons

Via de link van zoomradar nu goed te volgen hoe het weer aan o.a. de oostkust van de VS momenteel is.

Ik zie meldingen van o.a;
Storm Report
Date:Aug 04 12:48:00
Type:FUNNEL CLOUD
City:6 ESE TYBEE ISLAND

Storm Report
Date:Aug 04 13:11:00
Type:WATERSPOUT
City:3 ENE VIRGINIA POINT


Veel meldingen van zware regenval oostkust
Storm Report
Date:Aug 04 12:45:00
Type:HEAVY RAIN
City:RED OAKS MILL
Magnitude:M1.27 INCH
County:DUTCHESS
State:NY
Source:TRAINED SPOTTER



Arend

Citaat van: Jenkie op za 04 aug 2018 - 16:47
Hier nog 29 graden en ik ben d'r echt een beetje klaar mee. Heb het gevoel dat de omslag en de weerberichten vooral voor het westen gelden. Ik tel automatisch een paar graden op bij de verwachting van de KNMI. Negen van de tien keer is het hier warmer dan voorspelt.

Citaat van: htoutenh op za 04 aug 2018 - 16:59
Helemaal met je eens. KNMI en vele andere "weerbedrijven" zijn veel te veel op het midden en westen gericht. Ook dat geklets nu over een tweede hittegolf, terwijl het hele oosten nu al 24 dagen een hittegolf heeft! Dit weekeinde zou al wat "verkoeling" geven, maar vandaag hier weer 32 graden!

Uit jullie reacties klinkt nogal veel teleurstelling en frustratie. De beste oplossing hiervoor is om zelf in de weermodellen te duiken en de diverse verwachtingen voor jullie regio dan naast elkaar te leggen. Maak dus gewoon je eigen persoonlijke (lokale) weersverwachting. Ook dan zul je soms/vaak voor verrassingen komen te staan. :) Kleine waarschuwing: als je hier eenmaal mee begint, wil je niet meer anders.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

htoutenh

Citaat van: Arend op za 04 aug 2018 - 18:07
Uit jullie reacties klinkt nogal veel teleurstelling en frustratie. De beste oplossing hiervoor is om zelf in de weermodellen te duiken en de diverse verwachtingen voor jullie regio dan naast elkaar te leggen. Maak dus gewoon je eigen persoonlijke (lokale) weersverwachting. Ook dan zul je soms/vaak voor verrassingen komen te staan. :) Kleine waarschuwing: als je hier eenmaal mee begint, wil je niet meer anders.  ;)

Dat was voor mij lang geleden de aanleiding om zelf met het weer aan de gang te gaan en dagelijks meerdere keren de nieuwste weerkaarten door te spitten en te zien wat dit voor het weer in het oosten gaat betekenen! Helaas zonder de deskundigheid van iemand als Marsel, maar ik red me redelijk als ik het afzet tegen wat ik hier lees. Laat onverlet dat men bij de verschillende weerbureau's wel wat meer rekening kan houden met deze regio's!

Arend

Citaat van: htoutenh op za 04 aug 2018 - 18:11
Dat was voor mij lang geleden de aanleiding om zelf met het weer aan de gang te gaan en dagelijks meerdere keren de nieuwste weerkaarten door te spitten en te zien wat dit voor het weer in het oosten gaat betekenen! Helaas zonder de deskundigheid van iemand als Marsel, maar ik red me redelijk als ik het afzet tegen wat ik hier lees. Laat onverlet dat men bij de verschillende weerbureau's wel wat meer rekening kan houden met deze regio's!

Uiteindelijk draait het hier ook weer om geld. Dat is bij de weerbureaus niet anders. Het KNMI is het weerbureau van de staat om het economisch hart te bedienen. De commerciële weerbureaus proberen daar een graantje van mee te pikken en moeten het hebben van de meest dichtbevolkte gebieden. Voor het grensgebied in het oosten kun je af en toe beter ook even bij de weerbureaus van onze oosterburen kijken.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

htoutenh

Citaat van: Arend op za 04 aug 2018 - 18:43
Uiteindelijk draait het hier ook weer om geld. Dat is bij de weerbureaus niet anders. Het KNMI is het weerbureau van de staat om het economisch hart te bedienen. De commerciële weerbureaus proberen daar een graantje van mee te pikken en moeten het hebben van de meest dichtbevolkte gebieden. Voor het grensgebied in het oosten kun je af en toe beter ook even bij de weerbureaus van onze oosterburen kijken.

Klopt! Behalve mijn eigen studie van de weerkaarten bekijk ik vele Duitse weersites!

htoutenh

Haha.........GFS 12Z is ineens weer een flink stuk natter dan de vorige run. We gaan hier in het oosten van 14 mm naar 80 mm in de komende twee weken. En morgen.........?

Arend

Update (regionale) hittegolven tot en met 3-8-2018.

Het grootste deel van de stations met een lopende hittegolf hebben gisteren een tropische dag gescoord. De Bilt haalde gisteren haar tweede tropische dag binnen in de reeks voor een eventuele tweede landelijke hittegolf. Als het De Bilt morgen lukt de 25,0 of hoger te halen, dan is deze tweede landelijke hittegolf zo goed als zeker. Maandag of dinsdag moet dan de derde 30,0 of meer gehaald worden, en dat zou met de huidige verwachtingen geen probleem mogen zijn.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: htoutenh op za 04 aug 2018 - 19:10
Haha.........GFS 12Z is ineens weer een flink stuk natter dan de vorige run. We gaan hier in het oosten van 14 mm naar 80 mm in de komende twee weken. En morgen.........?

Ik denk sowieso dat er nog wel eens meer kan gaan vallen dan velen nu tijdens deze droogte denken. Het is altijd moeilijk om het huidige beeld los te laten, maar als ik zo door de ochtendkaarten heen kijk zitten er een paar forse potentiële waterbrengers tussen. Te beginnen met het thermische laag en het KF vanaf dinsdagavond t/m woensdag. Let ook even op de donderdag als een golf in het front (ons dan al gepasseerd) boven FR westwaarts uitslaat en ons dus later wederom kan bereiken (hoe oostelijker hoe groter de kans op significante neerslag). Vrijdag de passage van de dan inmiddels opvullende langgolvige hoogtetrog met een enkele bui. Niet meer dan dat door wederom zwakke hogedrukinvloed aan de grond. Het komende weekend laat ik nog even in het midden maar met het inkomen van een volgende hoogtetrog inclusief voorbij scherend sfc laag kunnen we ook dan zeer waarschijnlijk weer snel groter wordende neerslagkansen verwachten. Alles bij elkaar kan er binnen nu en een week in het gunstigste geval flink wat vallen, uiteraard wel met dien verstande dat er op de golf van donderdag een forse onzekerheid rust en dat convectie niet een landelijke dekking heeft. Maar dat spreekt voor zich. We gaan het uiteraard volgen!

Powered by EzPortal