Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107070 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Joshoon

Interessante ontwikkeling voor volgende week vrijdag.
Ben benieuwd hoe dat zich verder ontwikkeld.
Zomerstormpje? :P


zwoof

Eens komt de dag dat we allemaal weer gtp kunnen zijn. Ik hoop vurig dat Oper 00Z uitkomt, dan heb ik de regendans niet voor niets gedaan.   8)



Edit:  Oper zit wel helemaal onderin zie ik.





htoutenh

Citaat van: Marsel op do 02 aug 2018 - 20:46
vwb de omslag.
De timing van de inzettende zonale stroming is na het mogelijk afsluitende inferno op dinsdag/woensdag nog niet in beton gegoten. Maar met het onderstaande GFS12 ensemble en de bijbehorende weerkaarten waarop de Azoor weer op haar gebruikelijke plek ligt met een rug richting het noorden, en depressies die richting Scandinavië koersen, kunnen we stellen dat na passage van 1) de prefrontale vore, 2) het KF en daarna 3) de langgolvige hoogtetrog we vanaf woensdag vertrokken zijn voor thermisch normaal en aanmerkelijk wisselvalliger zomerweer met regelmatig buien of een frontale passage. Dit alles onder begeleiding van een (noord)westelijke bovenstroming. Zeker met dat warme water voor de deur kan de buienactiviteit onder een hoogtetrog fors uitpakken in de dagen die volgen. Details die we uiteraard tegen die tijd in gaan vullen. Voorlopig is het vanaf midden volgende week, ook conform EC12 oper, even gedaan met de zomer zoals we 'm kennen. Hoe lang dat duurt en hoe nat het wordt? Dat volgt in een later stadium.

Marsel, je schrijft over de invloed van de zeewatertemperatuur op de buien in de komende periode. Ik dacht dat dit met name in de herfst het geval was? Werkt die invloed nu dus ook al? Ik zie overigens in de laatste runs van GFS de neerslaghoeveelheden weer steeds verder afnemen! Hogedrukinvloeden lijken weer sterker te worden. De temperatuur gaat wel wat terug, maar enige soelaas voor de droogte lijkt het allemaal nog niet op te leveren. Ik reed net over de Sallandse Heuvelrug, waar de desastreuze invloed van deze droogte steeds duidelijker zichtbaar wordt. Heel triest!

Neochamp

Citaat van: htoutenh op vr 03 aug 2018 - 13:52
Marsel, je schrijft over de invloed van de zeewatertemperatuur op de buien in de komende periode. Ik dacht dat dit met name in de herfst het geval was? Werkt die invloed nu dus ook al? Ik zie overigens in de laatste runs van GFS de neerslaghoeveelheden weer steeds verder afnemen! Hogedrukinvloeden lijken weer sterker te worden. De temperatuur gaat wel wat terug, maar enige soelaas voor de droogte lijkt het allemaal nog niet op te leveren. Ik reed net over de Sallandse Heuvelrug, waar de desastreuze invloed van deze droogte steeds duidelijker zichtbaar wordt. Heel triest!

Ik zie volgende week vrijdag anders een zomer storm langfietsen.. dat zal vast gepaard gaan met een berg vocht.

htoutenh

Citaat van: Neochamp op vr 03 aug 2018 - 14:18
Ik zie volgende week vrijdag anders een zomer storm langfietsen.. dat zal vast gepaard gaan met een berg vocht.

Ik zie op de weerkaarten (nog) geen storm voorbij komen op vrijdag en ook geen druppel regen!

GeneralDuke

Citaat van: htoutenh op vr 03 aug 2018 - 13:52
Marsel, je schrijft over de invloed van de zeewatertemperatuur op de buien in de komende periode. Ik dacht dat dit met name in de herfst het geval was? Werkt die invloed nu dus ook al?

Ik gok dat die invloed werkt wanneer de atmosfeer kouder is dan het zeewater. Dat gebeurt doorgaans in de herfst, maar als we nu uit deze hete periode komen kan dat ook al het geval zijn. Als ik gauw wat rondzoek vind ik zeewatertemperaturen van 19C, dat lijkt me toch wat te koud om met de verwachte temperaturen al echt een lake effect te krijgen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Neochamp

Citaat van: htoutenh op vr 03 aug 2018 - 14:25
Ik zie op de weerkaarten (nog) geen storm voorbij komen op vrijdag en ook geen druppel regen!

Nu heb ik er weinig verstand van. Maar lees met windsnelheden van 100 km

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op vr 03 aug 2018 - 15:03
Ik gok dat die invloed werkt wanneer de atmosfeer kouder is dan het zeewater. Dat gebeurt doorgaans in de herfst, maar als we nu uit deze hete periode komen kan dat ook al het geval zijn. Als ik gauw wat rondzoek vind ik zeewatertemperaturen van 19C, dat lijkt me toch wat te koud om met de verwachte temperaturen al echt een lake effect te krijgen.

Met een SST van 19 tot 20 graden voor de kust kan in geval van een hoogtetrog passage de buiigheid feller uitpakken dan je wellicht nu denkt. In normale jaren is de huidige zeewatertemperatuur zo'n beetje het maximum. Maar dan moet voor een paar forse buien de trog wel ver genoeg uitzakken en de T500 gewoon rap richting de -20C weg kunnen zakken. In de laatste run van bijvoorbeeld GFS is de langgolvige trog die bij ons de verkoeling komt brengen minder diep en scherp en dus is de MPL minder onstabiel. Bovendien aan de grond zwakke hogedrukwerking. Ga je echter wat noordelijker, verder de Noordzee op bijvoorbeeld, zie je boven zee meteen typische najaarsbuien onder de trog ontstaan. In principe kan het nu al makkelijk, maar dat moet het patroon het wel toelaten uiteraard. We zullen het de komende dagen wat dat betreft nog verder in moeten vullen.

Citaat van: Neochamp op vr 03 aug 2018 - 15:12
Nu heb ik er weinig verstand van. Maar lees met windsnelheden van 100 km.

Klopt. Maar dat was dan een imaginaire depressie die vanuit het zuiden recht over het land zou moeten trekken volgens de EC00 oper. Die optie wordt in het ensemble niet ondersteund. Niet eens een beetje. Dus die kaarten mag je wat mij betreft snel vergeten.

ThaGhostNL

Citaat van: GeneralDuke op vr 03 aug 2018 - 15:03
Ik gok dat die invloed werkt wanneer de atmosfeer kouder is dan het zeewater. Dat gebeurt doorgaans in de herfst, maar als we nu uit deze hete periode komen kan dat ook al het geval zijn. Als ik gauw wat rondzoek vind ik zeewatertemperaturen van 19C, dat lijkt me toch wat te koud om met de verwachte temperaturen al echt een lake effect te krijgen.

Heeft idd te maken met onderandere een koudere atmosfeer icm met de temperatuur van het zeewater en nog een aantal andere factoren. Op dit moment is het zeewater langs de kust al aardig aan het opwarmen, zeker waar de rivieren uitmonden ligt de temperatuur rond de 23 graden. Gemiddeld wat verder uit de kust is het oppervlakte water rond 20 graden en dat is meer dan genoeg voor kust convergentie.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

htoutenh

Citaat van: Neochamp op vr 03 aug 2018 - 15:12
Nu heb ik er weinig verstand van. Maar lees met windsnelheden van 100 km

Dat is zo te zien de ECMWF Oper en dat lijkt mij een flinke uitbijter. Zie bij GFS een heel ander beeld. maar we gaan het zien, is nog een week van nu! En als het met de nodige regen gepaard gaat, dan denk ik dat het met de nodige enthousiasme zal worden begroet!

Marsel

Citaat van: ThaGhostNL op vr 03 aug 2018 - 15:30
Heeft idd te maken met onderandere een koudere atmosfeer icm met de temperatuur van het zeewater en nog een aantal andere factoren. Op dit moment is het zeewater langs de kust al aardig aan het opwarmen, zeker waar de rivieren uitmonden ligt de temperatuur rond de 23 graden. Gemiddeld wat verder uit de kust is het oppervlakte water rond 20 graden en dat is meer dan genoeg voor kust convergentie.

Kustconvergentie heeft inderdaad niet zozeer alleen met de temperatuur van het zeewater te maken. Eerder met verschíllen t.o.v land. Zo zul je met een zeewatertemperatuur van 25 graden in tropische lucht in de hoogzomer nog steeds geen nachtelijk kustfront tegenkomen. Denk overigens vooral aan ruwheidsverschillen, nachtelijke stabilisatie boven land (+ blijvende onstabiele grenslaag boven zee) en de richting van de synoptisch gestuurde stroming. Het ontstaan van kustfronten is een zeer belangrijk fenomeen in het geval van onstabiele situaties. Maar vergis je niet, ze doen zich ook in minder onstabiele situaties voor, alleen merken we het dan niet direct aan het weerbeeld. Met het lengen van de nachten en dus optredende verschillen tussen zee- en landoppervlak zul je ze met name tijdens het najaar/nazomer tegenkomen. Er zijn overigens meerdere typen. Maar dat is iets voor later als de herfst losbarst :).

Neochamp

Dank Marcel. Heb meer geloof in jou, dan diegene die dit deelde
Haha
Was er wel benieuwd naar of het klopte.

htoutenh

Citaat van: Marsel op vr 03 aug 2018 - 15:50
Maar dat is iets voor later als de herfst losbarst :).

Van mij mogen we vanaf donderdag wel vast even een voorproefje krijgen van die herfst en die buien vanaf de warme Noordzee, mits ze flink ver het land op komen, wat in de herfst meestal niet echt het geval is.

Lothiriel

Als we nu maar geen WC krijgen. Een hoop water is goed, maar liever dan verspreid om de zoveel dagen en geen wekenlang regenweer zoals we hier in de Lage Landen gewend zijn. Als ik voor volgende week zaterdag voorspelde temperaturen van 17 graden zie met regen begin ik al te rillen!
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Tyshane

Citaat van: Lothiriel op vr 03 aug 2018 - 17:33
Als we nu maar geen WC krijgen. Een hoop water is goed, maar liever dan verspreid om de zoveel dagen en geen wekenlang regenweer zoals we hier in de Lage Landen gewend zijn. Als ik voor volgende week zaterdag voorspelde temperaturen van 17 graden zie met regen begin ik al te rillen!

Zie het niet als een voorspelling maar als een kansberekening, en op die termijn kan het nog vele kanten op. ;)

Neochamp

Citaat van: htoutenh op vr 03 aug 2018 - 15:33
Dat is zo te zien de ECMWF Oper en dat lijkt mij een flinke uitbijter. Zie bij GFS een heel ander beeld. maar we gaan het zien, is nog een week van nu! En als het met de nodige regen gepaard gaat, dan denk ik dat het met de nodige enthousiasme zal worden begroet!

Gfs gaat er nu ook in mee. Ik vind EC heel goed bezig deze zomer.

Marsel

Citaat van: Neochamp op vr 03 aug 2018 - 20:01
Gfs gaat er nu ook in mee. Ik vind EC heel goed bezig deze zomer.

Laten we niet op de feiten vooruit lopen. GFS12 oper staat ook in dat winderige scenario alleen. Zie ensemble. Oftewel, na woensdag echt terug naar waarden rondom de norm, grofweg 20 tot 25C, met af en toe een paar buien. Maar storm? Dat is voorlopig geen realistisch idee.

Arend

Update (regionale) hittegolven tot en met 2-8-2018.

Alle 20 overgebleven stations hebben er een dag bijgekregen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Neochamp

Citaat van: Marsel op vr 03 aug 2018 - 20:13
Laten we niet op de feiten vooruit lopen. GFS12 oper staat ook in dat winderige scenario alleen. Zie ensemble. Oftewel, na woensdag echt terug naar waarden rondom de norm, grofweg 20 tot 25C, met af en toe een paar buien. Maar storm? Dat is voorlopig geen realistisch idee.

Oké. Gelukkig maar. Voorzie anders rondvliegende bomen en afknappende takken.
De droogte en dan een storm is funest voor vele bomen vrees ik.

Marsel

Citaat van: Neochamp op vr 03 aug 2018 - 22:34
Oké. Gelukkig maar. Voorzie anders rondvliegende bomen en afknappende takken.
De droogte en dan een storm is funest voor vele bomen vrees ik.

Ja daar zit niemand op te wachten inderdaad. Belooft overigens wel een zeer interessante overgangsfase te worden met die enorm sterke bovenstroming in de opgaande tak van de hoogtetrog. Eigenlijk is de afgelopen runs de gradiënt op hoogte alleen maar toegenomen. Dat zou in theorie een zeer actieve overgangzone op kunnen leveren. Maar storm? Hmm, dat lijkt me zoals de kaarten er nu voorliggen niet aannemelijk. Maar uiteraard nog veel te ver weg...wordt vervolgd zullen we maar zeggen  ;D.

Powered by EzPortal