Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107015 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

vlerk

Citaat van: dennis089 op do 02 aug 2018 - 14:51
hier is ook alles gortdroog. ik kan alleen nog maar hopen op volgende week donderdag. dan is het voorbij... van mij mag het nu.

Voorbij?

https://www.buienradar.nl/weer/Eindhoven/NL/2756253/14daagse

Zo te zien niet :(

dennis089

Citaat van: vlerk op do 02 aug 2018 - 14:55
Voorbij?

https://www.buienradar.nl/weer/Eindhoven/NL/2756253/14daagse

Zo te zien niet :(
Jawel. De zomer is misschien niet direct voorbij maar het gaat heel anders worden. Dat zijn puur de maximum temperaturen. Deze week is het gewoon tropisch warm. met uitschieters zoals vandaag richting de 35 graden. Vanaf donderdag zal het nog maar maximaal tegen de 25 zijn. Dat is 10 graden kouder, het wordt wisselvalliger.

Marsel

Citaat van: flyineddy op do 02 aug 2018 - 12:32
CAPE staat voor Convective Available Potential Energy. Het is de energie van een pakketje lucht van 1m3 (1kg) die 1cm stijgt. Het geeft aan hoe onstabiel de lucht is. Belangrijk voor een hoge CAPE-waarde is (vaak?) een groot temperatuurverschil tussen de lagere luchtlagen (grond, warm) en de wat hogere (tot aan de tropopauze, koud). De laatste tijd hebben we echter voornamelijk te maken gehad met (relatief) hoge temperaturen in de hogere luchtlagen. Daarmee is het temperatuurverschil dus kleiner en de lucht stabieler (minder CAPE).

Dit is tenminste zover ik het begrijp.  ;)
Mocht er iets niet kloppen of mocht er meer spelen, dan hoor ik het graag. :)

Eddy.

Klopt helemaal. Kleine aanvulling. Het is met name het verschil in temperatuur van een verzadigd pakketje lucht t.o.v. de omgevingslucht dat de grootte van de CAPE bepaalt. Uiteraard worden die waarden groter naarmate er onderin meer warmte zit en het bovenin kouder is. MAAR......vergeet de belangrijkste CAPE regulerende factor niet: vocht. Hoge Td's zijn een absoluut vereiste als het gaat om CAPE bommen. Heb je een EML met daaronder een vochtige warme grenslaag zul je vele malen grotere CAPE tegenkomen dan wanneer je onder diezelde EML een veel drogere luchtmassa plaatst. Het verval met de hoogte (de zogenaamde lapse rate) is dus niet altijd de enige graadmeter.

Daarmee hebben we ook meteen de limiterende factor voor komende dinsdag/woensdag te pakken: de EML is er maar onderin willen die Td's lang niet boven de 16C uitkomen. Pas als de thermische vore naderbij komt komen we wellicht richting 18C uit, maar dat is gezien de warmteproductie in die luchtsoort nog steeds vrij laag. Onder normale omstandigheden (lees: vochtiger voortraject) komen we in vergelijkbare situaties vaak uit op Td's richting 20C. Maar goed, dat zijn details die we begin volgende week nog eens in moeten vullen.

Tam

En alweer dat typische wintersfeertje "Het wordt volgende week wat kouder met misschien nog wel wat van dat gouden spul genaamd neerslag"

We zien het volgende week wel weer hoe de details veranderd zijn en wat we dan uiteindelijk krijgen.

Roy85

Laten we eerst maar hopen dat die dinsdag wat minder word ik kan veel hebben maar bijna 40 is echt loeiheet

Marsel

Citaat van: Roy85 op do 02 aug 2018 - 15:57
Laten we eerst maar hopen dat die dinsdag wat minder word ik kan veel hebben maar bijna 40 is echt loeiheet

Ach, voor 1 dag is het wat mij betreft prima om nog eens naar hoog in de 30 te knallen. Als je in gedachten houd dat het daarna over en sluiten is voor een dergelijk weertype is het zo erg nog niet. Bovendien: onweerskansen zijn bij die hoge T850 en dito temperaturen aan de grond zeer zeker groter dan in het gematigdere geval.

GeneralDuke

Weekje op Ibiza maar ik kan het niet laten om het forum een beetje bij te houden tijdens deze ongekende zomerperiode. Het weer hier is behoorlijk saai, elke dag 31/32 graden en 's nachts 24 waardoor het 's ochtends verschrikkelijk klam aanvoelt.

Marsel, je schrijft al een paar keer over een "dodenrug", wat is dat? En ik zag volgens mij ook een verkapte vacature langskomen, wie moet ik mailen? ;D
Nog een vraagje aan jou: als je deze updates schrijft, heb je dat dan allemaal al uitgezocht vanwege je werk, of doe je dat speciaal voor dit forum?

Verder ben ik ook van mening dat het gevaarlijk is om zulke excessieve zomers aan klimaatverandering te linken. In de jaren '40 is het namelijk ook zo warm geweest hier, dus het kan best een uitschieter zijn. Wat me wel opvalt / zorgen baart is het feit dat het hele noordelijk halfrond enkele graden boven gemiddeld is (daarvan zijn wat plaatjes rondgegaan op internet/media). Dat neemt uiteraard niet weg dat dat nog steeds een uitschieter kan zijn, maar zo'n half-globale uitschieter lijkt me wel zeldzamer dan een landelijke.
Of de opwarming aan menselijk handelen toe te schrijven is, volgens mij is op het moment 97% van de klimaatwetenschappers van "mening" dat dit inderdaad het geval is (mening is hier een verkeerd woord). Ik vind dit een mooie manier om de verschillende componenten uit te lichten: https://www.bloomberg.com/graphics/2015-whats-warming-the-world/. Er is ook een interactieve versie maar die kan ik niet zo gauw vinden op m'n telefoon, maar hieruit is in ieder geval duidelijk dat de menselijke invloeden zeker niet te verwaarlozen zijn.
Overigens nogmaals: deze zomer is daar wat mij betreft geen bewijs voor :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Poeh, het is weer warm hier. Het wordt bijna vervelend om steeds te melden, je merkt ook dat de mensen hier om me heen het er steeds minder over hebben. Eerst was er nog een ''klaagmodus'' maar die zijn we al voorbij ;D Tact. weer bijna 33 graden, het begint bijna normaal te voelen buiten.

Morgen beetje dezelfde omstandigheden als vandaag, al kan het dan nog wat warmer worden. 35 graden in het uiterste geval. Zaterdag en zondag komt er iets meer stroming in de lucht vanuit het noorden, waardoor de temperatuur wat naar beneden zakt. Zeker in het binnenland zijn dan nog steeds temperaturen van 25 tot 30 graden mogelijk. Vanaf maandag krijgen we even een kortdurende aflandige wind. Hierdoor gaat de poort open voor warme lucht die vanuit Spanje richting de Benelux kan stromen. Maandag en dinsdag dan alweer boven de 30 graden, zeker ook dinsdag kan de 30 graden nog wat verder richting de kust bewegen en zal het dus landelijk erg warm gaan worden.

De warmste bovenluchten lijken ons nu in de nacht naar woensdag te bereiken, waar dit eerst woensdag overdag berekend werd. Dit heeft grote gevolgen voor het temperatuurverloop op woensdag.

Komende dagen ben ik tot woensdag ook erg druk tijdens deze hete periode. Dan kan ik helaas geen updates schrijven tijdens deze interessante periode. Desondanks probeer ik het toch allemaal een beetje in de gaten te houden hoe het zich gaat ontwikkelen ;)

htoutenh

Gezeur in de media over een tweede hittegolf, terwijl een groot deel van het land nog steeds bezig is met de eerste en morgen zelfs het record van de langste hittegolf ooit gaat verbreken. Wanneer houden we nu eens op met "de Bilt" als uitgangspunt te nemen voor de beeldbepaling van het weer in Nederland?

dennis089

inderdaad armand. weet je wat dat betekend dat die warme lucht 's nachts komt? een gigaplaknacht  :-X :P :o ;D

hakkenbar

GFS komt met een mogelijke MCS dinsdagavond/nacht. Nou maar hopen dat dat uitkomt.

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op do 02 aug 2018 - 16:34
Weekje op Ibiza maar ik kan het niet laten om het forum een beetje bij te houden tijdens deze ongekende zomerperiode. Het weer hier is behoorlijk saai, elke dag 31/32 graden en 's nachts 24 waardoor het 's ochtends verschrikkelijk klam aanvoelt.

Marsel, je schrijft al een paar keer over een "dodenrug", wat is dat? En ik zag volgens mij ook een verkapte vacature langskomen, wie moet ik mailen? ;D
Nog een vraagje aan jou: als je deze updates schrijft, heb je dat dan allemaal al uitgezocht vanwege je werk, of doe je dat speciaal voor dit forum?

Haha voor die vacature moet je wel even militair worden ;).
Zonder gekheid, de term dodenrug is nog wel eens geopperd als zijnde een prominente noordwaarts gerichte rug vanaf het Ibirish schiereiland aan de voorzijde van diepe oceaantroggen. Typisch zijn de zeer hoge geopotentialen, absurde hitte (Tx 35-40, soms >40C) en de onweerskansen aan westzijde van de droge hete wig op de plekken waar kortgolvige hoogtetroggen op de EML inwerken. 2003 kende enkele malen zo'n klassieke 'dodenrug' maar ook de huidige mag er ondanks de niet al te indrukwekkende noordwaartse uitslag best wezen. Zie bijvoorbeeld de absurde temperaturen in Portugal, Spanje en Frankrijk vandaag en de komende tijd. Als de Atlantische trog diep genoeg wordt (en dat is onduidelijk op dit moment) kunnen we hier nog eenmaal een kortdurende vleug van die hitte meepakken op dinsdag en mogelijk deels woensdag.

Vwb de updates. Die schrijf op geheel eigen initiatief en onder eigen naam voor dit forum zonder dat ik er een rode cent voor krijg. Ik ben een zomer- en onweersliefhebber en daar probeer ik jullie een beetje van mee te laten proeven, ook al wil het met de zomer soms niet vlotten in bepaalde jaren. Voordeel is wel dat ik natuurlijk al geruime tijd meeloop en daardoor wel iets minder tijd aan een update kwijt ben dan 'vroeger'. Zeker als het verhaal loopt en er geen schokkend wijzigingen zijn.

Citaat van: htoutenh op do 02 aug 2018 - 17:25
Gezeur in de media over een tweede hittegolf, terwijl een groot deel van het land nog steeds bezig is met de eerste en morgen zelfs het record van de langste hittegolf ooit gaat verbreken. Wanneer houden we nu eens op met "de Bilt" als uitgangspunt te nemen voor de beeldbepaling van het weer in Nederland?

Ik snap de frustratie, maar hoewel de discussie omtrent de UTC etmalen en De Bilt als hoofdstation aangezwengeld zijn verwacht ik er geen wijzigingen in. Persoonlijk vind ik dat prima zolang de regionale hittegolven wel benoemd worden. Zeker in dit geval met het oog op de lange duur.

Vwb de omslag.
De timing van de inzettende zonale stroming is na het mogelijk afsluitende inferno op dinsdag/woensdag nog niet in beton gegoten. Maar met het onderstaande GFS12 ensemble en de bijbehorende weerkaarten waarop de Azoor weer op haar gebruikelijke plek ligt met een rug richting het noorden, en depressies die richting Scandinavië koersen, kunnen we stellen dat na passage van 1) de prefrontale vore, 2) het KF en daarna 3) de langgolvige hoogtetrog we vanaf woensdag vertrokken zijn voor thermisch normaal en aanmerkelijk wisselvalliger zomerweer met regelmatig buien of een frontale passage. Dit alles onder begeleiding van een (noord)westelijke bovenstroming. Zeker met dat warme water voor de deur kan de buienactiviteit onder een hoogtetrog fors uitpakken in de dagen die volgen. Details die we uiteraard tegen die tijd in gaan vullen. Voorlopig is het vanaf midden volgende week, ook conform EC12 oper, even gedaan met de zomer zoals we 'm kennen. Hoe lang dat duurt en hoe nat het wordt? Dat volgt in een later stadium.

Arend

Update (regionale) hittegolven tot en met 1-8-2018.

Voor Lauwersoog was het gisteren ook einde oefening. Er zijn nu nog 20 regionale hittegolven overgebleven.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

Pluim is aardig wat zekerder geworden, het lijkt inderdaad nederlands zomerweer te worden met de meeste leden tussen de 20 en 25 graden.

Ook de neerslagpluim zit er ondanks dat het de droogte niet 1,2,3 op zal lossen weer wat natter uit.

Adrie

Citaat van: TMCThomas op vr 03 aug 2018 - 00:20
Pluim is aardig wat zekerder geworden, het lijkt inderdaad nederlands zomerweer te worden met de meeste leden tussen de 20 en 25 graden.

Ook de neerslagpluim zit er ondanks dat het de droogte niet 1,2,3 op zal lossen weer wat natter uit.

Eindelijk de vooruitzichten geven verkoeling aan,de zomerliefhebbers hebben kunnen genieten of beter gezegd kunnen puffen,en zijn goed verwend deze zomer.Ikzelf ben een winterliefhebber dus heb het deze periode moeilijk gehad met de hitte .  Ik gun iedereen zijn favoriete weer maar dit was te veel van het goede,nu nog even uitzitten tot donderdag en hopelijk komt de verkoeling er ook echt.

Geen afbeeldingen mee quoten AUB

JerryL

Citaat van: Adrie op vr 03 aug 2018 - 02:50
Eindelijk de vooruitzichten geven verkoeling aan,de zomerliefhebbers hebben kunnen genieten of beter gezegd kunnen puffen,en zijn goed verwend deze zomer.Ikzelf ben een winterliefhebber dus heb het deze periode moeilijk gehad met de hitte .  Ik gun iedereen zijn favoriete weer maar dit was te veel van het goede,nu nog even uitzitten tot donderdag en hopelijk komt de verkoeling er ook echt.

Ik vind dit temperatuur-val van 30+ naar 15 wel grappig. Krijgen we volgens deze pluim tweemaal, maandagnacht en woensdagnacht. Vorige week blijft mij nog wel lang bij met die Vore die plotsklaps de temperatuur in vrije val stort.

dennis089

EC geeft 25 graden plaknacht  :o

Peter

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2018-07-27-and-now-the-end-is-near/

Als je dit verhaal zo leest is het nog maar de vraag hoe die afkoeling gaat uitpakken, en of het een definitieve  afkoeling gaat worden.
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

4seasons

Het is zo gortdroog dat bij een paar tomatentelers nu ca. 6 miljoen snoeptomaatjes gratis worden weg gegeven.


Gratis ophalen (maar wees snel): 6 miljoen snoeptomaatjes
HONSELERSDIJK - Een tomatenteler uit Honselersdijk geeft dit weekend in totaal zes miljoen Tommies-tomaten gratis weg. De tomaten zijn door de zon 'rimpelig' geworden en kunnen daardoor niet meer verkocht worden, ,,maar de smaak is prima." Inmiddels loopt het, al vóór de actie moet starten, storm.

Telersbedrijf Greenco zette een advertentie op Marktplaats: Gratis 6 miljoen snacktomaatjes, op = op. ,,Het is een jong gewas, net babyplantjes, en door die hete dagen is er wat krimping in de kop ontstaan",


zie verder
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2385792/gratis-ophalen-maar-wees-snel-6-miljoen-snoeptomaatjes


https://www.marktplaats.nl/a/diversen/levensmiddelen/m1308917606-gratis-6-miljoen-snacktomaatjes-op-op-3-4-augustus.html?_sp=1e1260a4-b601-48e4-b121-49980d39e90b.1533281646171&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_source=twitter_large


4seasons

Voor wie wat "ijs" wilt zien ;D   

Skyline heeft een nieuwe cam erbij:
Iceland - Jökulsárlón live cam
View on the Jökulsárlón lagoon glaciers in Iceland
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/iceland/austurland/hofn/jokulsarlon.html

NB
Skyline heeft/wordt continue uitgebreid met meer cams:
https://www.skylinewebcams.com/webcam.html




Powered by EzPortal