Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107025 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Global warming

Winterliefhebbers (Zwoof en co) jullie hadden een sterk einde door de SSW en de split vortex.

Zomerliefhebbers (Global warming, Marsel en co) jullie hebben een geweldige zomer en voorjaar.......dankzij de SSW en split vortex???

@Marsel en @Armand heeft deze "blokkade" situatie enige realatie met de SSW en split vortex van afgelopen winter??

Vraag al eerder gesteld maar waarschijnlijk weggesmolten in de zomerhitte  8)

Tyshane

Wel weer bijzonder de komende twee weken, eerst weer een flinke up qua Tmax, dan weer een daling richting de 25 / 26 graden en dan die thermische up waar Marsel over sprak met misschien wel meer dan 35 graden en daarna richting de 25... misschien voorafgaand door een onweersbui. Ik ben echt benieuwd hoe het zal gaan, heb er echt zin in dit te volgen en te beleven, ben benieuwd ook welk scenario bewaarheid wordt.  ::)

Als het rond die 25 graden blijft hangen is het voor veel mensen wel een verademing en de zomer zal dan echt nog niet voorbij zijn. Ergens heb ik het idee dat deze zomer zich niet zomaar gewonnen geeft. We gaan het zien. Nu weer naar buiten toe.  8)

Citaat van: Johannes96 op wo 01 aug 2018 - 23:12
Ik denk dat dat allemaal wat overdreven wordt. Een zomer zoals deze is over 20 jaar echt nog wel uitzonderlijk. Kan me niet voorstellen dat we vanaf nu alleen maar zulke zomers meemaken en dit de 'normaal' is. De extremen worden alleen wat meer, maar niet alleen de warmte, ook kouderecords in de winter kunnen voor gaan komen!

Ik denk het ook, ik denk dat dit een gewone natuurlijk gril van de natuur is.

Misschien een beetje opgetopt door enige klimaatverandering, maar deze mooi zomer lijkt me niet ineens door de opwarming komen. Te makkelijk. Jaren hebben we slechte of gewone zomers, terwijl die opwarming al jaren gaande is, en dan hebben we eindelijk weer eens een goede zomer, en dan ligt het allemaal ineens aan de opwarming van de aarde. En de vorige zomers dan? Nee klinkt niet logisch.

En als we volgend jaar dan weer een slechtere of gewone oer-Hollandse zomer hebben, wat gaan we dan zeggen, dat de opwarming van de aarde is gestopt, of dat het toeval is, of een uitzondering?  ;)

JerryL

Volgens het KNMI ligt er een mogelijkheid voor een flinke afsluiter, daarna ziet het er beduidend koeler uit. Weer eens wat anders dan lijntjes ;D

Marsel

Citaat van: Global warming op do 02 aug 2018 - 00:44
Winterliefhebbers (Zwoof en co) jullie hadden een sterk einde door de SSW en de split vortex.

Zomerliefhebbers (Global warming, Marsel en co) jullie hebben een geweldige zomer en voorjaar.......dankzij de SSW en split vortex???

@Marsel en @Armand heeft deze "blokkade" situatie enige realatie met de SSW en split vortex van afgelopen winter??

Vraag al eerder gesteld maar waarschijnlijk weggesmolten in de zomerhitte  8)

Ik heb daar ook al geruime tijd over nagedacht. De vanuit de stratosfeer gedirigeerde blokkade van eind februari en maart heeft naar mijn idee slechts marginale invloed gehad op het verdere verloop van dit weerjaar. Wel is het zo dat eenmaal geblokkeerd een patroon als het huidige zich repetitief en als een soort van 'self supporting system' kan gaan gedragen. Daarbij leidt de eerste blokkade (februari/maart) depressies langs ongebruikelijke paden, die op hun beurt met enige regelmaat hernieuwde WA impulsen noordwaarts richten en zo nieuwe hogedrukcellen op ongebruikelijke plekken laten opbouwen, die dan op hun beurt weer depressiebanen beïnvloeden, enzovoort enzovoort.

De persistentie van de Scandinavische blokkade van de afgelopen weken was overigens wel van de buitencategorie. Waarbij de link met het (zwakker dan normaal) Azorenhoog vaak via onze omgeving liep in de vorm van de inmiddels bekende rug. Als je die twee systemen constant laat 'samenwerken' heb je een ijzersterke blokkade. Wat we ook niet moeten vergeten is dat de SSW eind van de winter naadloos overging in de Final warming en het afnemen van de pool-evenaar gradiënt als de poolwinter eindigt. Het zijn allemaal factoren die buiten de SSW om bijdragen aan het in potentie sneller blokkeren van ons stromingspatroon in het voorjaar. Klassiek zijn in het voorjaar dan ook de blokkades boven de noordelijke Atlantische oceaan met periodiek kille polaire lucht uit het noordwesten en voorjaarsbuien. Dit jaar kwam het gros van de blokkerende hogedrukgebieden juist op een voor ons gunstige plek terecht met dus een enorm lang en warm voor- en hoogseizoen.

Verbanden zoeken en conclusies trekken op basis van freak events als deze zomer is gevaarlijk. Je zult tientallen casussen moeten bestuderen om een eventueel verband vast te kunnen stellen. En of dat dan een causaal verband is is nog maar de vraag uiteraard. Ik hoorde gisteren een klimaatwetenschapper van het KNMI de uitzonderlijke Scandinavische blokkade een toevaligheid noemen. Waarschijnlijk is het ook niet meer dan dat en is de link met de SSW vrijwel onmogelijk te leggen. Het is een menselijke eigenschap om overal verbanden te zien. Laten we vooral proberen objectief te blijven. Neemt niet weg dat wanneer je de klimatologie er op naslaat hete zomers vaak (niet altijd overigens!) gekoppeld waren aan koude(re) winters/koude periodes in het voor- of natraject....

winter67

Kan zomaar weer code oranje worden volgende week temps rond 35 gelukkig korte duur

zwoof

Citaat van: Tyshane op do 02 aug 2018 - 08:35

Ik denk het ook, ik denk dat dit een gewone natuurlijk gril van de natuur is.

Misschien een beetje opgetopt door enige klimaatverandering, maar deze mooi zomer lijkt me niet ineens door de opwarming komen. Te makkelijk. Jaren hebben we slechte of gewone zomers, terwijl die opwarming al jaren gaande is, en dan hebben we eindelijk weer eens een goede zomer, en dan ligt het allemaal ineens aan de opwarming van de aarde. En de vorige zomers dan? Nee klinkt niet logisch.

En als we volgend jaar dan weer een slechtere of gewone oer-Hollandse zomer hebben, wat gaan we dan zeggen, dat de opwarming van de aarde is gestopt, of dat het toeval is, of een uitzondering? ;)

Ik vermoed dat laatste dan. Vrijwel alle jaren uit de top 10 van de warmste sinds 1901 stammen uit de laatste twee decennia. Of dat feit dan ook weer toeval is, kunnen we gewoon in het midden laten. Wat we weten is dat het globaal opwarmt momenteel  en we weten niet waar of wanneer dat zal stoppen, dus kan je vooralsnog (zolang het opwarmt) ook vaker warmterecords verwachten. Dit lijkt me dan niet overdreven, maar een logische gang van zaken. Overigens om alles aan global warming op te hangen is onzin natuurlijk.    ;)

dennis089

Bohh wat is Nederland weer snel opgewarmd deze ochtend zeg.
Marsel. Hoe komt het eigenlijk dat er telkens bij deze hoge temperaturen (35 of zelfs +) nauwelijks cape (volgens ECpluim) aanwezig is. Zelfs met die 'spaanse pluim achtige situatie volgende week woensdag kwam de cape niet meer dan 1000. Ik herinner me vrijwel ieder jaar situaties waarbij deze rond de 3000 of zelfs hoger was. Waarbij we enkel een lontje nodig hadden in t vaatje en boem... Dit jaar niks van dit alles. Er moet toch energie genoeg zijn (cape is energie toch)?

Tyshane

Citaat van: zwoof op do 02 aug 2018 - 10:12
Ik vermoed dat laatste dan. Vrijwel alle jaren uit de top 10 van de warmste sinds 1901 stammen uit de laatste twee decennia. Of dat feit dan ook weer toeval is, kunnen we gewoon in het midden laten. Wat we weten is dat het globaal opwarmt momenteel  en we weten niet waar of wanneer dat zal stoppen, dus kan je vooralsnog (zolang het opwarmt) ook vaker warmterecords verwachten. Dit lijkt me dan niet overdreven, maar een logische gang van zaken. Overigens om alles aan global warming op te hangen is onzin natuurlijk.    ;)

Ik snap wat je bedoelt, dat het warmer wordt is evident. Maar ik denk dat dat een geleidelijk iets is waarbij het elk jaar ietsje stijgt. Dit jaar hadden we een significante stijging qua temperatuur en zonne-uren. Ik denk dat dit niet expliciet aan de opwarming van de aarde ligt, dan hadden we dit de vorige jaren in veel gevallen ook moeten hebben, en dat was niet zo. Het is niet handig om extreme of incidentele situaties te gebruiken om een trend aan te geven.  ;)

Global warming

@Marsel bedank voor je antwoord op mijn vraag over de SSW invloed.

Ik zie na 9 augustus alle verdere dagen neerslagkansen. Iemand enig idee of dat er echt van komt of dat ook deze neerslag verdampt voor het op de dorstige akkers valt? ( en mijn dorstig tuintje)

Neochamp

Citaat van: Marsel op wo 01 aug 2018 - 21:55
Zo, anders ik wel  ;D. Laten we het voorlopig op een overgang naar normaal zomerweer houden. Hoe lang dat dan duurt en of het dan definitief is bekijken we later wel :). Fijne vakantie trouwens! Enjoy.

Thnx Marcel. Dat komt goed. Als ik de berichten en meteociel mag geloven. Tikken we vandaag de 40.graden aan hier.
Heerlijk. Met mn bips in de verkoelende rivier 'Le  Herault.
Biertje erbij. En een flesje water ernaast.
Nog 20 dagen. Even doorbijten hier. ????

flyineddy

Citaat van: dennis089 op do 02 aug 2018 - 10:34
Bohh wat is Nederland weer snel opgewarmd deze ochtend zeg.
Marsel. Hoe komt het eigenlijk dat er telkens bij deze hoge temperaturen (35 of zelfs +) nauwelijks cape (volgens ECpluim) aanwezig is. Zelfs met die 'spaanse pluim achtige situatie volgende week woensdag kwam de cape niet meer dan 1000. Ik herinner me vrijwel ieder jaar situaties waarbij deze rond de 3000 of zelfs hoger was. Waarbij we enkel een lontje nodig hadden in t vaatje en boem... Dit jaar niks van dit alles. Er moet toch energie genoeg zijn (cape is energie toch)?

CAPE staat voor Convective Available Potential Energy. Het is de energie van een pakketje lucht van 1m3 (1kg) die 1cm stijgt. Het geeft aan hoe onstabiel de lucht is. Belangrijk voor een hoge CAPE-waarde is (vaak?) een groot temperatuurverschil tussen de lagere luchtlagen (grond, warm) en de wat hogere (tot aan de tropopauze, koud). De laatste tijd hebben we echter voornamelijk te maken gehad met (relatief) hoge temperaturen in de hogere luchtlagen. Daarmee is het temperatuurverschil dus kleiner en de lucht stabieler (minder CAPE).

Dit is tenminste zover ik het begrijp.  ;)
Mocht er iets niet kloppen of mocht er meer spelen, dan hoor ik het graag. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Arend

Om 13.00 uur wordt bekend of er nieuwe maatregelen worden genomen vanwege de droogte in Nederland, de persconferentie is te volgen op NPO Nieuws.

https://nos.nl/livestream/npo-nieuws.html
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

JerryL

Citaat van: Global warming op do 02 aug 2018 - 10:52
Ik zie na 9 augustus alle verdere dagen neerslagkansen. Iemand enig idee of dat er echt van komt of dat ook deze neerslag verdampt voor het op de dorstige akkers valt? ( en mijn dorstig tuintje)

Zeker weten doe ik niets, maar Marsel hint al een tijdje op de waarschijnlijkheid dat we rondom de door jou genoemde datum ''normaal'' zomerweer krijgen. Je ziet dat ook terug in de staafdiagram hierboven. Dan is de regen dus ook weer ''terug''. Die dorstige akkers zullen eindelijk kunnen zuipen dan het een lieve lust is.

Hier de voorspelling van de droogte, die lijkt stil te vallen, zelfs een heeeeeeel klein stapje terug.

Marsel

Citaat van: JerryL op do 02 aug 2018 - 13:07
Zeker weten doe ik niets, maar Marsel hint al een tijdje op de waarschijnlijkheid dat we rondom de door jou genoemde datum ''normaal'' zomerweer krijgen. Je ziet dat ook terug in de staafdiagram hierboven. Dan is de regen dus ook weer ''terug''. Die dorstige akkers zullen eindelijk kunnen zuipen dan het een lieve lust is.

Hier de voorspelling van de droogte, die lijkt stil te vallen, zelfs een heeeeeeel klein stapje terug.

Ja Jermine, we schrijven 26 juli 2018 als eerste signaalfunctie op een Atlantische rug/hoog in de buurt van IJsland en bij ons dan het invallende N(W)'elijk stromingsptroon eind van de eerste decade van augustus. Huidige stand van zaken is inderdaad ongewijzigd. De natuur zal er blij mee zijn, al is het groeiseizoen natuurlijk al voorbij. Ik vermoed dat bomen niet meer spontaan groen zullen worden. Gras en struikgewas herstelt waarschijnlijk wel deels, maar waarschijnlijk zullen we de sporen van deze zomer nog lang zien. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de temperatuur van de Noordzee tweede helft van volgende week. Dit uiteraard ivm buienkans vanaf zee in de juiste setting. Eerst even kijken of de invloed van de dodenrug zich ook daadwerkelijk tot onze omgeving uit weet te breiden dinsdag/woensdg.  :)

dennis089

Dankjewel Eddy. Zo is het inderdaad in een klap duidelijk waarom er in potentie zo weinig energie voorhanden is. De verschillen in de luchtlagen zijn gewoon miniem. Het is kurkdroog en alles is zinderend heet. Dan valt eigenlijk alles op zijn plaats. Daarom is er zo weinig onweer en activiteit. Dit is voor een leek als mij moeilijker te begrijpen, mede omdat zo'n zomer als deze ik mij niet kan heugen. Ook een veel aangehaalde zomer als 2003 kan ik mij simpelweg niet meer herinneren omdat ik mij toen destijds 18 jaar niet hiermee bezig hield.

maxzz

Citaat van: Marsel op do 02 aug 2018 - 13:35
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de temperatuur van de Noordzee tweede helft van volgende week. Dit uiteraard ivm buienkans vanaf zee in de juiste setting.

Zou het zeewater hier ook zo warm kunnen worden, dat er (zware) windhozen ontstaan op het land?
Groeten,
Richard

densta

normaal heb ik een pesthekel aan hitte samen met benauwend weer. maar de laatste weken vind ik t totaal niet benauwd en kan ik er goed tegen. mijn werk is ook nog eens buiten. ik zit te werken met deze dagen in een hokje met alleen rijwind (helaas warme rijwind) zo rond de 80 a 90 graden. voor mijn gevoel begin ik imuun te worden voor de hitte. alleen de temp in huis vind ik helemaal niks. een airco staat op de bucketlist

devil-strike

Citaat van: zwoof op do 02 aug 2018 - 10:12
Ik vermoed dat laatste dan. Vrijwel alle jaren uit de top 10 van de warmste sinds 1901 stammen uit de laatste twee decennia. Of dat feit dan ook weer toeval is, kunnen we gewoon in het midden laten. Wat we weten is dat het globaal opwarmt momenteel  en we weten niet waar of wanneer dat zal stoppen, dus kan je vooralsnog (zolang het opwarmt) ook vaker warmterecords verwachten. Dit lijkt me dan niet overdreven, maar een logische gang van zaken. Overigens om alles aan global warming op te hangen is onzin natuurlijk.    ;)


Dat het warmer word is 1 ding wat zeker is, maar wat ik mij nu af vraag is, doen wij het als mens of is dit een natuurlijk iets wat eens in de x 100 jaar voorkomt.
Locatie: regio Haarlem

htoutenh

Citaat van: Marsel op do 02 aug 2018 - 13:35
Ja Jermine, we schrijven 26 juli 2018 als eerste signaalfunctie op een Atlantische rug/hoog in de buurt van IJsland en bij ons dan het invallende N(W)'elijk stromingsptroon eind van de eerste decade van augustus. Huidige stand van zaken is inderdaad ongewijzigd. De natuur zal er blij mee zijn, al is het groeiseizoen natuurlijk al voorbij. Ik vermoed dat bomen niet meer spontaan groen zullen worden. Gras en struikgewas herstelt waarschijnlijk wel deels, maar waarschijnlijk zullen we de sporen van deze zomer nog lang zien. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de temperatuur van de Noordzee tweede helft van volgende week. Dit uiteraard ivm buienkans vanaf zee in de juiste setting. Eerst even kijken of invloed van de dodenrug zich ook daadwerkelijk tot onze omgeving uit weet te breiden dinsdag/woensdg.  :)

Zeker zullen we de gevolgen van deze zomer nog lang merken, zoals ik al in mijn bericht van een paar dagen geleden schreef:

"Even een tussenstand van deze zomer hier in mijn omgeving. De afgelopen maanden geen tot nauwelijks regen, de hittegolf duurt nu 20 dagen. Er is nergens meer groen gras, veehouders hebben één keer gras binnen gehaald tegen normaal zes keer, de mais kan vrijwel als verloren worden beschouwd evenals de aardappeloogst. Veel beken vallen droog en er wordt met man en macht gewerkt om de vissen te redden. De heide zal dit jaar niet of nauwelijks bloeien en het zal jaren duren voor dat weer hersteld is (Posbank en Sallandse Heuvelrug). De meeste jonge aanplant is verloren en veel bomen gaan al in de herfststand en redden het mogelijk voor een deel niet. De herfstkleuren zijn overigens al prachtig. De brandweer heeft de handen vol aan talloze natuurbranden waarbij veel natuur verloren gaat. De vooruitzichten voor de komende twee weken: het wordt nog veel erger! En dan heb ik het maar niet over het humeur van veel mensen!"

En sindsdien is het inderdaad alleen nog maar erger geworden en dat gaat zeker nog door tot medio volgende week. Kijkend naar de daarna te verwachten neerslaghoeveelheden,  lijkt enige verbetering op korte termijn niet echt mogelijk, daar zal heel wat meer water voor nodig zijn....... en dan nog is veel schade al onherstelbaar!

dennis089

hier is ook alles gortdroog. ik kan alleen nog maar hopen op volgende week donderdag. dan is het voorbij... van mij mag het nu.

Powered by EzPortal