Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107165 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jenkie

Even nieuwsgierig: de schroei-hitte gaat dus wel tot Frankrijk komen? En hoe lang gaat de hitte daar stand houden?

Eric

???????? Hulde, hulde aan Marcel en Armand en Jermine! Heerlijk, de dagelijkse updates. Wij komen, net op tijd, net terug uit Valencia, alwaar ze zich gaan opmaken voor 40+ temperaturen. (Lees: nog minder werken...) Hier in Zuid Limburg voelt het klamwarm aan, met ongeveer 30 graden.

Armand

Citaat van: Jenkie op wo 01 aug 2018 - 17:11
Even nieuwsgierig: de schroei-hitte gaat dus wel tot Frankrijk komen? En hoe lang gaat de hitte daar stand houden?

In Frankrijk is het eigenlijk de gehele periode tot en met 8 augustus op veel plekken tropisch warm, oplopend tot 40 graden plaatselijk dinsdag en woensdag. Ook daar draait de wind daarna even naar meer westelijke richting met zeker in het noordwesten van Frankrijk afkoeling (net als hier in NL). Verder naar het binnenland lijkt enkele dagen later vanuit het zuiden alweer warmte binnen te sijpelen daar. Voor ons blijft de warmte dus niet heel ver verwijderd.

Inderdaad Marsel, hier in zuidoost echt al maanden volop zomer. Juni "slechts ;D" 11 dagen zomers waarvan 1 tropisch. In juli alleen op 10 en 11 juli onder de 25 graden gekomen overdag hier.. En dát heb ik nog nooit meegemaakt dat we vrijwel een volledige maand zomer gehad hebben hier. Ook 8 tropische dagen in juli hier, eveneens vrij hoog. Echt uitzonderlijk zo!

Edit: oja, ook vanuit mijn kant bedankt voor alle complimenten natuurlijk! ;) Laten we lekker zo doorgaan met z'n allen!

Marsel

Citaat van: Armand op wo 01 aug 2018 - 17:29
Inderdaad Marsel, hier in zuidoost echt al maanden volop zomer. Juni "slechts ;D" 11 dagen zomers waarvan 1 tropisch. In juli alleen op 10 en 11 juli onder de 25 graden gekomen overdag hier.. En dát heb ik nog nooit meegemaakt dat we vrijwel een volledige maand zomer gehad hebben hier. Ook 8 tropische dagen in juli hier, eveneens vrij hoog. Echt uitzonderlijk zo!

Bij ons ook maar het scheelt een paar graden over het algemeen. Ik moet zeggen dat deze zomer het enthousiasme om het weer weer wat meer als hobby en wat minder als werk te aanschouwen wel heeft aangewakkerd. Ik geniet eigenlijk constant van deze zomer. Daar horen ook de klassieke afkoelers vanaf de kust bij in mijn omgeving. Het mooiste is nog dat ik een oude vriend, een zomer ala 2003, weer eens terugzie. Dan wel in een iets ander jasje maar de geuren, de kleuren en de gevoelens zijn het zelfde.

Neochamp

Zal deze zomer niet snel vergeten..  hij was prachtig.
Jammer.. ik kom de 20ste terug vanuit t warme zuiden.
Had gehoopt op niet teveel aclamatiseren..
Dat gaat dus nu wel gebeuren.
Maar Goed. Om nooit te vergeten.

Eric

Citaat van: Neochamp op wo 01 aug 2018 - 20:19
Zal deze zomer niet snel vergeten..  hij was prachtig.
Jammer.. ik kom de 20ste terug vanuit t warme zuiden.
Had gehoopt op niet teveel aclamatiseren..
Dat gaat dus nu wel gebeuren.
Maar Goed. Om nooit te vergeten.

Fijne vakantie!

Marsel

Citaat van: Neochamp op wo 01 aug 2018 - 20:19
Zal deze zomer niet snel vergeten..  hij was prachtig.
Jammer.. ik kom de 20ste terug vanuit t warme zuiden.
Had gehoopt op niet teveel aclamatiseren..
Dat gaat dus nu wel gebeuren.
Maar Goed. Om nooit te vergeten.

Same here. Gezien de 12z van GFS lijkt het me onvermijdelijk: de omslag zit er goed in vanaf ergens tweede helft van volgende week. Dat wordt aanpassen, ook voor de thuisblijvers ;) haha!

JerryL

Citaat van: Marsel op wo 01 aug 2018 - 16:55
Laat het dan ook het liefst nog net iets warmer worden dan de laatste keer (38,1)....dat zou wat zijn.  ;D

Misschien raar uit mijn mond, maar als het dan toch moet... dan ook direct het absolute record van 38,6 verbreken. Dan afsluiten met natuurgeweld (geen slachtoffers, wel mooi)

Martijntje1980

Het is echt een zomer om nooit te vergeten.
Ik kan me zoiets iig niet echt herinneren en ben van 1980.

Adrie

Citaat van: JerryL op wo 01 aug 2018 - 20:40
Misschien raar uit mijn mond, maar als het dan toch moet... dan ook direct het absolute record van 38,6 verbreken. Dan afsluiten met natuurgeweld (geen slachtoffers, wel mooi)
nou liever niet die 38 ,in mijn omgeving zijn al mensen die deze warmte niet trekken,en het sterfte cijfer loopt ook op bij temperatuur verhoging in de zomer,dus zowiezo gaat deze zomer meer slachtoffers  eisen.

Neochamp

Citaat van: Marsel op wo 01 aug 2018 - 20:37
Same here. Gezien de 12z van GFS lijkt het me onvermijdelijk: de omslag zit er goed in vanaf ergens tweede helft van volgende week. Dat wordt aanpassen, ook voor de thuisblijvers ;) haha!

EC blijft er nog wel zin in hebben volgens mij.
Ik zou echt helemaal dubbel liggen, als er nog een langdurige warme periode aan zit te komen.
Alleen voor de boeren en zwakkeren zou het natuurlijk slecht zijn.

Marsel

Citaat van: Neochamp op wo 01 aug 2018 - 21:50
EC blijft er nog wel zin in hebben volgens mij.
Ik zou echt helemaal dubbel liggen, als er nog een langdurige warme periode aan zit te komen.
Alleen voor de boeren en zwakkeren zou het natuurlijk slecht zijn.

Zo, anders ik wel  ;D. Laten we het voorlopig op een overgang naar normaal zomerweer houden. Hoe lang dat dan duurt en of het dan definitief is bekijken we later wel :). Fijne vakantie trouwens! Enjoy.

dennis089

Ik zweet me dood...  :-[ :P Het is zo warm hier in ZuidOost hé.. Die avonden mogen wel paar graadjes koeler  ::) Waar blijft mijn wind  ;D

Liesbethj

Voordeel van dit weer is de drukte op het forum. Echt leuk. Ik kijk steeds uit naar de updates en kijk steeds naar de verschillende weerkaarten met daarbij in het achterhoofd de uitleg van hier. Leerzaam! Dus veel dank voor jullie inspanningen.

Marsel

Citaat van: htoutenh op wo 01 aug 2018 - 15:39
Marsel, ik zie weliswaar dat we vanaf 11 augustus mogelijk qua temperatuur meer naar "normaal" toegaan, maar dat de echte depressie-invloed (meer neerslag) toch noordelijker blijft (Scandinavië) en wij nog steeds onder invloed van hogedruk blijven en dus nauwelijks regen kunnen verwachten?

Mwa, zo ver zou ik die hogedrukinvloeden niet door willen zetten. Sterker nog, ik krijg sterk het vermoeden dat we vanaf tweede helft volgende week met enige regelmaat storingen te verwerken krijgen. Zal vast niet allemaal even actief zijn en een denderende WC is het niet....maar we moeten ergens beginnen :). Zie onderstaande EC12 uitvoer.

Arend

Update (regionale) hittegolven tot en met 31-7-2018.

Leeuwarden is sinds gisteren niet meer in de race. De ontbrekende data voor Twente is nog steeds niet beschikbaar, op basis van omliggende stations loopt de hittegolf daar gewoon door. Tabel voorzien van een nieuw kleurtje.

Citaat van: Armand op di 31 jul 2018 - 23:40
Inderdaad viel me ook al op vandaag. Weerplaza heeft wel een maximumtemperatuur voor alle stations staan, heb alleen geen idee of deze gegevens volledig kloppen.

https://www.weerplaza.nl/actueel/extremen/maximumtemperatuur/

Normaalgesproken is het kaartje van Weerplaza misschien wel te gebruiken, maar gisteren toevallig niet. Gelukkig was het ook niet nodig, vandaag leek alles netjes bijgewerkt door het KNMI (m.u.v. Twente natuurlijk). Overigens is de data van het KNMI ook altijd onder voorbehoud.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Tja, een zomer om nooit te vergeten wordt gezegd.  Maar we moeten vrezen dat dit nog maar het begin is . Zomers als deze zullen snel verbleken in de toekomst volgens de wetenschap.  Arend , thx voor de update. Wat mij betreft is deze zomer  1 grote hittegolf. Dorre ellende gewoon.  :(

Johannes96

Citaat van: zwoof op wo 01 aug 2018 - 22:55
Tja, een zomer om nooit te vergeten wordt gezegd.  Maar we moeten vrezen dat dit nog maar het begin is . Zomers als deze zullen snel verbleken in de toekomst volgens de wetenschap.  Arend , thx voor de update. Wat mij betreft is deze zomer  1 grote hittegolf. Dorre ellende gewoon.  :(

Ik denk dat dat allemaal wat overdreven wordt. Een zomer zoals deze is over 20 jaar echt nog wel uitzonderlijk. Kan me niet voorstellen dat we vanaf nu alleen maar zulke zomers meemaken en dit de 'normaal' is. De extremen worden alleen wat meer, maar niet alleen de warmte, ook kouderecords in de winter kunnen voor gaan komen!

Eric

Citaat van: dennis089 op wo 01 aug 2018 - 21:58
Ik zweet me dood...  :-[ :P Het is zo warm hier in ZuidOost hé.. Die avonden mogen wel paar graadjes koeler  ::) Waar blijft mijn wind  ;D
Bonen eten..... ????

zwoof

Citaat van: Johannes96 op wo 01 aug 2018 - 23:12
Ik denk dat dat allemaal wat overdreven wordt. Een zomer zoals deze is over 20 jaar echt nog wel uitzonderlijk. Kan me niet voorstellen dat we vanaf nu alleen maar zulke zomers meemaken en dit de 'normaal' is. De extremen worden alleen wat meer, maar niet alleen de warmte, ook kouderecords in de winter kunnen voor gaan komen!

Tja, ik weet het niet. Ik ben geen wetenschapper. Maar dat de overgrote meerderheid van de wetenschap de alarmbellen wereldwijd doet rinkelen moge duidelijk zijn.  Daarbij  gevoelsmatig en wat ik zelf om mij heen zie,  denk ik dat er echt wel een serieuze klimaatsverandering gaande is. Warmterecords liggen gewoon voor de hand.  Wat betreft die koude records, natuurlijk die zullen er (in mindere mate) ook zijn ! Dat hebben we afgelopen winter/voorjaar wel kunnen zien. Maar dan is het ook meteen écht bijzonder.   ;)

Powered by EzPortal