Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107064 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: JerryL op wo 01 aug 2018 - 09:43
Het blijft spannend zo te lezen. Als de verkoeling daarna definitief is, heb ik er geen problemen meer dat we nog eenmaal flink de hoogte in gaan. Het idee dat het daarna toch voorbij is trekt mij er dan wel doorheen. Hopelijk komt met de verwachtte verkoeling ook eindelijk de lang gewenste landelijke neerslag van betekenis.

Komt deze vreemde tabel door die storing? :o

Of die verkoeling daadwerkelijk flink doorzet en definitief is blijft nog even afwachten. GFS en EC laten de as van de hogedrukgebieden in de buurt liggen, waardoor kleine positieverschillen het weer warmer of juist nog koeler kunnen laten worden. Even de pluim van EC afwachten, maar ik vermoed dat het op LT in het zuidoosten toch nog steeds 25 graden kan worden. Dan spreken we van verkoeling, maar niet echt een flinke omslag ;)

Overigens gaat die pluim daar wat je postte voor wel een flinke verkoeling ;D

dennis089

ben benieuwd naar dinsdag en woensdag. gaat de pomp nog een keer flink aan totdat we uit een koeler vaatje gaan tappen  :D :P

Marsel

Citaat van: Armand op wo 01 aug 2018 - 09:58
Of die verkoeling daadwerkelijk flink doorzet en definitief is blijft nog even afwachten. GFS en EC laten de as van de hogedrukgebieden in de buurt liggen, waardoor kleine positieverschillen het weer warmer of juist nog koeler kunnen laten worden. Even de pluim van EC afwachten, maar ik vermoed dat het op LT in het zuidoosten toch nog steeds 25 graden kan worden. Dan spreken we van verkoeling, maar niet echt een flinke omslag ;)

Overigens gaat die pluim daar wat je postte voor wel een flinke verkoeling ;D

Klopt, denk dat we richting normaal gaan. Hoe lang is de vraag uiteraard. Aangezien we klimatologisch gezien in de warmste periode van het jaar zitten (rond 23C geloof ik) is het dan met wat zon al snel richting de 25 inderdaad daar in het death valley van Nederland ;).

MaikelNL

Het lijkt nu nog drukker op het forum dan in de winter, ongekend!  :P ;D

In de Achterhoek extreme droogte nog steeds. Het enige buitje van de afgelopen tijd was afgelopen zaterdag, 10 minuutjes regen. Onze net aangelegde tuin heeft er maar moeite mee.

Reutel

Citaat van: MaikelNL op wo 01 aug 2018 - 10:14
Het lijkt nu nog drukker op het forum dan in de winter, ongekend!  :P ;D


En bijna net zo gezellig als wanneer we allemaal gaan lantaarnpaalstaren op een koude januari-avond!  8)

dennis089

de laatste EC schroeit ZuidOost van de kaart met 35+ op woensdag  :o :o :D :o

daan197611

Citaat van: dennis089 op wo 01 aug 2018 - 10:40
de laatste EC schroeit ZuidOost van de kaart met 35+ op woensdag  :o :o :D :o



Had hem ook al gezien.  Wordt weer flink zweten volgende week.  Deze is van GFS

Johannes96

Citaat van: Eric op di 31 jul 2018 - 23:21
Ff een vraagje;  ik lees de laatste tijd steeds vaker dat het meetstation in Arcen eigenlijk niet helemaal "eerlijk" is.... Het station staat beschut, dus niet in een open ruimte. Tevens geeft dit station wel heel erg vaak de hoogste, dan wel de laagste temperatuur van het land aan. Klopt dit?

Er werd daar laatst inderdaad een beetje gesjoemeld, al is die streek wel echt ook het warmst vaak in de zomer, noordoost en oost Limburg (correct me if i'm wrong).

Wat betreft in de winter is volgensmij Nieuw-Beerta echt wel kouder over het algemeen en ook Enschede, Hoogeveen en Eelde.

TMCThomas

Citaat van: JerryL op wo 01 aug 2018 - 09:43
Komt deze vreemde tabel door die storing? :o
Zover ik weet gebeurd dat wel vaker, zie ik ook vaak voorbij komen. Geen idee wat de oorzaak is.

Armand

Citaat van: Johannes96 op wo 01 aug 2018 - 12:54
Er werd daar laatst inderdaad een beetje gesjoemeld, al is die streek wel echt ook het warmst vaak in de zomer, noordoost en oost Limburg (correct me if i'm wrong).

Wat betreft in de winter is volgensmij Nieuw-Beerta echt wel kouder over het algemeen en ook Enschede, Hoogeveen en Eelde.

Of er gesjoemeld wordt durf ik niet te zeggen. Er loopt wel een weg langs het terrein waar het weerstation staat en bewoners hadden daar dacht ik een vrachtwagen geparkeerd om zo een hogere temperatuur uit te lokken. Alsnog blijft het een officieel weerstation van het KNMI dat omheind staat, dus externe factoren zouden eigenlijk geen invloed moeten kunnen uitoefenen.

Als we kijken naar extremen dan worden maximum en minimumtemperaturen meestal behaald op de stations in het zuiden en het oosten van het land, maar soms ook elders. Vaak afhankelijk van de grond en andere factoren. Zo vallen de weerstations in Zeeuws Vlaanderen en langs de stranden met zonnig weer en aflandige wind vaak ook hoog uit door de droge grond. In de winter kan een plaatselijk sneeuwdek boven bijvoorbeeld Noord-Holland ook zorgen voor het behalen van een minimumtemperatuur.

Kijken we echter naar de gemiddelde temperatuur, het etmaalgemiddelde, dan zien we door de jaren heen inderdaad dat de zomers het warmst zijn in het zuidoosten en het koudst in het noorden/noordwesten. De winters zijn vaak het koudst in het noordoosten en het warmst in het zuidwesten. Logische verklaring hiervoor is dat in de zomer de warmte vaak zich vaak concentreert in het binnenland. In de winter komen echte kou-uitbraken vrijwel altijd via het noordoosten ons land binnen. Je zou dus kunnen zeggen dat in de zomer de temperatuur afneemt vanuit zuidoost naar noordwest en in de winter de temperatuur toeneemt vanuit noordoost naar zuidwest ;)

Als we toch bezig zijn blikken we even terug naar de bijzondere maand juli, met 1 landelijke hittegolf (mogelijk komt daar nog een deel van de tweede landelijke hittegolf bij). Het was een warme maand, we zijn uitgekomen op een derde plek in het rijtje hoogste gemiddelde temperatuur. Deze bedroeg 20.7 graden, op de eerste plek staat 2006 met 22.3 graden. Verder staan we ruim op de eerste plek bij grootste aantal uren zonneschijn (340.6 uren) en kleinste neerslagsom (5.3 mm)

Tenslotte nog het warmtegetal. Het KNMI houdt sinds 1901 het warmtegetal bij voor De Bilt. Het warmtegetal is een maat voor de warmte in het tijdvak van 1 april tot en met 31 oktober van het genoemde jaar. Het warmtegetal wordt berekend door het aantal graden dat de gemiddelde etmaaltemperatuur van elke dag boven de 18,0 °C ligt, op te tellen. Momenteel hebben we een warmtegetal van 137.7. Dat is goed voor een zesde plaats notering tot nu toe. Op de eerste plaats staat alweer het jaar 2006 met 201.3

We zien dus al dat deze zomer ook qua statistieken al in de geschiedenisboeken aan het komen is.

Eveline


Joep

Opnieuw zinderende hitte?

Wanneer gaat de warmte verdwijnen? Het is inmiddels een van de meeste gestelde vragen die wij bij Weerplaza te horen krijgen. Als we naar de laatste modeluitvoer kijken, kunnen we maar een ding concluderen: voorlopig nog niet.

Nieuwe landelijke hittegolf in de maak?

1941 en 2006 waren bijzondere jaren. In elk van deze jaren werden 2 landelijke hittegolven geregistreerd. 2018 kan zich in dit rijtje gaan voegen. De eerste landelijke hittegolf is inmiddels gerealiseerd en de tweede lijkt in de maak. Als de temperatuur donderdag en vrijdag 30 graden bereikt in De Bilt is de tweede hittegolf van 2018 een feit. Momenteel schatten we de kans in op 40 procent met de kanttekening dat de trend in de afgelopen modelruns wel stijgend is geweest.

Wanneer het lukt dan is er wel een opvallend verschil met de jaren 1941 en 2006. Toen zat er steeds tussen de hittegolven ruim een week met minder warm weer. Dit jaar zou het slechts 1 dag betreffen dat de temperatuur onder de 25 graden blijft. Op 28 juli bleef in De Bilt het kwik steken bij 24,2 graden. Door dit dipje zijn we wel het record van langste landelijke hittegolf misgelopen.

Modelgefluister: Hittebel op weg naar Nederland
De extreem hete lucht die vrijdag en het weekend wordt verwacht in Portugal  zal met een zuidelijke stroming richting het noorden trekken. Tijdens die tocht zal de lucht iets afkoelen, maar nog steeds bijzonder warm blijven.

Er zijn in de modellen flink wat oplossingen die deze warme bel op Nederland laten afkomen waardoor het ook hier weer extreem warm kan worden. Volgende week woensdag neemt de kans op meer dan 35 graden weer fors toe. In het zuiden van het land stijgt de kans op 35 graden of hoger weer naar 40 procent. Mocht de warmste lucht daadwerkelijk over het zuiden trekken dan moeten we weer denken aan de afgelopen week toen het donderdag en vrijdag rond 38 graden werd.

Of de soep daadwerkelijk zo heet gegeten gaat worden is nog even de vraag want er is ook een gerede kans dat de bel met warmste lucht Duitsland intrekt. In dat geval moeten wij het doen met temperaturen tussen 27 en 32 graden, waardes waar we inmiddels flink aan gewend zijn.

Bron: Weerplaza.nl

Armand

Ja zoals ik gisteren al zei wordt 8 augustus een dag om in de gaten te houden. Vrijdag gaat de warmtepomp echt flink aan voor het Iberisch Schiereiland, er wordt een bel extreem hete lucht die omgeving heen gestuurd met T850hPa van plaatselijk boven de 28 graden graden:


Omgerekend is er op uitgebreide schaal 40 graden mogelijk daar in het binnenland van Spanje en Portugal, met name het zuidwestelijk deel van het schiereiland. Zeer plaatselijk worden er zelfs temperaturen van 45-50 graden verwacht! Ook bij ons dan warm, je ziet de T850hPa oplopen naar waardes rond 16 graden. Dan kan het zeker in het binnenland gemakkelijk boven de 30 graden komen. Als uiteindelijk het hogedrukgebied richting Centraal Europa kantelt en kleinschalige lagedrukgebieden zich voor de kust van Frankrijk gaan nestelen, kan er een diepe zuidelijke stroming ontstaan richting de Benelux. De bel boven Spanje/Portugal komt dan deze kant op, maar zwakt inderdaad (gelukkig) ook wat af. Nog steeds zien we dan een lus van T850hPa boven de 20 graden richting de Benelux komen:


Dat is het spannendste stukje; waar gaat die bel precies naartoe? Eén ding is zeker, in het gebied van die T850hPa waardes boven de 20 graden kan de temperatuur aan de grond makkelijk oplopen tot 35 graden. Nu zijn er een aantal scenario's mogelijk. De bel warme lucht kan ons niet bereiken (blijft steken boven Frankrijk of duikt al snel Duitsland in), de bel warme lucht bereikt ons net of de bel warme lucht trekt vol over ons heen. In het eerste scenario blijft de temperatuur eerder steken op 25-30 graden, in het tweede scenario zijn zeker in zuiden weer temperaturen van 35 graden mogelijk, in het derde scenario kan het landelijk weer 35 graden worden met in het zuiden mogelijk 35-40 graden.

De termijn is nog ruim en geeft dus geen zekerheid over welk scenario het meest waarschijnlijk is. Momenteel is de trend in de modellen wel steeds warmer aan het worden; oftewel de bel warme lucht op 850hPa komt steeds wat dichterbij/over ons heen. Gezien de termijn lijkt me dat dit nog een paar keer zal wijzigen, er valt weinig over te zeggen met zekerheid. Ook mocht de bel warme lucht ons schampen of bereiken, dan is de timing ook van belang.

Allemaal details voor later, in elk geval weer een spannende periode op de kaarten: Mogelijk een tweede landelijke hittegolf en ditmaal wel een laatste grande finale?? (dat zeiden we de vorige keer namelijk ook dat die 2 dagen 35+ de grande finale van de zomer zou zijn..  ::) 8) )

dennis089

Citaat van: Armand op wo 01 aug 2018 - 14:56
Ja zoals ik gisteren al zei wordt 8 augustus een dag om in de gaten te houden. Knip Knip

Ik heb dus gewoon het gevoel dat dit gaat gebeuren hoor... eerst zaten er koude opties, maar die worden steeds minder, en de schroeihitte komt zowel bij GFS als EC steeds meer in het middelpunt.. Deze enorme schroeihitte overleef ik niet meer  :o ::) :D :o :o :o

Marsel

Citaat van: Armand op wo 01 aug 2018 - 14:56
Allemaal details voor later, in elk geval weer een spannende periode op de kaarten: Mogelijk een tweede landelijke hittegolf en ditmaal wel een laatste grande finale?? (dat zeiden we de vorige keer namelijk ook dat die 2 dagen 35+ de grande finale van de zomer zou zijn..  ::) 8) )

Haha :). Lijkt me wel dat het daarna wel even over is. Lage geopotentialen in het noorden komen weer wat meer naar voren in de tweede decade van Augustus. De normale thermische gradiënt wordt weer langzaam hersteld. Daarbij komt ook dat het signaal op WNW en een (al dan niet afgevlakte) Atlantische rug al sinds een ruime week door uitvoer heen schemert (is al eens voorbij gekomen), details daargelaten natuurlijk. Ik denk, ook gezien de 06z uitvoer, dat tweede decade van augustus uit een andere vaatje gaat tappen. Let wel: ik zeg dus niet dat het over is met de zomer. Koeler, lees: naar normaal zomerweer daarentegen is waarschijnlijk. Oh enne....die grande finale van vorige week. Dat was natuurlijk niet het einde he, dat heeft volgens mij ook niemand geroepen ;).

Btw, lekkere updates. Keep 'm coming.

htoutenh

Citaat van: Marsel op wo 01 aug 2018 - 15:18
Haha :). Lijkt me wel dat het daarna wel even over is. Lage geopotentialen in het noorden komen weer wat meer naar voren in de tweede decade van Augustus. De normale thermische gradiënt wordt weer langzaam hersteld. Daarbij komt ook dat het signaal op WNW en een (al dan niet afgevlakte) Atlantische rug al sinds een ruime week door uitvoer heen schemert (is al eens voorbij gekomen), details daargelaten natuurlijk. Ik denk, ook gezien de 06z uitvoer, dat tweede decade van augustus uit een andere vaatje gaat tappen. Let wel: ik zeg dus niet dat het over is met de zomer. Koeler, lees: naar normaal zomerweer daarentegen is waarschijnlijk. Oh enne....die grande finale van vorige week. Dat was natuurlijk niet het einde he, dat heeft volgens mij ook niemand geroepen ;).

Btw, lekkere updates. Keep 'm coming.

Marsel, ik zie weliswaar dat we vanaf 11 augustus mogelijk qua temperatuur meer naar "normaal" toegaan, maar dat de echte depressie-invloed (meer neerslag) toch noordelijker blijft (Scandinavië) en wij nog steeds onder invloed van hogedruk blijven en dus nauwelijks regen kunnen verwachten?

Armand

Citaat van: Marsel op wo 01 aug 2018 - 15:18
Haha :). Lijkt me wel dat het daarna wel even over is. Lage geopotentialen in het noorden komen weer wat meer naar voren in de tweede decade van Augustus. De normale thermische gradiënt wordt weer langzaam hersteld. Daarbij komt ook dat het signaal op WNW en een (al dan niet afgevlakte) Atlantische rug al sinds een ruime week door uitvoer heen schemert (is al eens voorbij gekomen), details daargelaten natuurlijk. Ik denk, ook gezien de 06z uitvoer, dat tweede decade van augustus uit een andere vaatje gaat tappen. Let wel: ik zeg dus niet dat het over is met de zomer. Koeler, lees: naar normaal zomerweer daarentegen is waarschijnlijk. Oh enne....die grande finale van vorige week. Dat was natuurlijk niet het einde he, dat heeft volgens mij ook niemand geroepen ;).

Btw, lekkere updates. Keep 'm coming.

Precies! Je ziet Scandinavië op termijn steeds verder afkoelen en natter worden, een eerste teken dat Atlantische depressies niet meer zo ver van ons verwijderd zijn. Normaal Nederlands zomerweer dan, al ligt de warmte ook weer niet ver weg dus een kortstondige warmeopstoot later in augustus blijft gewoon mogelijk. Alleen nog zo'n zomerse periode als nu zou het allemaal wel heel bijzonder maken, lijkt me dus wel onwaarschijnlijk.

Maar daarvoor toch nog een ruime week nu gewoon nog steeds top zomers weer. Ook de mensen die er wat minder van houden: "geniet" ervan zo ver mogelijk, het is een zeer bijzondere periode die ik ondanks opwarming vd aarde niet zo snel meer terug verwacht.

En over die grande finale, ik doelde hierbij vooral op de 35+'ers als hoogtepunt van de zomer ;) Dacht destijds wel dat die temperaturen niet meer terug zouden komen deze zomer. Mogelijk dus een tweede, ditmaal lijkt me wel de laatste  ;D, grande finale  8)

JerryL

Wel grappig.... je ziet op die kaartjes van Armand het noorden helemaal blauw op kleuren. Dus de Scandinavische temperaturen herstellen zich. Dan zal het hier ook snel normaliseren. Wellicht komen die kleuren precies boven Nederland met elkaar in botsing, dan hebben we mooi onweer!

Marsel

Citaat van: Armand op wo 01 aug 2018 - 15:48
Precies! Je ziet Scandinavië op termijn steeds verder afkoelen en natter worden, een eerste teken dat Atlantische depressies niet meer zo ver van ons verwijderd zijn. Normaal Nederlands zomerweer dan, al ligt de warmte ook weer niet ver weg dus een kortstondige warmeopstoot later in augustus blijft gewoon mogelijk. Alleen nog zo'n zomerse periode als nu zou het allemaal wel heel bijzonder maken, lijkt me dus wel onwaarschijnlijk.

Maar daarvoor toch nog een ruime week nu gewoon nog steeds top zomers weer. Ook de mensen die er wat minder van houden: "geniet" ervan zo ver mogelijk, het is een zeer bijzondere periode die ik ondanks opwarming vd aarde niet zo snel meer terug verwacht.

En over die grande finale, ik doelde hierbij vooral op de 35+'ers als hoogtepunt van de zomer ;) Dacht destijds wel dat die temperaturen niet meer terug zouden komen deze zomer. Mogelijk dus een tweede, ditmaal lijkt me wel de laatste  ;D, grande finale  8)

I fully agree. Ik ben zeer benieuwd hoe en of de hitte tot uiting komt (want zeker is het nog niet helemaal). Ergens zou ik nogmaals schroeien zeer goed in deze zomer vinden passen. Had het er eergisteren nog met een collega over. De zomers van 2006 en zeker 2003 maakte op mij een grotere indruk omdat die regelmatig gepaard gingen met échte schroeihitte, landelijk dan wel te verstaan. Dat waren soms ware zinderende tropenweken. Daar waar deze zomer juist grossiert in zomerse warmte icm lange duur maar vaak wel onder begeleiding zwakke aanlandige stromingen. Wat het zuidoosten en oosten nu beleeft beleefden we in de zomers van 1995, 2003 en 2006 vaak landelijk. Daarom zou nog een keer goed schroeien prima in deze toch grote zomer passen. Laat het dan ook het liefst nog net iets warmer worden dan de laatste keer (38,1)....dat zou wat zijn.  ;D

TaL

Citaat van: Marsel op wo 01 aug 2018 - 16:55
I fully agree. Ik ben zeer benieuwd hoe en of de hitte tot uiting komt (want zeker is het nog niet helemaal). Ergens zou ik nogmaals schroeien zeer goed in deze zomer vinden passen. Had het er eergisteren nog met een collega over. De zomers van 2006 en zeker 2003 maakte op mij een grotere indruk omdat die regelmatig gepaard gingen met échte schroeihitte, landelijk dan wel te verstaan. Dat waren soms ware zinderende tropenweken. Daar waar deze zomer juist grossiert in zomerse warmte icm lange duur maar vaak wel onder begeleiding zwakke aanlandige stromingen. Wat het zuidoosten en oosten nu beleeft beleefden we in de zomers van 1995, 2003 en 2006 vaak landelijk. Daarom zou nog een keer goed schroeien prima in deze toch grote zomer passen. Laat het dan ook het liefst nog net iets warmer worden dan de laatste keer (38,1)....dat zou wat zijn.  ;D

Amen, en dan afgesloten door een big bang  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal