Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107087 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: JerryL op di 31 jul 2018 - 20:32
Ik ben geen meteoroloog, kom vaak met theorieën die logisch lijken. Praktijk leert dat het niet altijd zo is. De winter was in de staart behoorlijk koud, nou dan verwacht je met een koelere Noordzee minder neerslag. Maar nu, met al die warmte zou je dan in de herfst juist veel nattigheid verwachten. De Noordzee was vorige week al op de temperatuur die het normaliter begin september heeft. Dan zou je dus nattigheid kunnen verwachten, maar tegelijkertijd is de afkoeling door de Noordzee minder. Herfst vrij warm en nat. Marsel zegt dan waarschijnlijk; dat zou kunnen, tenzij de Noordzee op dat moment door de windrichting geen invloed kan hebben op ons weer.

Vroeger zeiden mensen altijd; goede zomer, goede winter. Slechte winter, slechte zomer. Dat is niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Die theorie ligt voor de hand en klopt ook vaak. Maar inderdaad garanties zijn niet te geven. Zeker in geblokkeerde situaties of in geval van semi-permanente hogedruk invloed doet de Noordzee eigenlijk nauwelijks meer mee. Dan is de link met 'onze' plas water niet meer valide ook al is ze tien graden boven normaal.

Ik heb de betreffende post niet meer kunnen vinden. Maar als je deze zomer in al z'n extremiteit al vroeg in het lentetopic goed verwacht hebt zorg ik er nog morgen voor dat je een van onze vacatures kunt gaan vullen  :P  ;D.

Johannes96

Citaat van: JerryL op di 31 jul 2018 - 20:32
Ik ben geen meteoroloog, kom vaak met theorieën die logisch lijken. Praktijk leert dat het niet altijd zo is. De winter was in de staart behoorlijk koud, nou dan verwacht je met een koelere Noordzee minder neerslag. Maar nu, met al die warmte zou je dan in de herfst juist veel nattigheid verwachten. De Noordzee was vorige week al op de temperatuur die het normaliter begin september heeft. Dan zou je dus nattigheid kunnen verwachten, maar tegelijkertijd is de afkoeling door de Noordzee minder. Herfst vrij warm en nat. Marsel zegt dan waarschijnlijk; dat zou kunnen, tenzij de Noordzee op dat moment door de windrichting geen invloed kan hebben op ons weer.

Vroeger zeiden mensen altijd; goede zomer, goede winter. Slechte winter, slechte zomer. Dat is niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Even off-topic; een stukje van de Telegraaf we kunnen Mars vanavond redelijk goed zien;

''Bij een heldere hemel kunnen we Mars vanaf circa 22.45 uur bewonderen; de planeet oogt dan zo'n 73 procent groter dan normaal. Ook na middernacht zou Mars nog goed te zien zijn, met name rond 01.30 uur. De grootste kans op goed zicht heb je op een open plek; in de stad is het zicht door de verlichting beperkt.

Mars blijft trouwens ook de komende weken redelijk goed zichtbaar. De planeet, een stip aan de hemel, is heel helder en te herkennen aan de oranjerode kleur.

De volgende keer dat Mars relatief dicht bij de aarde zal staan, is in oktober 2020. Dan is de planeet 62,1 miljoen kilometer van ons verwijderd.''

Welke kant moeten we op kijken Jerry?

Tam

Citaat van: Marsel op di 31 jul 2018 - 16:34


Het viel mij ook op dat er een paar 'afvalligen' zijn in het zomerkamp ja haha  ;D. Deze zomer zal ik me, even los van het verdere verloop in augustus, nog erg lang heugen. De bizarre on-Nederlands verdorde landschappen, gloeiende hitte die boven het verbruinde land trilt, de plotse windtoenames op onzichtbare vores en de enorme opwaaiende stofwolken met teruglopend zicht door stof en zand voor een high-based onweersbui uit. Totaal absurde zaken die deze zomer eerder tot een zuid Franse dan een Nederlandse maken. Prachtig.

Om op je vraag terug te komen. Ik ben uiteraard wezen hardlopen. Afgelopen vrijdag tussen één en twee 's middags met een temperatuur oplopend naar ruim 35C. Eerste kilometers waren een puur 'rungasme'. Heerlijk hoe die droge hitte zich om je lichaam heen vouwt. Mooiste was nog de stilte onder die intens blauwe hemelkoepel. Er waren nauwelijks mensen onderweg, en dat midden in zomervakantie met prachtig weer. Grappig detail: die paar fietsers die ik toch tegenkwam keken me nogal vreemd aan. Zo van 'die is gek'  ;D. De laatste paar kilometers van het overigens 8 kilometer lange rondje gingen wat minder voorspoedig. Kloppende slapen, soms kippenvel en kletsnat van het zweet (alsof ik onder de douche vandaan kwam). Uiteindelijk nét iets minder dan een minuut minder snel dan normaal. Dus dat was prima :). Was gewoonweg kicken om je lichaam zo te pushen. Prettig was het echter op dat moment lang niet altijd. :)

Hier zoals verwacht, alles rustig aan, minder ver, minder pushen en gewoon een tandje lager. Netjes hoor die tijden. Doe ik je niet na. Ik loop dan niet naar bike wel. Ik kan prima genieten op die manier. Die stilte is wel apart ja. En ook al steunt en kraakt de natuur onder het hittegeweld kan ik ook van die indrukken genieten. Maar gewoon in plaats van me er doorheen te pushen rustig aan en veel pauzes. Het enige waar ik last van heb zijn mn schouders van al dat vocht wat je dan meesleept om het al uitgezwete weer aan te vullen. Nog 1 maandje zomer meteorologisch en dan nog Indian Summer tot diep in oktober.

Tyshane

Leuk sfeertje in het topic en leuk dat winterliefhebbers, zomerliefhebbers en allround weerliefhebbers (like me) het zo goed kunnen vinden weer. Peace! ;) Ja ik start hier ook bijna elke dag met de uitgebreide updates van Marsel en Armand, zo zie je ze bij geen enkel weernieuws. Topkwaliteit en echt veel dank en respect daarvoor. :)

Leuk om de verhalen van vroeger te lezen met inderdaad Jerry die toen nogal fel was, was het even vergeten. Je bent echt veranderd in je manier van reageren.  ::)

Wat gaaf dat het weer zo druk is op de site, inderdaad is het normaliter niet zo druk en hoop je elke keer weer dat er wat staat, maar deze zomer moet je elke dag meerdere pagina's door scrollen om weer bij te zijn. Heb dat echt wel een beetje gemist. Het is daardoor weer een stuk leuker.  8)

Zou mooi zijn als we nog een Spaanse pluim te pakken krijgen om met zijn allen van te genieten alvorens we een nieuw seizoen ingaan. Echt die mega onweersklapper.  ::)

JerryL

Citaat van: Johannes96 op di 31 jul 2018 - 21:01
Welke kant moeten we op kijken Jerry?

Zuid-oostelijk begreep ik

@Marsel; vroeg me zelf ook af of het in het lentetopic was. Hoe dan ook, ik typ soms vanuit m'n tenen. Zo van; ''rot hitte, wacht maar tot het regent, dan gaat het keihard''.

Even wat anders, mijn account naam is JerryL, maar noem mij vanaf nu maar gewoon Jermine  8)

AFTH14

Citaat van: Tyshane op di 31 jul 2018 - 21:19
Leuk sfeertje in het topic en leuk dat winterliefhebbers, zomerliefhebbers en allround weerliefhebbers (like me) het zo goed kunnen vinden weer. Peace! ;) Ja ik start hier ook bijna elke dag met de uitgebreide updates van Marsel en Armand, zo zie je ze bij geen enkel weernieuws. Topkwaliteit en echt veel dank en respect daarvoor. :)

Leuk om de verhalen van vroeger te lezen met inderdaad Jerry die toen nogal fel was, was het even vergeten. Je bent echt veranderd in je manier van reageren.  ::)

Wat gaaf dat het weer zo druk is op de site, inderdaad is het normaliter niet zo druk en hoop je elke keer weer dat er wat staat, deze zomer moet je elke dag meerdere pagina's door scrollen om weer bij te zijn. Heb dat echt wel een beetje gemist. Het is daardoor weer een stuk leuker.  8)

Zou mooi zijn als we nog een Spaanse pluim te pakken krijgen om met zijn allen van te genieten alvorens we een nieuw seizoen ingaan. Echt die mega onweersklapper.  ::)
Mooi gezegd!

Eveline

Nou Jermine, benieuwd of je volgende verwachting ook weer uit gaat komen!!

Hier staat het forum op mobiel hele dag aan ???? elke keer weer hopend op een mooie update van Marsel en Armand.. en wat een mooie updates hebben we wel niet gehad afgelopen weken!! Binnenkort waarschijnlijk afkoeling.. hoop dat we in september dan nog een keer kunnen knallen! Letterlijk en figuurlijk met onweer erbij en zo dan de herfst ingaan :) paar maanden uitzitten tot de winter, waarbij waarschijnlijk de term horrorwinter wel weer snel op zal duiken na deze magische horrorzomer ????

(En oh wat heb ik ervan genoten en wat mag het van mij nog lang 20+ blijven!)

TMCThomas

Nieuwe pluim van ECMWF is ook weer binnen.

Die is inderdaad wel aardig gezakt, zeker op dinsdag. onzekerheid blijft echter wel groot. Je kunt het trouwens met een gemiddelde van zo'n 24/25 graden alleen nog niet echt koud noemen.

Eric

Citaat van: Tyshane op di 31 jul 2018 - 21:19
Leuk sfeertje in het topic en leuk dat winterliefhebbers, zomerliefhebbers en allround weerliefhebbers (like me) het zo goed kunnen vinden weer. Peace! ;) Ja ik start hier ook bijna elke dag met de uitgebreide updates van Marsel en Armand, zo zie je ze bij geen enkel weernieuws. Topkwaliteit en echt veel dank en respect daarvoor. :)

Leuk om de verhalen van vroeger te lezen met inderdaad Jerry die toen nogal fel was, was het even vergeten. Je bent echt veranderd in je manier van reageren.  ::)

Wat gaaf dat het weer zo druk is op de site, inderdaad is het normaliter niet zo druk en hoop je elke keer weer dat er wat staat, deze zomer moet je elke dag meerdere pagina's door scrollen om weer bij te zijn. Heb dat echt wel een beetje gemist. Het is daardoor weer een stuk leuker.  8)

Zou mooi zijn als we nog een Spaanse pluim te pakken krijgen om met zijn allen van te genieten alvorens we een nieuw seizoen ingaan. Echt die mega onweersklapper.  ::)

Top beschreven!

Arend

Update (regionale) hittegolven tot en met 30-7-2018.

Vandaag was er een grote storing bij het KNMI, ben benieuwd wat voor gevolgen dat heeft gehad voor de dataverwerking van vandaag. Het wordt er met al die storingen niet gemakkelijker op om een betrouwbaar en accuraat overzicht te bieden. :(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johannes96

Citaat van: JerryL op di 31 jul 2018 - 21:30
Zuid-oostelijk begreep ik

@Marsel; vroeg me zelf ook af of het in het lentetopic was. Hoe dan ook, ik typ soms vanuit m'n tenen. Zo van; ''rot hitte, wacht maar tot het regent, dan gaat het keihard''.

Even wat anders, mijn account naam is JerryL, maar noem mij vanaf nu maar gewoon Jermine  8)

Thanks Jermine!  8)

Joep

Citaat van: TMCThomas op di 31 jul 2018 - 22:18
Nieuwe pluim van ECMWF is ook weer binnen.

Die is inderdaad wel aardig gezakt, zeker op dinsdag. onzekerheid blijft echter wel groot. Je kunt het trouwens met een gemiddelde van zo'n 24/25 graden alleen nog niet echt koud noemen.

In een zeg maar 'normale zomer' teken je voor zo'n pluim  :D

Eric

Ff een vraagje;  ik lees de laatste tijd steeds vaker dat het meetstation in Arcen eigenlijk niet helemaal "eerlijk" is.... Het station staat beschut, dus niet in een open ruimte. Tevens geeft dit station wel heel erg vaak de hoogste, dan wel de laagste temperatuur van het land aan. Klopt dit?

Tam

Citaat van: Johannes96 op di 31 jul 2018 - 21:01
Welke kant moeten we op kijken Jerry?

Je hebt een App genaamd Sky Map. Die is erg handig voor dit soort dingen. Je ziet een ster of iets en je richt je foon erop en mbv een 360 graden kaart kom je erachter dat het een planeet is  ;D ::) ;D

Of andersom natuurlijk. Je tikt de naam in en beweegt je scherm in de richting vd pijl en je vind het hemellichaam. Erg handig voor als de kids vragen welke ster is dat?

Armand

Citaat van: Arend op di 31 jul 2018 - 22:58
Update (regionale) hittegolven tot en met 30-7-2018.

Vandaag was er een grote storing bij het KNMI, ben benieuwd wat voor gevolgen dat heeft gehad voor de dataverwerking van vandaag. Het wordt er met al die storingen niet gemakkelijker op om een betrouwbaar en accuraat overzicht te bieden. :(

Inderdaad viel me ook al op vandaag. Weerplaza heeft wel een maximumtemperatuur voor alle stations staan, heb alleen geen idee of deze gegevens volledig kloppen.

https://www.weerplaza.nl/actueel/extremen/maximumtemperatuur/

Dinsdag en woensdag zijn toch potentieel spannende dagen, er zitten een aantal flinke pieken in de pluim qua temperatuur. Momenteel lijkt die extreme hitte buiten ons land te blijven, maar zoals we hebben kunnen lezen in de update van Marsel vanmorgen, kunnen kleine details voor grote gevolgen zorgen. We gaan het de komende dagen goed in de gaten houden allemaal ;)

Eveline

Mars is niet te missen, mooi hoor!!

Marsel

Dank voor alle blijk van waardering de afgelopen tijd! Wordt zeer zeker gewaardeerd, alsook de sfeer hier. Fijn om dat weer te zien. Laten we één ding beseffen, wij ZIJN het forum, met z'n allen. Blijf dus weer gerelateerde zaken delen, stel de vraag die je altijd al hebt willen stellen en blijf lekker meelezen als je dat liever doet dan actief posten.

Vwb de 00z runs. Weinig nieuwigheden ten opzichte van de laatste update. T/m vrijdag prima warm tot zeer warm zomerweer onder invloed van eerde aangehaalde de rug vanuit het noordelijk gepositioneerde Azorenhoog. Dat betekent dus landelijk Tx tussen 25 en 30C, dieper het binnenland in (oosten en zuidoosten) vanaf morgen weer een paar dagen met Tx 30-34C. Dit alles onder begeleiding van een zwakke tot matige wind veelal uit richtingen tussen NW en NO en veel zon. Eea kan dus zomaar een tweede landelijke hittegolf opleveren. We hebben immers nog 'maar' twee tropische dagen nodig.

Wanneer komend weekend een Atlantische trog in beweging komt en ons langzaam vanuit het westen nadert komt het hoog in beweging. We zullen als gevolg van hernieuwde WA in de opgaande tak van de trog in eerst instantie de rug boven onze omgeving zien afbreken en zuidwaarts zien wegtrekken terwijl de kern van hoog zich tijdelijk ergens boven het noorden van de UK nestelt. Dat betekent dat we in de loop van zaterdag, maar met name op zondag, waarschijnlijk een wat sterkere noordelijke stroming op zien steken met verkoeling vanaf de Noordzee. Diep landinwaarts blijft het nog zomers warm maar met name de kustgebieden zullen in de loop van het weekend afkoelen.

Zaterdag blijft de Tx met een T850 van 10 tot 15C nog op behoorlijk op niveau ondanks dat in de loop van de dag de noordenwind dan langzaam opsteekt. Waarschijnlijk komen we grofweg een graad of twee lager uit dan de dagen ervoor terwijl het tegelijkertijd in de loop van de middag vanuit het noorden langzaam wat verder afkoelt. Verder gewoon een prima zomerdag uiteraard. Zondag schakelt die noordelijke stroming aan de oostflank van het Britse hoog een versnelling bij en moeten we landelijk weer een paar graden inleveren. Op dit moment is het nog niet helemaal duidelijk tot hoever de maritieme invloeden zullen reiken, met andere woorden: hoever zakt de 10 graden isotherm op 850hPa zuidwaarts. Waarschijnlijk kunnen we zondag van noord naar zuid maxima tussen 20 en 28 graden verwachten. Verder ook wat meer stapelwolken.

Vervolgens wordt het interessant. De trog zet maandag en dinsdag z'n oostwaartse beweging voort waardoor het hoog zich via onze omgeving, vermoedelijk via de Noordzee, in de richting van Denemarken/N-DU zal begeven. De diepte van de trog en daarmee de sterkte van de WA vooraf zijn daarbij van groot belang voor de uiteindelijke sterkte van het hoog aan de grond en het rechten van de rug op hoogte. Immers, zoals we in de vorige update hebben aangehaald is in de dagen ervoor een zeer indrukwekkende 'dodenrug' vanuit Zuid-Europa tot over FR opgebouwd (T850 18 tot 23C). De échte hitte zit dus relatief dichtbij. Als de opgaande tak in samenspraak met de oostwaarts verplaatsende hogedruk die hitte ook maar even aan kan tappen zitten we zo met een kortdurend schroeiend Spaanse pluim scenario. Even kijken hoe dat gaat lopen want de onzekerheid hieromtrent is nog groot (kleine verschillen hebben grote gevolgen met de hitte zo dichtbij).

Stiekem hoop ik op een kortdurende warmtepomp waarbij T850 richting 20C zou gaan. Dat zou deze zomer nog iets meer glans geven. Bovendien, onweerskansen worden tegen die tijd met het inkomen van de hoogtetrog waarschijnlijk ook weer wat groter. We houden het in de gaten....

Na passage van de trog volgt overigens onherroepelijk de lang verwachte afkoeling onder regime van noordwestelijke winden aan de oostflank van een opbouwend Atlantisch hoog. En zowaar, we zitten dan eind van de eerste decade van Augustus. Waar heb ik dat toch eerder gelezen.....(geintje natuurlijk ;) ). Hoe lang die verkoeling (rondom normaal) vervolgens bij ons blijft gaan we uiteraard de komende tijd nauwlettend in de gaten houden.

JerryL

Het blijft spannend zo te lezen. Als de verkoeling daarna definitief is, heb ik er geen problemen meer dat we nog eenmaal flink de hoogte in gaan. Het idee dat het daarna toch voorbij is trekt mij er dan wel doorheen. Hopelijk komt met de verwachtte verkoeling ook eindelijk de lang gewenste landelijke neerslag van betekenis.

Komt deze vreemde tabel door die storing? :o

Kurt V.L.

Idd, ik vraag mij ook af of er ergens duidelijke neerslagsignalen terug te vinden zijn, buiten onweersbuien uiteraard die opnieuw plaatselijk zullen zijn.

Marsel

Citaat van: Kurt V.L. op wo 01 aug 2018 - 09:47
Idd, ik vraag mij ook af of er ergens duidelijke neerslagsignalen terug te vinden zijn, buiten onweersbuien uiteraard die opnieuw plaatselijk zullen zijn.

Eigenlijk nauwelijks t/m volgende week dinsdag. Anders had ik het met grote uitroeptekens vermeld hoor :). Dus dat wordt weer sproeien  ;).

Powered by EzPortal