Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107032 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jasneker

Dank Marcel voor de wel zeer duidelijke uitleg ;)
Uitzetters van de ramen zijn bijna vastgeroest in stand maximaal open...... op de tijden dat het afkoelt dan.
Net "al" 3.8 mm regen in Sneek, stevige, helaas te korte bui, goed voor de tuin zullen we maar denken, hoewel de droogscheuren in de grond nog steeds goed zijn om je fiets in te parkeren....

Voor de Sneekweek goed weer, zullen de terroristen, eh toeristen blij mee zijn en de horeca ook.
Ik puf voorlopig verder met de ventilator erbij...
Mooi weer allemaal gewenst.

vlerk

Toch weer een dertiger in Eindhoven, niet verwacht.

htoutenh

Hier afgekoeld van 31 naar 30 graden en weer langzaam oplopend.

Jenkie

Ik voel nu buiten de wind koeler worden. Van 30 naar 28 graden nu. Zaaaalig!!

Stephanie

Thanks Marsel en Armand voor de uitleg!
En ik wil ook even de rest bedanken voor de gezelligheid op het forum deze zomer! Heb ik gemist :D

JerryL

Citaat van: dennis089 op di 31 jul 2018 - 11:25
En het grappige is nog wel. Ik meen mij te herinneren toen we JerryL voor het eerst leerde kennen op dit forum hij nogal vrij fel kon zijn in zijn discussies destijds.

hahahaha weetje Dennis, ik typ tegenwoordig eerst wat ik denk, daarna ga ik het nuanceren en dan pas verzenden. Ik zit me soms nog steeds flink op te vreten achter de PC hoor ;D

En wil je me fel, dan typ je gewoon iets over ''global-warming'', extra belasting, dat je hoopt op hitte. Zet in je zin de naam van Mark Rutte en we hebben een levendige discussie ;D

En inderdaad;;; ook Armand komt geregeld met prima updates. Dat is het probleem als je mensen gaat bedanken, dan doe je al snel andere tekort! ;)

Marsel

Citaat van: JerryL op di 31 jul 2018 - 15:34
hahahaha weetje Dennis, ik typ tegenwoordig eerst wat ik denk, daarna ga ik het nuanceren en dan pas verzenden. Ik zit me soms nog steeds flink op te vreten achter de PC hoor ;D

En wil je me fel, dan typ je gewoon iets over ''global-warming'', extra belasting, dat je hoopt op hitte.

Ik hoop op hitte  ;D;) . Geintje......

JerryL

Citaat van: Marsel op di 31 jul 2018 - 15:37
Ik hoop op hitte  ;D;) . Geintje......

Hahahaha ik las wat oude posts terug. We hebben in het verleden enigszins met elkaar overhoop gelegen, maar ik was 23. Kom op. Komt tijd komt raad. 28 winters oud en dus wijzer (genuanceerder)

Tam

Citaat van: Marsel op di 31 jul 2018 - 15:37
Ik hoop op hitte  ;D;) . Geintje......


Alweer een simpel vraagje.  ;D Deze keer is het echt simpel dan he?


Ik weet me nog een discussie te herinneren van afgelopen wintertje tussen de (zogenoemde) winter- en zomerliefhebbers (en de algemene weer- en/of extremenliefhebbers) over wat nou de voor- en nadelen waren in beide seizoenen. Het is afgelopen zomerse periode gebleken in de berichten hier dat de zomerliefhebbers het loodje leggen als we dan eindelijk eens een echte zomer hebben zoveel gezucht en geklaag man man het lijkt wel een natte koude lente. Maar goed, jij en anderen (waaronder ik) genieten van deze extremen maar toch vroeg ik me iets af. Zoals je toen in de discussie aangaf; je hardlooptijden waren beter in de zomer omdat het warmer is dus ik neem aan dat je eind afgelopen week een nieuw persoonlijk recordje hebt gelopen?

Marsel

Citaat van: JerryL op di 31 jul 2018 - 15:45
Hahahaha ik las wat oude posts terug. We hebben in het verleden enigszins met elkaar overhoop gelegen, maar ik was 23. Kom op. Komt tijd komt raad. 28 winters oud en dus wijzer (genuanceerder)

Haha  ;D. Het maakt ons beiden mens. Ook ik heb periodes dat ik wat eerder geneigd ben tot virtueel afreageren via het forum. Met name in de winter. Dus ik herken je 'probleem' wel ;).

Citaat van: Tam op di 31 jul 2018 - 16:04
Alweer een simpel vraagje.  ;D Deze keer is het echt simpel dan he?
Ik weet me nog een discussie te herinneren van afgelopen wintertje tussen de (zogenoemde) winter- en zomerliefhebbers (en de algemene weer- en/of extremenliefhebbers) over wat nou de voor- en nadelen waren in beide seizoenen. Het is afgelopen zomerse periode gebleken in de berichten hier dat de zomerliefhebbers het loodje leggen als we dan eindelijk eens een echte zomer hebben zoveel gezucht en geklaag man man het lijkt wel een natte koude lente. Maar goed, jij en anderen (waaronder ik) genieten van deze extremen maar toch vroeg ik me iets af. Zoals je toen in de discussie aangaf; je hardlooptijden waren beter in de zomer omdat het warmer is dus ik neem aan dat je eind afgelopen week een nieuw persoonlijk recordje hebt gelopen?

Het viel mij ook op dat er een paar 'afvalligen' zijn in het zomerkamp ja haha  ;D. Deze zomer zal ik me, even los van het verdere verloop in augustus, nog erg lang heugen. De bizarre on-Nederlands verdorde landschappen, gloeiende hitte die boven het verbruinde land trilt, de plotse windtoenames op onzichtbare vores en de enorme opwaaiende stofwolken met teruglopend zicht door stof en zand voor een high-based onweersbui uit. Totaal absurde zaken die deze zomer eerder tot een zuid Franse dan een Nederlandse maken. Prachtig.

Om op je vraag terug te komen. Ik ben uiteraard wezen hardlopen. Afgelopen vrijdag tussen één en twee 's middags met een temperatuur oplopend naar ruim 35C. Eerste kilometers waren een puur 'rungasme'. Heerlijk hoe die droge hitte zich om je lichaam heen vouwt. Mooiste was nog de stilte onder die intens blauwe hemelkoepel. Er waren nauwelijks mensen onderweg, en dat midden in zomervakantie met prachtig weer. Grappig detail: die paar fietsers die ik toch tegenkwam keken me nogal vreemd aan. Zo van 'die is gek'  ;D. De laatste paar kilometers van het overigens 8 kilometer lange rondje gingen wat minder voorspoedig. Kloppende slapen, soms kippenvel en kletsnat van het zweet (alsof ik onder de douche vandaan kwam). Uiteindelijk nét iets minder dan een minuut minder snel dan normaal. Dus dat was prima :). Was gewoonweg kicken om je lichaam zo te pushen. Prettig was het echter op dat moment lang niet altijd. :)

dennis089

Citaat van: JerryL op di 31 jul 2018 - 15:45
Hahahaha ik las wat oude posts terug. We hebben in het verleden enigszins met elkaar overhoop gelegen, maar ik was 23. Kom op. Komt tijd komt raad. 28 winters oud en dus wijzer (genuanceerder)

Haha. Zie je wel. Ik wist dat mijn herinneringen mij niet in de steek lieten. Maar zoals je al zei, toen nog een stuk jonger, en daarbij wie heeft ze niet. Maar zo zie je wel wat een tijd samen met elkaar doet. Eigenlijk is de mens in dat opzicht weer een heel bijzonder beestje. En Mark Rutte zal ik erbuiten laten, hoewel ik vind dat hij ook hele goede en positieve zaken heeft. Ik ben meer van het hardere benoemen en dergelijke, hoewel dankzij mijn huidige vriendin ik mij wel wat laat nuanceren en volwassener opstel. Perspectieven zullen we maar zeggen, daarbij kom ik nu dus uit op Baudet. Maar ik moet in de toekomst sowieso nog bekijken hoeveel ik mij daarbij bezig zal houden, wat terecht is. Daarbij het vrijwel vast staat zoals paar posts terug dat ik mij in het Duitse M'gladbach ga vestigen.

dennis089

Ik ben gisteren nog 12 km gegaan. Ik heb wel mijn snelheid gematigd in tijden van deze warmte. Ik zit rond de 6min per km, dus 10km/u. meestal iets sneller zo rond de 5:50.
Mijn max ligt rond de 5:30, maar dat is iets wat ik niet bij temperaturen boven de 25 graden ga doen. Zowieso begin ik gematigd nu en ga pas iets over halverwege wat opschroeven, dat in het geval van niet verder kunnen de afstand tot thuis minder groot is. En daarnaast let ik nog heel erg op signalen van mijn lijf, voel ik dat ik moet minderen, dan doe ik dat nu. Ik ben amateur sporter dus dien mij ook zo te gedragen, er is niemand die zich om mijn spieren, lijf en de hele mikmak kommert.

htoutenh

Even een tussenstand van deze zomer hier in mijn omgeving. De afgelopen maanden geen tot nauwelijks regen, de hittegolf duurt nu 20 dagen. Er is nergens meer groen gras, veehouders hebben één keer gras binnen gehaald tegen normaal zes keer, de mais kan vrijwel als verloren worden beschouwd evenals de aardappeloogst. Veel beken vallen droog en er wordt met man en macht gewerkt om de vissen te redden. De heide zal dit jaar niet of nauwelijks bloeien en het zal jaren duren voor dat weer hersteld is (Posbank en Sallandse Heuvelrug). De meeste jonge aanplant is verloren en veel bomen gaan al in de herfststand en redden het mogelijk voor een deel niet. De herfstkleuren zijn overigens al prachtig. De brandweer heeft de handen vol aan talloze natuurbranden waarbij veel natuur verloren gaat. De vooruitzichten voor de komende twee weken: het wordt nog veel erger! En dan heb ik het maar niet over het humeur van veel mensen!

TMCThomas

Hardlopen? Ik vind achter de pc zitten met een ventilator voor men neus op het moment al veel te warm ;D

Eric

Mss afkoeling volgende week? Las dit op twitter?

hakkenbar

Volgens de laatste run van GFS midden volgende week kans op een meer zonale stroming

Marsel

Citaat van: Eric op di 31 jul 2018 - 19:27
Mss afkoeling volgende week? Las dit op twitter?

Ik ben geneigd te zeggen; laat het woordje 'misschien' maar achterwege. Het is een vrij stevig signaal op NW dat al enkele runs opdoemt in de loop van volgende week. We have to wait and see. Zie laatste update van vanmorgen.

Invicta

Als we dan toch mensen veren in hun achterste gaan proppen: was het niet Jerry die deze (helaas veel te) lange zomer aan zag komen? Blader maar eens terug in het lentetopic....

JerryL

Citaat van: Invicta op di 31 jul 2018 - 20:10
Als we dan toch mensen veren in hun achterste gaan proppen: was het niet Jerry die deze (helaas veel te) lange zomer aan zag komen? Blader maar eens terug in het lentetopic....

Ik ben geen meteoroloog, kom vaak met theorieën die logisch lijken. Praktijk leert dat het niet altijd zo is. De winter was in de staart behoorlijk koud, nou dan verwacht je met een koelere Noordzee minder neerslag. Maar nu, met al die warmte zou je dan in de herfst juist veel nattigheid verwachten. De Noordzee was vorige week al op de temperatuur die het normaliter begin september heeft. Dan zou je dus nattigheid kunnen verwachten, maar tegelijkertijd is de afkoeling door de Noordzee minder. Herfst vrij warm en nat. Marsel zegt dan waarschijnlijk; dat zou kunnen, tenzij de Noordzee op dat moment door de windrichting geen invloed kan hebben op ons weer.

Vroeger zeiden mensen altijd; goede zomer, goede winter. Slechte winter, slechte zomer. Dat is niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Even off-topic; een stukje van de Telegraaf we kunnen Mars vanavond redelijk goed zien;

''Bij een heldere hemel kunnen we Mars vanaf circa 22.45 uur bewonderen; de planeet oogt dan zo'n 73 procent groter dan normaal. Ook na middernacht zou Mars nog goed te zien zijn, met name rond 01.30 uur. De grootste kans op goed zicht heb je op een open plek; in de stad is het zicht door de verlichting beperkt.

Mars blijft trouwens ook de komende weken redelijk goed zichtbaar. De planeet, een stip aan de hemel, is heel helder en te herkennen aan de oranjerode kleur.

De volgende keer dat Mars relatief dicht bij de aarde zal staan, is in oktober 2020. Dan is de planeet 62,1 miljoen kilometer van ons verwijderd.''

Kurt V.L.

Ondanks ik vandaag niet echt op de thermometer heb durven zien toch een verfrissend windje nu buiten.  Zeer aangenaam om nu een wandeling of dergelijke te maken.  Even afkoelen vooraleer we opnieuw een warmer intermezzo tegemoet gaan eind deze week. 

Powered by EzPortal