Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107014 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Even opgelet allemaal. Het KF over het westen heeft nu aanleiding tot zwakke shelfvorming op de kop van het grondfront (zie radarbeelden). Hier nu prachtig gestrieerde wolkenbanden.

daan197611

Citaat van: Marsel op di 31 jul 2018 - 09:07
Even opgelet allemaal. Het KF over het westen heeft nu aanleiding tot zwakke shelfvorming op de kop van het grondfront (zie radarbeelden). Hier nu prachtig gestrieerde wolkenbanden.

Heb de lucht hier ook gezien en ff wat op foto gezet ;D  Er vielen maar een paar spetters uit en wolkenband (Arcus volgens mij) was zo over.

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

maxzz

Citaat van: JerryL op di 31 jul 2018 - 08:33
We zullen het per dag moeten bekijken. Ik denk, mocht het nu voorbij zijn, dat de zomerliefhebbers toch behoorlijk aan hun trekken zijn gekomen. In elk geval zijn ze beter verwend dan wij in de afgelopen winters bij elkaar.

Onze tijd komt nog wel  :D
Groeten,
Richard

dennis089

Ik kon die hoosbui hier goed gebruiken. Net wakker en alweer 26 graden hier...  ::) ???  :o ik wil kou  :-X  :-[

X-treme

Net enorme druppels gehad maar jammer dat er geen onweer bij zit  :(
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Marsel

Goede morgen deze morgen. Ik hoop dat velen van jullie de ramen vannacht open hebben laten staan. In het kielzog van de thermische vore die gisteren nota bene boven ons eigen land ontstond is immers koelere lucht binnen gesijpeld. Vrijwel overal zijn we vannacht ruim onder de 20C gedoken terwijl er een zwak windje overbleef. Prima omstandigheden om het huis even te koelen! Verder mogen we vandaag op het vlak van verkoeling enige assistentie van het KF en scherpe achterliggende hoogtetrog verwachten. Beide systemen liggen op het moment van schrijven over het westen en respectievelijk ten westen van Nederland om straks, zo richting halverwege de middag, via het noordoosten het land te verlaten. Eea betekent dus dat de warme lucht van gisteren weer even het land uit wordt gezet. De bekende wip. Maar voor hoe lang? Daar gaan we in deze update naar kijken.

Eerst even terug naar de huidige situatie. Zoals gezegd ligt het KF, verbonden met een opvullende Atlantische depressie as we speak over het wetsen. Het van oorsprong inactieve systeem wordt op de hielen gezeten door een inkomende kortgolvige hoogtetrog (T500 -19C) en activeert daardoor tijdens passage van ons land. Het belangrijkste forceringsgebied komt daarbij met name over de noordwestelijke helft te liggen. We zullen dus zowel het front als de buien behorend bij de hoogtetrog richting het zuidoosten het minst of zelfs helemaal niet actief zien worden. Het westen en noord(west)en daarentegen kunnen deze ochtend enkele regen- en onweersbuien verwachten. Vlak achter het KF, maar met name na de hoogtetrog (het KNMI analyseert deze als 2e KF) neemt de wind fors toe uit zuidwest (boven land ook gemakkelijk een vlagerige 4-5bft ) en stroomt koelere en vrij droge lucht het land in. Het klaart daarbij op enkele velden uitdrogende Cu na snel op waarbij vooral de westelijke helft vanmiddag met 20-25C aanmerkelijk koeler zal zijn dan gisteren. De oostelijke helft haalt nog vrij gemakkelijk 25-30C, hoogste waarden langs de Duitse grens.

Vervolgens rolt het Azorenhoog vanavond vanuit het zuidwesten wederom een rug over onze omgeving uit terwijl het KF over W-DU tot stilstand komt. In de MPL kan het dan vannacht onder heldere hemel en gebrek aan weinig wind fors afkoelen. De westelijke helft kan sinds lange tijd een nacht met Tn <15C optekenen. Wat verder richting het oosten, alwaar de warme lucht nog iets dichterbij is en er meer hoge- en later middelbare bewolking aanwezig is Tn 15-19C. Die bewolking komt overigens voort uit een golf die vanuit FR langs het front onder invloed van een kortgolvige hoogtetrog richting DU zal lopen. Ik acht de kans klein maar het zou kunnen dat het uiterste oosten en zuidoosten daar nog een schampschot van meepakken komende nacht.

Morgen, donderdag en vrijdag vertoeven we dan onder zojuist genoemde rug. Het systeem kantelt in de loop van de periode langzaam naar een wat meer W-O georiënteerde positie waarbij de as vermoedelijk ergens over het midden of noorden van het land komt te liggen (schuift nog wel een beetje). Het moederhoog, eigenlijk het Azorenhoog zelf, ligt dan ten westen van FR. Tegelijkertijd zakt een logge Atlantische hoogtetrog ver zuidwaarts uit in de richting van de Azoren waarbij zich in de bovenlucht vanuit zuid-Europa een dodenrug opwerpt. De T850 loopt in die rug op naar waarden tussen 18 en 25 graden. Hoewel we ook bij ons op de genoemde dagen de bovenlucht langzaam zien opwarmen kan die échte schroeihitte (Tx >35C) ons zoals het er nu naar uit ziet (net) niet bereiken. Wellicht slepen we er, mits het vandaag 25C wordt in De Bilt, wel een tweede landelijke hittegolf uit aangezien we nog maar twee tropische dagen nodig hebben.

Van een echte warmtepomp in de vorm van een goed gedefinieerde hoogtetrog ten westen van ons is namelijk geen sprake. Het is tegen die tijd eigenlijk allemaal vrij vlak met boven onze omgeving een zwakke westelijke bovenstroming aan de noordflank van de rug waarbij de echte hitte dus moeite heeft om ver noordwaarts uit te stromen. Neemt niet weg dat we tweede helft van deze week prima zomerweer hebben met veel zon, een zwakke tot matige veelal aanlandige wind en maxima landelijk oplopend naar 25 tot 30C. Richting het oosten en zuid(oost)en zit men met name op donderdag en vrijdag weer wat ruimer in het jasje met maxima ruim in de 30 (30-33C). Alleen in de kuststrook zal het met die aanlandige wind iets koeler zijn. Maar dan nog hebben we het over maxima tussen 22 en 26 graden. Prima zomerweer dus!

Tot zover is het duidelijk. We zijn immers weer op die inmiddels beruchte vrijdag 3 augustus aangekomen. Verscherpt de warmte toch nog even of glijden we vanaf dat moment langzaam af? Wel nu, daar zit precies al geruime tijd het probleem. De onzekerheid neemt vanaf het komend weekend namelijk sterk toe, zeker gezien het feit dat de hitte in principe zo dichtbij is. Want juist dan kan een kleine verschuiving een enorme temperatuursprong bewerkstelligen. Voorlopig lijkt het er op dat de rug zoals we die tweede helft van de week over onze omgeving zullen zien vwb positie nauwelijks verandert. Wel is het zo dat de eerder aangehaalde Atlantische hoogtetrog langzaam opvult en in oostelijke richting in beweging komt. De diepte (lees uitslag) van het systeem en dus de sterkte van de WA impuls aan de voorzijde tijdens die oostwaartse verplaatsing zijn op dit moment nog in het ongewis.

Hernieuwde WA zou kunnen inhouden dat het hoog wat noordelijker uitkomt in de loop van het weekend met dus  vanaf zondag een invallende noordelijke stroming en geleidelijk dalende temperaturen (zie EC12 oper van gisteren). Anderzijds zou in geval van een wat diepere trog de WA zodanig gericht kunnen worden dat de hoogterug zich recht, het hoog aan de grond juist richting het oosten doorloopt en de warmtepomp vervolgens nog een keer aan gaat begin volgende week. De spreiding hieromtrent is zodanig groot dat ik over de periode zondag - dinsdag nog even geen uitspraken durf te doen. Zoals gezegd kunnen kleine veranderingen leiden tot ongekende hitteproductie of anderzijds juist gematigdere temperaturen onder invloed van een invallende noordstroming. Tot die tijd, laten we zeggen sowieso t/m zaterdag, is het in ieder geval formidabel zomerweer zonder dat het uitloopt op thermische excessen zoals die van vorige week. Waar we daarna op uitkomen zullen we deze week moeten bekijken.

Dan wil ik nog wel even een sterk signaal op de LT aanhalen. Nadat we onze twijfelperiode van komende zondag t/m dinsdag gehad hebben zien we langzaam een trendbreuk optreden. Dat was gisteren al zo en de nachtelijke uitvoer doet hier weinig aan af. Ik heb vorige week al eens met JerryL besproken dat er richting eind van de eerst decade van augustus tekenen waren op een blokkade, of op z'n minst een rug richting de noordelijke Atlantische oceaan cq IJsland. Wel nu, na passage van de hoogtetrog die bij ons de onzekerheid richting begin volgende week brengt komt de uitvoer, ongeacht het model, inderdaad op de proppen met een dergelijk scenario. Daarmee zou de stroming ergens richting halverwege volgende week naar noord tot noordwest draaien en zijn we vervolgens voor langere tijd vertrokken voor koeler (normaal?) zomerweer. Dit signaal is zodanig sterk dat we hier in ons achterhoofd toch wel rekening mee dienen houden. Nu is het zo dat de termijn verhindert hier bindende uitspraken over te doen maar het is op z'n minst een teken aan de wand. Kijken we hier nu in de verte naar het versluierde eind van de Grote Zomer van 2018? Wie weet. Wordt vervolgd in ieder geval...

Hieronder GFS00. Als EC00 beschikbaar is volgt het ensemble uiteraard ook.

Kurt V.L.

Bedankt Marsel voor deze alweer uitgebreide prognose !  Hoe het ook gaat uitdraaien, ondanks een mogelijk kouder intermezzo op LT , ik zie weinig of geen grote hoeveelheden neerslag in de grafieken verschijnen ?

X-treme

 Weer een heerlijke bui gehad.
Ben nu wel blij dat ik in het noord westen woon :D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

dennis089

Dankje voor de update Marsel. Helaas geen verkoeling zover ik begrijp en zie dus voor Zuid Oost. Inmiddels vliegt de temperatuur weer rap omhoog hier.

Wat is het toch een gemis dit jaar. Die grote complexen die normaal in Frankrijk ontstaan.. Ze zijn dit jaar echt te zeldzaam.

Marsel

Citaat van: dennis089 op di 31 jul 2018 - 10:30
Dankje voor de update Marsel. Helaas geen verkoeling zover ik begrijp en zie dus voor Zuid Oost. Inmiddels vliegt de temperatuur weer rap omhoog hier.

Wat is het toch een gemis dit jaar. Die grote complexen die normaal in Frankrijk ontstaan.. Ze zijn dit jaar echt te zeldzaam.

Vind ik ook. Dat is precies het probleem met een geblokkeerde en uitgedroogde atmosfeer. Het versterkt zichzelf na verloop van tijd. Begint nu toch wel hard te gaan met het zomerseizoen dus als we er nog een landelijke setting uit kunnen slepen mogen we denk ik in onze handen knijpen.

JerryL

Marsel, dank voor deze nieuwe analyse. Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat deze inhoudelijke stukken veel completer en correcter zijn dan wat we elke ochtend bij het RTL ontbijtnieuws krijgen voorgeschoteld. De hapklare brokken die Buienradar ons voorschotelt waarvan de uitkomsten slechts op de zeer korte termijn correct zijn halen het bij lange na niet van hetgeen wij hier mogen lezen. Je besteed erg veel tijd aan je teksten en dat waarderen wij allemaal enorm.

Wat een bui trok er weer over. En weer een voelbare temperatuurdaling, en nu weer een behoorlijk opleving met de doorbrekende zon. Maar het ruikt nu weer heerlijk fris. Ik gun de lezers in het oosten en zuiden zo erg deze geur. Als het kon deed ik het voor jullie in een lijntje over het forum.

Op de radio komt Johnny Jordaan met Geef mij maar Amsterdam voorbij. Dit liedje krijgt met deze temperatuursverschillen een andere invulling ;D

Der RoX

Die bui in het NW activeert wel als een malle zeg
WiNtEr!!11!1!@

Global warming

Citaat van: Marsel op di 31 jul 2018 - 10:37
Vind ik ook. Dat is precies het probleem met een geblokkeerde en uitgedroogde atmosfeer. Het versterkt zichzelf na verloop van tijd. Begint nu toch wel hard te gaan met het zomerseizoen dus als we er nog een landelijke setting uit kunnen slepen mogen we denk ik in onze handen knijpen.

Volgens mij is er nog een kans op een landelijke hittegolf(je). Donderdag en vrijdag kunnen ook voor de Bilt tropische verlopen. Gisteren de bilt 30.6 vandaag en morgen 25+ en hoppa weer een hittegolf deze prachtige zomer.

dennis089

Wat JerryL zei. En het grappige is nog wel. Ik meen mij te herinneren toen we JerryL voor het eerst leerde kennen op dit forum hij nogal vrij fel kon zijn in zijn discussies destijds. Maar zo zie je ook maar weer wat de tijd doet met elkaar. We zitten hier inmiddels 5a 6jaar met elkaar te discussiëren en hopen op ons weer. Dit gezegd hebbende ontopic. Er staat vandaag een heerlijke wind. Deze maakt het warme weer net iets dragelijker. Inmiddels is de bewolking weg. En hou ik mn hart vast hoe warm dit dagje kan worden ^^

maxzz

Citaat van: X-treme op di 31 jul 2018 - 10:24
Ben nu wel blij dat ik in het noord westen woon :D
Normaal gesproken ben je niet zo blij om daar te wonen?  ;D ;D :P
Groeten,
Richard

X-treme

Citaat van: maxzz op di 31 jul 2018 - 11:28
Normaal gesproken ben je niet zo blij om daar te wonen?  ;D ;D :P
Als het gaat om het weer niet.
Over het algemeen is hier minder vaak onweer, minder warm, minder kou, minder sneeuw.
Aangezien ik van weer extremen hou is het hier over het algemeen saai.
Maar verder zit ik hier goed  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

dennis089

Ik ga in de toekomst in Monchengladbach wonen. Nog meer hitte voor mijn arme lijfje dan  ;D Ik zie de bui al hangen, voor mezelf en voor jullie omdat ik dan luidkeels mijn beklag moet doen van de hitte  :P
Iemand die toevallig weet waarom ik geen dubbele puntjes op mijn o en bijv de e krijg? Dit doet ie alleen als ik de shift blijf inhouden en dan krijg je dus een hoofdletter met puntjes  ::)

Armand

Allereerst ben ik het helemaal met JerryL eens. Marsel geeft uitgebreide updates die ook zo objectief mogelijk geschreven zijn. Alle waarschijnlijke scenario's die relevant zijn worden belicht. Ten tweede vind ik het mooi om iedereen z'n reacties te lezen en leuk te discussiëren met elkaar. De een ''zeikt'' alles bij elkaar om die ene verfrissende onweersbui, de ander kijkt alweer uit naar de volgende kans op 35 graden  ;) ;D

Dit komt onder andere doordat we een zeer ongewoon meteorologisch jaar beleven. Van de late koude periode in maart, de stortbuien in mei en de ongekend lange zomerse periodes van de zomer tot dusver. We delen hierdoor toch wel massaler dan normaal onze ervaringen en blikken op de toekomst met elkaar. Ook worden er genoeg updates geschreven en vragen vanuit de forumleden gesteld om de discussie een beetje op gang te houden. Dat levert gewoon al veel meer berichten en activiteit op vergeleken met vorig jaar. Ter vergelijking:

Het lente discussietopic 2017 bevat 16 pagina's, lente discussietopic 2018 bevat 32 pagina's (waarvan zeker 3/4 deel van winterliefhebbers over de koude periode  ;D )
Het zomer discussietopic 2017 bevat 17 pagina's, dit jaar zijn we al met een deel twee gestart en bevatten beide delen samen 44 pagina's tot dusver.

De activiteit ligt dus mooi een flink stuk hoger dan vorig jaar, ik zou zeggen laten we dit mooi vasthouden en samen met elkaar blijven discussiëren! ;)

Terug naar het weer, inderdaad op LT een verkoeling zichtbaar. Ik vind altijd de staafdiagrammen van EC een duidelijke weergave geven, ze vatten vaak het verhaal van Marsel ook nog een keer kort samen. Hier de grafiek voor Midden NL:


Donderdag, vrijdag en zaterdag een eerste warmere periode met mogelijk landelijk 30 graden. De Bilt hoeft inderdaad nog 2 tropische dagen te noteren voor een tweede hittegolf, mits het vandaag en morgen wel 25+ blijft. Volgens het grafiekje lijkt dat wel goed te komen. Dan mogelijk begin volgende week een tweede warme periode, deze keer wat meer onzekerheid nog. Daarna zien we een daling van de kans op 25+ naar ongeveer 40-50%. Echt fors vind ik die daling nog niet, dus het blijft ook nog even afwachten of het daadwerkelijk koeler gaat worden op LT, de kans dat het een keer gebeurt wordt natuurlijk wel steeds groter.

Maar kijk je bijvoorbeeld naar de staafdiagram van zuidoost, dan zie je toch een echt zomers beeld voorbij komen:


Donderdag, vrijdag en zaterdag vrijwel zeker tropische dagen, kleine kans zelfs op temperaturen in de buurt van de 35 graden. Bovendien hier op zondag, maandag, dinsdag en woensdag ook nog een redelijke kans op tropische dagen. Al met al dus een zeer zomers/tropisch vooruitzicht voor het zuidoosten, met geregeld 30+. De regionale hittegolf wordt hier dan zeer waarschijnlijk ook een flinke jonge, zowel in duur als in aantal tropische dagen. Lijkt me dat er vele jaren gaan volgen wil deze weer verbroken worden.

Bovendien op LT voor zuidoost nog steeds dik 60% kans op zomerse dagen. Er zijn aanwijzingen op afkoeling, maar (zeker in het zuidoosten) zal deze afkoeling op LT waarschijnlijk stapje voor stapje zich gaan ontwikkelen, al dan niet uitgesteld worden. We zullen natuurlijk komende runs zeker gaan volgen! ;)

Johannes96

bij 2 plensbuien in de sandwich, 0mm.  :o

in de wijde omgeving 5mm+  :-\

Powered by EzPortal