Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107123 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Citaat van: dennis089 op ma 30 jul 2018 - 10:37
Wat een hitte JerryL... Ik smelt alweer... Ik kan die 30+ dagen niet meer aan.. En dan heb ik zelfs vakantie omdat ik nog in mn laatste jaar zit van opleiding. Ik heb te doen met de mensen die moeten werken.. Ik heb voorheen in productie gewerkt.. Zou niet graag in zo'n warme fabriekshal staan nu.. Wat een hel

Zelfs in het westen is het regelmatig afzien. Nu komen we er goed mee weg, das waar. Productie, maar ook kantoor werk. Als de airco werkt prima, maar als deze slecht onderhouden is heb je er ook niets aan. Ben gister wezen uitwaaien in Wijk aan Zee, lekker de pier op. Als je een auto hebt; ik zeg morgen lekker na de spits gaan rijden en uitwaaien in Wijk aan Zee.


Citaat van: vlerk op ma 30 jul 2018 - 10:54
Pas je aan dan! Ga lekker bij een zwembad liggen, duik het water in als het je te warm wordt. Zeker als je vrij bent vind ik dat je niet mag klagen. :-)

Ja als je vrij bent, maar zelfs dan..... niet iedereen kan met dit weer overweg. Lichamelijk en anders wel geestelijk. Als je in een plaats woont waar het vaak heet is, en je hebt er niets mee, dan zou ik overwegen te verhuizen.

vlerk

Citaat van: JerryL op ma 30 jul 2018 - 11:06
Zelfs in het westen is het regelmatig afzien. Nu komen we er goed mee weg, das waar. Productie, maar ook kantoor werk. Als de airco werkt prima, maar als deze slecht onderhouden is heb je er ook niets aan. Ben gister wezen uitwaaien in Wijk aan Zee, lekker de pier op. Als je een auto hebt; ik zeg morgen lekker na de spits gaan rijden en uitwaaien in Wijk aan Zee.


Ja als je vrij bent, maar zelfs dan..... niet iedereen kan met dit weer overweg. Lichamelijk en anders wel geestelijk. Als je in een plaats woont waar het vaak heet is, en je hebt er niets mee, dan zou ik overwegen te verhuizen.

True, zo had ik het even niet gezien. Sommige mensen trekken het lichamelijk niet.

JerryL

Citaat van: vlerk op ma 30 jul 2018 - 11:09
True, zo had ik het even niet gezien. Sommige mensen trekken het lichamelijk niet.

Het weer is er helaas niet omdat wij het willen. Al zijn er mensen die overal complotten achter zien. Op weer.nl over de huidige droogte een leuk stukje gevonden. Zal deze even plaatsen in het droogte-topic

Roy85

Ik ben nog steeds blij met dit weer ... maar 1 vraag het zou vandaag Max 31 worden zie nu al stations die meer aangeven 33 zelfs is dit gewoon geluk of komt er toch ander weer aan

Armand

Vandaag is overigens echt zo'n dag die laat zien dat we momenteel echt weinig nodig hebben om aan zomerse en tropische temperaturen te komen. Het patroon van afgelopen maanden heeft het continent zodanig opgewarmd/uitgedroogd en de bovenluchten ook zodanig opgewarmd, dat deze temperaturen makkelijk bereikt kunnen worden.

Er staat vandaag gewoon een zuidwestelijke wind, niet geheel ongewoon voor Nederland, maar toch hebben we alweer een landelijke tropische dag behaald met aan de kust ruim 25 en in Limburg 33 graden.  Dat zie je normaal gesproken niet vaak met een zuidwestelijke aanvoer, maar gezien de omstandigheden en vastgeroeste patroon blijkt dat erg makkelijk te zijn.

Het lijkt overigens ook steeds normaler te worden dat we deze temperaturen bereiken. Kan me nog herinneren dat dit soort dagen in het nieuws terug te vinden waren met kopjes als 'Landelijke tropische dag' of '33 graden in Limburg', maar dat punt zijn we al voorbij. Daarvoor moet het nog warmer worden  ::)

Citaat van: Roy85 op ma 30 jul 2018 - 16:30
Ik ben nog steeds blij met dit weer ... maar 1 vraag het zou vandaag Max 31 worden zie nu al stations die meer aangeven 33 zelfs is dit gewoon geluk of komt er toch ander weer aan

Klopt dus inderdaad dat het iets warmer geworden is dan de modellen aangaven. Het heeft zich vrijwel maximaal kunnen opwarmen vandaag, dan kunnen de temperaturen wat hoger uitkomen dan verwacht. Dat valt onder andere te verwijten aan de droge bodem. Je zag het ook afgelopen donderdag/vrijdag. De modellen gaven toen maximaal 35 of 36 graden aan, het werd uiteindelijk toch 37 tot 38 graden op enkele plekken, lokaal wellicht meer.

Komende dagen kan dit fenomeen vaker optreden. Kijken we bijvoorbeeld naar Limburg, dan is daar gisteren en vandaag de tropische grens bereikt. In het gunstigste geval komt daar nog morgen, donderdag, vrijdag en zaterdag bij, mits opwarming niet verstoord wordt door te aanwezige wind of bewolking. Dan hebben we hier toch echt een serieuze regionale hittegolf te pakken.

JerryL

Nog even en we moeten aan een nieuwe standaard. In Frankrijk zijn zulke temperaturen voorkomender en zullen ze gerust niet spreken van een hittegolf volgens onze definitie.

winter67

Echt lekker weer eerst tropisch nu een harde westenwind en gelijk de hitte weg

daan197611

Citaat van: winter67 op ma 30 jul 2018 - 20:01
Echt lekker weer eerst tropisch nu een harde westenwind en gelijk de hitte weg

Alleen jammer dat de bui die momenteel voorbij trekt niks meer van over is.  Want boven belgie gaf deze begin v/d avond nog wat ontladingen.   Maar de verkoeling is ook al heerlijk.

JerryL

Citaat van: winter67 op ma 30 jul 2018 - 20:01
Echt lekker weer eerst tropisch nu een harde westenwind en gelijk de hitte weg

Ja ik zag hem aankomen, best bizar. Hoe snel de temperatuur dan daalt. Dat was in de nacht van vrijdag op zaterdag ook al

Marsel

Citaat van: JerryL op ma 30 jul 2018 - 21:03
Ja ik zag hem aankomen, best bizar. Hoe snel de temperatuur dan daalt. Dat was in de nacht van vrijdag op zaterdag ook al

Klopt! In beide gevallen een thermische vore. Ik vind die windspsrongen altijd prachtig. Onzichtbaar en plotseling opdoemend maar zeer invloedrijk op ons weer. Alles begint plots te klapperen en de temperatuur maakt een vrije val. Zijn toch wel de pareltjes van het zomerhalfjaar  :).

htoutenh

Citaat van: Marsel op ma 30 jul 2018 - 21:16
Klopt! In beide gevallen een thermische vore. Ik vind die windspsrongen altijd prachtig. Onzichtbaar en plotseling opdoemend maar zeer invloedrijk op ons weer. Alles begint plots te klapperen en de temperatuur maakt een vrije val. Zijn toch wel de pareltjes van het zomerhalfjaar  :).

Hier gewoon nog 29 graden om 21.30!!!!

dennis089

Citaat van: Marsel op ma 30 jul 2018 - 21:16
Klopt! In beide gevallen een thermische vore. Ik vind die windspsrongen altijd prachtig. Onzichtbaar en plotseling opdoemend maar zeer invloedrijk op ons weer. Alles begint plots te klapperen en de temperatuur maakt een vrije val. Zijn toch wel de pareltjes van het zomerhalfjaar  :).

hier ook nog 27 graden en al bijna 22u  ::) :P komt die thermische vore (en dus verkoelende wind) ook tot hier? Ik heb het gevoel dat ik weer een tropennacht ga ervaren  ::) mijn lijfje kan dat niet meer aan.  :D

zwoof

Citaat van: htoutenh op ma 30 jul 2018 - 21:38
Hier gewoon nog 29 graden om 21.30!!!!

Afzien en nog eens afzien.  Dit is werkelijk niet meer te harden.
Maar zie hier : Daar is/zijn de dag(en) die je wist dat zou komen  ;)


dennis089

ik wou het net schrijven. zowel GFS als EC zeggen nu exit warm tropisch zomerweer vanaf volgende week dinsdag/woensdag
edit: maar eerst nog even met 25 graden het bedje in kruipen.. hier in zuid oost is de tropische hitte absoluut nog niet voorbij.

Joep

Citaat van: dennis089 op ma 30 jul 2018 - 22:20
ik wou het net schrijven. zowel GFS als EC zeggen nu exit warm tropisch zomerweer vanaf volgende week dinsdag/woensdag
edit: maar eerst nog even met 25 graden het bedje in kruipen.. hier in zuid oost is de tropische hitte absoluut nog niet voorbij.

Ik hecht er niet veel waarde aan spreiding is groot en wat mij betreft te ver vooruit.

zwoof

Citaat van: Joep op ma 30 jul 2018 - 22:32
Ik hecht er niet veel waarde aan spreiding is groot en wat mij betreft te ver vooruit.

Toch is de trend gezet en het onvermijdelijke komt vanzelf een keer.   ;)

Arend

Update (regionale) hittegolven tot en met 29-07-2018.

Niks bijzonders te melden, de overgebleven stations sudderen gewoon door.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

JerryL

Het lijkt erop dat het bijna over is, maar hebben we dat niet vaker gedacht. Eerst voelen dan geloven.

Arend

Citaat van: JerryL op ma 30 jul 2018 - 23:05
Het lijkt erop dat het bijna over is, maar hebben we dat niet vaker gedacht. Eerst voelen dan geloven.

De EC00 oper van 26 juli had ook hele andere plannen voor deze week.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

JerryL

Hahahaha ze hebben de afstand tussen de 20 en 30 maar verkleint zodat het niet opvalt. ;D

We zullen het per dag moeten bekijken. Ik denk, mocht het nu voorbij zijn, dat de zomerliefhebbers toch behoorlijk aan hun trekken zijn gekomen. In elk geval zijn ze beter verwend dan wij in de afgelopen winters bij elkaar.

Powered by EzPortal