Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107077 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

vossejongk

Citaat van: Reutel op za 28 jul 2018 - 14:02
Klopt, het waait hier nu lekker. Maar nog steeds kurkdroog... De regen vandaag was voor het midden en noorden van Nederland.

Zutphen e-o 10mm

Marsel

Citaat van: Tyshane op zo 29 jul 2018 - 13:22
Nee scheert over de Westelijke kant. Jammer hè.  :-X
Edit; ik keek nog naar een oud radarbeeld van paar uur terug, ff gerefreshed maar het gaat toch een aardig stuk over het land...  :D

Stelt weinig voor. Hier te Woensdrecht ook niet meer dan af en toe lichte regen. Mainbase ergens tussen FL070-090 met eronder droge en warme lucht. Er verdampt dus veel voordat het de grond bereikt. Lijkt op de radar dus indrukwekkender dan het is.

AFTH14

Mwoah, hier in Alkmaar regent het lekker door.

htoutenh

Citaat van: Marsel op zo 29 jul 2018 - 15:05
Stelt weinig voor. Hier te Woensdrecht ook niet meer dan af en toe lichte regen. Mainbase ergens tussen FL070-090 met eronder droge en warme lucht. Er verdampt dus veel voordat het de grond bereikt. Lijkt op de radar dus indrukwekkender dan het is.

Marsel, kunnen we hier in het oosten nog wat verwachten op (korte) termijn. In mijn regenmeter afgelopen week 5 en 2 mm.

Marsel

Citaat van: htoutenh op zo 29 jul 2018 - 16:03
Marsel, kunnen we hier in het oosten nog wat verwachten op (korte) termijn. In mijn regenmeter afgelopen week 5 en 2 mm.

Ik vrees van niet. Hooguit vanavond en komende nacht een enkele spat uit het WF en de middelbare bewolking er vlak achter in de warme sector. Zal weinig voorstellen. Morgen in de warme lucht dan weer flink warm en wederom droog bij jullie met Tx tussen 29 en 32C. Dinsdag vervolgens kans op een enkele onweersbui langs een binnenschuivende thermische vore en later het KF. Datzelfde KF zou eenmaal boven DU een beetje kunnen gaan golven en wellicht woensdag in de grensstreek nog wat regen kunnen brengen. De kans het dat systeem echter volledig op Duits grondgebied blijft is echter vele malen groter. De achter het KF opbouwende rug voorkomt op donderdag en vrijdag elke vorm van actief weer met dan weer wat oplopende temperaturen (27-31C).

htoutenh

Citaat van: Marsel op zo 29 jul 2018 - 16:29
Ik vrees van niet. Hooguit vanavond en komende nacht een enkele spat uit het WF en de middelbare bewolking er vlak achter in de warme sector. Zal weinig voorstellen. Morgen in de warme lucht dan weer flink warm en wederom droog bij jullie met Tx tussen 29 en 32C. Dinsdag vervolgens kans op een enkele onweersbui langs een binnenschuivende thermische vore en later het KF. Datzelfde KF zou eenmaal boven DU een beetje kunnen gaan golven en wellicht woensdag in de grensstreek nog wat regen kunnen brengen. De kans het dat systeem echter volledig op Duits grondgebied blijft is echter vele malen groter. De achter het KF opbouwende rug voorkomt op donderdag en vrijdag elke vorm van actief weer met dan weer wat oplopende temperaturen (27-31C).

Dank je Marsel, ik kreeg al die indruk uit de verschillende weermodellen. Nu maar de hoop gevestigd op de periode 4 tot 6 augustus, waarin mogelijk een "omslag" vorm kan gaan krijgen!

Johannes96

Citaat van: htoutenh op zo 29 jul 2018 - 17:08
Dank je Marsel, ik kreeg al die indruk uit de verschillende weermodellen. Nu maar de hoop gevestigd op de periode 4 tot 6 augustus, waarin mogelijk een "omslag" vorm kan gaan krijgen!

Omslag? Hopen op nog 2 maanden warm en droog weer, het is tenslotte zomer. In de herfst zullen we weer genoeg regen en kou krijgen!

JerryL

Citaat van: Johannes96 op zo 29 jul 2018 - 18:28
Omslag? Hopen op nog 2 maanden warm en droog weer, het is tenslotte zomer. In de herfst zullen we weer genoeg regen en kou krijgen!

Nog droger? Jij moet een hekel aan agrariërs hebben, no doubt. Beetje regen moet kunnen. Warm blijft het sowieso wel. Voor oktober gaan we echt niet onder de 20 graden overdag's hoor.

@ Marsel; weten we al iets meer over de situatie vanaf 3 augustus?

Armand

Citaat van: JerryL op zo 29 jul 2018 - 18:30
Nog droger? Jij moet een hekel aan agrariërs hebben, no doubt. Beetje regen moet kunnen. Warm blijft het sowieso wel. Voor oktober gaan we echt niet onder de 20 graden overdag's hoor.

@ Marsel; weten we al iets meer over de situatie vanaf 3 augustus?

Over aankomend weekend kan ik even een korte update geven aan de hand van GFS12z.

Een uitloper van het Azorenhoog vloeit komende week weer richting onze omgeving, zoals we dat dus al maanden gewend zijn. De as komt uiteindelijk zowat boven onze omgeving te liggen in de loop van donderdag/vrijdag. Verder vormt er zich een kleinschalig lagedrukgebied voor de kust van Portugal die toch wel extreme hitte het Iberisch Schiereiland in laat lopen.


T850hPa kan daar in Spanje/Portugal dan al gauw oplopen tot 24, zelfs 28 graden. Omgerekend betekent dit extreme temperaturen van mogelijk meer dan 40 graden in het binnenland voor deze regio. Hier komende week ook aardig hoge temperaturen op 850hPa, schommelend van 12 tot 16 graden ongeveer. Hoogste waardes vinden we terug in het zuiden. De temperatuur op neushoogte kan hierdoor aardig oplopen, zo rond de 25-30 graden. Als de wind een beetje aflandig waait, kan het in het zuidoosten ook gemakkelijk weer boven de 30 graden uitkomen. Voorkeur voor donderdag/vrijdag, dan ligt de as van het hoog dus boven onze omgeving zoals het eerste kaartje mooi laat zien. De wind zal daarbij niet zo zeer aanwezig zijn waardoor het dus met name in het binnenland 30+ kan worden.

Volgend weekend dan enige onzekerheid nog steeds over de exacte plaats van de as van het hoog. Waarschijnlijk schuift deze eerst even op richting UK, om daarna toch weer terug te keren naar het Europese vasteland. Temperatuur blijft daarbij grofweg tussen de 25-30 graden. Maandag laat GFS de kleinschalige laagjes van bij Portugal wat noordelijk komen, waardoor er een diepe zuidelijke stroming ontstaat:


Dan kan het mogelijk wel landelijk weer 30+ worden. Dit blijft echter even afwachten, zo heel overtuigend zat het vanmorgen nog niet in de modellen. We zullen zien waar de pluim van GFS en EC straks mee komen. Lijkt in elk geval vrij zeker dat we voorlopig nog steeds niet van de warmte af zijn, extreme hitte zoals afgelopen donderdag/vrijdag lijkt voorlopig nog onwaarschijnlijk, maar er bestaat dus zeker een kans. En die kans is wellicht groter dan wisselvallig weer en gematigde temperaturen...

JerryL

Citaat van: Armand op zo 29 jul 2018 - 18:59
Over aankomend weekend kan ik even een korte update geven aan de hand van GFS12z.

Dank voor je update Armand. De superlatief ''horror-zomer'' mag dus definitief van stal gehaald worden :(. Deze pauze zet zich dus vermoedelijk niet voort en de droogte zal aanhouden. De mogelijkheid op een blokkade bij Ijsland is onwaarschijnlijker. De west-circulatie zal zich toch niet precies in de winter gaan herstellen? :-\ :-\

Armand

Citaat van: JerryL op zo 29 jul 2018 - 19:24
Dank voor je update Armand. De superlatief ''horror-zomer'' mag dus definitief van stal gehaald worden :(. Deze pauze zet zich dus vermoedelijk niet voort en de droogte zal aanhouden. De mogelijkheid op een blokkade bij Ijsland is onwaarschijnlijker. De west-circulatie zal zich toch niet precies in de winter gaan herstellen? :-\ :-\

Voorlopig nog geen indicatie voor het opstarten van een WC boven onze omgeving, dus echt wisselvallig weer kunnen we gewoonweg vergeten voor toch zeker wel 2 weken. Tussendoor is er wel een kans op een bui of eens een periode misschien wat koeler weer, maar de 'omslag' naar een weertype met temperaturen rond normaal (of lager) zit er niet echt in voorlopig. GFS Oper ligt overigens redelijk bovenin de pluim, maar nog steeds blijft de kans op 25-30 zeker de komende week aardig groot.

Natuurlijk zeer droevig en ook bedreigend voor de natuur. Je merkt toch echt dat sommige plekken al herfstachtig uit beginnen te zien momenteel. Op het weer hebben we echter geen invloed, we zullen het toch moeten accepteren. Voor de boeren natuurlijk diep triest, maar het is gewoon niet anders. We kunnen alleen hopen dat de schade meevalt en dat er soms een enkele bui tussendoor valt.

Aan de andere kant kunnen we het zeker ook positief bekijken. We beleven over het algemeen qua weerbeeld een enorm goede zomer. Meestal lag de temperatuur op aangename waardes van 22-30 graden, op afgelopen dagen na. Voor de gemiddelde Nederlanders toch prima weer, van een echte zomer kunnen we wel spreken. Boeren zijn helaas de dupe van dit weer, maar aan de andere kant hebben kinderen, warmteliefhebbers, horeca, stand en zwembaden, druivenboeren en allerlei andere branches die afhankelijk zijn van goed weer een top jaar.

JerryL

Ja de ene branche is de andere niet. Boeren die echt willen kunnen ook gewoon eerder oogsten of via de waterleiding beregenen. Nou we gaan weer even in de frontlinies tot het weer koeler wordt

Jenkie

Kun je nog iets zeggen over de nachten Armand?

vossejongk

Citaat van: JerryL op zo 29 jul 2018 - 18:30
Nog droger? Jij moet een hekel aan agrariërs hebben, no doubt. Beetje regen moet kunnen. Warm blijft het sowieso wel. Voor oktober gaan we echt niet onder de 20 graden overdag's hoor.

@ Marsel; weten we al iets meer over de situatie vanaf 3 augustus?

Dit zijn de aardappelvelden in het oosten van 't land (twente/achterhoek) niks meer van over..

Armand

Citaat van: Jenkie op zo 29 jul 2018 - 21:25
Kun je nog iets zeggen over de nachten Armand?

De minimumtemperatuur lijkt in elk geval wel onder de 20 graden te komen. In de avond kan het nog lang aangenaam blijven buiten. Als er een wind opsteekt uit een meer noordelijke richting, dan kunnen de nachten ook gevoelig afkoelen, tot onder de 15 graden. Vanzelfsprekend wordt het overdag dan ook iets koeler, grofweg 22-26 in midden NL. Bij EC12z zit dit scenario wat uitbundiger in de pluim dan vanochtend, ook de Oper lijkt hierin mee te gaan. Het gaat hier dan over de periode na komend weekend. Nog steeds ook in de EC pluim genoeg onzekerheid, maar over het algemeen is deze toch ietjes afgekoeld. Ook met deze iets koelere pluim blijven de neerslagkansen overigens nog beperkt.

Komende week blijft ook EC duidelijk: grofweg 25-30 graden met in het zuidoosten ook kans op 30+, zeker morgen, donderdag en vrijdag

Jenkie

Citaat van: Armand op zo 29 jul 2018 - 22:52
De minimumtemperatuur lijkt in elk geval wel onder de 20 graden te komen. In de avond kan het nog lang aangenaam blijven buiten. Als er een wind opsteekt uit een meer noordelijke richting, dan kunnen de nachten ook gevoelig afkoelen, tot onder de 15 graden. Vanzelfsprekend wordt het overdag dan ook iets koeler, grofweg 22-26 in midden NL. Bij EC12z zit dit scenario wat uitbundiger in de pluim dan vanochtend, ook de Oper lijkt hierin mee te gaan. Het gaat hier dan over de periode na komend weekend. Nog steeds ook in de EC pluim genoeg onzekerheid, maar over het algemeen is deze toch ietjes afgekoeld. Ook met deze iets koelere pluim blijven de neerslagkansen overigens nog beperkt.

Komende week blijft ook EC duidelijk: grofweg 25-30 graden met in het zuidoosten ook kans op 30+, zeker morgen, donderdag en vrijdag

Fijn! Wat koelere nachten vind ik erg prettig...

Johannes96

Is meetstation Twente van de baan? Al 2 dagen staat daar niks..

JerryL

Citaat van: Johannes96 op ma 30 jul 2018 - 00:29
Is meetstation Twente van de baan? Al 2 dagen staat daar niks..

Dit meetstation is door de hitte gesmolten denk ik ;)

dennis089

Wat een hitte JerryL... Ik smelt alweer... Ik kan die 30+ dagen niet meer aan.. En dan heb ik zelfs vakantie omdat ik nog in mn laatste jaar zit van opleiding. Ik heb te doen met de mensen die moeten werken.. Ik heb voorheen in productie gewerkt.. Zou niet graag in zo'n warme fabriekshal staan nu.. Wat een hel

vlerk

Citaat van: dennis089 op ma 30 jul 2018 - 10:37
Wat een hitte JerryL... Ik smelt alweer... Ik kan die 30+ dagen niet meer aan.. En dan heb ik zelfs vakantie omdat ik nog in mn laatste jaar zit van opleiding. Ik heb te doen met de mensen die moeten werken.. Ik heb voorheen in productie gewerkt.. Zou niet graag in zo'n warme fabriekshal staan nu.. Wat een hel

Pas je aan dan! Ga lekker bij een zwembad liggen, duik het water in als het je te warm wordt. Zeker als je vrij bent vind ik dat je niet mag klagen. :-)

Powered by EzPortal