Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107132 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Johannes96

Citaat van: Marsel op za 28 jul 2018 - 15:28
Hmmm nu in hoog tempo MPL over Nederland uitstroomt begin ik te twijfelen over het halen van de 25C in De Bilt. Als het had moeten gebeuren was dat in de opklaringen tussen het KF en de occlusie. De huidige luchtsoort laat het waarschijnlijk niet meer toe. Ik had die kans zelf iets hoger ingeschat. Zonde. Einde hittegolf dan maar vermoed ik.

90% van Nederland gaat gewoon door met de hittegolf, waarschijnlijk vallen er morgen meer af, kustgebieden en het noorden. Regio zuidoost kan nog lang door gaan!

Marsel

Citaat van: Johannes96 op za 28 jul 2018 - 16:13
90% van Nederland gaat gewoon door met de hittegolf, waarschijnlijk vallen er morgen meer af, kustgebieden en het noorden. Regio zuidoost kan nog lang door gaan!

Klopt, maar deze hittegolf gaat dus niet als zodanig lang de boeken in. Jammer, we stonden volgens mij op plek 6. Daar blijft het dan dus bij. Regionaal gaan we uiteraard wel op veel plekken verder. Maar...landelijk :(.

dennis089

Citaat van: Marsel op za 28 jul 2018 - 16:20
Klopt, maar deze hittegolf gaat dus niet als zodanig lang de boeken in. Jammer, we stonden volgens mij op plek 6. Daar blijft het dan dus bij. Regionaal gaan we uiteraard wel op veel plekken verder. Maar...landelijk :(.
jammer... ik had de bilt graag wat warmte van hier in het zuid oosten gegeven. Dan had de hittegolf door kunnen gaan en was het hier wat koeler gebleven.

devil-strike

Nou best een teleurstelling in haarlem kwa regen/onweer(1ml max ofzo), als je nu kijkt dat het richting duitsland weer aktiveert.
Locatie: regio Haarlem

JerryL

Citaat van: dennis089 op za 28 jul 2018 - 16:23
jammer... ik had de bilt graag wat warmte van hier in het zuid oosten gegeven. Dan had de hittegolf door kunnen gaan en was het hier wat koeler gebleven.
Hahahahaha ik had de Bilt de warmte van de afgelopen weken gegeven als het daarmee hier max 22 was gebleven. Hahahahaha was het maar zo gemakkelijk

htoutenh

Citaat van: Marsel op za 28 jul 2018 - 16:20
Klopt, maar deze hittegolf gaat dus niet als zodanig lang de boeken in. Jammer, we stonden volgens mij op plek 6. Daar blijft het dan dus bij. Regionaal gaan we uiteraard wel op veel plekken verder. Maar...landelijk :(.

Misschien hoog tijd dat we vaststellen dat Nederland weerkundig niet alleen uit de Bilt bestaat!! Trouwens, hier net op de occlusie 2 mm opgevangen!

dennis089

Citaat van: htoutenh op za 28 jul 2018 - 16:36
Misschien hoog tijd dat we vaststellen dat Nederland weerkundig niet alleen uit de Bilt bestaat!! Trouwens, hier net op de occlusie 2 mm opgevangen!
eigenlijk heb je hier gewoon een punt. ze zouden eigenlijk een gemiddelde moeten nemen.

Arend

Hier is vanmiddag tijdens een hevige plensbui maar liefst 17 mm gevallen. Daar mogen we hier best tevreden mee zijn als ik zie hoeveel/weinig er op andere plaatsen is gevallen.

Citaat van: Stephanie op za 28 jul 2018 - 12:08
Gaat de hittegolf in De Bilt niet gewoon door omdat het daar na 00:00 nog meer dan 25 graden was?

Het KNMI heeft voor UTC gekozen als tijdstandaard voor haar waarnemingen.

Citaat van: zwoof op za 28 jul 2018 - 12:29
Mooie grafiekjes Arend. Dank daarvoor! Wat betreft Arcen best wel shocking als dat zo is. Maar ook wel apart om te zien hoe dicht dat meetstation aan de weg staat.  :o

Elk station heeft natuurlijk zijn "dingetjes" die het meer of minder geschikt maken voor bepaalde waarnemingen, maar Arcen mag inderdaad wel eens onder de loep genomen worden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Gfs12 oper laat t/m eind van de komende werkweek weinig wijzigingen zien tov de laatste update en de post van Armand. Prima zomerweer met temperaturen tussen 23 en 28 graden. Richting het oosten, zeker op maandag, soms iets warmer (richting 30C). Verder maandag/dinsdag kans op een onweersbui langs een zwak KF en prefrontale vore. Goed zomerweer dus.

Meteen valt die vrijdag 3 augustus weer op. Dat is en blijft een belangrijk punt. Trekt het noordelijk gepositioneerde Azorenhoog ten westen van FR richting het Europese vasteland of komt het juist boven de oceaan terecht? De laatste GFS12 oper laat een wat warmer scenario zien met hogedruk uitbreidend in de richting van de Noordzee. Even kijken naar EC en de ensembles van beide modellen. Gezien de termijn ligt alles nog open.

Lothiriel

Vandaag niks meer gevallen van regen. Best vreemd gezien de voorspellingen voor vandaag :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

JerryL

Heb er niet veel kaas van gegeten, maar in de 12u run van ecmwf gaat de oper al niet meer met de controle mee omhoog naar tropisch. Wel lijkt zondag nacht wederom niet onder de 20graden te zakken

dennis089

Als ik de twee modellen neem en tussen de lijnen doorkijk dan vind ik toch dat het er aardig heet uit ziet. Zuid oost komt vrijwel niet meer onder de 30 graden uit. Gfs is meestal een paar graden te koud. En ze gaan beide voor minstens een week lang dik warm zomerweer die weinig afdoet aan de afgelopen dagen. Geen 36 maar wel gewoon 30+ mogelijk tot 33/34 graden. Ow.. En niet te vergeten droog. Kurk en kurk droog! Zover als het oog reikt. Kan me niet anders voorstellen dat de problemen nu ernst gaan worden.

TMCThomas

Eindelijk weer een nachtje normaal slapen. Hier nu 13 graden buiten en binnen heerlijk 21  :)

JerryL

Zoals ik zei, lees wel mee maar blijf een leek. Keek na alles na het volgende weekend.

Maar....waarom is die GFS altijd wat te koud? Als dat standaard is, dan is dat toch een nutteloos model?

Arend

Update (regionale) hittegolven tot en met 28-7-2018.

Volgens de huidige spelregels zijn er gisteren 4 stations afgevallen (De Bilt, Vlissingen, Westdorpe en Wilhelminadorp).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Reutel

Komt die mooie plas regen in t westen over ons land heen???

dennis089

Citaat van: JerryL op zo 29 jul 2018 - 09:05
Zoals ik zei, lees wel mee maar blijf een leek. Keek na alles na het volgende weekend.

Maar....waarom is die GFS altijd wat te koud? Als dat standaard is, dan is dat toch een nutteloos model?

is ergens deze zomer vermeldt. heeft te maken met dat hij een stuk zee of iets dergelijks in zijn berekening meenam. iets met de grootte van de hokjes ofzoiets was het. kan het niet precies uitleggen zonder dat stukje tekst. maar in principe kijk ik naar wat EC en GFS zeggen en als ze beetje overeenkomen dan is dat een goede graadmeter. Bij GFS tel ik dan gwn een graad of 2, 3 op.

Armand

Citaat van: Arend op zo 29 jul 2018 - 11:58
Update (regionale) hittegolven tot en met 28-7-2018.

Volgens de huidige spelregels zijn er gisteren 4 stations afgevallen (De Bilt, Vlissingen, Westdorpe en Wilhelminadorp).

Bedankt Arend voor de updates! Interessant om te volgen, ben benieuwd waar het gaat eindigen. Voorlopig lijkt het zeker in de zuidoostelijke helft nog wel even boven 25 graden te blijven. Alleen er hoeft natuurlijk maar 1 dag te komen waarbij dat net niet lukt, zie De Bilt gisteren, en de reeks is gewoon over.

Citaat van: dennis089 op zo 29 jul 2018 - 12:43
is ergens deze zomer vermeldt. heeft te maken met dat hij een stuk zee of iets dergelijks in zijn berekening meenam. iets met de grootte van de hokjes ofzoiets was het. kan het niet precies uitleggen zonder dat stukje tekst. maar in principe kijk ik naar wat EC en GFS zeggen en als ze beetje overeenkomen dan is dat een goede graadmeter. Bij GFS tel ik dan gwn een graad of 2, 3 op.

Dat gebeurt voornamelijk aan de kust inderdaad. Ik dacht dat GFS over het algemeen een grover model is dan EC. GFS berekent de temperatuur, maar houdt niet veel rekening met factoren die daar invloed op hebben, zoals opwarming door instraling van de zon, de staat van de bodem, exacte windrichting aan de bodem, enz. Weet het niet zeker, maar dacht dat GFS daar wat minder rekening mee houdt. Het gevolg is dan dat je inderdaad vaak enkele graden bij de temperatuur op mag tellen, zeker dus met een droge bodem en veel zon. Je ziet overigens ook vaak dat in de winter GFS enkele graden te warm kan berekenen.

Tyshane

Citaat van: Reutel op zo 29 jul 2018 - 12:43
Komt die mooie plas regen in t westen over ons land heen???

Nee scheert over de Westelijke kant. Jammer hè.  :-X
Edit; ik keek nog naar een oud radarbeeld van paar uur terug, ff gerefreshed maar het gaat toch een aardig stuk over het land...  :D

jasper-k

Arend, volgens mij heeft Hoek van Holland een hittegolf gehad tussen 22 en 27 juli.

Edit: Toch niet, niet goed gekeken.

Powered by EzPortal