Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107081 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

daan197611

Momenteel is Hoek van Holland de heetste plek van Nl met 35,4 graden.  Dus dat wordt nog wat vandaag hier in het westen.

htoutenh

Citaat van: Marsel op vr 27 jul 2018 - 11:55
Zo, na een plakkerige en enigszins onrustige nacht zal het vandaag voor velen nog eenmaal afzien worden. Voor anderen, waaronder ik, nog eenmaal de mogelijkheid van het on-Nederlandse weertype te genieten. Ik zou bijna aanraden om vanmiddag even naar buiten te gaan om te kijken, te voelen en te ruiken. Hetgeen je zintuigen op dat moment registreren is hoe grote zomers er uit zien. We kunnen immers met recht zeggen dat we met de zomer van 2018 iets bijzonders meegemaakt hebben, iets wat na de intense kou in maart al vrij snel begon en met slechts enkele korte onderbrekingen gisteren en vandaag haar hoogtepunt bereikte. Maar hoe en wanneer eindigt deze indrukwekkend warme periode? Daar gaan we nu een blik op werpen.

Bedankt weer Marsel, voor de geweldige analyse van de huidige situatie en de verwachting voor de komende uren en ook op de wat langere termijn. Gelukkig (voor mij in ieder geval) gaan de scherpe kantjes van deze hete periode er een beetje vanaf. Helaas zie ik in de verschillende modellen richting het uiterste oosten voor morgen opnieuw weinig neerslag. Lijkt erop dat in ieder geval bij de vore en het KF de fut er in het oosten alweer uit is. Hooguit de buien op de occlusie die wellicht nog wat achter kunnen laten? Nu hebben we de afgelopen dagen gezien dat het ook op kleine schaal heel erg kan verschillen (bij mij hier 5 mm en in Losser op ca 25 km afstand bijna 70 mm). Hopelijk kunnen de vore en het KF er toch ook bij ons nog redelijk wat uit persen!

Ploeps

Westdorpe nu (wat mij betreft verrassend) tot nu toe het warmste punt in Nederland met 36,4 graden. Ook opmerkelijk dat in het hele land vandaag de windrichting hetzelfde is, gisteren viel het mij op dat de wind over het hele land veranderlijk was.
Liefhebber van weer-uitersten.

TMCThomas

Dat zie je ook niet vaak, in heel nederland op elk weerstation 30+

JerryL

Marsel bedankt weer. Ik put hoop uit de voorzichtige hints op normaler zomerweer.

Gaat het absolute warmterecord van 38,6 graden worden gebroken? Hoor zojuist weerman Jan Visser op RadioNL zeggen dat hij vermoed van wel. De opwarming verloopt dusdanig snel dat hij verwacht dat ergens de 39 wel gehaald zal worden. Voor hen die er plezier in hebben, voor jullie duim ik.

Ik duim vooral voor heftig natuurgeweld om deze belachelijke warmte zo snel mogelijk te verdrijven. Onweer waar je u tegen zegt. Regen waar je bang van wordt. Liefst wel zonder hagel. Boeren hebben het al zwaar genoeg, als de kassen nu ook nog kapot getorpedeerd zouden worden, rampzalig.

vlerk

Citaat van: JerryL op vr 27 jul 2018 - 13:39
Marsel bedankt weer. Ik put hoop uit de voorzichtige hints op normaler zomerweer.

Gaat het absolute warmterecord van 38,6 graden worden gebroken? Hoor zojuist weerman Jan Visser op RadioNL zeggen dat hij vermoed van wel. De opwarming verloopt dusdanig snel dat hij verwacht dat ergens de 39 wel gehaald zal worden. Voor hen die er plezier in hebben, voor jullie duim ik.

Ik duim vooral voor heftig natuurgeweld om deze belachelijke warmte zo snel mogelijk te verdrijven. Onweer waar je u tegen zegt. Regen waar je bang van wordt. Liefst wel zonder hagel. Boeren hebben het al zwaar genoeg, als de kassen nu ook nog kapot getorpedeerd zouden worden, rampzalig.

37,5 max momenteel in Westdorpe, gaat goed komen dus!

Roy85

Wat een weertje zeg heel dag in zwembad haha

Tam

Weeronline praat ondertussen over een super-hittegolf:

Citeer12:45 – Super-hittegolf in Arcen een feit
In Arcen is sprake van een super-hittegolf. De temperatuur ligt daar sinds 23 juli dagelijks op 30 graden of meer en woensdag, donderdag en vandaag is zelfs de 35 gradengrens geslecht. De super-hittegolf is een nieuwe definitie die we in het leven roepen om extreme hittegolven te onderscheiden van gewone hittegolven.

Super-hittegolven zijn alleen in 2003 en 2015 regionaal voorgekomen en niet in De Bilt. In 2003 werd het in Arcen van 2 augustus tot en met 13 augustus dagelijks 30 graden of meer. Daarbij kwam het op vier dagen tot temperaturen van minstens 35 graden. In Deelen was van 5 augustus tot en met 12 augustus sprake van een super-hittegolf. Weerstation Volkel registreerde in 2015 van 1 juli tot en met 5 juli een super-hittegolf.

De super-hittegolf in Arcen ziet er als volgt uit:

23 juli: 31,4 graden
24 juli: 34,0 graden
25 juli: 35,1 graden
26 juli: 38,2 graden
27 juli: 35,2 graden*
*Dit is de temperatuur tot nu toe


Extremissimorum

Citaat van: JerryL op vr 27 jul 2018 - 13:39
Marsel bedankt weer. Ik put hoop uit de voorzichtige hints op normaler zomerweer.

Gaat het absolute warmterecord van 38,6 graden worden gebroken? Hoor zojuist weerman Jan Visser op RadioNL zeggen dat hij vermoed van wel. De opwarming verloopt dusdanig snel dat hij verwacht dat ergens de 39 wel gehaald zal worden. Voor hen die er plezier in hebben, voor jullie duim ik.

Ik duim vooral voor heftig natuurgeweld om deze belachelijke warmte zo snel mogelijk te verdrijven. Onweer waar je u tegen zegt. Regen waar je bang van wordt. Liefst wel zonder hagel. Boeren hebben het al zwaar genoeg, als de kassen nu ook nog kapot getorpedeerd zouden worden, rampzalig.

Jan Visser zegt wel meer. Ik denk dat het niet gaat gebeuren, maar gisteren pakten de temperaturen toch ook wat hoger uit dan verwacht.

Gerrit Hiemstra zei gisteren in het journaal dat hij in 20 jaar 'nog nooit 37 graden heb getekend in een weerkaart voor Nederland', en dat was de verwachting voor vandaag. Maar ik blijf zeggen, de temperatuur in Oost-NL lijkt wat lager uit te pakken dan in het westen, maar het westen haalt ook minder hoge Tmax dan het oosten, zoals Marsel ook aangeeft.

België gaat wel richting de 40 graden als je de weermodellen mag geloven.

Citaat van: Marsel op vr 27 jul 2018 - 11:55

interessant verhaal


Dank voor de update Marsel! Ik ben wel blij dat het (waarschijnlijk) wat frisser wordt, nu nog wat meer regen... Is iedereen gebaat bij.

Citaat van: Tam op vr 27 jul 2018 - 13:57
Weeronline praat ondertussen over een super-hittegolf:

Die term zullen we nog meer gaan horen denk ik, in ieder geval voor het oosten en zuiden 's lands. Hier gaan we de gewone definitie van hittegolf niet eens halen. Een ander idee is misschien om te kijken naar gemiddeldes en afwijking van gemiddelde, zoals in Spanje en Italië. Die hebben ook hittegolven, maar daar kijken ze naar een bepaalde afwijking t.o.v. gemiddelde dus. Temperaturen die wij nu hebben zijn daar namelijk redelijk normaal in juli/augustus.

Arend

Citaat van: Tam op vr 27 jul 2018 - 13:57
Weeronline praat ondertussen over een super-hittegolf:

Weeronline praat poep. Laten ze zich daar maar beter met hun specialiteit: rokjesweer bezighouden in plaats van proberen te tornen aan officiële definities.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op vr 27 jul 2018 - 14:10
Weeronline praat poep. Laten ze zich daar maar beter met hun specialiteit: rokjesweer bezighouden in plaats van proberen te tornen aan officiële definities.

En zo is het maar net. Al dat superduper giga mega hittegolf gedoe  >:(. Ja, deze periode is behoorlijk legendarisch, maar zomaar termen verzinnen....ach hier heb je je clickbait zullen ze daar denken.

Koen-IJM

HvH ondertussen 37,1.... Ook een aantal andere stations op ondertussen 36+. Lijkt mij niet onmogelijk dat het record van 38,6 eraan gaat na 74 jaar...  ;) Gezien de bijna perfecte combinatie van weersomstandigheden moet dit toch wel de dag zijn dat het gaat gebeuren. :P

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op vr 27 jul 2018 - 14:18
En zo is het maar net. Al dat superduper giga mega hittegolf gedoe  >:(. Ja, deze periode is behoorlijk legendarisch, maar zomaar termen verzinnen....ach hier heb je je clickbait zullen ze daar denken.

De term is misschien wat sensationeel (in de negatieve betekenis van het woord), maar het is wel iets waar over nagedacht moet worden. Hittegolven kwamen vorige eeuw maar eens in de 20 jaar voor, nu al meerdere in 5 jaar en ze zullen nog vaker voorkomen. Eergisteren las ik ook iets over een klimaatonderzoeker van het KNMI die vertelde dat we hieraan moeten wennen, en dat een hittegolf zo speciaal niet meer is. Als je dus 'extreem' weer wil definiëren, heb je nieuwe definities nodig.

Of zie jij dat anders?

Tam

Citaat van: Arend op vr 27 jul 2018 - 14:10
Weeronline praat poep. Laten ze zich daar maar beter met hun specialiteit: rokjesweer bezighouden in plaats van proberen te tornen aan officiële definities.

Ach ja in ieder geval klinkt super-hittegolf beter dan horror-hittegolf.

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op vr 27 jul 2018 - 14:23
De term is misschien wat sensationeel (in de negatieve betekenis van het woord), maar het is wel iets waar over nagedacht moet worden. Hittegolven kwamen vorige eeuw maar eens in de 20 jaar voor, nu al meerdere in 5 jaar en ze zullen nog vaker voorkomen. Eergisteren las ik ook iets over een klimaatonderzoeker van het KNMI die vertelde dat we hieraan moeten wennen, en dat een hittegolf zo speciaal niet meer is. Als je dus 'extreem' weer wil definiëren, heb je nieuwe definities nodig.

Of zie jij dat anders?

Ik begrijp dat uiteraard als geen ander. En ik snap wat men bedoelt. Maar dit zijn zaken die je als meteorologische wereld als collectief af moet spreken. Niet zomaar een term de wereld in slingeren als enige weerbureau zonder dat er een officiële definitie voor is. Ik ben er in ieder geval niet van op de hoogte. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Tam

Citaat van: Marsel op vr 27 jul 2018 - 14:34
Ik begrijp dat uiteraard als geen ander. En ik snap wat men bedoelt. Maar dit zijn zaken die je als meteorologische wereld als collectief af moet spreken. Niet zomaar een term de wereld in slingeren als enige weerbureau zonder dat een officiële definitie voor is. Ik ben er in ieder geval niet van op de hoogte. Maar dat is mijn bescheiden mening.


Mijn inziens zou het beter zijn om sowieso de definitie van hittegolf (en koudegolf) aan te passen. Niet met de vaste waarden van 25 en 30 graden maar richten op een overschrijding van de "normaal" voor een bepaalde periode.

Maar goed, het was/is warm in Arcen deze week. En ondertussen vandaag na de warmste nacht ook weer een warmtedagrecord.

Arend

Update (regionale) hittegolven tot en met 26-7-2018. Voor wie het ontgaan is, sinds gisteren is er sprake van een officiële landelijke hittegolf. Maar aangezien het grootste deel van de Nederlandse bevolking niet in het pittoreske De Bilt woont, is het misschien wel interessant om te kijken hoe de andere KNMI stations hebben gescoord. 20 KNMI stations hebben inmiddels een hittegolf te pakken. Cabauw had gisteren wederom problemen met de registratie van de Tx, maar het KNMI heeft vandaag alsnog een waarde gepubliceerd.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

hakkenbar

Estofex heeft een MD uitgegeven.

Marsel

Borrelt weer boven BE. Ik had geen buien meer verwacht boven Nederland maar het spul (meestentijds gevoed vanaf de midlevels) trekt al enige tijd over het westen van Zeeland. Komende uren die hoek even goed in de gaten houden nu convectie vanaf de grond erbij komt. Elders is het te droog voor convectie. Alleen het zuidwesten is wat vochtiger, zeker op de midlevels.

Joep

Eerste onweersbuitjes in uiterste zw nu

Powered by EzPortal