Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 107075 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

raymond041

zo, ook hier in de noordkop regen en onweer. Flinke knallen

Johannes96

4 uur in de nacht, 25,7 graden en mooie weerlichten, prima zomernachtje!

daan197611

Wat een vieze plaknacht was het.  Amper 4uur geslapen en het is binnen ruim 32graden.  Ben blij dat het vandaag de laatste dag is want dit is echt niet grappig meer.

Zag dat Estofex level1/2 heeft afgegeven voor het westen.  Dus dat kan weer leuk gaan worden vanavond.  De buien van gisteravond trokken helaas langs spijkenisse en gaven een paar dikke regendruppels en gerommel in de verte.  Rotterdam is er slechter vanaf gekomen met 1 dode door een boom die op een auto viel.

Eveline

Citaat van: daan197611 op vr 27 jul 2018 - 07:20

Zag dat Estofex level1/2 heeft afgegeven voor het westen.  Dus dat kan weer leuk gaan worden vanavond.  De buien van gisteravond trokken helaas langs spijkenisse en gaven een paar dikke regendruppels en gerommel in de verte.  Rotterdam is er slechter vanaf gekomen met 1 dode door een boom die op een auto viel.

Viel inderdaad tegen als je zag wat voor grote rode pit over zou komen. Maar als je leest dat er 15 km verderop iemand om het leven is gekomen... ????

JerryL

Citaat van: JerryL op do 26 jul 2018 - 21:36
Onweer in Assendelft. Nog geen regen

Uiteindelijk aardig geregend. Heerlijk. Heb er gewoon midden in gelegen, fantastisch. Hoe een mens ineens zo blij kan zijn van regen, onvoorstelbaar.

Resumé;;

@Marsel;

Even terug naar een post van deze gistermorgen; ''het eind van de eerste decade van augustus, lijkt het me zelfs goed mogelijk dat het zwaartepunt van de blokkade ergens in de buurt van IJsland komt te liggen.''

Wat wil dit zeggen?

Peter

Gisterenavond in Eemnes een paar druppels regen, stelde geheel niets voor. Het deed dan ook helemaal niets met de temperatuur. Het was dan ook een warme plaknacht. ::)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Marsel

Citaat van: Liesbethj op do 26 jul 2018 - 22:31
De vorige keer dat jij, Marsel, een omslag voorspelde was ik er niet klaar voor, nu wel, maar is de omslag niet zo dat we echt ander weer krijgen, alleen minder warm, begrijp ik :)

Dat snap ik helemaal. Uiteindelijk kwam die omslag er toen uiteindelijk niet, gelukkig zou ik bijna zeggen, anders hadden we deze bijzondere periode gemist. Overigens vind ik de afkoeling zoals die vanaf morgen gepland staat ook best prima op dit moment. :)

Citaat van: JerryL op vr 27 jul 2018 - 08:49
@Marsel;

Even terug naar een post van deze gistermorgen; ''het eind van de eerste decade van augustus, lijkt het me zelfs goed mogelijk dat het zwaartepunt van de blokkade ergens in de buurt van IJsland komt te liggen.''

Wat wil dit zeggen?

Sorry, je vraag is me in alle drukte ontgaan. Dat zou in theorie betekenen dat de zomer voor langere tijd in het slop geraakt en we een noordelijk georiënteerd stromingspatroon over onze omgeving zouden kunnen gaan zien. Uiteraard nog veel te ver weg maar het gebeurt nog wel eens dat wanneer je een enorme bulk warmte ver noordwaarts uit laat stromen je soms blokkades op verkeerde plekken kunt tegenkomen in een laters stadium. Maar dat is nu nog niet meer dan hypothetisch daar die signalen ook weer niet heel sterk zijn. Voorlopig gaat vanaf morgen de temperatuur een gevoelige stap terug zonder dat we echt aan lager wal raken. Dat zal voor iedereen waarschijnlijk prima evolutie zijn. Ik zal straks een update plaatsen om te kijken hoe nu verder met deze zomer.

JerryL

Dank Marsel voor de toelichting.

Extremissimorum

Als ik naar de kaarten voor vandaag kijk, lijkt het in het oosten 's lands niet warmer, of zelfs wat 'koeler' te worden dan gisteren, en in het westen juist wat warmer. Toch durft Buienradar bijvoorbeeld, of weeronline, met temperatuurverwachtingen te komen van 38, zelfs 39 graden, wat een hitterecord zou betekenen. Wat is nou redelijk? Ik denk zelf namelijk, op basis van de modellen, dat het dus relatief minder warm wordt dan gisteren, maar dus doordat het oosten koeler is (35, 36) westen warmer (33, 34).

Overigens heb ik prima geslapen, mét deken. Gisteren ging moeizamer, maar dat kwam doordat ik nog last had van verkoudheid (ja mensen, het kan).

flyineddy

Het gaat alweer lekker vandaag. Nog niet eens 10 uur en de eerste stations hebben al de 30 graden bereikt, met een groot deel van de weerstations al 28 graden of warmer.
Ik ben benieuwd waar het vandaag zal eindigen.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Joep

Estofex level 1 en 2 vandaag

A level 1 and level 2 are issued for Belgium and parts of the Netherlands mainly for severe convective wind gusts.

... Belgium, Netherlands ...

The environment further ahead of the cold front will be hot and dry, yielding very large spreads between expected maximum temperatures up to 35C and dewpoints in the 10 to 15C range. Despite limited CAPE and weak vertical wind shear, strong evaporative cooling in downdrafts may create severe wind gusts under any storm that forms.
A similar environment was already in place on Thursday (cf the 12z soundings from Essen and Idar-Oberstein), when multiple severe to extreme downbursts occurred in Belgium and the Netherlands. Latest model runs emphasized the possibility of a similar scenario on Friday, hence the level 1 and level 2 are extended eastward.

***Modedit: Graag de extra lege regels verwijderen***

daankemp

Ben benieuwd wat we vannacht/morgen kunnen verwachten qua neerslag en onweer in het zuiden. Valt er al iets zinnigs over te zeggen of zijn het buien die 'spontaan' ontstaan?

Koen-IJM

Of de hittegolf (Tx >25 C) doorzet na maandag is zo zeker nog niet. Zondag en maandag lijkt dit in ieder geval wel te lukken en of dat morgen lukt is zeer waarschijnlijk afhankelijk van de temperatuur komende avond/middernacht aangezien dat morgen overdag niet het geval lijkt te zijn. Daarna lijkt het zeker niet koud te worden maar kun je wel stellen dat het typisch Hollands zomerweer wordt. Elke dag wel kans op een buitje maar dat lost de droogte nog altijd niet op.

vlerk

Dik 33 graden al zeg, waar gaan we op eindigen vandaag?

Extremissimorum

Citaat van: Koen-IJM op vr 27 jul 2018 - 11:10
Of de hittegolf (Tx >25 C) doorzet na maandag is zo zeker nog niet. Zondag en maandag lijkt dit in ieder geval wel te lukken en of dat morgen lukt is zeer waarschijnlijk afhankelijk van de temperatuur komende avond/middernacht aangezien dat morgen overdag niet het geval lijkt te zijn. Daarna lijkt het zeker niet koud te worden maar kun je wel stellen dat het typisch Hollands zomerweer wordt. Elke dag wel kans op een buitje maar dat lost de droogte nog altijd niet op.

Hoe dan ook beter weer dan nu.

In weerstation Berkhout (mijn thuisstation) is helemaal geen sprake van een hittegolf. Vandaag de tweede tropische dag (dinsdag was de Tmax 29.7°C) in de serie en dat is niet genoeg.
De gisteren gemeten 34.3°C is wel het derde dagrecord op rij aldaar, hoogste temperatuur ooit gemeten in juli en sowieso de hoogst gemeten temperatuur in Berkhout sinds ze daarmee begonnen zijn (in 1999).

Nu al 33 graden in Zuid-Nederland! :o

flyineddy

Op dit moment (waarnemingstijd 11:30) nog maar 2 stations waar de 30 graden nog niet is bereikt: Vlissingen (26,9) en Vlieland (29,3).  :o

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Tam

Wederom een warmterecord. Afgelopen nacht was de warmste nacht ooit. In tegenstelling tot mijn vorige bericht waren de oude records lager dan eerder vermeld. Ik neem aan dat dit is omdat de avond van 15 juli 2015 kouder was dan de nacht van de 14e op de 15e (een aanname ik heb de gegevens niet gecheckt).

Maar afgelopen nacht was 23.6 graden het minimum in De Bilt en daarmee is het record van 20,8 graden op 9 augustus 2004 ruimschoots verbroken. Ook het absolute record van 23,1 graden op 19 augustus 2012 in Maastricht is gesneuveld. Deelen mag het nieuwe record er in tikken met 24.4 graden.

Het is allemaal onder voorbehoud natuurlijk, maar de kans is klein dat de temperaturen onder deze waardes gaan komen voor dat de nieuwe dag begint om 00:00 UTC.

Marsel

Zo, na een plakkerige en enigszins onrustige nacht zal het vandaag voor velen nog eenmaal afzien worden. Voor anderen, waaronder ik, nog eenmaal de mogelijkheid van het on-Nederlandse weertype te genieten. Ik zou bijna aanraden om vanmiddag even naar buiten te gaan om te kijken, te voelen en te ruiken. Hetgeen je zintuigen op dat moment registreren is hoe grote zomers er uit zien. We kunnen immers met recht zeggen dat we met de zomer van 2018 iets bijzonders meegemaakt hebben, iets wat na de intense kou in maart al vrij snel begon en met slechts enkele korte onderbrekingen gisteren en vandaag haar hoogtepunt bereikte. Maar hoe en wanneer eindigt deze indrukwekkend warme periode? Daar gaan we nu een blik op werpen.

Op weerkaarten van deze morgen prijken nog steeds twee grootmachten. Enerzijds een depressie ten westen van de Britse Eilanden en anderzijds een enorm blokkerend hoog over het noorden van Scandinavië. Een synoptische situatie waar we inmiddels bekend mee zijn. Toch gaat deze vastgeroeste setup de komende 48 uur langzaam veranderen. We zien immers dat het moederlaag vrijwel stationair op de oceaan blijft liggen en langzaam opvult maar er vandaag wel een forse negatief kantelende hoogtetrog onze richting op wordt gestuurd. Als gevolg hiervan komt ook het aan de voorzijde aanwezige KF, inclusief prefrontale vore, in beweging. Beide systemen bevinden zich nu nog boven FR en respectievelijk de UK maar worden later vanavond en morgen overdag boven onze omgeving verwacht. Bovendien wordt met het naderen ervan tegelijkertijd de drukgradiënt boven onze omgeving wat verder opgevoerd waardoor de oost- tot zuidoostelijke stroming sterker zal zijn dan gisteren.

Met die aflandige winden wordt langzaam drogere lucht onze kant op gevoerd waardoor de onweerskans vanuit het oosten snel afneemt en het ten opzichte van gisteren zonniger blijft. Stapelwolken, als ze al ontstaan, zullen zich dan alleen richting het zuidwesten kunnen vormen alwaar de luchtmassa op de midlevels iets vochtiger is in de voorkamer van de vore. Tot buien zullen ze binnen onze landsgrenzen echter niet meer uitgroeien. Tx vandaag vergelijkbaar met gisteren: 34 tot 38C, met ditmaal de hoogste waarden waarschijnlijk ergens in het midden en/of zuidwesten. De warmte zal icm de doorstaande wind en drogere lucht wat beter aanvoelen dan gisteren het geval was.

Vanavond zien we dan de vore vanuit de Kanaalregio naderen. Terwijl het voor het systeem uit wederom nog lang zinderend heet blijft zal de markante windsprong zich vanavond tussen 8 en 10 uur lokale tijd in Zeeland melden om zich dan langzaam noordoostwaarts over het land uit te breiden. Het bijzondere in dit geval is dat de outflow boundary van de zware onweersbuien die zich later vandaag in de voorkamer van het KF boven N-FR en de UK zullen vormen, volgens Harmonie zou moeten mergen met de winddraaiing van de vore. Dat zou een enorme extra impuls van de vore betekenen (dichtheidsverschil, barokliene drukgradiënt wordt enorm opgekrikt) waarbij de windsprong zeer scherp en de windtoename behoorlijk intens kan worden zónder dat er buien boven onze omgeving gegenereerd worden.

Gezien het feit dat de luchtmassa voor de vore uit ondanks de avondtiming (restanten van) een diepe, goed doorgemengde en bovendien zeer droge grenslaag kent kunnen op de voorste begrenzing van de windsprong enige tijd forse windstoten voorkomen (in het extreemste geval tot rond 40-45kt, grofweg 75km/h). Het is uiteraard even de vraag of dat scenario in die intensiteit ook bewaarheid wordt, maar dat dit fenomeen al in zo'n beetje elke run sinds gistermiddag naar voren komt geeft wel een sterk signaal. Mocht blijken dat eea goed uit de verf komt zal de vore met een fors kabaal Nederland intrekken om vannacht langzaam aan kracht in te boeten agv de verder stabiliserende grenslaag en afnemende temperatuurverschillen. Het wel of niet slagen van het mergen van de outflow boundary met de vore bepaalt daarbij ook hoe ver het systeem door rolt.

Vervolgens is het wachten op het KF. Dat zal eind van de nacht/tijdens de vroege ochtend Zeeland binnentrekken. Het systeem geeft tijdens de nacht nog aanleiding tot een fors onweer boven NW-FR maar zal gezien de nachtelijke timing deactiverend in België en Nederland aankomen, waarbij naarmate de nacht vordert eea steeds verder aan activiteit in zal boeten. Wel is het zo dat vanaf de midlevels de restanten van de onstabiele opbouw in de warme lucht aanwezig blijven tot aan passage van het front. Dat betekent dus dat er naast stratiforme neerslag ook enkele verscholen buien aanwezig zullen zijn. Onweerskans blijft aanwezig, zij het niet al te uitgeproken. Naast de frontale forcering is er immers ook een hoogtetrog aan de achterzijde van het front aanwezig die voor een paar buien de benodigde forcering kan leveren. Toch zal de algemene tendens afnemend zijn tijdens de nanacht en ochtend.

Achter het systeem stroomt morgenochtend vanuit het zuidwesten getransformeerd polaire lucht het land in en koelt het dus aanmerkelijk af. Toch zal dat niet meteen voelbaar zijn omdat de luchtmassa nog geruime tijd Td's van 18 tot 21C kent. Pas wanneer de achter het KF aanwezige occlusie ons land doortrekt gaan we over op 'echte' MPL met lagere Td's en flink doorwaaiend karakter. Tot die tijd kan het morgenochtend in het noordoosten in de tropische lucht voor het KF uit echter nog zeer rap opwarmen naar 27 tot 31 graden alvorens ook daar de bewolking toeneemt en buienkans toeneemt. Kan dan best zo zijn dat het KF daar op dagelijkse gang nog even activeert met weer toenemende onweerskansen alvorens het systeem ons land begin van de middag verlaat. De kans dat De Bilt alsnog de 25C haalt is groot. Of dat nu om 00:00 is of tussen het KF en de occlusie in maakt niet uit. Ik vermoed dat we de hittegolf morgen doorzetten.

Het zal echter mijn inziens de occlusie zijn die op haar weg door NL de onweerskans op meer plekken significant zal doen groeien. Vrij hoge Td's (rondom 20C) voor het systeem uit, meewerkende dagelijkse gang, forcering langs het front en bovendien afkoelende upperlevels onder de hoogtetrog maken dat er op de occlusie alsnog een 1000-1500 J/Kg vanaf de grond ontketend kan worden. Bovendien aanmerkelijk sterkere windschering dan op het KF zelf: 0-6km al snel 30-40kt. Het atypische van het windprofiel is overigens dat het een lichtelijk krimpend en geleidelijk toenemend karakter heeft, zie hodogrammen, waardoor het enige tijd aanleiding zou kunnen geven tot een bij voorkeur geïsoleerde en mogelijk supercellulaire organisatiegraad t.o.v. clusterende multicell waarbij een eventuele leftmover in het voordeel zou kunnen zijn. Met name in de gebieden vanaf het midden in de richting van het oosten en met name noordoosten maken 's middags kans op die pittige (onweers)buien. Kan dan geïsoleerd hagel tot 2-3cm bijzitten en windstoten tot rond 35kt. Nadat de occlusie gepasseerd is ruimt de wind verder naar WZW, neemt vervolgens nog wat verder toe naar 4, soms 5bft (langs de kust zelfs 6-7bft) en stroomt drogere koelere lucht over het land uit. Het klaart weer breeduit op en daarmee is 's avonds overal de warmte echt verdreven.

Maar hoe dan verder? De 00z uitvoer is duidelijk deze ochtend: de zomer zal stapsgewijs een paar versnellingen terugschakelen, zonder dat we in eerste instantie aan lager wal geraken. Zo zien we zondag en maandag aan de oostflank van de stationair draaiende Atlantische depressie alweer nieuwe tijdelijke hogedrukwerking over onze omgeving optreden. Dat betekent dat we zondag en maandag alweer snel op 25 tot 30 graden zitten, waarbij maandag de warmste dag zal zijn: het oosten kan dan weer eventjes aan de hitte die we morgen vaarwel zeggen ruiken; het wordt daar dan weer vrij gemakkelijk 28 tot 31 graden. Toch zit op beide dagen het koele weer relatief dichtbij: boven de Britse Eilanden. Het inactieve KF, inclusief zwakke prefronatale vore dat aan dit koelere weertype vooraf gaat passeert waarschijnlijk erg traag in de loop van dinsdag van west naar oost het land. Daarbij kan dus zowel op maandag als dinsdag een enkele onweersbui tot ontwikkeling komen als we op de wip tussen het hete continent en het koelere weer richting het westen zitten.

Na dinsdag beweegt het Atlantische laag in vrijwel alle uitvoer opvullend noordwaarts in de richting van IJsland waarbij we achter het KF in de periode van woensdag t/m vrijdag weer een zwakke rug vanuit het Azorenhoog tot over onze omgeving zien ontstaan. De warmste lucht is dan richting centraal Europa afgevoerd maar met een T850 die nog lang rond of later zelfs weer iets boven de 10C uitkomt hoeven we met maxima tussen 23 en 28C helemaal niet ontevreden te zijn. De wat sterkere hogedrukwerking zal dan wel wederom een veelal droog weertype met zich meebrengen waarbij de zon goed mee zal doen. Met een zwak tot matig westelijk windje al met al niet slecht dus! Je zou bijna zeggen klassiek Nederlands zomerweer maar dan net iets warmer.

Wat er na vrijdag 3 augustus gebeurt is onduidelijk. Opvallend is dat alle ensembles, ongeacht het model, dan plots een forse waaier aan mogelijkheden laten zien. Alles heeft te maken met de relatief vlakke drukverdeling die zich tegen die tijd heeft ingesteld: het Azorenhoog ligt vrij noordelijk ten westen van FR terwijl een brede slecht gedefinieerde hoogtetrog (inclusief ULL aan de basis) zich helemaal tot over de Azoren heeft uitgestrekt. Enkele dagen terug was dat het startsein voor het hoog om richting centraal Europa te trekken waarna alle registers vwb hitte in onze omgeving open gingen. Ik heb zelfs T850's van 20-22C gezien. Nu lijkt het er echter met de run meer en meer op dat de hoogtetrog opvult, de zwakke zonale stroming op hoogte zich herstelt en het hoog ergens op de Atlantische oceaan terecht komt. Waar precies en of dat dan een inzettende WC of noordwestelijk georiënteerd stromingspatroon oplevert is nu nog onduidelijk. Duidelijk is wel dat de warme clusters minder goed vertegenwoordigd raken tegen die tijd terwijl de kans op koeler en wisselvalliger weer groter wordt. Voorlopig lijkt vrijdag 3 augustus een nogal cruciaal punt te worden. Rondom die datum zou het grootschalige hitte brengende patroon namelijk nog wel eens flink anders kunnen worden waarna de zomer in theorie pas écht terug kan gaan naar voor de tijd van het jaar normaal Hollands zomerweer. We houden het in de gaten....

Hieronder EC00. Prima zomerweer de komende week. Glijden we daarna af naar de klimatologische gemiddelden of gaan we nog een keer schroeien (kleine kans)?

Johannes96

Bedankt voor je uiteenzetting Marsel!

Toch een unieke gewaarwording, momenteel volle oostenwind windkracht 5, in maart bezorgde dat temps van overdag -7, nu word er letterlijk zeer hete lucht in geblazen met 32,9c nu. Echt gewoon warme harde wind, zeldzaam lijkt me voor onze regionen. Door die harde wind zal het wel niet heel veel meer opwarmen hier (?).

Marsel

Citaat van: Johannes96 op vr 27 jul 2018 - 12:26
Bedankt voor je uiteenzetting Marsel!

Toch een unieke gewaarwording, momenteel volle oostenwind windkracht 5, in maart bezorgde dat temps van overdag -7, nu word er letterlijk zeer hete lucht in geblazen met 32,9c nu. Echt gewoon warme harde wind, zeldzaam lijkt me voor onze regionen. Door die harde wind zal het wel niet heel veel meer opwarmen hier (?).

Ja de mechanische turbulentie agv wind verhinderd inderdaad wel enigszins ongeremde verdere opwarming. Kijkend naar de tendens zal het óf het midden (zonnig, droog en winderig) of het zuidwesten (heetste lucht, minder wind maar wel wat bewolking) zijn alwaar de hoogste waarde vandaag wordt gemeten. Ben benieuwd :).

Powered by EzPortal