Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80648 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Citaat van: Adrie op do 19 jul 2018 - 11:17
Horror-winter mag van mij wel komen,eerst deze horror zomer voorbij laten gaan .

Ik weet niet hoe dat in 1976 ging. Is er na die droogte vervolgens significant terugbetaald? Uiteraard; resultaten uit het verleden etc...

Horror zomer begint het nu wel te worden. In elk geval voor wat betreft de droogte. De polders rond Assendelft bijvoorbeeld, die beginnen nu echt te zakken. De Zaan heeft een wat doffe uitstraling. Normaliter blauwtinten nu zwartig. Raar gezicht. Beetje unheimisch. Van nature groene polderlandschap rond Assendelft wordt langzaamaan geel/rood/bruin van kleur. Bomen in de straat doen ''alsof'' het herfst is.

Natuurlijk, het weer kan gaan zoals het kwam, onverwachts. Maar tot die tijd vraag je je af; waarom geen regenkanonnen op de polders zetten? De schade lijkt onherstelbaar als na een bosbrand.

Armand

Wat me ook opvalt is dat de tijdelijke, koelere periodes steeds beetje bij beetje verdwijnen. Eerst werden er morgen en zaterdag wat koelere temperaturen verwacht met mogelijk een bui. De laatste run van EC laat hier echter bijna niets meer van zien. Er is nog steeds een kans op een bui, voornamelijk in het zuiden, maar veel minder uitgesproken dan eerst. Tevens komt de verwachte temperatuur voor morgen en zaterdag gewoon weer tussen de 25 en 30 graden uit. Geen tijdelijke verkoeling dus.

Als we de staafdiagram van EC erbij pakken voor regio zuid, dan zien we elke dag een kans op 30 graden:


Komende dagen op de meeste plaatsen nog wat onder de 30 graden, vanaf dinsdag lijken we in elk geval een aantal dagen landelijk boven de 30 graden uit te komen. Voor regio zuid vijf dagen op rij meer dan 70% kans op tropische temperaturen. Oper en Control van EC kwamen vanmorgen met 'een verkoeling' op de donderdag en vrijdag, maar je ziet duidelijk aan de staafdiagram dat de temperatuur in elk geval zeer waarschijnlijk niet onder de 25 graden uit gaat komen.

Op wat langere termijn (lees eind volgende week), zien we grofweg twee clusters ontstaan:
Een deel gaat voor voortzetting of zelfs verscherping van de hitte met temperaturen (ver) boven de 30 graden.
Een ander deel gaat voor een wat mildere voortzetting van de zomer. Hierbij komt de temperatuur grofweg tussen de 20 en 30 graden te liggen. Nog steeds warm tot zomers weer dus als deze optie uit zou komen. Bij dit scenario zou er ook wat regen mogelijk zijn, echter niet genoeg om echt de droogte te verhelpen. Maximum temperaturen onder de 20 graden lijken uiterst zeldzaam te gaan worden komende twee weken.

Kort samengevat begint het dus duidelijk te worden dat we eigenlijk al vanaf vandaag vertrokken zijn voor een lange periode met dagelijks genoeg kansen op tropische temperaturen. Daarbij lijkt de temperatuur in elk geval boven de 25 graden te blijven en zal regen zeldzaam zijn. Zal me ook niet verbazen als het KNMI binnenkort waarschuwt voor hitte via het nationaal hitteplan.

JerryL

De laatste regen van enige betekening in deze regio dateert alweer van begin juni. We zitten straks dus met twee maanden van nagenoeg absolute droogte. En de voorspellingen laten alleen maar een voortzetting zien.

Is er een verklaring voor de compleet vastgezette weersystemen?

dennis089

rond 12:00u op de wolkenradar (sat) zie je rond de grens Frankrijk/Belgiƫ een twee naast elkaar kaarsrechte lijn wolken. Wat is dit? :)

https://de.sat24.com/de/de

JerryL

Citaat van: dennis089 op do 19 jul 2018 - 14:09
rond 12:00u op de wolkenradar (sat) zie je rond de grens Frankrijk/Belgiƫ een twee naast elkaar kaarsrechte lijn wolken. Wat is dit? :)

https://de.sat24.com/de/de
??? raarrrr

jelliiee

Citaat van: JerryL op do 19 jul 2018 - 14:36
??? raarrrr

Zoals ik in een andere topic al heb aangegeven, het weer wordt gemanipuleerd...

Harry de Hond

Citaat van: jelliiee op do 19 jul 2018 - 16:06
Zoals ik in een andere topic al heb aangegeven, het weer wordt gemanipuleerd...

Doe je alu hoedje ff op.
Juist.

vlerk

Citaat van: jelliiee op do 19 jul 2018 - 16:06
Zoals ik in een andere topic al heb aangegeven, het weer wordt gemanipuleerd...

Gast, doe eens even niet zo raar.

Dit soort uitspraken behoren op andere fora, hier zijn we realistisch.

JerryL

Citaat van: Harry de Hond op do 19 jul 2018 - 19:18
Doe je alu hoedje ff op.
;D
Wie zou ons weer willen manipuleren... met welk doel.... vast een gedupeerde strandtent eigenaar die nu z'n omzet wil verdubbelen.... of een boze boer met kassen die z'n collega's zonder kassen wil duperen.

jelliiee

Citaat van: vlerk op do 19 jul 2018 - 20:14
Gast, doe eens even niet zo raar.

Dit soort uitspraken behoren op andere fora, hier zijn we realistisch.

Sorry, ik zal het realistisch houden en er over ophouden.  :D

vlerk

Citaat van: jelliiee op do 19 jul 2018 - 21:40
Sorry, ik zal het realistisch houden en er over ophouden.  :D

Fijn :-)

dennis089

wat een omslag  :o de storm gaat komen  8) :o

Eveline


Marsel

Goedemorgen mannen (en dames uiteraard  :)). Ivm wat neventaken kan ik jullie dit weekend helaas niet van updates voorzien. Dat wordt pas maandag. Fijn weekend allen!

JerryL

Goed weekend Marsel  8)

Samenvatting van het KNMI;

''vrijdag 27 juli tot en met vrijdag 03 augustus
Grote kans (70-80%) op voortzetting van het droge en (zeer) warme weertype. Kleine kans (rond 20-30%) op een overgang naar een wisselvalliger en wat minder warm weertype.

20/07/2018 04.21 uur LT''

JerryL

Citaat van: dennis089 op vr 20 jul 2018 - 01:36
wat een omslag  :o de storm gaat komen  8) :o

Huh? Wishfull thinking of.....??

X-treme

Gfs komt volgend weekend met regen en tijdelijk lagere temperaturen (zondag tot en met dinsdag), maar laat vanaf woensdag 1-8 weer temperaturen van 30+ zien.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Neochamp

Citaat van: JerryL op vr 20 jul 2018 - 08:30
Huh? Wishfull thinking of.....??

Volgens mij bedoeld ie de control. Die ineens een duik nam gisteren in de Pluim.
Onweders ofzo. Het gemiddelde zat volgens mij nog best hoog qua temperatuur.
Maar Goed. Kan t mis hebben. En server wat anders bedoeld werd?

Citaat van: X-treme op vr 20 jul 2018 - 08:57
Gfs komt volgend weekend met regen en tijdelijk lagere temperaturen, maar laat vanaf woensdag 1-8 weer temperaturen van 30+ zien.

Gfs en zijn/haar neerslag is best een dingetje afgelopen zomer.

X-treme

Citaat van: Neochamp op vr 20 jul 2018 - 08:58

Gfs en zijn/haar neerslag is best een dingetje afgelopen zomer.

Klopt, ik heb ook me twijfels of dit uit komt.
Het word telkens uitgesteld.
Maar dacht dat dit misschien bedoelt werd met de omslag.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

htoutenh

Citaat van: Neochamp op vr 20 jul 2018 - 08:58
Gfs en zijn/haar neerslag is best een dingetje afgelopen zomer.

Klopt! GFS is wat betreft de neerslagverwachting al weken compleet de weg kwijt! Er worden steeds flinke hoeveelheden in de verwachting aangegeven, die dan vervolgens weer bij nadering van de datum van de kaarten verdwijnen. Dat geldt overigens voor meerdere modellen!

Powered by EzPortal