Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80870 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Armand

Inderdaad spannend om te volgen hoe deze zomer maar stand blijft houden en dat de echte warme dagen nog moeten komen, zo ziet het er nu naar uit althans.

Als we eerst even kijken naar de actuele situatie in Europa, dan zien we ook wat aparts:


Het is namelijk zeer heet in het uiterste noorden van Scandinavië en noordwest Rusland. Daar temperaturen (dik) boven de 28 graden op veel plekken tot helemaal in het noordelijkste stukje zelfs! Normaal ligt de temperatuur daar onder de 17/18 graden voor deze tijd van het jaar.

Dan de pluim. Die is inderdaad weer warm te noemen. Meer dan genoeg leden gaan voor tropische waardes van 30-35 graden en een zeer grote meerderheid gaat voor zomerse waardes van 25-30 graden. Tevens is er geen duidelijke dalende trend te vinden op LT in de pluim. Normaal zie je dat het gemiddelde de laatste dagen van de pluim wat relativeert naar normaalwaardes. Nu zie je slechts een lichte daling van de trend, maar de warmere opties blijven best stevig aanwezig.

De kans op een hittegolf wordt daarmee ook steeds groter. Met name het zuiden, zuidoosten en oosten maakt kans op een regionale hittegolf. Ook het midden maakt in de nieuwe run meer kans op een hittegolf, in dat geval kan er zelfs een landelijke hittegolf mogelijk zijn als deze in De Bilt wordt gehaald. De staafdiagrammen van EC laat dit mooi zien. In het midden ligt de kans op 30+ mooi op 60% voor drie dagen. In het zuiden bedraagt de kans 60-80% op 30+ voor vijf dagen.

Midden:


Zuid:


Waarschijnlijk hebben we volgende week dan in elk geval ergens een regionale hittegolf te pakken. Mocht het zaterdag en zondag dan boven de 25 graden blijven, dan krijgen we een lange hittegolf met terugwerkende kracht. Dat blijft echter allemaal nog even afwachten. ;)

dennis089

Wat een warmte. Waar komt het toch allemaal vandaan en waar is de kou en de regen gebleven. Het moet toch ergens zijn :o

JerryL

Alles komt in de rebound, maar wanneer.... denk ergens in augustus

jornonweer

Citaat van: JerryL op wo 18 jul 2018 - 13:23
Alles komt in de rebound, maar wanneer.... denk ergens in augustus
dat zei iedereen ook over juli  :P
Danger is real, fear is a choice.

jornonweer

ik zie trouwens dat de pluim van gfs al maanden telkens 2 a 3 graden te laag zit qua temperatuur, heeft hier iemand een verklaring voor?
Danger is real, fear is a choice.

Bubba

Citaat van: JerryL op wo 18 jul 2018 - 13:23
Alles komt in de rebound, maar wanneer.... denk ergens in augustus

Als dat zo is, krijg je hier, ook wat dat betreft zuid-Europese toestanden.Misschien word het tijd dat ze zo her en der alvast wat zandzakjes gaan vullen :o

Marsel

Citaat van: Bubba op wo 18 jul 2018 - 13:47
Als dat zo is, krijg je hier, ook wat dat betreft zuid-Europese toestanden.Misschien word het tijd dat ze zo her en der alvast wat zandzakjes gaan vullen :o

Daar zeg je wat. Ergens hoop ik dat we dit weertype, in ieder geval thermisch, tot ver in augustus volhouden maar wel steeds onweersachtiger (en dus natter) als het even kan. Dan kan de Noordzee nog even een goede opwarming ondergaan voordat richting de herfst het water als generator van zware nachtelijke kustonweders mag gaan fungeren...

*Denkt terug aan augustus 2006*. Voor hen die niet weten hoe augustus 2006 verliep: zeewater na de snoeihitte van juli op veel plekken 23-24C tot op ruime afstand van de kust, lokaal >300mm neerslag en op sommige plekken 20 onweersdagen in 1 maand. Dát waren nog eens gedenkwaardige zomers. :)

Dank voor de update trouwens Armand.

Marsel

Mijn hemel jongens....waar gaan we naar toe met GFS12. Dit zijn dus de hittepompen, de 2003'tjes en de 2006'jes, de ultieme Europese hittebastions en wellicht het absolute hoogtepunt van deze Grootse zomer :o. Perfectie als het gaat om de hoogste temperaturen die in ons klimaatje mogelijk zijn. Nog even rust, het is voorlopig de Oper alleen nog maar. Anderzijds, met het ensemble van EC00 en GFS06 in het achterhoofd kun je in theorie een hele abjecte kroning van Z18 voor de kiezen krijgen vanaf begin volgende week. Een beetje het scenario waar we de laatste grote update mee afsloten. Kijken wat de rest doet straks en voorlopig even in afwachtende modus :). Blijf je ook nog eens lekker koel bij ;).

Armand

Citaat van: Marsel op wo 18 jul 2018 - 18:50
Mijn hemel jongens....waar gaan we naar toe met GFS12. Dit zijn dus de hittepompen, de 2003'tjes en de 2006'jes, de ultieme Europese hittebastions en wellicht het absolute hoogtepunt van deze Grootse zomer :o. Perfectie als het gaat om de hoogste temperaturen die in ons klimaatje mogelijk zijn. Nog even rust, het is voorlopig de Oper alleen nog maar. Anderzijds, met het ensemble van EC00 en GFS06 in het achterhoofd kun je in theorie een hele abjecte kroning van Z18 voor de kiezen krijgen vanaf begin volgende week. Kijken wat de rest doet straks en voorlopig even in afwachtende modus :). Blijf je ook nog eens lekker koel bij ;).

Je gelooft het bijna niet he..  :o

Ter illustratie het gaat om dit monster:


Daarbij horen deze absurde temperaturen:


Zoals Marsel al zegt, de termijn is nog lang en het blijft nog lang afwachten of dit zich daadwerkelijk ontwikkeld. Maar het laat wel zien dat het potentieel wel eens zeer warm kan worden.

jornonweer

Citaat van: Marsel op wo 18 jul 2018 - 18:50
Mijn hemel jongens....waar gaan we naar toe met GFS12. Dit zijn dus de hittepompen, de 2003'tjes en de 2006'jes, de ultieme Europese hittebastions en wellicht het absolute hoogtepunt van deze Grootse zomer :o. Perfectie als het gaat om de hoogste temperaturen die in ons klimaatje mogelijk zijn. Nog even rust, het is voorlopig de Oper alleen nog maar. Anderzijds, met het ensemble van EC00 en GFS06 in het achterhoofd kun je in theorie een hele abjecte kroning van Z18 voor de kiezen krijgen vanaf begin volgende week. Een beetje het scenario waar we de laatste grote update mee afsloten. Kijken wat de rest doet straks en voorlopig even in afwachtende modus :). Blijf je ook nog eens lekker koel bij ;).

zelfs al is het de hele week "maar" 32 graden dan kan je dit nog als een hele straffe hittegolf omschrijven. ik hoop toch stiekem dat deze oper een uitschieter is, als deze uitkomt kan je al meteen denken aan grote problemen : meer sterfgevallen onder oudere en zwakkere mensen, afsterving van de natuur, dieren en insecten die sterven, extreme droogte, watersnood op plaatsen, slechte waterkwaliteit, economische schade bij de boeren en daardoor ook duurdere groenten, zeer groot brandgevaar etc etc....  :-\
Danger is real, fear is a choice.

TMCThomas

Citaat van: Global warming op di 17 jul 2018 - 11:01
Vraag aan @Marsel. Is er nog enig verband tussen de SSW en polar vortex split aan het einde van de afgelopen winter en deze lange zomerse periode?
Vooral de stabiele N/NO zomer is toch zeer opvallend ? Verklaring ?
Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd na, heb het gevoel dat het al sinds de kou in maart allemaal erg geblokkeerd is en we veel zon en een overwegend noord oostelijke stroming hebben gehad

jornonweer

gfs oper gelukkig bovenaan. meeste leden gaan toch voor 32-33 graden voor een dikke week hier. dat telt natuurlijk ook al. ook de nachten zouden dagenlang niet meer onder de 20 graden uitkomen. :o
Danger is real, fear is a choice.

dennis089

Benieuwd waar EC zometeen mee komt. Wordt de gfs oper ondersteund? Het lijkt alsof alle seinen op groen staan om zo heftig te gaan schroeien dat er idd zoals bovenstaand wel eens echt problemen gaan ontstaan. Dagenlang 35 graden. Dat zie ik niet meer goed gaan ook voor het normale werkvolk. In Spanje hebben ze ja ook bijv een siesta. Of passen het werk aan bij zo'n extremen.

flyineddy

Citaat van: TMCThomas op wo 18 jul 2018 - 19:27
Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd na, heb het gevoel dat het al sinds de kou in maart allemaal erg geblokkeerd is en we veel zon en een overwegend noord oostelijke stroming hebben gehad

Dat idee heb ik ook:
Citaat van: flyineddy op vr 13 jul 2018 - 13:13
Volgens mij zitten we sinds eind februari, met die barre kou, de hele tijd in dezelfde soort set-ups, met hoge druk en noordoostelijke stromingen. De veranderingen die we in de tussentijd hebben gehad waren telkens maar tijdelijk en van relatief korte duur. Volgens mij hebben we in die hele periode ook vrijwel geen depressies in de buurt gehad, maar ik kan mij vergissen. Iemand die weet hoe dit zit? (Marsel?)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

hakkenbar

Citaat van: dennis089 op wo 18 jul 2018 - 21:42
Benieuwd waar EC zometeen mee komt. Wordt de gfs oper ondersteund? Het lijkt alsof alle seinen op groen staan om zo heftig te gaan schroeien dat er idd zoals bovenstaand wel eens echt problemen gaan ontstaan. Dagenlang 35 graden. Dat zie ik niet meer goed gaan ook voor het normale werkvolk. In Spanje hebben ze ja ook bijv een siesta. Of passen het werk aan bij zo'n extremen.

Gloeiend heet.

winter67

Ec pluim Maastricht is pas extreem meer dan 5 dagen tussen de 30 en 35 graden

X-treme

EC is iets warmer dan vanmorgen.
Dinsdag tot en met zondag ligt het gemiddelde op of iets boven de 30 graden voor midden nederland.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

X-treme

 Pluim EC voor het oosten is bizar!
13 dagen achter elkaar gemiddelde rond 30 graden!
Is dit wel de berekening voor NL?  ;D

Het is net of de verdeling van de pluim niet klopt en alles 5 graden lager hoort te zitten (waar we normaal gesproken al heel blij mee zijn)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

JerryL

Citaat van: X-treme op do 19 jul 2018 - 10:44
Pluim EC voor het oosten is bizar!
13 dagen achter elkaar gemiddelde rond 30 graden!
Is dit wel de berekening voor NL?  ;D

Het is net of de verdeling van de pluim niet klopt en alles 5 graden lager hoort te zitten (waar we normaal gesproken al heel blij mee zijn)

Het is echt bizar. Deze droogte is ook bizar. Volgt hierop straks bizar nat weer? Als deze kaarten zo blijven tot de winter dan hebben we volgens mij die lang ''gevreesde'' horror-winter.

Adrie

Citaat van: JerryL op do 19 jul 2018 - 11:06
Het is echt bizar. Deze droogte is ook bizar. Volgt hierop straks bizar nat weer? Als deze kaarten zo blijven tot de winter dan hebben we volgens mij die lang ''gevreesde'' horror-winter.
Horror-winter mag van mij wel komen,eerst deze horror zomer voorbij laten gaan .

Powered by EzPortal