Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80596 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

JerryL

42 graden, wat een giller. Dan ligt het hele land plat man. Een kameel, nou op de barbecue wil ik dat best eens proberen

dennis089

Ik zou wel een kameel willen :)

Eveline

Ik "geniet" vandaag even van een bak regen... (zuid frankrijk).. kan het helaas niet naar boven sturen!

Marsel

De prefrontale windsprong (vore in ontwikkeling) wordt nu as we speak zichtbaar boven W-BE in de vorm van een paar lokale buien, soms kortdurend zwak elektrisch actief. Het pruttelt hier ook een beetje en doet soms lichtelijk onweersachtig aan. Het kan in principe de hele avond tot een lokale bui komen langs de convergentiezone, vooral boven BE. Als het systeem komende nacht ZW-NL intrekt is een enkele elevated bui ook niet helemaal uit te sluiten, onweerskans dan echter gering. Morgen overdag is gezien de laatste uitvoer de timing zodanig dat de vore op dagelijkse gang alleen over het uiterste noordoosten en oosten een paar (onweers)buien kan veroorzaken, maar steeds waarschijnlijker zal de meeste activiteit voor de oosterburen zijn. Met het inkomen van de hoogtetrog zou vervolgens ook tussen het KF en de vore nog een enkele bui kunnen ontstaan maar ook die dan vooral richting het oosten.

Neochamp

Citaat van: Eveline op ma 16 jul 2018 - 16:10
Ik "geniet" vandaag even van een bak regen... (zuid frankrijk).. kan het helaas niet naar boven sturen!

Laat het nu maar regenen daar. Ik kom die kant aankomend weekend op. Alles wat nu valt..  Vr dan niet meer.  :D

Lothiriel

Hier in Frankrijk inderdaad veel regen vandaag. Gisteren ook al. Wel heet geweest dus beetje afkoeling is niet slecht!

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

ThaGhostNL

De komende uren in het zuiden van Nederland wat neerslag waarbij een klap onweer kan voorkomen.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Marsel

Citaat van: ThaGhostNL op ma 16 jul 2018 - 21:12
De komende uren in het zuiden van Nederland wat neerslag waarbij een klap onweer kan voorkomen.

Yup, de vore! Petje af voor Hirlam. Had zelf die paar elevated buien wat later verwacht. Maar goed, prettige meevaller dit :).

winter67

Totaal niet voorspelt maar hier lekker veel regen

JerryL

Citaat van: winter67 op ma 16 jul 2018 - 21:35
Totaal niet voorspelt maar hier lekker veel regen

Groot bord omhoog houden met ASSENDELFT erop please!!

daan197611

Er trok hier via het oosten een bui met wat flitsen (CC) voorbij.  Na weken niks ben ik weer tevreden ;D

htoutenh

Citaat van: Marsel op ma 16 jul 2018 - 21:27
Yup, de vore! Petje af voor Hirlam. Had zelf die paar elevated buien wat later verwacht. Maar goed, prettige meevaller dit :).

En dan vandaag hopelijk die meevaller in het oosten! Hirlam is nog de enige die wat neerslag heeft in de verwachting. Ook voor eind van de week wordt de verwachting steeds minder. Pas eind volgende week mogelijk wat meer kansen.

Marsel

Goedemorgen deze morgen. Momenteel ligt de vore, met overduidelijke windsprong (OZO -> ZW), net voorbij het midden van het land en zal de komende uren langzaam noordoostwaarts doortrekken. Begin van de middag moet het systeem het noordoosten verlaten hebben. Ik vermoed dat dat nét te vroeg is om ook daadwerkelijk een paar (onweers)buien vanaf de grond binnen onze landsgrenzen te ontketenen. Bovendien vult het tegen die tijd langzaam op en daarmee vergaat de convergerende werking in de as en dus een belangrijke bron van optilling. Een enkele elevated bui is overigens niet helemaal uit te sluiten, maar groot is die kans over het algemeen niet en veel moeten we er ons niet van voorstellen.

Het inactieve KF zelf ligt momenteel vanaf W-BE en NW-FR in de richting van de oostkust van de UK en zal zich halverwege de middag op de westkust melden. Ondanks dat de wind voor het front uit al naar WZW is gedraaid is de lucht nog warm van oorsprong en kan het in het oosten nog warm genoeg worden om vlak voor het KF uit ook enkele (onweers)buien te laten ontstaan (op veel plekken daar nog 27-30C). Bovendien zien we vanmiddag een zwakke vorticiteitslobe aan de voorzijde van de hoogtetrog ten westen van ons over met name het midden en oosten trekken. De westelijke helft van het land houdt het droog en doet het door de aantrekkende aanlandige wind rustiger aan met Tx tussen 19 en 24C in de kustprovincies en 24-27C elders. Het KF zelf is overigens nauwelijks actief. Al met al een prima zomerdagje met alleen richting het (uiterste) oosten en noordoosten kans op enkele (onweers)buien.

JerryL

Citaat van: htoutenh op di 17 jul 2018 - 08:10
Pas eind volgende week mogelijk wat meer kansen.

Ja en die kansen schuiven, net als in de winter, steeds weer op. Totdat ze plotseling opduiken op een onverwacht moment. Nee, als we dit vergelijken met het droogste jaar 1976, wat we overigens lijken te gaan verbreken, dan hoeven we de komende WEKEN geen regen te verwachten. Misschien worden de seizoenen eindelijk weer eens zoals het hoort; zomer in de zomer, herfst in de herfst en bovenal winter in de winter. Dan zijn we meteen van het klimaat-geneuzel af en kan iedereen weer rustig gaan slapen.

daan197611



Gisteravond na lange tijd weer eens een bliksem gevangen ;D   Kwaliteit is niet zo heel denderend en je moet niet teveel verwachten van je telefoon.

X-treme

Als we de laatste run van GFS mogen geloven, zijn we voorlopig nog niet klaar met de zomer en word het alleen maar warmer volgende week 8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Marsel

Citaat van: daan197611 op di 17 jul 2018 - 09:02
Gisteravond na lange tijd weer eens een bliksem gevangen ;D   Kwaliteit is niet zo heel denderend en je moet niet teveel verwachten van je telefoon.

Nice. Lijkt wel upward lightning. Hoewel kwalitatief misschien minder, het geeft toch een prima idee van het buitje. Ik heb 'm ook gezien en gehoord. Het was wat ik altijd noem 'lief onweer'. Zachte kleuren, relatief zwakke ontladingen en niet al te sterke outflow. Dit alles begeleid door een malse tropenbui. Was wel een verademing om weer eens die typsiche opbollingen vanaf de midlevels te zien.

Citaat van: X-treme op di 17 jul 2018 - 09:10
Als we de laatste run van GFS mogen geloven, zijn we voorlopig nog niet klaar met de zomer en word het alleen maar warmer volgende week 8)

EC00, de oper althans, is ook warm maar die ongestoorde diep zuidelijke warmtepompen met Tx veelvuldig richting 35C zijn er inmiddels wel uit. GFS oper ligt ook bovenin het ens. Ben benieuwd naar het ensemble van EC want ondanks dat we semi-constant aan de warme kant zitten (hoewel een kortdurend dipje ergens tijdens het komende weekend niet uitgesloten is) is e.e.a. op de LT dus wel wat meer afgevlakt. Neemt niet weg dat het voorlopig door zomert uiteraard.

daan197611

Citaat van: Marsel op di 17 jul 2018 - 09:16
Nice. Lijkt wel upward lightning. Hoewel kwalitatief misschien minder, geeft het toch een prima idee van het buitje. Ik heb 'm ook gezien en gehoord. Het was wat ik altijd noem 'lief onweer'. Zachte kleuren, relatief zwakke ontladingen en niet al te sterke outflow. Dit alles begeleid door een malse tropenbui. Was wel een verademing om weer eens die typsiche opbollingen vanaf de midlevels te zien.

Het vreemde aan deze bui was dat de rommels er soms helemaal niet of nauwlijks waren.  Maar zwak buitje of niet, was hier al blij mee na 7 weken zonder onweer ;D

Marsel

Citaat van: daan197611 op di 17 jul 2018 - 09:23
Het vreemde aan deze bui was dat de rommels er soms helemaal niet of nauwlijks waren.  Maar zwak buitje of niet, was hier al blij mee na 7 weken zonder onweer ;D

Inderdaad. Je kon zelfs op relatief korte afstand aan de roodwitte gloed van de bliksemkanalen zien dat het weinig in z'n mars had. De grenslaag was voor de bui uit nog behoorlijk droog dus daar kon het niet aan liggen. Geeft al aan dat het zwakke ontladingen waren. En inderdaad, die zwakke rommelige donders die soms heel lang uitbleven. Het was een opvallende verschijning maar ik heb er net als jij erg van genoten :).

X-treme

Citaat van: Marsel op di 17 jul 2018 - 09:16

EC00, de oper althans, is ook warm maar die ongestoorde diep zuidelijke warmtepompen met Tx veelvuldig richting 35C zijn er inmiddels wel uit. GFS oper ligt ook bovenin het ens. Ben benieuwd naar het ensemble van EC want ondanks dat we semi-constant aan de warme kant zitten (hoewel een kortdurend dipje ergens tijdens het komende weekend niet uitgesloten is) is e.e.a. op de LT dus wel wat meer afgevlakt. Neemt niet weg dat het voorlopig door zomert uiteraard.

Klopt, maar het is me wel opgevallen dat de GFS pluim de laatste tijd wel telkens 2 a 3 graden te laag zit.
Het gemiddelde komt op KT vaak niet boven de 25 graden uit, terwijl dat wel gebeurt.
Zeker de pluim voor noordwest (waar ik zelf woon) kan ik er elke keer minimaal 3 graden bij optellen.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Powered by EzPortal