Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80813 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Neochamp

Citaat van: Marsel op ma 09 jul 2018 - 14:58
*knip*

Afwachten dus nog.
Nu ga ik de 20ste weg. Maar gun de mensen hier ook een mooie zomer. Dus ik hoop dat de warmte snel weer terugkeert.

Marsel

Citaat van: htoutenh op ma 09 jul 2018 - 14:37
De neerslagverwachtingen voor hier in de Achterhoek de komende drie dagen variëren van 0 (ICON) tot 12 mm (GFS). Nogal een verschil! Ik ben benieuwd. In ieder geval niet meer dan die beroemde druppel op de gloeiende plaat. Dan lees ik hier en daar dat mogelijk de tropische storm Chris die nu ten oosten van de VS ligt de aanjager zou kunnen gaan worden voor de zo gewenste ommekeer. Wat is jouw mening daarover, Marsel?

Tropische systemen zijn, eenmaal op de gematigde breedte aangekomen, over het algemeen zwaar inferieur aan de veel grootschaligere synoptische systemen die bij ons het weer bepalen. Het veranderende patroon rondom de 15e is dan ook niet toe te schrijven aan het feit dat Chris de oversteek probeert te maken maar eerder door het inkomen van een doodnormale Noord-Atlantische depressie. De restanten van Chris worden overigens komend weekend wel in het polaire front opgenomen maar netto merken wij er in de Benelux waarschijnlijk barweinig van. Alleen als het tropische systeem zuidelijk genoeg uitkomt en op het juiste moment de interactie met de toenemende bovenluchtdynamiek aangaat kan het nog van enige invloed zijn op ons weer. Maar dan zou ik juist eerder denken aan een tijdelijke opwarming aan de voorzijde.  :)

htoutenh

Citaat van: Marsel op ma 09 jul 2018 - 15:19
Tropische systemen zijn, eenmaal op de gematigde breedte aangekomen, over het algemeen zwaar inferieur aan de veel grootschaligere synoptische systemen die bij ons het weer bepalen. Het veranderende patroon rondom de 15e is dan ook niet toe te schrijven aan het feit dat Chris de oversteek probeert te maken maar eerder door het inkomen van een doodnormale Noord-Atlantische depressie. De restanten van Chris worden overigens komend weekend wel in het polaire front opgenomen maar netto merken wij er in de Benelux waarschijnlijk barweinig van. Alleen als het tropische systeem zuidelijk genoeg uitkomt en op het juiste moment de interactie met de toenemende bovenluchtdynamiek aangaat kan het nog van enige invloed zijn op ons weer. Maar dan zou ik juist eerder denken aan een tijdelijke opwarming aan de voorzijde.  :)

Bedankt weer voor deze voor mij zeer interessante toelichting, Marsel! Er wordt rond deze (voormalige) tropische systemen vaak van alles geroepen, maar ik had al de indruk dat de realiteitswaarde daarvan nogal eens te wensen over laat.

Ook bovenstaande analyse over de komende 48 uur en de situatie rond de 15de is voor mij weer zeer leerzaam. Bedankt ook daarvoor. Ik ben zeer benieuwd hoe het daadwerkelijk gaat verlopen!

Hans.

Liesbethj

Niet dat ik iets zinnigs heb in te brengen, maar ik ben zo blij met de wel heel zinnige input van een aantal leden. De periode waar we inzitten vind ik erg bijzonder, niet zozeer de droogte, de temperaturen, maar het systeem op het noordelijk halfrond. Ik kijk al jaren iedere dag de weerkaarten (zeezeiler he) en ik vind de situatie van de afgelopen weken bijzonder en ik ben ook eel benieuwd hoe het verder gaat. Marsel schetste een paar scenario's en ik ben erg blij met zijn uitleg.

ThaGhostNL

***Mod Break***

Posts verhuisd naar De Koffiehoek
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

htoutenh

Volgens GFS krijgen we hier in de Achterhoek en Twente ca 20 mm regen tot donderdag. Op dit moment zit ik al op 0,5 mm. Dat is iedere keer hetzelfde. Als alle verwachtingen van GFS zouden zijn uitgekomen, hadden we hier nu een flink neerslagoverschot in plaats van een tekort van bijna 250 mm. Hoe komt het dat GFS steeds veel te hoog zit in zijn neerslagverwachting?

dennis089

lekker koud vandaag. 16 graden ipv 30... ik zou er nog ziek van worden  ::) :P :D

Neochamp

Citaat van: dennis089 op di 10 jul 2018 - 17:16
lekker koud vandaag. 16 graden ipv 30... ik zou er nog ziek van worden  ::) :P :D

Dat dit naar snel mag stoppen. Ik heb wel 26.001 druppels op mn hoofd gehad vandaag.  ;D
Was wel even lekker vond ik eerlijk gezegd.
Maar van mij mag de warmte heel snel terugkomen..

JerryL

Ieder zo z'n wensen. Al dat dooie gras, lelijke bomen, nachtelijke zoektochten naar verkoeling, vervelende kinderen (die slapen ook slecht)..... nee ik vind dit wel een goede pauze. Helaas duurt het slechts twee dagen. Woensdag loopt alles weer op. Pas vanaf zondag een overgang.....hopelijk naar wat meer normaler zomer weer.


Bubba

Citaat van: JerryL op di 10 jul 2018 - 21:13
Ieder zo z'n wensen. Al dat dooie gras, lelijke bomen, nachtelijke zoektochten naar verkoeling, vervelende kinderen (die slapen ook slecht)..... nee ik vind dit wel een goede pauze. Helaas duurt het slechts twee dagen. Woensdag loopt alles weer op. Pas vanaf zondag een overgang.....hopelijk naar wat meer normaler zomer weer.

Man man man, Ik snap werkelijk niet waar je last van hebt, :-\ je woont nog redelijk aan de kust, daar is het al helemaal niet zo warm, met die wind,en we hebben tot nu toe echt een fantastische zomer, daar hoor je mij niet over klagen, maar er is nog geen avond geweest dat je tot diep in de nacht buiten kon zitten,ik slaap heerlijk, mede omdat we nog geen plaknacht gehad hebben, wat ik eigenlijk wel een beetje jammer vind want na de BBQ heerlijk lang buiten blijven zitten hoort voor mij ook bij de zomer.
En dat verdorde gras komt straks als de Moesson begint echt wel weer bij hoor ;D

Adrie

Citaat van: Bubba op di 10 jul 2018 - 21:32
Man man man, Ik snap werkelijk niet waar je last van hebt, :-\ je woont nog redelijk aan de kust, daar is het al helemaal niet zo warm, met die wind,en we hebben tot nu toe echt een fantastische zomer, daar hoor je mij niet over klagen, maar er is nog geen avond geweest dat je tot diep in de nacht buiten kon zitten,ik slaap heerlijk, mede omdat we nog geen plaknacht gehad hebben, wat ik eigenlijk wel een beetje jammer vind want na de BBQ heerlijk lang buiten blijven zitten hoort voor mij ook bij de zomer.
En dat verdorde gras komt straks als de Moesson begint echt wel weer bij hoor ;D
Vind ook lekker deze afkoeling,ik hou van mooi weer met een graad of 24 alles daarboven heeft mijn lichaam geen zin in.En met een temperatuur die in je huis oploopt tot 28gr slaap ik ook slecht en de ramen staan helemaal open.En om elke dag mijn moestuin te moeten nathouden met de gieter gaat ook snel vervelen.

hakkenbar

Citaat van: JerryL op di 10 jul 2018 - 21:13
Ieder zo z'n wensen. Al dat dooie gras, lelijke bomen, nachtelijke zoektochten naar verkoeling, vervelende kinderen (die slapen ook slecht)..... nee ik vind dit wel een goede pauze. Helaas duurt het slechts twee dagen. Woensdag loopt alles weer op. Pas vanaf zondag een overgang.....hopelijk naar wat meer normaler zomer weer.

Ik weet niet waar jij de verandering ziet vanaf zondag. Pluim lijkt alleen maar warmer te worden.

Adrie

Citaat van: hakkenbar op di 10 jul 2018 - 23:15
Ik weet niet waar jij de verandering ziet vanaf zondag. Pluim lijkt alleen maar warmer te worden.
Klopt,maar ook meer kans op buien 40-50% en dat is welkom voor de natuur.

JerryL

Citaat van: Bubba op di 10 jul 2018 - 21:32
Man man man, Ik snap werkelijk niet waar je last van hebt, :-\ je woont nog redelijk aan de kust, daar is het al helemaal niet zo warm, met die wind,en we hebben tot nu toe echt een fantastische zomer, daar hoor je mij niet over klagen, maar er is nog geen avond geweest dat je tot diep in de nacht buiten kon zitten,ik slaap heerlijk, mede omdat we nog geen plaknacht gehad hebben, wat ik eigenlijk wel een beetje jammer vind want na de BBQ heerlijk lang buiten blijven zitten hoort voor mij ook bij de zomer.
En dat verdorde gras komt straks als de Moesson begint echt wel weer bij hoor ;D

Woon wel aardig aan de kust, maar voordat de afkoeling daadwerkelijk inzet. Als ik rond 23.00uur op doordeweekse dagen richting de slaapkamer ga is er van afkoeling nog niet heel veel sprake. De slaapkamer is dan met 23,5graden nog ruim 3,5 graden te warm. Pas rond 6uur als de wekker zowat afgaat wordt het koelste punt (21) bereikt. Maar ja, dan staat de zon alweer op het raam en warmt alles weer snel op. In de weekenden iets langer blijven liggen is er niet bij. Je moet wel rond 8uur naast je bed staan, anders haalt het microgolf-effect van de zon je er wel uit.

Last is het woord niet, maar zo heerlijk als ik de afgelopen drie nachten sliep....kinderen idem....nu moeten we weer even zonder.

Marsel

Citaat van: hakkenbar op di 10 jul 2018 - 23:15
Ik weet niet waar jij de verandering ziet vanaf zondag. Pluim lijkt alleen maar warmer te worden.

Mja, daar lijkt het in de laatste uitvoer wel op uit te kunnen draaien inderdaad. Wat daarbij opvalt is dat de eerder aangehaalde Atlantische hoogtetrog (het systeem dat de geleidelijke overgang moest bewerkstelligen) wat minder oostelijke progressie lijkt te hebben en daarmee als gevolg van hernieuwde zwakke WA de rug boven onze omgeving nog enige tijd in stand weet te houden. Waarschijnlijk sowieso t/m maandag. Dat betekent dat tot we tot die tijd nauwelijks veranderingen hoeven te verwachten. Oftewel, warm zomerweer onder invloed van noordelijke winden. Tx tussen 18 en 23C in de noordelijke provincies en tot 27 a 28C in het zuid(oost)en. In de loop van het weekend minder gradiënt en mogelijk tijdelijk een wat grotere aflandige component waardoor het nog wat warmer zou kunnen worden (minder mechanische menging en zwakkere maritieme invloed). Dan veelal Tx tussen 25 en 30C. Dat was overigens al in een eerder stadium voorzien en tot zover is het duidelijk.

De vraag is wanneer die West-Europese rug dan wel breekt. In voorgaande berichtgeving ben ik er vanuit gegaan dat dat zondag/maandag zou gaan gebeuren waarna een we langzaam maar zeker onder invloed van een zwakke westelijke bovenstroming zouden komen. De laatste output doet deels vermoeden dat de rug pas ergens eerste helft van volgende week breekt (dinsdag/woensdag) waarbij de Atlantische hoogtetrog wat sneller opvult, minder oostelijk komt en de inkomende westelijke bovenstroming dus minder overtuigend zou kunnen zijn of zelfs helemaal niet doorkomt. We zien dan blijvend relatief hoge geopotentialen en dito T850's boven onze omgeving waarbij de wind ergens tussen westen en noord zou moeten pendelen. Een soort warm niemandsland. Daarbij landinwaarts kans op enkele (onweers)buien op dagelijkse gang. Het koelere en licht onstabiele weer (Tx 20-25C) zit tegen die tijd wel relatief dichtbij, namelijk boven de Britse Eilanden, maar echt doorstromen doet het dus niet.

Gezien de spreiding rondom die periode en het feit dat we erg ver vooruit kijken lijkt het me niet wijs om daar nu harde uitspraken over te doen. Er zijn behoorlijk wat verschillende variaties op grofweg hetzelfde thema te vinden in de 00z uitvoer. Uitstel van executie, of niet en gaan we over op onweersachtige warmte? Dat moeten we de komende dagen gaan bekijken. Voorlopig, sowieso dus t/m maandag, een voortzetting van het droge en warme zomerweer met richting het komend weekend weer langzaam iets hogere temperaturen.

Citaat van: htoutenh op di 10 jul 2018 - 12:09
Volgens GFS krijgen we hier in de Achterhoek en Twente ca 20 mm regen tot donderdag. Op dit moment zit ik al op 0,5 mm. Dat is iedere keer hetzelfde. Als alle verwachtingen van GFS zouden zijn uitgekomen, hadden we hier nu een flink neerslagoverschot in plaats van een tekort van bijna 250 mm. Hoe komt het dat GFS steeds veel te hoog zit in zijn neerslagverwachting?
Ik weet niet hoe microfysica in het model afgeregeld is. Maar dat het model vaak een overdaad aan coalescentieneerslag simuleert is een bekende nuk. Bovendien zien we vaak een te grote convectieve component agv te hoge Td's. Dat was gisteren ook zo. Vergis je overigens niet in het feit dat GFS momenteel met een 13km grid rekent. Dat is voor een mondiaal model in principe een prima uitgangspunt (hoewel EC 9km als horizontaal grid heeft) maar dat betekent wel dat je in geval van wijdverspreide convectie een bepaalde 'uitsmering' van de activiteit te zien krijgt.  Hierdoor worden buienzones te breed en actief op een te grote schaal. Aangezien de neerslagsom simpelweg de optelling is van de door het model in eerdere tijdstappen gegenereerde neerslag, kun je dan dus veel te hoog uitkomen. Het mooie is dat EC en Hirlam overigens een stuk beter scoorden gisteren. Deze modellen zijn over het algemeen superieur in ondiepe coalescentie situaties. Komt er een convectieve component bij loont het om harmonie erbij te pakken.

JerryL

Blij met je input. ;D

Soms denk ik dan, waar is Johann, die deed het in de winter meestal.

Of de warmte met droogte aan zal houden tot maandag of woensdag... denk niet dat het heel veel uit zal maken. Vraag is of de hele maand juli nog droog blijft.

Hier in het westen heeft het echt minimaal geregend de laatste dagen. De vraag is; betalen we de prijs in de zomervakantie, in september of helemaal niet.

ThaGhostNL

Citaat van: JerryL op wo 11 jul 2018 - 11:29
Blij met je input. ;D

Soms denk ik dan, waar is Johann, die deed het in de winter meestal.

Of de warmte met droogte aan zal houden tot maandag of woensdag... denk niet dat het heel veel uit zal maken. Vraag is of de hele maand juli nog droog blijft.

Hier in het westen heeft het echt minimaal geregend de laatste dagen. De vraag is; betalen we de prijs in de zomervakantie, in september of helemaal niet.

Tijden veranderen en de bezetting ook. In ieder geval is een trend breuk wel te verwachten, de kans daarop word met de dag groter. Het is alleen de vraag wanneer dat deze trend breuk zich gaat voordoen. Met de laatste EC is het een en ander weer op de schop gegaan en is het nog even afwachten hoe het een en ander zich verder gaat ontwikkelen. Dat er veranderingen in het stabiele weer op handen is, daar zijn we het mee over eens. Voorlopig gebeurd dit nog zonder het echte knetter werk, af en toe een (onweers)buitje en hogere temperaturen tot begin volgende week, daarna is de spreiding weer fors en kan het echt alle kanten op. Of het de gehele maand juli droog blijft? Nee, er komt volgende week zeker regen aan, hoeveelheid is echter onzeker.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

htoutenh

Citaat van: Marsel op wo 11 jul 2018 - 09:09
Gezien de spreiding rondom die periode en het feit dat we erg ver vooruit kijken lijkt het me niet wijs om daar nu harde uitspraken over te doen. Er zijn behoorlijk wat verschillende variaties op grofweg hetzelfde thema te vinden in de 00z uitvoer. Uitstel van executie, of niet en gaan we over op onweersachtige warmte? Dat moeten we de komende dagen gaan bekijken. Voorlopig, sowieso dus t/m maandag, een voortzetting van het droge en warme zomerweer met richting het komend weekend weer langzaam iets hogere temperaturen.
Ik weet niet hoe microfysica in het model afgeregeld is. Maar dat het model vaak een overdaad aan coalescentieneerslag simuleert is een bekende nuk. Bovendien zien we vaak een te grote convectieve component agv te hoge Td's. Dat was gisteren ook zo. Vergis je overigens niet in het feit dat GFS momenteel met een 13km grid rekent. Dat is voor een mondiaal model in principe een prima uitgangspunt (hoewel EC 9km als horizontaal grid heeft) maar dat betekent wel dat je in geval van wijdverspreide convectie een bepaalde 'uitsmering' van de activiteit te zien krijgt.  Hierdoor worden buienzones te breed en actief op een te grote schaal. Aangezien de neerslagsom simpelweg de optelling is van de door het model in eerdere tijdstappen gegenereerde neerslag, kun je dan dus veel te hoog uitkomen. Het mooie is dat EC en Hirlam overigens een stuk beter scoorden gisteren. Deze modellen zijn over het algemeen superieur in ondiepe coalescentie situaties. Komt er een convectieve component bij loont het om harmonie erbij te pakken.

Bedankt Marsel voor de geweldige uitleg en het beantwoorden van mijn vraag.

Ik zag gisteren en vandaag in de neerslagverwachting van andere modellen (ook harmonie en Hirlam) voor de Achterhoek ca 5 mm staan. Gisteren kwamen we tot 0.5 en vandaag zit ik ook nog maar op 0.5, maar daar kan nog wat bijkomen kijkend naar de radar. Het enige model dat tot nu toe het dichtst bij zit (voor de Achterhoek) is ICON.

Voor de wat langere termijn, maak ik me nog steeds zorgen over het alsmaar toenemende neerslagtekort hier. Ik zie in alle modellen (nog) weinig perspectief voor een echt substantiële verandering. Ben zelf geen agrariër, maar zit er wel midden tussen in en zie daar de steeds ernstiger wordende gevolgen.

Overigens gisterenavond in het weerbericht van RTL Nieuws wederom een weerman die begon over de mogelijke invloed hier van die tropische storm!

Hans.

Marsel

Citaat van: htoutenh op wo 11 jul 2018 - 14:37
Bedankt Marsel voor de geweldige uitleg en het beantwoorden van mijn vraag.

Ik zag gisteren en vandaag in de neerslagverwachting van andere modellen (ook harmonie en Hirlam) voor de Achterhoek ca 5 mm staan. Gisteren kwamen we tot 0.5 en vandaag zit ik ook nog maar op 0.5, maar daar kan nog wat bijkomen kijkend naar de radar. Het enige model dat tot nu toe het dichtst bij zit (voor de Achterhoek) is ICON.

Voor de wat langere termijn, maak ik me nog steeds zorgen over het alsmaar toenemende neerslagtekort hier. Ik zie in alle modellen (nog) weinig perspectief voor een echt substantiële verandering. Ben zelf geen agrariër, maar zit er wel midden tussen in en zie daar de steeds ernstiger wordende gevolgen.

Overigens gisterenavond in het weerbericht van RTL Nieuws wederom een weerman die begon over de mogelijke invloed hier van die tropische storm!

Hans.

Hmm, dat is apart. Gisteren bewust nog even voor jouw omgeving gekeken. Ik kwam, als je uitging van de neerslag die gisteren moest vallen, uit op 1 tot 3mm op basis van Hirlam en EC. Die 5mm, hoewel ook overschat, werd alleen berekend op basis van de neerslag die vanaf het begin van de run zou vallen. We hebben het dan dus over de neerslagsom over 24 tot 36u. Toch is er gisteren op verschillende plekken 1 tot 2,  geïsoleerd zelfs 3-4mm gevallen (ook deels uit de middag buitjes). Dus indicaties vanuit de modellen waren imo prima.

Als je uitgaat van een zone met deels verbrokkelde lichte coalescentieneerslag en daarna een paar losse buien snap je waarschijnlijk dat het lang niet overal tot significante neerslag komt. Zelfs bij echt homogeen actieve winterfronten zien we regelmatig redelijke lokale variaties tov de modeluitvoer. Neemt niet weg dat je nog steeds te weinig ontvangen hebt ;).

dennis089

Citaat van: JerryL op wo 11 jul 2018 - 11:29
Blij met je input. ;D

Soms denk ik dan, waar is Johann, die deed het in de winter meestal.

Of de warmte met droogte aan zal houden tot maandag of woensdag... denk niet dat het heel veel uit zal maken. Vraag is of de hele maand juli nog droog blijft.

Hier in het westen heeft het echt minimaal geregend de laatste dagen. De vraag is; betalen we de prijs in de zomervakantie, in september of helemaal niet.

Johann heeft gewoon zijn eigen site hoor. Even googlen zou je op weg helpen. Ik noem de site en plaats geen links uit respect voor Meteo Service. Maar ik vind wel dat ik je eventueel op weg mag helpen naar iets waar je eventueel interesse in zou hebben. Ik bezoek zijn site ook vaker in de winter maar ben vooralsnog altijd ook hier te vinden.  :)

Powered by EzPortal