Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80687 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Ik mis de dagelijkse update van Marsel. Marsello als je in de gelegenheid bent....... ;D

Eric

Citaat van: JerryL op vr 06 jul 2018 - 15:02
Ik mis de dagelijkse update van Marsel. Marsello als je in de gelegenheid bent....... ;D
Lees ff terug, hij komt uit de nachtdienst.

JerryL

Moet ik gemist hebben, sorry.

Marsel

Citaat van: JerryL op vr 06 jul 2018 - 16:33
Moet ik gemist hebben, sorry.

No problem, ik moest even wat uurtjes inhalen.

Vwb een update; op basis van de 00 en 06z uitvoer is er weinig veranderd tov eerdere berichten. Dat betekent dat t/m komende vrijdag de stroming een overduidelijke noordcomponent zal hebben aan de zuidoostflank van de Azorenrug. De vorm van de rug en de locatie van de as is daarbij modulerend voor de exacte windrichting (NNW of NNO) en daarmee dus ook voor de hoogte van Tx. Dit weekend ligt de as ergens over het noorden/midden van het land, maar gezien de relatief zwakke drukgradiënt en vrij forse thermische component zal dat overdag nauwelijks in het windpatroon zichtbaar zijn; oftewel wederom een noordelijke stroming. Daarmee is het in de noordelijke helft wat frisser, veelal tussen 18 en 23 graden. Het midden en zuiden tekent maxima tussen 23 en 28 graden op, hoogste waarden in het zuiden. Daarbij overwegend zonnig weer. Prima zomerweertje dus.

Maandag en dinsdag wordt een ander verhaal. In veel uitvoer zien we een Scandinavisch ULL (T500 -20C) aan de oostflank van de rug richting onze omgeving afzakken. De track is nog niet helemaal in beton gegoten maar meest waarschijnlijk trekt het systeem via de omgeving van Denemarken in de richting van N-DU. De invloed van het systeem op de gronddruk zal zichtbaar worden in het verder uitdiepen van een al aanwezige lijvore ten zuiden van Noorwegen. Betekent dus dat met het afzakken de cyclonaliteit op alle niveaus toe zal nemen. Daarmee spant de noordelijke tot noordwestelijke stroming aan en komt koelere vochtigere lucht afzakken. Een zwak KF markeert de overgang naar die luchtmassa en staat in de loop van maandag op het programma.

Grote neerslaghoeveelheden hoeven we op het front niet te verwachten. Hooguit lokaal wat lichte regen of motregen. Erachter velden Cu/Sc vanaf de Noordzee en mogelijk enkele buitjes. Afhankelijk van de nabijheid van het ULL kunnen er dinsdag overdag boven land enkele wat significantere buien gevormd worden met name richting het oosten. Maar het moge duidelijk zijn dat als het systeem daadwerkelijk Duitsland als bestemming heeft de diepste onstabiliteit (inclusief onweerskansjes) zeer waarschijnlijk buiten onze landsgrenzen blijft. Enige verlichting van de droogte biedt het systeem dus naar alle waarschijnlijk niet (zie EPS uitvoer). Op zowel maandag als dinsdag meer wind en lagere temperaturen: van de noordkust naar zuid 16 tot 23 graden. Maandag voor het KF uit in de het zuidelijke helft wederom nog  eventjes richting 24 of 25 graden, maar daarna ook daar rap afkoelend. We zullen de komende dagen even moeten kijken naar de exacte track van het ULL want dat bepaalt uiteindelijk de details.

De dagen erna trekt het ULL centraal Europa in, herstelt de rug vanuit het Azorenhoog zich weer ten noorden van ons en zijn we eigenlijk weer terug bij de situatie zoals we 'm inmiddels zo goed kennen: droog met oplopende temperaturen onder regime van een noord- tot noordoostelijke stroming. Ook dan geldt weer dat de vorm van de rug de noordcomponent op dagelijkse basis moduleert (zie spreiding temperatuur).

Wat er daarna gaat gebeuren, en dan hebben we het al snel over komend weekend, is nog onzeker. Zoals eerder aangegeven naderen we dan het mogelijke kantelpunt. Immers, terwijl 'ons' ULL richting oost Europa wegzakt trekt een andere koudeput ten westen van het Ibirisch schiereiland langzaam noordwaarts en maakt mogelijkerwijs verbinding met een Atlantische hoogtetrog. Het slagen van dat proces, alsook de sterkte en richting van de WA aan de voorzijde in een later stadium, wordt springerig door de modellen beschreven (logisch gezien de termijn). Het hittekanon (Spaanse pluim) van enkele opers geleden lijkt me daarbij niet meteen het meest waarschijnlijke scenario. Meer aannemelijk is een afgezwakte variant waarbij we aan de voorzijde wel enige opwarming richting volgend weekend zullen zien maar een diepe zuidelijke hittepomp met sterke WA is steeds minder goed ondersteund de laatste runs. Daarna zien we na passage van een thermisch laag in veel oplossingen langzaam toenemende zonaliteit. De exacte vorm van beide facetten zal de komende week ingevuld worden. We zitten dan immers al erg ver vooruit te kijken.

Al met al leuk om te blijven volgen en op maandag/dinsdag na gewoon een voortzetting van de noordenwindzomer :). Hieronder enkele onderdelen van GFS06. Let even op windrichting en luchtdruktendens na grofweg 15 juli.

htoutenh

Bedankt Marsel! Blijft dus spannend wat er tijdens/na volgend weekend gaat gebeuren. Voor de natuur en agrarische sector zou het niet verkeerd zijn als we even de andere stroming in gaan en er periodiek wat neerslag gaat vallen.

dennis089

Citaat van: htoutenh op vr 06 jul 2018 - 18:57
Bedankt Marsel! Blijft dus spannend wat er tijdens/na volgend weekend gaat gebeuren. Voor de natuur en agrarische sector zou het niet verkeerd zijn als we even de andere stroming in gaan en er periodiek wat neerslag gaat vallen.

precies dit, want ondanks dat het maandag een mindere dag wordt op papier is het uiteindelijk weer een droge dag en daarna komen de 25+ers er weer aan. Ik ben benieuwd hoe dat kurkdroge rood gekleurd plaatje er nu inmiddels bij ligt.

Marsel

Citaat van: htoutenh op vr 06 jul 2018 - 18:57
Bedankt Marsel! Blijft dus spannend wat er tijdens/na volgend weekend gaat gebeuren. Voor de natuur en agrarische sector zou het niet verkeerd zijn als we even de andere stroming in gaan en er periodiek wat neerslag gaat vallen.

Dat is absoluut zo, die regen komt er waarschijnlijk wel in toenemende mate na het vermoedelijke omslagpunt rond half juli. Ook weer in de 12z uitvoer van EC en GFS. Klassiekertje hoor zo in de eerste weken van de zomervakantie  ;D. We houden het in de gaten, zeker is het uiteraard nog niet.  ;)

JerryL

Ja, voor de mensen die dan precies zomervakantie hebben is het waarschijnlijk best ruk. Ach, de zomer is nog lang niet voorbij en heeft vermoedelijk nog veel meer in petto

htoutenh

Lijkt er in de laatste run(s) toch steeds meer op dat die ommekeer medio juli steeds twijfelachtiger wordt en op z'n best wordt uitgesteld. En de neerslagverwachting geeft dienovereenkomstig ook weinig hoop voor een echte aanval op de droogte...........!

JerryL

Citaat van: htoutenh op za 07 jul 2018 - 15:12
Lijkt er in de laatste run(s) toch steeds meer op dat die ommekeer medio juli steeds twijfelachtiger wordt en op z'n best wordt uitgesteld. En de neerslagverwachting geeft dienovereenkomstig ook weinig hoop voor een echte aanval op de droogte...........!

Waterleidingbedrijven lachen zich rot. Waar Nuon zn handen in de winter dichtknijpt gebeurd dat nu bij de PWN/Vitens etc. Wij hebben hier al per week 250 liter extra nodig voor de tuin, en dan nog twijfel ik of dat genoeg is.

Marsel

Citaat van: htoutenh op za 07 jul 2018 - 15:12
Lijkt er in de laatste run(s) toch steeds meer op dat die ommekeer medio juli steeds twijfelachtiger wordt en op z'n best wordt uitgesteld. En de neerslagverwachting geeft dienovereenkomstig ook weinig hoop voor een echte aanval op de droogte...........!

Niet te snel oordelen op een enkele oper. De ensembles van EC en GFS zijn nog steeds duidelijk: trendbreuk rond half juli. Dat is ook de afgelopen runs niet veranderd. Hoe wisselvallig het vervolgens gaat worden is uiteraard nog even afwachten. De moesson lijkt dan (nog) niet meteen te beginnen maar wel duidelijk ander weertype tegen die tijd met af en toe wat buien of een frontale passage. Bovendien temperaturen rond of iets boven normaal (20-27C).

Jenkie

Het valt mij op dat ook de KNMI nu spreekt over voortdurend warm zomerweer. En als ik kijk naar de pluim voor Twente: ook na 13 juli 25 plus graden. Maar ja, jij ziet veel meer dan ik Marsel  :)

Marsel

Citaat van: Jenkie op za 07 jul 2018 - 23:22
Het valt mij op dat ook de KNMI nu spreekt over voortdurend warm zomerweer. En als ik kijk naar de pluim voor Twente: ook na 13 juli 25 plus graden. Maar ja, jij ziet veel meer dan ik Marsel  :)

Mwa, ik kan het signaal uiteraard misinterpreteren. Hopelijk niet, maar dat moeten we nog even afwachten. Ik kan me voorlopig niet aan de indruk onttrekken dat we in de periode 15-20 juli toch echt ander weer gaan krijgen, wellicht zijn we dan in toenemende mate vertrokken voor een langere periode met wisselvalligheid. Maar we hebben het over termijnen waarvan het schaamrood je op de kaken komt te staan  ;D. We have to wait and see.

htoutenh

Citaat van: Marsel op zo 08 jul 2018 - 08:09
Mwa, ik kan het signaal uiteraard misinterpreteren. Hopelijk niet, maar dat moeten we nog even afwachten. Ik kan me voorlopig niet aan de indruk onttrekken dat we in de periode 15-20 juli toch echt ander weer gaan krijgen, wellicht zijn we dan in toenemende mate vertrokken voor een langere periode met wisselvalligheid. Maar we hebben het over termijnen waarvan het schaamrood je op de kaken komt te staan  ;D. We have to wait and see.

Ik hoop dat je gelijk krijgt Marsel! Dezelfde temperaturen, maar dan met zo nu en dan een aantal stevige (onweers)buien. Maar het lijkt dat ook na volgend weekeinde de depressies bij Schotland afbuigen naar het noorden en de blokkade grotendeels in stand blijft. Maar zoals je zegt, het is nog ver weg, we gaan het zien. Overigens geeft GFS in toenemende mate een neerslagsignaal voor het oosten op dinsdag en woensdag. Maar dat is nog wel eens overdreven, dus ik heb daarover de nodige twijfels. Terecht........?

Neochamp

Citaat van: Marsel op zo 08 jul 2018 - 08:09
Mwa, ik kan het signaal uiteraard misinterpreteren. Hopelijk niet, maar dat moeten we nog even afwachten. Ik kan me voorlopig niet aan de indruk onttrekken dat we in de periode 15-20 juli toch echt ander weer gaan krijgen, wellicht zijn we dan in toenemende mate vertrokken voor een langere periode met wisselvalligheid. Maar we hebben het over termijnen waarvan het schaamrood je op de kaken komt te staan  ;D. We have to wait and see.

Krijg toch het idee dat wederom er een flink uitstel komt voor koeler weer. Gezien de laatste pluimen?
Zie ik dat verkeerd en te rooskleurig Marcel?

Jenkie

Haha, ik merk dat iedereen met de zomervakantie voor de deur toch echt heel erg hoopt dat er geen omslag komt rond 13 juli. Hoewel ik dezelfde temperaturen met wat meer regen niet erg zou vinden. Het is hier een dorre, bruine bende buiten. Het valt me wel op dat het 's avonds echt wel afkoelt. Voor de nachten is dat heerlijk, hoewel ik ook wel weer eens zo'n zwoele lang buiten zit avondje zou willen.

JerryL

Citaat van: Jenkie op ma 09 jul 2018 - 08:32
Haha, ik merk dat iedereen met de zomervakantie voor de deur toch echt heel erg hoopt dat er geen omslag komt rond 13 juli. Hoewel ik dezelfde temperaturen met wat meer regen niet erg zou vinden. Het is hier een dorre, bruine bende buiten. Het valt me wel op dat het 's avonds echt wel afkoelt. Voor de nachten is dat heerlijk, hoewel ik ook wel weer eens zo'n zwoele lang buiten zit avondje zou willen.

Regen zal wel nodig zijn. Ik zat te denken gelet op de huidige extreme droogte, stel dat er vlak na de droogte een storm komt opzetten, dan knakken bomen als luciferhoutjes. Grasvelden moeten in elk geval weer worden ingezaaid, daarvan is niets meer over. Goede tijden voor hoveniers straks

flyineddy

Net tijdens mijn wandeling in de middagpauze nat geworden van de regen, hoe is het mogelijk.  :o  :P
Alles rook ook meteen lekker fris.
Zal vandaag en morgen waarschijnlijk wel hier en daar uitkijken zijn op de weg, want als het na zo'n tijd droogte ineens regent, dan kan het wel eens plaatselijk glad/glibberig worden.

Van mij mag er overigens binnenkort wel een omslag in het weer komen.
Niet dat ik iets tegen lekker en droog zomerweer heb, maar ik wil straks tijdens mijn vakantie in Augustus wel een paar stevige onweersbuien hebben.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

htoutenh

De neerslagverwachtingen voor hier in de Achterhoek de komende drie dagen variëren van 0 (ICON) tot 12 mm (GFS). Nogal een verschil! Ik ben benieuwd. In ieder geval niet meer dan die beroemde druppel op de gloeiende plaat. Dan lees ik hier en daar dat mogelijk de tropische storm Chris die nu ten oosten van de VS ligt de aanjager zou kunnen gaan worden voor de zo gewenste ommekeer. Wat is jouw mening daarover, Marsel?

Marsel

Citaat van: htoutenh op zo 08 jul 2018 - 18:39
Ik hoop dat je gelijk krijgt Marsel! Dezelfde temperaturen, maar dan met zo nu en dan een aantal stevige (onweers)buien. Maar het lijkt dat ook na volgend weekeinde de depressies bij Schotland afbuigen naar het noorden en de blokkade grotendeels in stand blijft. Maar zoals je zegt, het is nog ver weg, we gaan het zien. Overigens geeft GFS in toenemende mate een neerslagsignaal voor het oosten op dinsdag en woensdag. Maar dat is nog wel eens overdreven, dus ik heb daarover de nodige twijfels. Terecht........?

Zoals ik het nu in kan schatten zal het met name de dinsdag zijn die op veel plekken tot wat regen en in het (uiterste) oosten tot enkele buien zal leiden. De buitjes van nu op en achter het KF zijn nauwelijks van enige significantie. De twee belangrijkste facetten voor morgen zijn in dit geval de indraaiende occlusieband (hoewel van een occlusieproces niet echt sprake is geweest) en het forceringsgebied aan de zuidzijde van het ULL. De eerst genoemde veroorzaakt morgen landelijk 1 tot 3mm, meeste neerslag richting het oosten agv betere ligging ten opzichte van het ULL en het grondlaag (lees: meer forcering). De neerslag zal grotendeels coalisentieneerslag zijn en dus zijn wat grotere hoeveelheden (>5mm) niet meteen aannemelijk.

Verder is in de directe omgeving van het ULL een PVA max. (op de zuidflank) aanwezig. Gezien de track vanaf Denemarken in de richting van N-DU zal lopen zal dat gebied met enige geforceerde optilling tot begin van de middag over het uiterste oosten aanwezig zijn. Bovendien loopt morgenmiddag een zwakke grondtrog mee aan de westflank van het grondlaag. Het kan dan ook best zo zijn dat er tijdens de middag achter de over het algemeen stratiforme occlusieband enkele losse buien ontstaan. Koudste bovenluchten en meeste forcering 's middags uiteraard boven Duitsland, maar enkele buien zijn over de oostelijke gebieden best mogelijk. Lokaal levert dan dan weer een paar mm op.

Onweerskansen zijn klein (wat groter over W-DU), maar helemaal uitsluiten durf ik het op dit moment ook voor het uíterste oosten (lees: grensstreek) niet helemaal. In theorie kun je immers tot aan FL200-250 komen in geval van genoeg dagelijkse gang en enige convergentie onderin. Maar zoals gezegd, serieuze neerslaghoeveelheden op een schaalgrootte waar we ook echt wat aan hebben hoeven we niet te verwachten.

Citaat van: Neochamp op zo 08 jul 2018 - 22:29
Krijg toch het idee dat wederom er een flink uitstel komt voor koeler weer. Gezien de laatste pluimen?
Zie ik dat verkeerd en te rooskleurig Marcel?

Dat idee heb ik eigenlijk niet. De modeluitvoer was en is nog steeds vrij helder in mijn optiek, even los van de springerigheid die bij dergelijke LT verwachtingen evident is. Eigenlijk gaat het patroon dat tot deze imposante noordenwindzomer leidde na grofweg 15 juli op de schop. Telkens verschijnt rond die datum een inkomende Noord-Atlantische depressie op de kaarten nadat in de dagen ervoor een opvullende hoogtetrog de Benelux is gepasseerd. Niet alleen in een kleine cluster zien we een dergelijke scenario terugkomen maar in de overgrote meerderheid van de uitvoer. Pak je bijvoorbeeld het ensemble mean van EC00 en GFS06 erbij zien we grote overeenkomsten. Zie hieronder.

Dergelijke constellaties zijn in principe niet meteen brengers van onderkoeld en kletsnat zomerweer. Zeker gezien het feit dat we waarschijnlijk nog enige tijd aan de voorzijde van het oceaangeweld zitten met een overwegend zuidwestelijke bovenstroming. E.e.a. betekent echter wel dat we een compleet ander weertype ten opzichte van de afgelopen tijd krijgen. Minder steriel onder invloed van winden uit richtingen tussen zuid en west en met regelmatig kans op enkele (onweers)buien of een frontale passage.

De vraag die je jezelf bij dergelijke uitvoer wel moet stellen is: waar gaat het systeem voor anker? Blijft het tussen IJsland en de Briste Eilanden rondtollen (normaal tot iets te warm weertype en licht wisselvallig), komt het wellicht wat zuidelijker uit (Europese rug en mogelijk onweersachtige warmte) of trekt het door in de richting van Scandinavië (koel en nat)? Ik ben geneigd om in te zetten op het eerste scenario.

Powered by EzPortal