Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80564 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Eveline

En mensen, laten we realistisch blijven. De afgelopen weken waren en nu ook zijn geweldig. Je had toch echt niet verwacht dat dit tm september door zou gaan?

dennis089

Citaat van: Eveline op wo 04 jul 2018 - 13:56
En mensen, laten we realistisch blijven. De afgelopen weken waren en nu ook zijn geweldig. Je had toch echt niet verwacht dat dit tm september door zou gaan?
Ik zou het niet eens willen. Het wordt toch echt tijd voor een goede regenperiode. Alles is gort en gort droog. Ik heb zelden zo'n lange zonnige warme periodes zonder regen meegemaakt. Twee weken geleden ongeveer toen het een weekje iets minder was is het desondanks gewoon droog gebleven.

TMCThomas

Dit heb ik toch nog niet eerder gezien hier, de sloot ligt bijna droog!

zit normaal altijd vol aangezien hij verbonden zit aan een aardige plas, maar die is nu blijkbaar ook te ver gezakt.

Neochamp

Citaat van: Eveline op wo 04 jul 2018 - 13:56
En mensen, laten we realistisch blijven. De afgelopen weken waren en nu ook zijn geweldig. Je had toch echt niet verwacht dat dit tm september door zou gaan?
Verwacht niet. Gehoopt wel. Al hoop ik voor de boeren wat anders. Maar ikzelf kan heel erg genieten van dit soort weer. Tot in den treuren mag het zo blijven van mij.
Maar boeren, zieke of zwakkeren.. die gun ik zeker wat minder hitte en wat meer vocht.

dennis089

Check die foto hierboven maar van thomas. We zitten officieel inmiddels bij de 5 procent van de meest drogen jaren. Misschien wordt het recordjaar van 1976 nog wel verslagen. Zeker als je kijkt naar de voorspellingen, er is werkelijk nergens ook maar een neerslagsignaaltje waar te nemen in de gehele pluim.  ??? :o ::)

Bubba

Citaat van: Neochamp op wo 04 jul 2018 - 14:42
Verwacht niet. Gehoopt wel. Al hoop ik voor de boeren wat anders. Maar ikzelf kan heel erg genieten van dit soort weer. Tot in den treuren mag het zo blijven van mij.
Maar boeren, zieke of zwakkeren.. die gun ik zeker wat minder hitte en wat meer vocht.

Ik had het ook niet verwacht maar ik hoop het nog steeds 8) Waarom mag die zomer periode niet gewoon eens een maand of vier vijf aanhouden, en beginnen mensen na een paar weken alweer te zeuren om verkoeling en regen :-\

Straks in november duiken we vanzelf weer die vieze koude grauwe ellende in die ook gegarandeerd een maand of vijf aan houd >:(

JerryL

Citaat van: Bubba op wo 04 jul 2018 - 14:58
Ik had het ook niet verwacht maar ik hoop het nog steeds 8) Waarom mag die zomer periode niet gewoon eens een maand of vier vijf aanhouden, en beginnen mensen na een paar weken alweer te zeuren om verkoeling en regen :-\

Straks in november duiken we vanzelf weer die vieze koude grauwe ellende in die ook gegarandeerd een maand of vijf aan houd >:(

Nee, niet zeuren om verkoeling. Wel duimen dat deze omstandigheden dan ook voor de van oorsprong koude periode zo blijft. Dan hebben we namelijk wel kou te pakken.

Leuk hoor zo een zomer. Maar alle seizoenen zouden tot hun recht moeten komen.

Dat betekend dus net zo helder weer in november, maar dan is het een stukkie frisser (continue vorst)

MeesterJ

Citaat van: Marsel op wo 04 jul 2018 - 11:04
Laat ik vooropstellen dat we het over termijnen hebben die ver achter de betrouwbaarheidshorizon liggen. Daarmee kan eigenlijk alleen in trends en grove situatieschetsen gedacht worden.

Wel nu, zonaliteit is een ruim begrip. Een aanspannende westelijke bovenstroming wil niet per definitie zeggen dat de moesson begint. Sterker nog, onder de vleugels van het Azorenhoog kan het tussen eventuele fronten door dan ook prima zomerweer zijn. Het super stabiele van de afgelopen tijd is er dan wellicht vanaf maar het hoeft dus niet meteen je hele vakantie te vergallen. Die details zijn namelijk nog niet te geven. Dat er al enige tijd een trendbreuk zichtbaar is na grofweg half juli lijkt me vrij duidelijk. Maar hoe dat tegen die tijd precies uitpakt, met andere woorden: hoe wisselvallig het daadwerkelijk wordt, is nog in het ongewis. We gaan het volgen en houden jullie uiteraard op de hoogte.
Ja oke, daarin wil ik wel met je meegaan, het enige is dat ik vanaf de 15e een week naar Normandiƫ/Bretagne ga en erna naar Les Landes en de GFS heeft wel een soort moesson op de planning t/m de 20e met een continue laag dat steeds groter wordt. Nu is dat inderdaad ver weg, maar ik zie de bui al hangen, om maar met een grapje af te sluiten.


Citaat van: Neochamp op wo 04 jul 2018 - 10:49
Maar EC geeft hele andere opties. Droog tot het einde van de run. Prima zomerweer ook.
ja maar de nieuwste 12u EC run gaat maar tot de 13e en ik vertrek de 15e :P

JerryL

Citaat van: MeesterJ op wo 04 jul 2018 - 15:45

ja maar de nieuwste 12u EC run gaat maar tot de 13e en ik vertrek de 15e :P

Wordt gewoon nog even afwachten dan. Niets zo veranderlijk als het weer. Sws is het toch niet betrouwbaar. Of er nu staat regen of zon.

Eveline

Citaat van: Neochamp op wo 04 jul 2018 - 14:42
Verwacht niet. Gehoopt wel. Al hoop ik voor de boeren wat anders. Maar ikzelf kan heel erg genieten van dit soort weer. Tot in den treuren mag het zo blijven van mij.
Maar boeren, zieke of zwakkeren.. die gun ik zeker wat minder hitte en wat meer vocht.

Oooh hier ook hoor! Van mij mag het zo tot september blijven.  Maar voor de natuur, de boeren en de ouderen zou een mindere periode echt niet slecht zijn..

htoutenh

De aanzet tot de verandering op vrijdag de 13de........?

Armand

Citaat van: htoutenh op wo 04 jul 2018 - 17:18
De aanzet tot de verandering op vrijdag de 13de........?

Rond die periode krijgt een lagedrukgebied wat meer invloed op onze omgeving en zou er zowaar op grotere schaal een bui kunnen vallen. Echter je ziet de termijn is nog groot dus daar valt weinig over te zeggen.

Daarna leek het eerst dat dit laag verbinding zou maken met het Atlantisch lagedrukgebied en zo de kans op een wisselvallig weertype laat toenemen. GFS 06z en 12z schetsen toch een ander beeld. Zij laten het laag oplossen boven Europa en laten het Azorenhoog weer een nieuwe uitloper afvuren:


Mocht dit zo uitkomen dan zijn de gevolgen simpel: hetzelfde weertype waar we nu en komende dagen mee te maken krijgen. Het ''noordenwindzomertje'' zoals Marsel het noemt duurt bij dit scenario nog even voort, als de wind dan even wat meer aflandig waait, kan het direct ook heet worden in een groot deel van het land.

Zo lijkt 13/14 juli inderdaad een belangrijk punt op het moment; krijgen we een doorbraak in het geblokkeerde patroon of houden we (vooral in het zuidoosten) de zomerse temperaturen en de droogte vast? Komende dagen wordt het wellicht wat duidelijker, tot die tijd nog warm, droog en ook wel redelijk zonnig ;)

Arend

Dit komt niet meer goed, het ergste moet nog komen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

MeesterJ

Citaat van: JerryL op wo 04 jul 2018 - 15:51
Wordt gewoon nog even afwachten dan. Niets zo veranderlijk als het weer. Sws is het toch niet betrouwbaar. Of er nu staat regen of zon.

dat is helemaal waar, en ik moet bekennen, af en toe een buitje of onweersbui is echt niet erg, maar ik ben al eens inn juli dagen door Frankrijk gereden met een koudeput uit het noordwesten en dat was echt 14graden met nonstop regen en wind en dan vraag je je toch af waar je aan begonnen bent  :o

dennis089

Jup.. die vooruitzichten werden ook door Jan op de twitter gegooid. Daar is die helaas wel nog actief.. kon ie maar een beetje van zijn tijd hier aan ons besteden. Terug ontopic, bij die 35 graden overleef ik echt niet meer.. Laat ik nou net ook nog op die vrijdag een bruiloft uitnodiging hebben... Dat kan toch niet  :o ::)

Marsel

Citaat van: dennis089 op wo 04 jul 2018 - 23:45
Jup.. die vooruitzichten werden ook door Jan op de twitter gegooid. Daar is die helaas wel nog actief.. kon ie maar een beetje van zijn tijd hier aan ons besteden. Terug ontopic, bij die 35 graden overleef ik echt niet meer.. Laat ik nou net ook nog op die vrijdag een bruiloft uitnodiging hebben... Dat kan toch niet  :o ::)

Ik hoop dat 'ie het hier dan op een andere manier aanpakt. Een kaartje van een model online plempen zonder enige nuance kan iedereen. Op die manier liever niet hier, maar bij voorkeur op die roeptoeter'social'media. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening :D.

Vwb die hitte. Ja er broeit iets rond die periode. Wat we in veel uitvoer zien is dat een ULL ten westen van het Ibirisch schiereiland ergens tussen 10 en 14 juli contact zoekt met een Atlantische hoogtetrog. Hierdoor gaat het geheel zich aan de voorzijde als een langgolvige warmtepomp gedragen, waarmee dus mogelijk, met de nadruk op MOGELIJK(!), zinderend hete lucht noordwaarts wordt gevoerd. Wat een beperkende rol kan spelen is de grootte van de gradiƫnt in de opgaande tak van de trog (modulerend voor de sterkte van de WA) en de richting waarin die WA dan gericht is (Z -> N of juist ZW -> NO). Dergelijke details zijn nog lang niet te geven. Elk kaartje waarop die 30+'ers op D+10 staan moet dan ook met een paar kilo zout genomen worden.

De setup strookt met veel facetten van een Spaanse pluim maar de vraag of de warme zuil (inclusief EML) dan ook helemaal tot over onze omgeving uitstroomt is nog uiterst onzeker. Gebeurt dat wel heb je inderdaad maxima van ver boven de 30, maar er zijn nog meer dan voldoende oplossingen (de meerderheid zelfs) waarbij de warmste massa zich ten zuiden en zuidoosten van ons op blijft houden en wij na doorkomst van een thermisch laag al vrij snel aan de koelere kant komen. Onduidelijk dus, en gezien de termijn is dat niet meer dan logisch.  Overigens zou die eventuele 'grande finale' voordat de hoogtetrog zelf doorkomt zomaar de aanzet tot een ander weertype kunnen zijn. Maar dat hebben we hier al meerdere malen besproken.

Let overigens ook even op komende maandag en dinsdag. Dat kunnen in het slechtste geval frissere dagen worden als met een stevige noord(west)elijke wind koelere lucht toch behoorlijk ver landinwaarts kan komen. T850 blijft prima op niveau maar in geval van wat wolkenvelden vanaf zee kan het in een groot deel van het land met een Tx van 17 graden aan de kust tot 23 graden wat verder landinwaarts bekeken zijn. Alleen richting het zuiden en zuidoosten pakt men dan nog een (nipte) zomerse dag mee. De komende dagen kan bewolking de overigens ook al de temperatuur drukken in de noordelijke delen van het land en wordt het ook elders minder warm.

dennis089

helemaal eens Marsel, en bedankt voor de uitleg van de setup die erbij hoort. we gaan dit 'horror' scenario afwachten  :P

Marsel

Hemels weertje hier zeg! Niet te warm met een graadje of 22, kabbelende noordwestelijke bries en knalblauwe luchten met her en der wat sluierbewolking. Mooier wordt het niet.

Tyshane

Inderdaad een hemels weertje. Hier zo rond de 24 graden, beetje wind en af en toe een zeer dun wolkenveldje. Heerlijk fiets- en kampeerweer. En daar hoef je deze zomer duidelijk niet voor naar het buitenland.

Lekker buiten geslapen en wakker worden met het opkomende licht en de vogels... mobieltje opgeladen met zonne-energie en ff het forum op, helemaal top.

Ben benieuwd hoe het weer zal evolueren volgende week, spannend, maar dit hebben we vast in de pocket. Ik vind elke uitkomst, mits niet te lang, wel prima eigenlijk. :)

Armand

Hier inmiddels opnieuw weer dik 25 graden. Je hoeft voor het weer niet eens zo ver naar het zuiden inderdaad, prima zomerweer! Vannacht viel er dus wat regen hier met enkele donders. Het bleef beperkt tot Zuid-Limburg en de neerslaghoeveelheden varieerde tussen bijna niets en een dikke 10 mm. Vanochtend was er overigens geen spoor meer te vinden van de regen na een uur of 9/10. Opnieuw weer kurkdroog, al heeft de natuur wellicht er toch iets aan gehad ;)

Powered by EzPortal