Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80598 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Marsel op ma 02 jul 2018 - 19:32
Rustig maar  ;). GFS12 oper is waarschijnlijk een van de warmste leden (zoniet DE warmste). Het ensemble mean komt met een veel westelijkere positie van het hogedrukbastion en dus aanmerkelijk koeler weer. Pas wanneer dit scenario run na run breder in de ensembles van verschilllende modellen wordt gedragen mogen we een soort 'grande finale' van deze warme periode verwachten.

Tot die tijd lijkt me juist een langzaam verval tov de huidige warmte aannemelijker. Niet dat het slecht weer wordt, integendeel zelfs, maar de Noordzee krijgt vanaf woensdag landelijk een dikkere vinger in de pap. Bovendien is er op de LT een sterk signaal voor het herstellen van de zonaliteit terug te vinden. Dat zou wel klassiek zijn zo in de eerste weken van zomervakantie. Maar goed, dat is nog ver weg...

En zo geschiedde: GFS12 oper eenzaam bovenin. Voorlopig geen hittekanon, geen 'grande finale' dus, zeker niet zolang de Noordzee er tussen blijft zitten.

Marsel

En eigenlijk doet EC hetzelfde. Oper is behoorlijk als het gaat om toenemende hogedrukinvloed bij ons in de loop van volgend weekend. Het ensemble mean ondersteund dat beeld maar de locatie van het hoog aan de grond, althans daar waar de oper mee komt, is dan weer een van de warmste opties. Het hoog komt daar ten noord(west)en van ons te liggen terwijl het ens mean een veel westelijkere locatie voorziet. Oftewel ook hier geldt: nog geen finale in zicht. Wel een voortzetting van het noordenwindzomertje dat zich woensdag na deze korte oostelijke fase wederom voortzet. Hieronder EC12.

Armand

Citaat van: Marsel op ma 02 jul 2018 - 22:10
En zo geschiedde: GFS12 oper eenzaam bovenin. Voorlopig geen hittekanon, geen 'grande finale' dus, zeker niet zolang de Noordzee er tussen blijft zitten.

Klopt, maar zeker voor het zuiden en midden toch een mooie periode met zomerse tot tropische temperaturen. Dit lijkt zelfs tot halverwege juli stevig in het zadel te zitten voor deze regio, toch een zomerse periode van dik 2, misschien wel 3 weken aan één stuk door. Best uitzonderlijk voor Nederland, zeker gezien de periodes die we al gehad hebben. Maar zoals ik vaker al gezegd heb; de echte hitte blijft uit de buurt, we hebben gewoon lange stabiele periodes met mooi weer dit jaar tot nu toe. Je hoort ook van veel mensen dat dit zeer gewaardeerd wordt, in plaats van die benauwde 30+. Ik persoonlijk zou het niet erg vinden, maar snap goed dat men het iets te heet vindt.

Nu lijkt er de laatste runs overigens een kleine kans op een bui op te doemen voor Zuid Nederland komende woensdag. Een aandachtspunt, maar de meeste kans op buien ligt toch ten zuiden van ons boven België en Frankrijk. Mocht die plaatselijke bui toch gaan vallen, dan is dat natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat gezien de droogte.

Marsel

Citaat van: Armand op ma 02 jul 2018 - 22:39
Klopt, maar zeker voor het zuiden en midden toch een mooie periode met zomerse tot tropische temperaturen. Dit lijkt zelfs tot halverwege juli stevig in het zadel te zitten voor deze regio, toch een zomerse periode van dik 2, misschien wel 3 weken aan één stuk door. Best uitzonderlijk voor Nederland, zeker gezien de periodes die we al gehad hebben. Maar zoals ik vaker al gezegd heb; de echte hitte blijft uit de buurt, we hebben gewoon lange stabiele periodes met mooi weer dit jaar tot nu toe. Je hoort ook van veel mensen dat dit zeer gewaardeerd wordt, in plaats van die benauwde 30+. Ik persoonlijk zou het niet erg vinden, maar snap goed dat men het iets te heet vindt.

Nu lijkt er de laatste runs overigens een kleine kans op een bui op te doemen voor Zuid Nederland komende woensdag. Een aandachtspunt, maar de meeste kans op buien ligt toch ten zuiden van ons boven België en Frankrijk. Mocht die plaatselijke bui toch gaan vallen, dan is dat natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat gezien de droogte.

Denk toch dat je de periode woensdag t/m zaterdag niet al te zomers aan moet zetten. Alleen het zuiden en zuidoosten pakt dan waarschijnlijk nog (dikke) zomerse dagen mee. Ik zie het voor De Bilt na het invallen van de NNW'er die dagen (excl. Woensdag) met een Tx van enkele graden boven de 20 niet meer zo snel tot een zomerse dag komen. Kans op >25C ligt ergens rond de 30% die periode. Geen slecht weer, maar toch wel anders dan we gewend zijn wellicht.

Daarna dan wederom forse hogedrukimpulsen vanuit het Azorenhoog maar de kans dat dat hoog in een later stadium een terugtrekker in de richting van de oceaan zal worden is vrij groot. Ergens vermoed ik doorzettende zonaliteit na die impuls....maar misschien is dat doemdenken. We gaan het afwachten....

Marsel

Citaat van: Marsel op ma 02 jul 2018 - 23:11
Kans op >25C ligt ergens rond de 30% die periode. Geen slecht weer, maar toch wel anders dan we gewend zijn wellicht.
In de nieuwste uitvoer van EC00 ligt die kans voor De Bilt op grofweg 50%. Wat hoger dus dan in de 12z output van gisteren. Eea blijft uiteraard afhankelijk van de sterkte van de wind en vooral van de grootte van de noordcomponent.

jandeventer

Ik krijg t n beetje spaans benauwd door de voorspellingen,heb net 1,5 week vrijgevraagd en dan komen deze scenario's of lees ik ze te zwart wit? Want de meeste termen krijg ik het zwz al warm van,hoop dat t rond de 30 graden blijft hier in de koekstad zodat ik wat vitamientjes kan opnemen

Marsel

Citaat van: jandeventer op di 03 jul 2018 - 10:39
Ik krijg t n beetje spaans benauwd door de voorspellingen,heb net 1,5 week vrijgevraagd en dan komen deze scenario's of lees ik ze te zwart wit? Want de meeste termen krijg ik het zwz al warm van,hoop dat t rond de 30 graden blijft hier in de koekstad zodat ik wat vitamientjes kan opnemen

Niet nodig Jan :). Prima zomerweertje deze week. Maar met de langzaam toenemende noord tot noordwestelijke stroming zal het vanaf morgen t/m zaterdag koeler worden in met name de kustprovincies. Denk aan Tx tussen 18C direct aan de kust en 23C wat verder landinwaarts. Richting het midden en zuid(oost)en toch al snel 23 tot 28C, hoogste waarden in het zuidoosten. Het absurd zonnige gaat er dan met de toenemende maritieme invloed wel langzaam vanaf. Zo zullen we af en toe wat velden Cu/Sc zien maar nog meer dan voldoende zon om het vriendelijke karakter te behouden. Het blijft verder droog uiteraard. Prima zomerweertje dus, al is het niet meer zo uitbundig. Eigenlijk zet het noordenwindzomertje zich zoals we dat inmiddels zo goed kennen weer voort na een korte oostelijke fase de afgelopen dagen.

Wat er na het komend weekend gaat gebeuren is nog onduidelijk. We zien in de loop van de volgende week weer hernieuwde hogedrukimpulsen vanuit het Azorenhoog. De vraag of dat ons een volgende warme periode in loodst is nog niet te beantwoorden. Ergens zouden we niet verbaasd op moeten kijken als het uiteindelijk wederom op een UK/Atlantisch hoog uitloopt met weer een aanlandige stroming en dus ondanks de hoge geo's en zeer royale bovenluchttemperaturen vrij gematigde warmte. Anderzijds zijn er ook nog steeds opties met een doorschuivend hoog en vervolgens een kortdurend inferno, de zogenaamde grande finale. Onzekerheid troef dus. Pas daarna (en dan hebben we het al bijna over half juli) blijft het signaal op herstellende zonliteit aanwezig....

Hieronder EC00.

MeesterJ

Waar komt dat zonaliteit-signaal eigenlijk vandaan? We hebben toch sinds half mei ofzo gezien dat de hogedrukgebieden telkens winnen en alles blokkeren?

Eric

Citaat van: MeesterJ op di 03 jul 2018 - 12:46
Waar komt dat zonaliteit-signaal eigenlijk vandaan? We hebben toch sinds half mei ofzo gezien dat de hogedrukgebieden telkens winnen en alles blokkeren?
Sorry voor de vraag, maar wat houd "zonaliteit" in?

JerryL

Dan maar hopen dat deze omstandigheden tot januari aanhouden. Dan krijgen we tenminste ook meteen een echte winter. Sorry voor het vloeken in dit zomertopic.

gaz753

Citaat van: Eric op di 03 jul 2018 - 12:52
Sorry voor de vraag, maar wat houd "zonaliteit" in?
Westenwind > regenbuien

jornonweer

morgenavond kansje op onweer in zuid-oost nederland en oost belgie?
Danger is real, fear is a choice.

Armand

Citaat van: jornonweer op di 03 jul 2018 - 14:22
morgenavond kansje op onweer in zuid-oost nederland en oost belgie?

Jep, er staat een klein stukje in het onweerstopic!

Momenteel weer super aangenaam weer hier, net de 30 graden bereikt met een luchtvochtigheid van 28%. Uiterst aangenaam te noemen dus.

Johannes96

Wat een verschillen! Op sommige plekken niet boven de 20, in het zuiden 30,8..

Hier 23,9 max nu 19,5. Toch ook wel lekker al mis ik de echte warmte van het zuiden wel, het buiten zitten in de avond wat hier wel kan maar dan met een vestje aan  >:(

Marsel

Citaat van: MeesterJ op di 03 jul 2018 - 12:46
Waar komt dat zonaliteit-signaal eigenlijk vandaan? We hebben toch sinds half mei ofzo gezien dat de hogedrukgebieden telkens winnen en alles blokkeren?

Uiteindelijk komt er een moment dat dat geblokkeerde patroon doorbroken zal worden. Blokkades hebben vaak een repitief karakter waarbij hernieuwde WA impulsen niewe hogedrukcellen opleveren die dan de oudere afbrekende exemplaren vervangen. Dat gebeurt vrijwel nooit op dezelfde plek en daarom zie je in warme periodes vaak dat er tijdens de zogenaamde overname van de wacht wat koelere lucht binnensijpelt vanuit het noorden als het volgende hoog het vanuit het westen overneemt. De komende periode zien we ook iets dergelijks. 'Onze' rug breekt boven de Noordzee af (het écht sturende Scandihoog is al lang verdwenen) en een volgende rug vanuit het Azorenhoog neemt het over. Dat betekent dan wel een toenemende noord- tot noordwestelijke stroming en dus lagere temperaturen.

Zolang er geen Atlantische hoogtetrog (met bijbehorend KF) doorkomt blijft dit patroon zich herhalen. Voorlopig zit dat er nog niet in. Maar....het eerste moment dat die gelegenheid zich aandient lijkt ergens rond half juli te liggen. In veel uitvoer wordt dan  een situatie geschetst waarbij een ULL ten westen van Spanje de verbinding met een Atlantische hoogtetrog zoekt. Aan de voorzijde wordt dan wel even zinderend hete lucht noordwaarts gevoerd, maar uiteindelijk komt het geheel als langgolvige trog door waarna de oceaan even vrij spel krijgt. Immers, de voortdurende WA via de Britse Eilanden in de richting van Scandinavië wordt met de doortocht van de trog teniet gedaan. Sterker nog, aan de achterzijde zien CA terwijl de stromingsrichting in de bovenlucht niet meer ZW-NO maar (N)W-(Z)O gericht is. Mocht dit ook daadwerkelijk ergens halverwege juli plaats gaan vinden heb je vrij grote kans dat je vertrokken bent voor een paar weken zonaliteit met bijbehorend weer. Maar goed, dat is nog louter speculatief. Dat het een vrij cruciaal punt in deze zomer wordt lijkt me overigens wel duidelijk.

Hieronder overigens EC12. Kansen op Tx >25C voor de komende 5 tot 7 dagen zijn voor De Bilt weer op het niveau van de 12z run van gisteren. Veelal 30-50%. Met die noord- tot noordwestelijke stroming en af en toe bewolking (meest in het noorden) is dat uiteraard niet vreemd. De kustprovincies zullen echt ander (lees: koeler) weer krijgen. Maar zoals gezegd wordt het niet meteen slecht (hoewel de operationele run + een flinke cluster maandag een ULL in de buurt berekent).

MeesterJ

Citaat van: Marsel op di 03 jul 2018 - 23:25
Uiteindelijk komt er een moment dat dat geblokkeerde patroon doorbroken zal worden. Blokkades hebben vaak een repitief karakter waarbij hernieuwde WA impulsen niewe hogedrukcellen opleveren die dan de oudere afbrekende exemplaren vervangen. Dat gebeurt vrijwel nooit op dezelfde plek en daarom zie je in warme periodes vaak dat er tijdens de zogenaamde overname van de wacht wat koelere lucht binnensijpelt vanuit het noorden als het volgende hoog het vanuit het westen overneemt. De komende periode zien we ook iets dergelijks. 'Onze' rug breekt boven de Noordzee af (het écht sturende Scandihoog is al lang verdwenen) en een volgende rug vanuit het Azorenhoog neemt het over. Dat betekent dan wel een toenemende noord- tot noordwestelijke stroming en dus lagere temperaturen.

Zolang er geen Atlantische hoogtetrog (met bijbehorend KF) doorkomt blijft dit patroon zich herhalen. Voorlopig zit dat er nog niet in. Maar....het eerste moment dat die gelegenheid zich aandient lijkt ergens rond half juli te liggen. In veel uitvoer wordt dan  een situatie geschetst waarbij een ULL ten westen van Spanje de verbinding met een Atlantische hoogtetrog zoekt. Aan de voorzijde wordt dan wel even zinderend hete lucht noordwaarts gevoerd, maar uiteindelijk komt het geheel als langgolvige trog door waarna de oceaan even vrij spel krijgt. Immers, de voortdurende WA via de Britse Eilanden in de richting van Scandinavië wordt met de doortocht van de trog teniet gedaan. Sterker nog, aan de achterzijde zien CA terwijl de stromingsrichting in de bovenlucht niet meer ZW-NO maar (N)W-(Z)O gericht is. Mocht dit ook daadwerkelijk ergens halverwege juli plaats gaan vinden heb je vrij grote kans dat je vertrokken bent voor een paar weken zonaliteit met bijbehorend weer. Maar goed, dat is nog louter speculatief. Dat het een vrij cruciaal punt in deze zomer wordt lijkt me overigens wel duidelijk.

Hieronder overigens EC12. Kansen op Tx >25C voor de komende 5 tot 7 dagen zijn voor De Bilt weer op het niveau van de 12z run van gisteren. Veelal 30-50%. Met die noord- tot noordwestelijke stroming en af en toe bewolking (meest in het noorden) is dat uiteraard niet vreemd. De kustprovincies zullen echt ander (lees: koeler) weer krijgen. Maar zoals gezegd wordt het niet meteen slecht (hoewel de operationele run + een flinke cluster maandag een ULL in de buurt berekent).


Ik begrijp het, al vind ik wel dat er opvallend veel kracht wordt toegewezen aan het pietepeuterige lagedrukgebied naast Portugal  ???   Wel weer typisch dat dit net gebeurt rond de dag dat ik op vakantie ga en ook de hele vakantie aanhoudt als ik de GFS bekijk, weer veel weggegooid geld zo.

Neochamp

Citaat van: MeesterJ op wo 04 jul 2018 - 07:53

Ik begrijp het, al vind ik wel dat er opvallend veel kracht wordt toegewezen aan het pietepeuterige lagedrukgebied naast Portugal  ???   Wel weer typisch dat dit net gebeurt rond de dag dat ik op vakantie ga en ook de hele vakantie aanhoudt als ik de GFS bekijk, weer veel weggegooid geld zo.

Maar EC geeft hele andere opties. Droog tot het einde van de run. Prima zomerweer ook.

Marsel

Citaat van: MeesterJ op wo 04 jul 2018 - 07:53

Ik begrijp het, al vind ik wel dat er opvallend veel kracht wordt toegewezen aan het pietepeuterige lagedrukgebied naast Portugal  ???   Wel weer typisch dat dit net gebeurt rond de dag dat ik op vakantie ga en ook de hele vakantie aanhoudt als ik de GFS bekijk, weer veel weggegooid geld zo.

Laat ik vooropstellen dat we het over termijnen hebben die ver achter de betrouwbaarheidshorizon liggen. Daarmee kan eigenlijk alleen in trends en grove situatieschetsen gedacht worden.

Wel nu, zonaliteit is een ruim begrip. Een aanspannende westelijke bovenstroming wil niet per definitie zeggen dat de moesson begint. Sterker nog, onder de vleugels van het Azorenhoog kan het tussen eventuele fronten door dan ook prima zomerweer zijn. Het super stabiele van de afgelopen tijd is er dan wellicht vanaf maar het hoeft dus niet meteen je hele vakantie te vergallen. Die details zijn namelijk nog niet te geven. Dat er al enige tijd een trendbreuk zichtbaar is na grofweg half juli lijkt me vrij duidelijk. Maar hoe dat tegen die tijd precies uitpakt, met andere woorden: hoe wisselvallig het daadwerkelijk wordt, is nog in het ongewis. We gaan het volgen en houden jullie uiteraard op de hoogte.

Armand

Citaat van: Marsel op wo 04 jul 2018 - 11:04
Laat ik vooropstellen dat we het over termijnen hebben die ver achter de betrouwbaarheidshorizon liggen. Daarmee kan eigenlijk alleen in trends en grove situatieschetsen gedacht worden.

Wel nu, zonaliteit is een ruim begrip. Een aanspannende westelijke bovenstroming wil niet per definitie zeggen dat de moesson begint. Sterker nog, onder de vleugels van het Azorenhoog kan het tussen eventuele fronten door dan ook prima zomerweer zijn. Het super stabiele van de afgelopen tijd is er dan wellicht vanaf maar het hoeft dus niet meteen je hele vakantie te vergallen. Die details zijn namelijk nog niet te geven. Dat er al enige tijd een trendbreuk zichtbaar is na grofweg half juli lijkt me vrij duidelijk. Maar hoe dat tegen die tijd precies uitpakt, met andere woorden: hoe wisse het daadwerkelijk wordt, is nog in het ongewis. We gaan het volgen en houden jullie uiteraard op de hoogte.

Over het algemeen kunnen we dan stellen dat we een prima weertype hebben/krijgen. Afgelopen dagen was op veel plekken echt zomers, dat zal inderdaad komende dagen zeker in de noord(westelijke)helft wat minder worden, maar dan nog steeds droog en ruimte voor de zon zo nu en dan. Grofweg iets onder of rond de 20 graden aan de kust, rond 23-26 in het midden en boven 25 in het zuiden en zuidoosten. Prima weer voor buitenactiviteiten. Richting eind volgende week mogelijk een opstoot van hete lucht, GFS kwam zelfs met 35 graden aanzetten, maar dat is nog onzeker dus. Een aangenaam en vriendelijk weertype dus, voor de meteorologen en extreem-weer liefhebbers wellicht een beetje saai, maar een groot deel van Nederland zal niet klagen voorlopig.

De verschillen zijn wel best groot te noemen dus. Hier in Zuid-Limburg zitten we gewoon in een onvervalste zomerse periode. 7 dagen lang nu 25+ waarvan 2 keer 30+, dat betekent als deze reeks van zomerse dagen zich voort blijft zetten en we nog één tropische dag erbij kunnen noteren, dan hebben we hier met terugwerkende kracht een lokale hittegolf te pakken. (weerstation Maastricht, niet van het KNMI overigens, wel betrouwbaar)

JerryL

Er zijn bronnen/figuren die een vergelijking maken met het weer van 1976. Wat bekend staat als het droogste jaar met een aardige zomer. Er zijn inderdaad wat gelijkenissen. Ik ben even wezen verder kijken; 1976 had een Witte Kerst. Ik teken ervoor; pracht zomer, droog en een witte kerst op de koop toe.

Als we unaniem zijn bel ik even naar Petrus om het door te geven.

Powered by EzPortal