Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80723 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

winter67

Met deze setting zullen er grote problemen volgen denk maar aan de ouderen. Aan de boeren die problemen met hun producten hebben waardoor de supermarkt mogelijk extreem duur kan worden in groenten en de bossen die op veel plekken geen regenwater hebben gehad en het blijft sws de komende 7-8 dagen kurkdroog en met deze hoge temperaturen zal er veel overlast komen

Neochamp

Citaat van: winter67 op vr 29 jun 2018 - 11:41
Met deze setting zullen er grote problemen volgen denk maar aan de ouderen. Aan de boeren die problemen met hun producten hebben waardoor de supermarkt mogelijk extreem duur kan worden in groenten en de bossen die op veel plekken geen regenwater hebben gehad en het blijft sws de komende 7-8 dagen kurkdroog en met deze hoge temperaturen zal er veel overlast komen

Ik heb zomaar het idee, dat het niet blijft bij die 7/8 dagen.
Ik zie nog een verlenging aankomen.
Het beloofd een hele hete zomer te blijven en worden.

winter67

Citaat van: Neochamp op vr 29 jun 2018 - 14:09
Ik heb zomaar het idee, dat het niet blijft bij die 7/8 dagen.
Ik zie nog een verlenging aankomen.
Het beloofd een hele hete zomer te blijven en worden.
Mij maakt het niet zoveel uit morgen lekker in de kanarische eilanden met een normaal temperatuur van 25 graden :)

Johannes96

Citaat van: Neochamp op vr 29 jun 2018 - 14:09
Ik heb zomaar het idee, dat het niet blijft bij die 7/8 dagen.
Ik zie nog een verlenging aankomen.
Het beloofd een hele hete zomer te blijven en worden.

Waar baseer je dat op?

Armand

Door een wat meer noordelijke wind zie je de temperatuur in een groot deel van het land wat achteruit gaan nu. Aan de kustregio's en in het noorden onder de 20 graden, in Limburg echter nog ruim 25 graden op het moment. Morgen zal het wat warmer worden dan vandaag, 22-24 graden in het uiterste noorden tot 30 graden in het zuiden en zuidoosten. Ik denk dat we morgen wellicht ergens de 30 gaan halen.

Wel valt op dat de lucht morgen iets vochtiger zal worden nog, waardoor de warmte misschien een beetje benauwd kan aanvoelen. In de loop van morgen wordt er vervolgens weer droge lucht aangevoerd, met weer aangename warmte zondag en begin volgende week. Later volgende week zien we de dauwpunten mogelijk opnieuw weer iets omhoog gaan, al is dit nog onzeker. De pluim laat de flinke omslag van de iets vochtigere en toch wel erg droge lucht goed zien. Je ziet een sterke daling in de loop van morgen in het dauwpunt:

Adrie

Citaat van: Armand op vr 29 jun 2018 - 20:05
Door een wat meer noordelijke wind zie je de temperatuur in een groot deel van het land wat achteruit gaan nu. Aan de kustregio's en in het noorden onder de 20 graden, in Limburg echter nog ruim 25 graden op het moment. Morgen zal het wat warmer worden dan vandaag, 22-24 graden in het uiterste noorden tot 30 graden in het zuiden en zuidoosten. Ik denk dat we morgen wellicht ergens de 30 gaan halen.

Wel valt op dat de lucht morgen iets vochtiger zal worden nog, waardoor de warmte misschien een beetje benauwd kan aanvoelen. In de loop van morgen wordt er vervolgens weer droge lucht aangevoerd, met weer aangename warmte zondag en begin volgende week. Later volgende week zien we de dauwpunten mogelijk opnieuw weer iets omhoog gaan, al is dit nog onzeker. De pluim laat de flinke omslag van de iets vochtigere en toch wel erg droge lucht goed zien. Je ziet een sterke daling in de loop van morgen in het dauwpunt:

Nee he geen vochtige warme lucht ik trek het nu al niet meer en overigens ik hoor heel veel mensen klagen over dit weer.Je heb mensen die van normaal weer houden ,maar van dit weer aleen maar last zweten plakkerig voelen 5 keer douchen prr dag,slecht slapen ,geen energie hebben ,zeurende hooftpijn  ,nee geeft mijn rond de 23gr  dan dit afmattende weer en arme oudjes trekken het ook niet.persoonlijk ben ik een winterman voel dan veel meer levenlust maar dit weer sloopt mij.ben de dagen alweer aan het aftellen van het najaar

Neochamp

Citaat van: Johannes96 op vr 29 jun 2018 - 15:40
Waar baseer je dat op?

Op de kaarten die gister voorbij kwamen. Zowel van GFS, als EC.
Waarin EC nog net iets sterker was. En GFS kleine kansjes op tussen door wat vocht geef.
Maar op de LT zag je de hogedruk alleen nog maar versterken.

Marsel

Een collega vatte de situatie van de afgelopen weken en de komende periode enkele dagen geleden in een korte zin samen: 'krankzinnige kaarten'. Uiteraard heeft betrokkene gelijk. Zelden hebben we in de hoogzomer zo persistent hogedrukgebieden bij ons in de buurt liggen. De kaarten lijken daarbij grote warmte te genereren. Maar toch, als je in detail gaat kijken lijkt dat over het algemeen voor onze omgeving mee te vallen door toedoen van een soms forse noordcomponent in het stromingspatroon. In principe zal de komende week wederom gelden: hoe zuidelijker hoe warmer. Daarmee kunnen we de komende periode prima classificeren als 'noordenwindzomertje'.

Als we dan een blik op de ochtendkaarten werpen zien we dat tot ver achter de betrouwbaarheidshorizon het patroon geblokkeerd blijft. Vandaag en morgen is daarbij op hoogte boven Europa een instabiele omegastructuur zichtbaar; een forse rug geflankt door twee ULL's. Die klassieke setup wordt maandag doorbroken waarna een soort niemandsland resteert. Hoge geopotentialen blijven daarbij in onze omgeving overheersend. Aan de grond zien grofweg we een vergelijkbare evolutie optreden; in eerste instantie een duidelijk Scandinavisch hoog met bij ons aan de zuidflank een oostelijke stroming, en dus overal goed warm. De flankerende lagedrukgebieden blijven daarbij zuidelijk en respectievelijk (ver) oost van de Benelux. Zondag zien we de Scandi langzaam wegtrekken en in de nacht naar maandag zal het vrij noordelijk gepositioneerde Azorenhoog de functie van dominant hoog overnemen. Daarbij vormt zich een vlakke rug met de as ergens over de noordelijke helft van het land.

We zullen dus begin van de nieuwe werkweek zien dat zowel op hoogte als aan de grond de drukverschillen kleiner worden. Eea vertaalt zich in zwakkere druksystemen waarbij de beschreven rug, zij het vrij vlak, sowieso t/m woensdag (en mogelijk langer) boven ons land aanwezig blijft. Noord van as zullen noordelijke winden ondanks de van oorsprong warme luchtmassa (T850 veelal >10C) de maxima enigszins temperen, zeker in een brede kuststrook. Verder richting het zuid(oost)en, en al helemaal zuid van de as blijft het zomers warm. Denk daarbij aan Tx grofweg tussen 18 en 24C in het noorden en 24 tot 29C elders, met de hoogste waarden uiteraard in het zuiden en zuidoosten.

De persistentie van de huidige warmte is na dinsdag dus grotendeels afhankelijk van de positie van de vlakke rug. Gezien het feit dat de drukverschillen überhaupt afnemen en het continent heet is (thermische component) zal de wind in de loop van komende week waarschijnlijk steeds vaker de neiging krijgen om naar NNO te draaien. Dat zien we in dergelijke situaties vaker. Vrijwel alle modellen ondersteunen dit scenario dan ook in meer of mindere mate. De operationele run van GFS00 liet daarbij de rug langzaam zuidwaarts overtrekken waardoor de wind tweede helft van komende week in het hele land naar NNW zou gaan waardoor de warmte in een groter deel van het land echt getemperd zou worden (Tx 18 tot 25C) . Gelukkig lag die uitvoer in de onderste regionen van het ensemble. EC, althans de oper, laat de rug langer plakken waardoor de zomer met name in het midden en zuiden heel aardig in het zadel blijft. Op het moment van schrijven is het ensemble nog niet beschikbaar dus dat is even afwachten. Ik vermoed een grote spreiding vanaf dinsdag gedurende de rest van de week.

Om af te sluiten nog even terug naar nu. Hoewel nauwelijks visueel herkenbaar ligt er op dit moment een oud KF over het land. Het systeem zakte gisteren via de Noordzee richting ons land af en zou nu vrijwel stationair vanaf Zeeland in de richting van N-Limburg moeten liggen. Er vooruit Td's rondom of iets boven 15C, erachter zakken de dauwpunten onder invloed van een aantrekkende oostelijke wind icm dagelijkse gang straks terug naar waarden tussen 5 en 10C. Daarmee zal de hemel diepblauw kleuren en de warmte aangenaam zijn. Dit geldt ook voor morgen.

EDIT: hieronder het ensemble van EC00. T/m dinsdag vrijwel zeker een reeks onafgebroken zomerse dagen voor De Bilt. Het noorden wat koeler, het zuiden enkele graden warmer. Daarna enige onduidelijkheid aangaande de positie van de rug, de grootte van de noordcomponent in de stroming en dus ook de hoogte van Tx. Blijft uiteraard wel (erg) droog en alles bij elkaar gewoon behoorlijk zomers, zeker voor de gebieden wat verder landinwaarts. Noordenwindzomertje ten voeten uit :).

Armand

Duidelijk verhaal Marsel! De spreiding is inderdaad vrij groot op LT, op het moment gaan wel nog genoeg leden voor 25+ en zelfs een aantal voor 30+. Weerplaza heeft daar een handige grafiek voor die dit beeld duidelijk weergeeft:


Deze grafiek is voor Midden Nederland, pakken we die van Zuidoost Nederland erbij dan zien we zelfs een constante kans op 25+ van meer dan 80%. Tevens neemt vooral hier de kans op tropische dagen flink toe mocht de wind meer oostelijk/zuidoostelijk worden:


Veel onzekerheid nog, maar de ochtendrun van EC is wel weer iets warmer geworden lijkt het dan die van gisteravond. We zullen zien welke kant het opgaat, in elk geval tot halverwege volgende week dus mooi en aangenaam zomerweer! ;)

Marsel

Citaat van: Armand op za 30 jun 2018 - 12:06
Duidelijk verhaal Marsel! De spreiding is inderdaad vrij groot op LT, op het moment gaan wel nog genoeg leden voor 25+ en zelfs een aantal voor 30+. Weerplaza heeft daar een handige grafiek voor die dit beeld duidelijk weergeeft:
*knip*

Deze grafiek is voor Midden Nederland, pakken we die van Zuidoost Nederland erbij dan zien we zelfs een constante kans op 25+ van meer dan 80%. Tevens neemt vooral hier de kans op tropische dagen flink toe mocht de wind meer oostelijk/zuidoostelijk worden:
*knip*

Veel onzekerheid nog, maar de ochtendrun van EC is wel weer iets warmer geworden lijkt het dan die van gisteravond. We zullen zien welke kant het opgaat, in elk geval tot halverwege volgende week dus mooi en aangenaam zomerweer! ;)

Inderdaad, die verscherpende warmte op de LT komt bij EC voort uit het opnieuw opschuiven van het Azorenhoog richting onze omgeving. Aangezien EC hierin nu nog alleen stond heb ik dat achterwege gelaten. Gfs laat immers dan juist in een forse cluster de zonaliteit opleven. Een compleet ander scenario dus. Ben benieuwd waar we tegen die tijd uiteindelijk op uitkomen. Voorlopig is het heerlijk zomer in Nederland :).

dennis089

wat een heftige zomer. het enige wat ik mis zijn de onweercomplexen  ::)

JerryL

Citaat van: dennis089 op za 30 jun 2018 - 13:02
wat een heftige zomer. het enige wat ik mis zijn de onweercomplexen  ::)

Nou je merkt het als je de straat en tuin sproeit, echt zo een zomer geur als het lang niet heeft geregend. Wij wassen de auto nog maar even niet tot de eerste regen gevallen is, zal wel veel rommel naar beneden komen. Valt mij mee dat er nog geen smog-alarm is afgegeven voor de warme gebieden.

Omgeving Assendelft is overigens veel wind. Daardoor voelt het kouder aan.

Marsel

Dit mag toch gerust bijzonder genoemd worden. De luchtmassa die zich momenteel achter het inactieve KF over het land uitspreidt is zeer droog. In de laatste waarnemingen zien we boven land Td's lokaal wegzakken naar 2 tot 5 graden (!). Hetgeen aanmerkelijk lager is dan Hirlam en EC vanmorgen voorzagen (5-10C). Alleen harmonie heeft het wegzakken beter te pakken maar slaat daarin door met zelfs even negatieve Td's (!). Oorzaak zal bij EC en Hirlam liggen in de onderschatte warmtefluxen (zowel voelbaar als latent in uiterst droge omstandigheden), hogere Tx, droge bodem en forse mechanische menging. De grenslaag droogt momenteel dus sneller uit dan voorzien. Rv's zijn dan ook uitzonderlijk laag, veelal tussen 20 en 30%. Alleen in het uiterste zuiden, voor het front uit, en in het noorden met wat meer maritieme aanvoer liggen de luchtvochtigheden wat hoger.

Het KF is overigens mooi te volgen. De plotse daling van Td (van 12-14C naar 2-8C) is duidelijk terug vinden in de waarnemingen. Het 'glazen' systeem ligt overigens de komende avond nog vrijwel stationair ter hoogte van de grote rivieren, vanaf Zeeland in de richting van N-Limburg. Pas vannacht komt het in beweging om morgenmiddag boven N-FR aan  te komen. Morgen dus weer erg lage Rv's maar aangezien we iets verder achter het KF zitten wel wat lagere Tx'en.

Global warming

Marsel erg bedankt voor je postings. Leerzaam en met een prachtige uitkomst.

Armand

Grappig om te zien, momenteel bevindt zich de warmste lucht boven Frankrijk en geraakt tot het westen van België en het Zuidwesten van Nederland. De wind heeft hierbij totaal geen invloed op de temperatuur momenteel, deze waait immers strak uit oostelijke richting. Je ziet dan nu ook waardes van bijna 30 graden aan de Belgische kust en ook ruim 25 graden bij vrijwel de gehele westkust van Nederland, tot 29 in Zeeland.

In het noordoosten bevindt zich de wat koelere lucht, daar nog net geen 25 graden zelfs diep in het binnenland. Vaak is het dus omgedraaid, maar vandaag langs de westkust toch opmerkelijk hoge temperaturen

Arend

Meer mensen onderstaande e-mail van het waterbedrijf ontvangen?

Beste Vitens-klant,

De huidige droogte en warmte in Nederland leidt tot een sterk verhoogde watervraag, tot wel 30% meer. Momenteel levert Vitens gemiddeld meer dan een miljard liter per dag en dat is een record. Daarom nemen we extra maatregelen om de watertoevoer op peil te houden.

Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat er (vooral 's avonds) op sommige plaatsen een wat lagere waterdruk en een kleine kans op bruin water ontstaat. Dit is niet schadelijk voor de gezondheid, dus u kunt het gewoon drinken.

Uw hulp hierbij is erg welkom! 
Tijdens de piekuren (tussen 6.00 uur en 9.00 uur en tussen 18.00 uur en 22.00 uur) kunt u meehelpen om het niet-noodzakelijke waterverbruik te spreiden.

Denk hierbij aan: 
•   de tuin na zonsondergang sproeien;
•   auto wassen uitstellen;
•   de vaatwasser of wasmachine 's nachts aanzetten;
•   zwembadjes midden op de dag vullen.
Weten wat u nog meer kunt doen?
Kijk op vitens.nl/warmte voor meer tips om de waterdruk tijdens deze mooie zomerdagen op peil te houden.
Hartelijk dank voor uw hulp!

Vitens
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

GeneralDuke

Ik heb het niet ontvangen, regio Nijmegen
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Johannes96

Laatste modellen lijken zelfs een Spaanse pluim richting Nederland, België, Frankrijk en Engeland te willen blazen; zowel GFS als het Europese model gaan er in mee. Dat zou al helemaal wat zijn natuurlijk!

Neochamp

Citaat van: Johannes96 op ma 02 jul 2018 - 18:45
Laatste modellen lijken zelfs een Spaanse pluim richting Nederland, België, Frankrijk en Engeland te willen blazen; zowel GFS als het Europese model gaan er in mee. Dat zou al helemaal wat zijn natuurlijk!
Ik las dat dat dr blokkade wel zou opheffen?

Marsel

Citaat van: Johannes96 op ma 02 jul 2018 - 18:45
Laatste modellen lijken zelfs een Spaanse pluim richting Nederland, België, Frankrijk en Engeland te willen blazen; zowel GFS als het Europese model gaan er in mee. Dat zou al helemaal wat zijn natuurlijk!

Rustig maar  ;). GFS12 oper is waarschijnlijk een van de warmste leden (zoniet DE warmste). Het ensemble mean komt met een veel westelijkere positie van het hogedrukbastion en dus aanmerkelijk koeler weer. Pas wanneer dit scenario run na run breder in de ensembles van verschilllende modellen wordt gedragen mogen we een soort 'grande finale' van deze warme periode verwachten.

Tot die tijd lijkt me juist een langzaam verval tov de huidige warmte aannemelijker. Niet dat het slecht weer wordt, integendeel zelfs, maar de Noordzee krijgt vanaf woensdag landelijk een dikkere vinger in de pap. Bovendien is er op de LT een sterk signaal voor het herstellen van de zonaliteit terug te vinden. Dat zou wel klassiek zijn zo in de eerste weken van zomervakantie. Maar goed, dat is nog ver weg...

Powered by EzPortal