Tornado richt ravage aan in Apeldoorn

Topic gezien door 2172 bezoekers
Gestart door flyineddy, di 04 jul 2023 - 13:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

flyineddy

Tornado richt ravage aan in Apeldoorn


De wervelwind heeft op meerdere plaatsen schade veroorzaakt.
© Stefan Boonen/Luciano de Graaf


LIEREN - Een grote ravage in Apeldoorn en omgeving, dinsdagochtend. Bomen liggen om en huizen zijn fors beschadigd geraakt door een wervelwind. Die wind zou zijn langsgeraasd in Klarenbeek, Beekbergen en Apeldoorn.

Hoe groot de schade in totaal is, is nog niet duidelijk. De hulpdiensten zijn uitgerukt naar verschillende plaatsen in Beekbergen, Apeldoorn en Lieren. Er zijn - zover bekend - geen gewonden gevallen.

De Woudweg in Lieren is volledig afgesloten vanwege vier omgevallen bomen. Op beelden - gemaakt vanaf de A1 - is de zien hoe de wervelwind een koker vormt. Op de A50 is een caravan van de weg gewaaid, waardoor een rijstrook is afgesloten. De caravan is op de kop in de middenberm beland. Er is een flinke file ontstaan.

De tornado raasde ook langs basisschool Prinses Juliana in Lieren. "Er werden bomen ontworteld, de takken vielen eruit en sommige containers gingen de lucht in", somt de directeur op. De wind ging zo'n twee minuten tekeer. De kinderen van de school zaten op dat moment gelukkig allemaal veilig binnen. "Ze zijn ongedeerd, maar wel een beetje geschrokken. We hebben ze allemaal opgevangen. Toen het voorbij was, hebben ze even buiten mogen kijken, tot de brandweer ons voor de veiligheid weer naar binnen stuurde", aldus de directeur.

https://twitter.com/JelleLaan/status/1676158332812374016


In Lieren is een boom omgevallen door de wind.
© Luciano de Graaf



De caravan sloeg over de kop op de A50.
© Persbureau Heitink


Bron: https://www.gld.nl/nieuws/7968158/tornado-richt-ravage-aan-in-apeldoorn

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

Ik heb ook even gekeken naar de doppler radar ongeveer ten tijde van de windhoos. Hoewel de bui mij geen echte supercell lijkt, is er wel iets van lichte  rotatie te zien:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Serge

wow,... hier in Brummen (op een steenworp) wel heul veul regen, maar helaas geen slurven  :-\
Waar is mijn cape

Jasneker

Ik denk niet dat je vrolijk wordt als er zo'n slurf over je huis trekt... :o

Wiz

Citaat van: flyineddy op di 04 jul 2023 - 13:24Ik heb ook even gekeken naar de doppler radar ongeveer ten tijde van de windhoos. Hoewel de bui mij geen echte supercell lijkt, is er wel iets van lichte  rotatie te zien:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.

Welke bron gebruik je hier voor?

flyineddy

Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal