Onweerskansen 2018 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 42238 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, za 31 mrt 2018 - 14:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2018?

 < 10 (Buitengewoon weinig)
10-15 (Zeer weinig)
15-20 (Weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40-45 dagen (Zeer veel)
45 > dagen (Buitengewoon veel)

Weatherboy

Alkmaar was de place to be! Eindelijk een zware bui! Constant gerommel en geflits. Een fenomenale 21.6 mm opgevangen uit alleen deze bui. Geweldig!!!! :)

Jasneker

Laatste bui trekt net weg met wat gerommel, paar flitsjes op afstand, "al" 3 mm regen tot nu toe...Sneek valt (weer) wat uit de boot.
Belangrijker is dat de temperatuur is gedaald tot 17 C en het huis goed kan afkoelen alle ramen etc open, lekker.

dennis089

Citaat van: Jasneker op za 28 jul 2018 - 15:00
Laatste bui trekt net weg met wat gerommel, paar flitsjes op afstand, "al" 3 mm regen tot nu toe...Sneek valt (weer) wat uit de boot.
Belangrijker is dat de temperatuur is gedaald tot 17 C en het huis goed kan afkoelen alle ramen etc open, lekker.
ik zou een moord doen voor 17 graden... nja dat niet :p maar 17 graden zou geweldig zijn. alles koud. alles koel. helaas is het hier 10 graden warmer.

dennis089

Ik mis het onweer. Ik vind het echt een zeldzaam iets aan het worden. Vaak is het niet warm genoeg voor onweer, hebben vaak die verschrikkelijke westcirculatie die niet weggaat. Maar nu hebben we een hele zomer lang al hogedruk. Zeer warm weer, en toch blijft het onweer achterwege. Ik vind het vreemd. In de lente waren er een paar dagen, maar eigenlijk is er de gehele zomer geen onweer geweest. Nog één maandje te gaan.

htevents

Kan de kaart niet 123 plaatsen, maar ik zag ergens voorbij komen dat Estofex een level 1 voor (noord)oost NL heeft afgegeven. Is dit een losse flodder of zijn er meer modellen die iets van kansen laten zien?

flyineddy

Citaat van: htevents op ma 30 jul 2018 - 13:52
Kan de kaart niet 123 plaatsen, maar ik zag ergens voorbij komen dat Estofex een level 1 voor (noord)oost NL heeft afgegeven. Is dit een losse flodder of zijn er meer modellen die iets van kansen laten zien?

Ook KNMI Guidance spreekt van een kleine kans op een onweersbui boven het noordoosten morgenochtend. Als er daar dan een bui ontstaat kan dit een fors exemplaar zijn door vrij hoge windschering.

Hier de Guicande:

CiteerGuidance modelbeoordeling
Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot dinsdag 31 juli 2018 24.00 locale tijd


Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 00 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:
Tussen een laag ten zuiden van IJsland en hoge druk boven het Europese continent wordt in een warme sector tropische lucht aangevoerd. Boven het westen van het luchtruim ligt een brede, golvende (en lastig te analyseren) frontale zone. Het koufront komt dinsdagochtend/middag door, voorafgegaan door een NW-ZO georienteerde vore. Achter het koufront bouwt opnieuw een rug van hoge druk op en wordt met een (noord)westelijke stroming minder warme, polaire lucht aangevoerd. Dinsdagochtend trekt tevens een scherpe hoogtetrog over het westen van het luchtruim snel noordwaarts.

Modelbeoordeling:
Aandachtspunt is mogelijke convectie einde van de middag/avond in het (zuid)westen vandaag. Die zou vanaf de grond kunnen ontstaan, mits een inversie tussen FL100-150 wordt overwonnen (die is het sterkst in beide Harmonies). Modellen komen (vooral Hir/Ec) met een signaal, het gaat dan om een mogelijk stevige onweersbui (zie neerslag). Forcering zou van een zeewindfront moeten komen. Vanavond is ook een scenario waarin convectie (ontstaan op een ThetaW-850 maximum) boven NW-Frankijk in min of meer uitgebluste vorm het zuidwesten nog zou kunnen aandoen. Met name Ha36 en EC komen hiermee. Daarnaast is ook dinsdag convectie mogelijk, nabij het koufront maar vooral door toedoen van de scherpe hoogtetrog. Forcering(en), zowel mechanisch als thermisch, vallen niet helemaal samen waardoor de kans op zware convectie klein is. Zo ligt de vore halverwege de ochtend al boven Duitsland en passeert de hoogtetrog al in de ochtend. Bovendien bouwt een rug tijdens/net na passage van het koufront op. Blijft toch een aandachtspunt, Ha36-00z, was een 1-2 uren later met koufront en vore en liet (zware) convectie ontstaan in een strook van Utrecht naar Groningen. Dit signaal is in de 06z weer teruggekomen.

Aandachtspunten

Temperatuur:

Ec over het algemeen 1-2 C te koud overdag.

Wind:
Aandachtspunt is het tijdelijk aantrekken van de wind (vooral zichtbaar in beide Harmonies, maar ook enigszins in Hirlam, vooral de 00z run) nabij convectie aan de oostflank van de opbouwende rug. Voor de kust en op het IJsselmeer 1-2 uur tijdelijk 5-6 Bft en uitschieters 35-40 kn. De vraag is of dit scenario realistisch is. Lijkt om een koudepoel te gaan als gevolg van precipitation loading, maar zeker ook uitwisseling van impuls (op 3000 vt al 30 kn wind). Waarschijnlijk speelt het tijdelijk vernauwen van het luchtdrukpatroon (knijpzone tussen vore en rug) ook een rol. Iets om in het achterhoofd te houden.

Bewolking:
Bij de complexe frontale zone vooral veel middelbare bewolking, af en toe komt (qua positie redelijk consistent) wat lage bewolking voor bij een golf in het front. Actueel ook wel af en toe wat flarden St-bewolking, veel lijkt het niet voor te stellen. Boven zee vandaag lokaal een ingebedde CB, toppen FL200. Bij eventuele convectie vanmiddag/vanavond boven land kans op een geisoleerde CB met toppen rond FL350. Dinsdagochtend boven zee (dichtst bij de hoogtetrog) de meest onstabiele profielen. Geclusterde CB's met toppen FL200-250. Wat verder richting en boven land is de onstabiliteitsdiepte beperkt tot FL100-150 met licht negatieve toptemperaturen. Mogelijk ontstaat in de loop van de ochtend met name in de noordoostelijke helft nog een CB vanaf de grond, toppen dan wederom richting FL350. Vanaf dinsdagmiddag sterk uitdrogende profielen met een inversie rond 2000-3000 vt.

Neerslag:
Met name boven zee af en toe buiige regen, boven land slechts een enkele drup regen. Vanaf einde van de middag en vanavond vooral boven het zuidwesten kans op een geïsoleerde onweersbui. Zie voor onzekerheden modelbeoordeling. Kan een stevige bui zijn in een regime van circa 1000 J/Kg MUCape en 30 kn effectieve (0-6 km) schering. Zelfs hagel is dan niet geheel uitgesloten. Dinsdagochtend gaan we uit van een scenario met geclusterde onweersbuien boven zee bij de hoogtetrog, verder naar het oosten (vooral het westen en noorden van het land) wat buiige regen met kleine onweerskansen. Aandachtspunt zoals gezegd het eventuele ontwikkelen van een onweersbui boven de noordoostelijke helft, waarschijnlijk net voor het koufront uit in de vore. Regime is dan 1000-1500 J/Kg SBCape en > 40 kn effectieve schering, een sterke organisatiegraad (bv. squall/supercel) is dan niet ondenkbaar. Windstoten (Ha36 ca. 40 kn) vormen dan een nadrukkelijk aandachtspunt, evenals de kans op hagel > 2cm. Zoals gezegd zijn de kansen hierop niet groot, maar de potentie voor een zware onweersbui is wel aanwezig.

Zicht:
Goede zichten, boven zee in neerslag af en toe matig. Verder in buien matig tot slechte zichten.

Paraaf meteoroloog: aberson

Uitgifte: 30/07/2018 12.01 uur LT.
Bron: KNMI Guidance

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Citaat van: dennis089 op ma 30 jul 2018 - 13:33
Ik mis het onweer. Ik vind het echt een zeldzaam iets aan het worden. Vaak is het niet warm genoeg voor onweer, hebben vaak die verschrikkelijke westcirculatie die niet weggaat. Maar nu hebben we een hele zomer lang al hogedruk. Zeer warm weer, en toch blijft het onweer achterwege. Ik vind het vreemd. In de lente waren er een paar dagen, maar eigenlijk is er de gehele zomer geen onweer geweest. Nog één maandje te gaan.

Deze zomer nog niet gek veel onweer inderdaad. Zaterdag was het voor een groot deel van het land prijs, hier in Limburg viel het wat tegen. Warmte is slechts een van de vele factoren die het tot onweer laat komen. Vocht is ook een belangrijke factor. Zonder vocht zal het niet flink kunnen losbarsten, slechts op lokale schaal met wat geluk en forcering. Vaak als er warmte én vocht aanwezig zijn, liggen de kansen direct al een stuk hoger. Fysisch gezien ligt er wel een probleem om tot deze combinatie te komen. Bij de aanwezigheid van vocht ligt de verdamping vanzelfsprekend ook hoger. Verdamping kost energie en die wordt onttrokken aan de omgeving, als gevolg daalt de temperatuur door verdamping. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat het in de jungle vaak rond de 25-30 blijft. Er is daar veel verdamping en dus wordt er ook veel energie onttrokken. Anderzijds kan het in de woestijn juist zeer warm worden. De grond is kurkdroog en er is hier bijna geen verdamping, dan wordt er geen energie ontrokken van de omgeving en kan de temperatuur hoog oplopen.

Willen we in Nederland onweer krijgen, dan hebben we dus vaak warmte én vocht nodig. Vaak hebben we hier slechts één van de twee in overvloed. Ik heb het hier overigens gehouden bij slechts twee factoren, in mijn opzicht twee belangrijke factoren. Er spelen natuurlijk nog meer factoren mee die de kans op onweer kunnen vergroten, ook bij een gebrek aan warmte (buiten de zomer om onweert het namelijk ook wel eens in Nederland, alleen veel minder), bijvoorbeeld vore's of andere forceringen of koude bovenluchten.

dennis089

Citaat van: Armand op ma 30 jul 2018 - 17:08
Deze zomer nog niet gek veel onweer inderdaad. Zaterdag knip knip

dankjewel voor de uitleg  :)

Joep

Daarom moet je dus nooit onder een boom gaan zitten met onweer.

https://mobile.twitter.com/MarkHouwelingen/status/1021415874027315201/video/1

Filmpje via mark v. Houwelingen

GeneralDuke

Morgen weer kans op buien. Ik heb geen kaarten gezien maar meestal leidt "afkoelende bovenluchten" wel tot een klap of twee :) Hieronder stukjes guidance.

Synoptische situatie
Een hoog boven Midden-Europa trekt oostwaarts. Bijbehorende rug lag om 03 UTC boven het westen van Duitsland en trekt oostwaarts. Een lagedrukgebied boven de Britse Eilanden trekt oostwaarts en ligt maandag overdag juist ten N van Nederland. Het warmtefront lag om 03 UTC van het N van Engeland naar Noord-Holland en trekt noordoostwaarts. In de warme sector wordt droge lucht aangevoerd. Het koufront (ongeveer theta-w 850 hPa 16 C) bereikt in de loop van de nacht naar maandag het ZW en trekt in de ochtend over Nederland NO-waarts. Voor het koufront uit ontstaat een thermische vore/laag. Het wordt gevolgd door een hoogtelaag/trog (T500 rond -18 C). Ten westen van het koufront bevindt zich in de grenslaag vochtige en zachte lucht (Td rond 17 C), hierin is het restant van een tropisch systeem (Debby) aanwezig.

Bewolking
Bij het warmtefront op de Noordzee ST rond 1000 vt. Bij het koufront een signaal voor ST rond 1000 vt, in en bij het laag rond 500 vt. Realistisch. Convectieve toppen maandag tot FL300.

Neerslag
Het warmtefront stelt boven land weinig voor, In het NW valt wat lichte regen. Voor het koufront lijkt zich een convergentielijn/thermische vore te bevinden, hierbij onstabiliteit met een hoge basis (8000 vt en hoger). Als gevolg van dagelijkse gang en het kouder worden van de bovenlucht neemt de convectieve activiteit maandag overdag landinwaarts sterk toe. Opvallend is dat er geen forcering nabij de kust lijkt te zijn. CAPE gaat naar 1000-1500 J/kg, de schering ligt rond 15 kn. Kustconvergentie is een belangrijke forcering. Multicell is waarschijnlijk, kans op hagel. Cumulatief valt gemiddeld ongeveer 10 mm, maar in het oosten in de Harmonie36 uitvoer nu zeer lokaal sommen tot 40 mm.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Zal me niet verbazen als we morgen meerdere hozen van het spout-type gaan zien bij de buien die met name langs het KF gaan ontstaan. Overigens blijft de grenslaag ook achter het KF nog geruime tijd behoorlijk vochtig met lage LCL's in de valse warme sector met onder de directe invloed van het ULL wederom enkele pittige (onweers)buien. Gezien de zwakke diepe schering (max. 20kt) en over de onderste kilometer hooguit 10-15kt moet eea icm soms ruim 1000J/Kg prima mogelijk zijn wat mij betreft. Opletten morgen dus voor slurfjes.

JerryL

De onwijze warmte van het begin van het seizoen tot vorige week heeft zo wel wat effect op het huidige weer. Immers; ik kan mij niet herinneren dat we zo vaak echter elkaar kans hadden op onweer/storm en ander ontij.

Ben ik de enige die dit (nu al) opvalt?

Der RoX

Ja het plenst goed door de laatste dagen. Nu nog wat geknetter en lichtshow boven Leiden erbij en dan ben ik ook blij.
WiNtEr!!11!1!@

GeneralDuke

Redelijke oplijning trouwens in het oosten. Is dat toeval? Of is oplijning nooit toevallig :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

boxer

Hier in midden NL gaat t inmiddels flink tekeer

Johannes96

Citaat van: boxer op ma 13 aug 2018 - 14:30
Hier in midden NL gaatbt inmiddels flink tekeer

In het noorden ook heerlijke zware dreunen!

Marco uit Hangar 5

Oh wacht... Ik dacht het onweer is in Noord Holland wel voorbij, maar net een mooie dreun!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Tyshane

Citaat van: JerryL op ma 13 aug 2018 - 09:09
De onwijze warmte van het begin van het seizoen tot vorige week heeft zo wel wat effect op het huidige weer. Immers; ik kan mij niet herinneren dat we zo vaak echter elkaar kans hadden op onweer/storm en ander ontij. Ben ik de enige die dit (nu al) opvalt?

Nou, een paar jaar terug, misschien 3 a 4 jaar, hadden we bijna elke dag in augustus wel een dergelijk scenario. Vond ik toen erg opvallend. Veel onweer. :)

Marco uit Hangar 5

Citaat van: JerryL op ma 13 aug 2018 - 09:09
De onwijze warmte van het begin van het seizoen tot vorige week heeft zo wel wat effect op het huidige weer. Immers; ik kan mij niet herinneren dat we zo vaak echter elkaar kans hadden op onweer/storm en ander ontij.

Ben ik de enige die dit (nu al) opvalt?

Neu.. dit is redelijk normaal voor Augustus en September.. paar dagen opwarming gevolgd door een onweers depressie, en dan weer van voren af aan..

Neemt niet weg dat de enorme hoeveelheid energie die de laatste weken in het ijselmeer en noordzee is gepompt wel zijn invloed zal hebben op de buiigheid. Naarmate de aangevoerde lucht frisser EN vochtiger wordt zal de opgeslagen warmte in het noordzeewater en ijselmeer steeds meer voor de nodige convectie gaan zorgen. September en Oktober zouden wel eens heftig kunnen gaan worden aan de kust... WATERSPOUTS.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Marsel

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op ma 13 aug 2018 - 22:27
Neu.. dit is redelijk normaal voor Augustus en September.. paar dagen opwarming gevolgd door een onweers depressie, en dan weer van voren af aan..

Neemt niet weg dat de enorme hoeveelheid energie die de laatste weken in het ijselmeer en noordzee is gepompt wel zijn invloed zal hebben op de buiigheid. Naarmate de aangevoerde lucht frisser EN vochtiger wordt zal de opgeslagen warmte in het noordzeewater en ijselmeer steeds meer voor de nodige convectie gaan zorgen. September en Oktober zouden wel eens heftig kunnen gaan worden aan de kust... WATERSPOUTS.

Correct! Er zijn er gisteren ook al een paar gespot. Van kleine tuba's tot mooi volgroeide ranke hozen.

Powered by EzPortal