Onweerskansen 2018 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 42216 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, za 31 mrt 2018 - 14:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2018?

 < 10 (Buitengewoon weinig)
10-15 (Zeer weinig)
15-20 (Weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40-45 dagen (Zeer veel)
45 > dagen (Buitengewoon veel)

AFTH14


dennis089

dinsdag en woensdag wordt het weer schroeiweer  8) zou er nog iets leuks bijkomen in de vorm van verkoeling.....  ::)

flyineddy

Citaat van: flyineddy op zo 10 jun 2018 - 16:38
Gisteravond/vannacht wel een paar leuke bliksems op de foto kunnen zetten.
Dit is er 1 van:
Eddy.

Even hierop terugkomend: In mijn foto topic staan een paar (nieuwe) foto's van deze en andere onweerssituaties:
http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5811.msg1246268.html#msg1246268
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Morgen een kleine kans op een (onweers)bui in het zuidoosten van Nederland en de oostelijke helft van België. Er trekt namelijk een thermische vore vanuit Frankrijk richting Zuid-Nederland. Daarop kunnen zich morgen enkele (onweers)buien ontwikkelen. Hier een stuk uit de KNMI Guidance:

De vore laat qua timing en vorm verschillen zien in de diverse modellen. Dit vertaalt zich ook in de bijbehorende (onweers)buien, met name in het zuidoosten. Als de buien op dagelijkse gang en door convergentie geïnitieerd worden zijn ze van het pulse storm-type (lage schering, in het zuidoosten hoge CAPE 2000-2500 J/kg, lokaal meer), waarbij in het volwassen stadium zowel grote hagel (>2 cm diameter), overvloedige neerslag als downbursts tot de mogelijkheden behoren. Voorlopig gaan we uit (op basis van synoptische setting, EPS en INDECS) van een kleine kans (10-20%) op onweersbuien in het zuidoosten.

Kleine kans dus op een bui, maar mocht er een bui ontstaan en deze weet enigszins door te breken, dan krijgen we weer de pulse storms, een type onweersbui die we immers al erg vaak tegen gekomen zijn dit seizoen. De grootste kans hierop bestaat boven de Ardennen, vanwege het reliëf.

dennis089

werd eens tijd. heb al een maand lang geen neerslag meer gezien. laat staan een onweersbui. toch vrij raar met zo'n temperaturen die we hebben gekregen..  ::) :-[

dennis089

Onweer zeer dicht in de buurt van Limburg. Zouden we dan toch in de prijzen gaan vallen Armand?  8) :o :D

Armand

Citaat van: dennis089 op wo 04 jul 2018 - 13:29
Onweer zeer dicht in de buurt van Limburg. Zouden we dan toch in de prijzen gaan vallen Armand?  8) :o :D

Volgens verwachting bevinden zich nu enkele toch wel pittige buien boven de Ardennen die Duitsland intrekken. Zuid-Limburg lijkt hier niet vatbaar voor te zijn. Eigenlijk vanaf nu en de komende uren kan er in het zuidoosten ook een enkele bui ontstaan. Je ziet dat momenteel ook gebeuren ten zuiden van Nijmegen. Het zullen slechts lokale buien zijn en deze hebben veel meer moeite om echt door te groeien zoals de buien boven de Ardennen. Alleen in Zuid-Limburg zijn de condities goed genoeg voor het genereren van een stevige onweersbui.

Maar zoals ik al zei is die kans niet heel erg groot. Kans is groter dat we het gewoon droog en warm gaan houden Dennis, maar we houden het in de gaten ;)
In de loop van de avond verdwijnt overigens de kans op buien weer.

dennis089

Het lost inderdaad op als sneeuw voor de zon. Zelfs in Duitsland. Hoe kan het toch zo zijn dat wekenlang temperaturen van 25+ en eigenlijk zelfs gewoon dicht tegen de 30 graden aan niet genoeg zijn om buien op te wekken.. Ik heb niks tegen warmte, maar 's avonds een koel buitje erna is hemels maar het is net zo zeldzaam als sneeuw in de winter om maar iemand te quoten die dit zei afgelopen lente.

edit: helaas ook het buitje wat voor limburg stond gepland sterft alweer een vroegtijdige dood.

Armand

Flinke bui met wat flitsen en donders. Toch nog gekomen uiteindelijk. Valt momenteel best wat regenwater uit.

dennis089

Citaat van: Armand op do 05 jul 2018 - 00:24
Flinke bui met wat flitsen en donders. Toch nog gekomen uiteindelijk. Valt momenteel best wat regenwater uit.

Haha ik zie het idd Armand. In de verte voor mij wel. Flitsen en donders dus ik mag weer een dag bijtekenen. Maar ik hoop nog op wat water. Met een beetje geluk krijgen we dat nog hier in midden limburg. We hebben het hard nodig

Edit : helaas geen neerslag van betekenis. Een enkele drup meer niet. Het droogteprobleem houdt aan. Dit gaat nog leuk worden met die 35 graden dagen over twee weken. En tussentijds geen neerslag. Ik denk dat het sinds de metingen nog nooit zo droog was.

dennis089

Ploffer zuid oost. Net over de grens

Edit: ik heb zicht op de bui daar ik vandaag in Hückelhoven ben. Het is de vraag hoe groot het wordt want m'n gevoel zegt dat de bui het moeilijk heeft maar het ziet er uit alsof ie het wel probeert

jandeventer

Gaan ze het redden de buien uit dtslnd, ik heb wel zin in ostgewitter

Marsel

Citaat van: jandeventer op wo 25 jul 2018 - 17:23
Gaan ze het redden de buien uit dtslnd, ik heb wel zin in ostgewitter

Ik vermoed dat het nog even doorpruttelt daar in het oosten. Op satpics en radar is duidelijk de forcerende werking van de samengevloeide outflow zichtbaar. Eea kan dan best nog even (noord)westwaarts doorlopen, met name over de provincie Overijssel en het noorden van Gelderland. Straks, vermoedelijk binnen nu en twee uur, zal de activiteit er vervolgens rap uitgaan. Toch blijft er ook komende nacht, met name in het noordoosten kans op een enkele onweersbui. Dan gevoed vanaf de midlevels alwaar de opbouw onstabiel blijft (eigenlijk het restant van de diep doorgemengde grenslaag van overdag). De buien ontstonden in een zone met duidelijk verhoogde theta-w en zwakke convergentie in de grenslaag (vlakke vore).

Morgen trekt die zone westwaarts en komt het hele land wat dieper in de onstabiele tong terecht. Wel is het zo dat de forse dagelijkse gang de grenslaag behoorlijk uitdroogt in de loop van de dag en er een zwakke inversie rond 900hPa als gevolg van enige WA in de progtemps zichtbaar is. Die laatste is overigens niet meer dan een  'vlakke bobbel' die er 's middags wel uit te branden is. Verder vergelijkbare omstandigheden: effectief <15kt diepe schering en dus geïsoleerde luchtsoort convectie verspreid over het land.

Remy

Ik hoop dat de duizenden liters water per seconde die de boeren momenteel pompen nog wat kunnen bijdragen om de buien iig tot mussel te laten komen. Nederland verbruikt momenteel ongeveer 1100m3 water per seconde. Waarschijnlijk meer.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Armand

Regelmatig gedonder te horen, nog droog en tropisch hier rondom Maastricht. Richting Heerlen valt wel flink wat water uit de lucht. Hoop dat we hier ook even wat regen krijgen.

jornonweer

Citaat van: Marsel op wo 25 jul 2018 - 19:33
Ik vermoed dat het nog even doorpruttelt daar in het oosten. Op satpics en radar is duidelijk de forcerende werking van de samengevloeide outflow zichtbaar. Eea kan dan best nog even (noord)westwaarts doorlopen, met name over de provincie Overijssel en het noorden van Gelderland. Straks, vermoedelijk binnen nu en twee uur, zal de activiteit er vervolgens rap uitgaan. Toch blijft er ook komende nacht, met name in het noordoosten kans op een enkele onweersbui. Dan gevoed vanaf de midlevels alwaar de opbouw onstabiel blijft (eigenlijk het restant van de diep doorgemengde grenslaag van overdag). De buien ontstonden in een zone met duidelijk verhoogde theta-w en zwakke convergentie in de grenslaag (vlakke vore).

Morgen trekt die zone westwaarts en komt het hele land wat dieper in de onstabiele tong terecht. Wel is het zo dat de forse dagelijkse gang de grenslaag behoorlijk uitdroogt in de loop van de dag en er een zwakke inversie rond 900hPa als gevolg van enige WA in de progtemps zichtbaar is. Die laatste is overigens niet meer dan een  'vlakke bobbel' die er 's middags wel uit te branden is. Verder vergelijkbare omstandigheden: effectief <15kt diepe schering en dus geïsoleerde luchtsoort convectie verspreid over het land.
al iets over het eventuele onweer vrijdagavond/nacht en zaterdag overdag? voorkeursregio's? west belgie vrijdagavond? west duitsland zaterdagmiddag?
Danger is real, fear is a choice.

Marco uit Hangar 5

Nu onverwacht onweer in het westen!

Vanavond rond 21:45 al grote dreiging zuidwest van Heerhugowaard, ik naar Park van Luna om een video te schieten, maar het bleef bij dreiging. De dikke bui boven de regio Haarlem/Amsterdam stierf uit vlak voor Heerhugowaard.. ik heb twee vage flitsen gezien west van Heerhugowaard en een dik regenscherm..maar Heerhugowaard zelf is nog steeds kurkdroog (al 3 maanden geen regen van betekenis gevallen).. geen video dus met 3D audio, wellicht zaterdagmorgen nog een kans...

Maar op dit moment hoor ik het vanuit het zuiden toch duidelijk rommelen en lijkt er weer wat nieuws te ontstaan. Ik pak nog maar een biertje, dorstig weer!

Marco Nierop
http://zweef.nl/

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op vr 27 jul 2018 - 00:22
Nu onverwacht onweer in het westen!

Vanavond rond 21:45 al grote dreiging zuidwest van Heerhugowaard, ik naar Park van Luna om een video te schieten, maar het bleef bij dreiging. De dikke bui boven de regio Haarlem/Amsterdam stierf uit vlak voor Heerhugowaard.. ik heb twee vage flitsen gezien west van Heerhugowaard en een dik regenscherm..maar Heerhugowaard zelf is nog steeds kurkdroog (al 3 maanden geen regen van betekenis gevallen).. geen video dus met 3D audio, wellicht zaterdagmorgen nog een kans...

Maar op dit moment hoor ik het vanuit het zuiden toch duidelijk rommelen en lijkt er weer wat nieuws te ontstaan. Ik pak nog maar een biertje, dorstig weer!

Flinke plensbui op dit moment, en 3 roffels
Marco Nierop
http://zweef.nl/

AFTH14

Gaat heerlijk tekeer in Alkmaar qua regen en donder!

Marco uit Hangar 5

Flinke onweersbui met veel regen trekt er nu over Heerhugowaard, continue gerommel op dit moment, zit wel erg hoog want ik heb niet veel flitsen gezien
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Powered by EzPortal