Onweerskansen 27 tot en met 30 mei

Topic gezien door 16824 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 24 mei 2017 - 21:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mariska

Ik heb even een discussie. Je hebt de lifted index en CAPE. Deze zorgen voor het vuurwerk.
Maar er is toch een soort 'dekseltje nog in de atmosfeer die beide tegen kan houden. Pas als deze breekt haat het los.
Hoe heette dit ook alweer?

Vroeger stond die waarde op Storm archive, maar die geeft deze niet meer.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Danny

De buien langs de oostgrens, boven Limburg, oost België en Frankrijk zijn allemaal ontstaan langs de vore die zonder enige actie over ons land is getrokken vandaag. Ik denk dat we deze buien moeten beschouwen als het 'voorspel'. Het echte werk voor Nederland moet later gaan ontstaan langs het koufront. Dat trekt langzaam noordwestwaarts vanaf Bretagne. Dit kan evt. de buien boven noord Frankrijk verder activeren straks tot een groot complex dat zich noordwaarts gaat bewegen later vanavond. Momenteel is daar nog geen sprake van in ieder geval.

Arend

Citaat van: Mariska op ma 29 mei 2017 - 20:08
Ik heb even een discussie. Je hebt de lifted index en CAPE. Deze zorgen voor het vuurwerk.
Maar er is toch een soort 'dekseltje nog in de atmosfeer die beide tegen kan houden. Pas als deze breekt haat het los.
Hoe heette dit ook alweer?

Vroeger stond die waarde op Storm archive, maar die geeft deze niet meer.

CIN of cap.

Ik zoek een radar waarbij geen ontladingen boven Duitsland worden getoond. Iemand?  :'(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jenkie

Ik heb wel zicht op een prachtige wolk  :)

martijn

Bui boven Noord-Frankrijk activeert hard

ron12

Citaat van: Arend op ma 29 mei 2017 - 20:19
CIN of cap.

Ik zoek een radar waarbij geen ontladingen boven Duitsland worden getoond. Iemand?  :'(
Deze https://www.niederschlagsradar.de/
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

flyineddy

Citaat van: Arend op ma 29 mei 2017 - 20:19
CIN of cap.

Ik zoek een radar waarbij geen ontladingen boven Duitsland worden getoond. Iemand?  :'(

https://kachelmannwetter.com/de/regenradar/deutschland/#play
Deze kan ook. Hier kun je ook nog allerlei andere dingen in/uit schakelen, zoals trekrichting en eventuele rotatie.

Die bui boven Osnabrück ziet er vanaf hier wel vrij indrukwekkend uit. Mooi groot aambeeld. Jammer dat de lucht er omheen niet helemaal "schoon" is.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tam

Citaat van: Arend op ma 29 mei 2017 - 20:19
CIN of cap.

Ik zoek een radar waarbij geen ontladingen boven Duitsland worden getoond. Iemand?  :'(

Deze vind ik zelf ook wel mooi http://animatie.weerslag.nl/

pietjelol

Tis wel opvallend windstil geworden hier. Soort van stilte voor de storm zelfs vogels hoor je nu amper

ron12

Boven Frankrijk zit op dit moment ook niet veel, en wat er zit heeft maar een wolken hoogte van nog geen 10 kilometer http://www.meteociel.fr/observations-meteo/satellite.php
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Meest recente guidance KNMI:

Neerslag:
In het zuidoosten aanvankelijk nog enkele onweersbuien, gevoed vanaf de grond. Modus pulse/multicell. Verder in de avond en dinsdagnacht mogelijk het binnenkomen van een convectief complex (multicell) vanuit Frankrijk (daar getriggerd door hoogtetrog en RI jet). Momenteel is er boven Frankrijk sprake van buienontwikkeling. De kans op het vormen van zo'n convectief complex is dus nog steeds reëel. Aangezien de modellen verschillen qua intensiteit en precieze positie zal het op nowcasting aankomen. Bij buien kans op veel regen op korte tijd (PW > 40 mm), grote hagel (hoge CAPE) en windstoten (zie wind). Over het algemeen geldt tot aan de passage van het koufront hoge MUCAPE (overdag > 2000 J/Kg), in de nacht naar dinsdag afnemend naar rond 1000-1500 J/Kg, bij het koufront dinsdag 500-1000 J/Kg). Een bovenluchtforcering boven onze omgeving ontbreekt grotendeels, al lijkt de bovenluchtstroming in de nacht naar dinsdag zwak cyclonaal te worden.

Eric

Citaat van: Summer op ma 29 mei 2017 - 19:53
Voor zuid-limburg is de kans nog steeds aanwezig al zie ik de bui merendeels voorbij trekken en hoor ik slechts op de achtergrond wat gerommel...
Temp. hier nog steeds nabij de 30 graden en vocht/zwoel is het ook nog...
Hopelijk worden we allemaal beloond na de afgelopen dagen afzien in hitte en zwoelte  8)
De Duitsland bui ........

Giso84

Knmi heeft geen code geel meer voor Noordelijke provincies.

* Inmiddels weer code geel voor geheel het land, ze waren waarschijnlijk bezig met een update.

Moet zeggen dat het hier nu vies benauwd en vochtig aanvoelt, je zou dan juist wat verwachten.

Ik blijf lekker F5'en en hopen op wat onweer, ben al blij met 2 a 4 CG's  ;D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Joep

KNMI heeft code geel voor N-NL ingetrokken

Van het zuiden uit toenemende kans op enkele stevige onweersbuien.

Van het zuiden uit neemt in de loop van de avond de kans op enkele stevige onweersbuien toe. Deze buien kunnen gepaard gaan met hagel, (zware) windstoten en veel regen in korte tijd. Komende nacht trekken de buien langzaam naar het oosten weg.

Uitgifte: 29/05/2017 20:49 uur LT

Martijn1978

De bui in noord Frankrijk lijkt ook alweer iets aan bliksem activiteit te verliezen.
Afwachten verder.

Channiej

Zou het dekseltje dan toch op het potje zitten? Activiteit neemt idd af bij die buien in Frankrijk

Gerard1995

Citaat van: Joep op ma 29 mei 2017 - 21:04
KNMI heeft code geel voor N-NL ingetrokken

Van het zuiden uit toenemende kans op enkele stevige onweersbuien.

Van het zuiden uit neemt in de loop van de avond de kans op enkele stevige onweersbuien toe. Deze buien kunnen gepaard gaan met hagel, (zware) windstoten en veel regen in korte tijd. Komende nacht trekken de buien langzaam naar het oosten weg.

Uitgifte: 29/05/2017 20:49 uur LT

beetje apart dat ze Overijssel er wel uit halen en Drenthe wel een waarschuwing geven :o ???
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Gerard1995

KNMI is snel met aanpassen vanavond ;D ;D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

TMCThomas

Vind het een beetje tegenvallen tot nu toe. Had er eigenlijk al meer van verwacht.

Powered by EzPortal