Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181663 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Markos

Citaat van: Marsel op do 02 feb 2017 - 09:19
Ik ben een andere mening toegedaan. Betrokkene schrijft in mijn optiek veel te subjectief, louter commercieel gedreven en bovendien erg suggestief. Je site levert immers veel meer advertentie inkomsten op als je met bombastische berichtgeving mensen naar je site lokt. Of die informatiestroom nu op waarheden of onwaarheden berusten maakt in de huidige samenleving niet meer uit. Als het maar sensationeel is. Men wíl gewoon vermaakt worden en het lijkt wel alsof de stroom aan informatie richting 'de burger' bijna niet groot genoeg kan zijn aangezien we ons telefoontje/laptop bijna niet meer los durven te laten en overal als eerste die 'like' willen geven.

Betrokkene heeft dit door en maakt daar dus gebruik van terwijl er hier over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) in mijn optiek juist een wat meer objectieve en beschouwende berichtenstroom gegenereerd wordt. Daar waar de door jou gelinkte site het bijna als zekerheid neerzet. Ik zal persoonlijk nooit op die manier een nieuw lente-/zomer-/onweerstopic openen voor bijvoorbeeld D+8 of verder. Of de signalen moeten overduidelijk en persistent zijn, ook dat hebben we meegemaakt natuurlijk. Puur kijkend naar de onzekerheden die zich op dergelijke termijnen voordoen kun je als forum maar ook als lezer achteraf de gebeten hond zijn. Reacties met 'ze zaten er weer naast' tot gevolg. Maar ook dat lijkt tegenwoordig niet meer uit te maken. Negatieve publiciteit bestaat niet binnen het internet meteowereldje....

Even ontopic. De signalen op de Scandinavische blokkade zijn uitermate taai en eigenlijk in alle leden vertegenwoordigd. De spreiding in de pluimen komt dan ook niet voort uit het wel of niet ontstaan van de anticycloon, maar eerder uit de mate van westwaartse uitbreiding van de kou aan de zuidflank van het indrukwekkende systeem. De Benelux ligt namelijk enige tijd op de wip met de zachte lucht net ten westen van ons terwijl Europa vol wordt gepompt met kou. Een kleine verschuiving naar het westen betekent echte kou.

De ervaring leert dat als deze evolutie zich conform de laatste runs weet te handhaven we uiteindelijk toch in de koude lucht geraken, zeker gezien het feit dat de uitstroom van kou nu op synoptische schaal plaatsvindt en de CA over een diepere laag zal plaatsvinden dan ons vorige stralingswintertje. Daarmee is de koude massa onderin 'zwaar' en is ons laagland, op het moment dat tegengas vanaf de oceaan ontbreekt, goed te bereiken. Ik heb zelf dan ook het idee dat die kou uiteindelijk hier vanuit het (noord)oosten wel terecht komt, ondanks dat dat initieel misschien met wat strubbelingen gaat aangezien het hoog een erg noordelijke positie in lijkt te nemen. We have to wait and see....;).

Kan het nog zakelijker! :p Het blijft een weerforum, geen brief aan een of ander hoog persoon waarin je je mening geeft. ;D
Je hoeft denk ik voor niemand van ons je heel formeel gedragen hoor. :-) Schrijf gewoon lekker losjes, leest ook wat interessanter en prettiger.  ;D

De kaarten zien er weer spannend uit. Ben benieuwd! :D


Lothiriel

Ik vind Marsel's posts juist altijd top. Van hem weet ik tenminste dat je er vanop aan kan dat het klopt en geen overdrijving (in welke richting dan ook) betreft.

Spannende kaarten zijn het echter zeker  :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

yookin

Er is wel een verschil tussen enthousiasme of een soort positiviteit waar je je niet in kan vinden.. en roepen dat het niet echt is en alleen maar om mensen naar je site te lokken.. Persoonlijk vind ik dat te ver gaan en niet bijdragen aan de sfeer hier.
Stavoren

Alexander

Net nu ik de winter ga opzoeken in het noorden van Noorwegen zou het hier dan toch eindelijk eens iets kunnen worden.  ;D (Behalve redelijk wat nachtvorst heeft de winter hier bij Antwerpen - weeral - niet veel voorgesteld tot hier toe...)

Er zal daar alleszins wel meer sneeuw liggen dan hier. :)  (En noorderlicht heb je hier ook niet  ;D)  De 'nieuwe' ontwikkelingen (scandi-hoog) drijven de temperatuur er ook wel omlaag.  Een week geleden zou het er nog ver boven normaal zijn (richting +) qua temperatuur en dat is gelukkig nu niet meer het geval.

zwoof

Citaat van: yookin op do 02 feb 2017 - 15:21
Er is wel een verschil tussen enthousiasme of een soort positiviteit waar je je niet in kan vinden.. en roepen dat het niet echt is en alleen maar om mensen naar je site te lokken.. Persoonlijk vind ik dat te ver gaan en niet bijdragen aan de sfeer hier.

Och, er is volgens mij niks mis met de sfeer hier.  Een discussieforum zonder verschillende meningen en discussie lijkt me niet het doel. Ik vind dit (winter) forumtopic in elk geval levendiger dan bij de meeste andere fora. Verder denk ik dat iedereen momenteel alle reden heeft voor een goed humeur.  De lenteliefhebbers mogen in het winterseizoen al reeds proeven aan voorjaarsperikelen en de winterliefhebbers hebben een toch wel een realistisch zicht op een nieuwe winterse periode.   :)

Marsel

Citaat van: yookin op do 02 feb 2017 - 15:21
Er is wel een verschil tussen enthousiasme of een soort positiviteit waar je je niet in kan vinden.. en roepen dat het niet echt is en alleen maar om mensen naar je site te lokken.. Persoonlijk vind ik dat te ver gaan en niet bijdragen aan de sfeer hier.

Dat heb ik ook niet gezegd. Enthousiasme is goed, sterker nog, het is misschien wel onontbeerlijk als je wilt excelleren. Daar gaat het me ook niet om. Er is echter wel een verschil tussen iets beschrijven vanuit objectiviteit of subjectiviteit. Met andere woorden, wat is er mogelijk versus wat wíl je graag zien.

Als ik jou een onweerssituatie voorleg waarin er tijdens de middag een paar EF3's over het land moeten trekken terwijl het in werkelijkheid nooit verder dan een elevated situatie kan komen. Wat heb je dan liever?
Ik beticht Hajo niet van onjuiste informatie verstrekking, verre van, maar het gaat me er om dat er soms, niet altijd dus, een vals gevoel van zekerheid of onterecht spectakel wordt gegenereerd. Een titel met invaldatum van de winter, is daar maar een voorbeeldje van, ongeacht de daadwerkelijke uitkomst. Het is niet mijn stijl, en vandaar dat ik daar even op inhaakte. Verder no hard feelings naar betrokkene toe ofzo, maar gewoon een constatering vanuit mijn oogpunt.

Laten we het vanaf nu rusten, want dit topic is daar inderdaad niet voor gemaakt.

TMCThomas

Hier verdwijnt nu ook het laatste restje sneeuw dat ik men "Sneeuwfort" noemde, Heeft er toch aardig lang gestaan (13-01-2017 tot 02-01-2017)

Hopen dat er maar gouw weer nieuwe sneeuw mag vallen  :)

zwoof

Citaat van: TMCThomas op do 02 feb 2017 - 16:10
Hier verdwijnt nu ook het laatste restje sneeuw dat ik men "Sneeuwfort" noemde, Heeft er toch aardig lang gestaan (13-01-2017 tot 02-01-2017)

Hopen dat er maar gouw weer nieuwe sneeuw mag vallen  :)

Haha! Dat is wel een zielig klein hoopje geworden. Hoog tijd voor nieuwe voorraad inderdaad.  :D

TaL

GFS laat het lagedrukgebied nabij ijsland tegengas bieden, het touwtje trek tussen de oceaan en het hoog is begonnen denk ik  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Lucifer

Zo zo, Weer even ontwaakt uit mijn tijdelijke lenteslaap. Het leek wel een lekker voorjaarsdagje ergens in april, vandaag.

Blij te zien dat de pluimen sinds kort ook om zijn en toenadering zoeken naar de operationele runs van de hoofdmodellen. Zeer benieuwd naar de nieuwe kaarten straks.

Dat een groot deel van Europa opnieuw de diepvries in gaat vanaf medio volgende week, lijkt onderhand een zekerheidje te worden. Benieuwd of ook bij ons de doorzetting naar echt winterweer kan plaatsvinden. Let's do this!

dondertje127

Inderdaad, ik heb ook nog grote plekken zo zien liggen in Velp en in Arnhem. Er staat nog wel een best groot bouwsel nog steeds van sneeuw waar een man met zijn kleine zoontje en dochtertje toen mee bezig waren en hebben gebouwd in het park van de Arnhemsestraatweg, in Velp nog vlak voordat je onder de A12 onderdoor gaat richting Arnhem.

Ik moet wel zeggen, net als een jaar of 5 geleden, dat het best een vreemd gezicht is weer om nog sneeuw te zien liggen bij bijna 13 graden met een zonnetje waarbij je een dikke trui minder aan hebt en het echt lenteachtig is. Dan denk je 5 jaar geleden: Zoiets maak je niet snel weer mee, maar nu toch weer :)
Bovendien zag ik gisteren ook nog wat ijs op een sloot, van de koude nacht van gisteren naar ik aanneem.

Verder verbaasd het me dat er nog steeds kleine plekken met sneeuw zijn, maar soms groter dan op de foto in de tuin van TMCThomas. Dat moeten gewoon allemaal resten zijn van aan de kant geschoven sneeuw destijds verder.

Vandaag even lekker van de lente mogen proeven,. Hier vandaag 12 en halve graad. Woensdrecht zelfs 14.2, wat een lentedag! Even voorproeven is wel even lekker, ondanks de koude die er weer aan schijnt te komen.

Bovendien is januari hier te koud verlopen in Deelen: 0,5 graden gemiddeld over de gehele maand, waar 3,4 graden normaal is voor januari. Ik wist dat januari koud was, maar zo koud, dat had ik niet gedacht. 3 graden te koud. Als het daarbij ook af en toe sneeuwt en blijft liggen, dan is deze winter zo'n beetje identiek aan de winters begin deze decenia.

Als de kou in februari daadwerkelijk terugkeert, hebben we precies zo'n winter als de winters van 2010/11 en 2011/2012 voor mijn gevoel. Eindelijk weer eens een aardig goede winter, met net als toen ook tijdelijke lente temperaturen in februari.

Als het daarbij ook weer af en toe sneeuwt en het weer een tijd wit is, dan is deze winter identiek aan enkele winters van begin deze decenia.

Armand

Ben benieuwd wat februari ons gaat brengen. Beste kansen voor vorst liggen weer in Noordoost Nederland (vrij logisch ook ;) ). Mocht er nog een periode met veel vorst komen, dan hebben we hier in het Maasdal toch een weer een beetje wat betere winter gehad qua vorst. Qua sneeuw valt het echter nog heel vies tegen. Vorig jaar zelfs nog meer dagen gehad waarop er (natte) sneeuw viel  :P Echter wel meer dagen gehad dan vorig jaar dat de sneeuw ook bleef liggen. Helaas was dit maar enkele uren meestal.

Als er nog sneeuw valt hier die wel wat langer blijft liggen, kunnen we ook spreken van een toch wel redelijk geslaagde winter.

We gaan het meemaken ;)

gilleeesss

Citaat van: Armand op do 02 feb 2017 - 18:09
Ben benieuwd wat februari ons gaat brengen. Beste kansen voor vorst liggen weer in Noordoost Nederland (vrij logisch ook ;) ). Mocht er nog een periode met veel vorst komen, dan hebben we hier in het Maasdal toch een weer een beetje wat betere winter gehad qua vorst. Qua sneeuw valt het echter nog heel vies tegen. Vorig jaar zelfs nog meer dagen gehad waarop er (natte) sneeuw viel  :P Echter wel meer dagen gehad dan vorig jaar dat de sneeuw ook bleef liggen. Helaas was dit maar enkele uren meestal.

Als er nog sneeuw valt hier die wel wat langer blijft liggen, kunnen we ook spreken van een toch wel redelijk geslaagde winter.

We gaan het meemaken ;)

Hier buiten een paar ijsdagen en wat nachtvorst, en een paar keer een minuut lang een gesloten sneeuwdek van 0.5cm. nog geen winter gezien in west belgie;)

zwoof

Citaat van: TaL op do 02 feb 2017 - 17:05
GFS laat het lagedrukgebied nabij ijsland tegengas bieden, het touwtje trek tussen de oceaan en het hoog is begonnen denk ik  ;D

Het zwabberen was al eerder te zien in de runs. In GFS12 uiteindelijk ruim baan voor de depressie om via de UK over NL te trekken. (wel met sneeuw zo te zien) Maar is ver weg.  UKMO en GEM zijn ook wel weer goed.  Het wachten op EC is weer begonnen.   ;)

pietjelol

Voor mensen die goed engels kunnen en tijd 'over' hebben hier een zeer interessante website over de polar vortex.
https://www.aer.com/science-research/climate-weather/arctic-oscillation

Overigs leuk weetje: de gevolgen van een ssw kunnen tot max 60 dagen aanhouden bij een zeer sterke ssw.

Remy

Vandaag is hier goed de bezem er door gegaan,alle opgeschoven sneeuw is weg en het ijs in de kanalen smelt nu ook hard.En ik merk dat ik aanzienlijk minder hout naar mijn kachel hoef te slepen :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

F.Fredje

Citaat van: Remy op do 02 feb 2017 - 18:30
Vandaag is hier goed de bezem er door gegaan,alle opgeschoven sneeuw is weg en het ijs in de kanalen smelt nu ook hard.En ik merk dat ik aanzienlijk minder hout naar mijn kachel hoef te slepen :D
Het was hier vanmiddag zo aangenaam, tegen de 15 graden aan, dat ik alle ramen een uurtje tegen elkaar open heb gezet om even lekker te luchten.

Armand

De 12 pluim van GFS is weer ietwat kouder uitgevallen dan de 06 pluim, mooie ontwikkeling zo ;)

Prikpunt Utrecht (midden NL):


Nu loopt EC binnen, kijken waar de Oper en pluim hiermee gaan komen.

Remy

Citaat van: F.Fredje op do 02 feb 2017 - 19:01
Het was hier vanmiddag zo aangenaam, tegen de 15 graden aan, dat ik alle ramen een uurtje tegen elkaar open heb gezet om even lekker te luchten.
Mijn houtkachel trekt ca 150M3 per uur.Maar het is idd net lente geweest vandaag :D Valt mij nog mee dat het nu niet koud is of vriest.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Edwin

Hier liggen alleen de bij elkaar geveegde hopen door de schuivers nog. Parkeerplaatsen van de supermarkten e.d liggen nog hopen sneeuw. Overigens ligt op de meeste wateren nog wel gewoon ijs.

Ik las wel dat EC iets minder is en het hoog bij Portugal niet zo gunstig uit kan pakken:
Never Stop Exploring

Powered by EzPortal