Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181559 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Remy

Opvallend warm hier.. Ik kon hout pakken in mijn T-shirt :D En dat voelt niet eens koud..
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

zwoof

En de 10-daagse de Bilt:  :)



Edit:

En de 15-daagse regio midden:


yookin

Citaat van: Marsel op do 02 feb 2017 - 09:19
Ik ben een andere mening toegedaan. Betrokkene schrijft in mijn optiek veel te subjectief, louter commercieel gedreven en bovendien erg suggestief. Je site levert immers veel meer advertentie inkomsten op als je met bombastische berichtgeving mensen naar je site lokt. Of die informatiestroom nu op waarheden of onwaarheden berusten maakt in de huidige samenleving niet meer uit. Als het maar sensationeel is. Men wíl gewoon vermaakt worden en het lijkt wel alsof de stroom aan informatie richting 'de burger' bijna niet groot genoeg kan zijn aangezien we ons telefoontje/laptop bijna niet meer los durven te laten en overal als eerste die 'like' willen geven.

Betrokkene heeft dit door en maakt daar dus gebruik van terwijl er hier over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) in mijn optiek juist een wat meer objectieve en beschouwende berichtenstroom gegenereerd wordt. Daar waar de door jou gelinkte site het bijna als zekerheid neerzet. Ik zal persoonlijk nooit op die manier een nieuw lente-/zomer-/onweerstopic openen voor bijvoorbeeld D+8 of verder. Of de signalen moeten overduidelijk en persistent zijn, ook dat hebben we meegemaakt natuurlijk. Puur kijkend naar de onzekerheden die zich op dergelijke termijnen voordoen kun je als forum maar ook als lezer achteraf de gebeten hond zijn. Reacties met 'ze zaten er weer naast' tot gevolg. Maar ook dat lijkt tegenwoordig niet meer uit te maken. Negatieve publiciteit bestaat niet binnen het internet meteowereldje....

Even ontopic. De signalen op de Scandinavische blokkade zijn uitermate taai en eigenlijk in alle leden vertegenwoordigd. De spreiding in de pluimen komt dan ook niet voort uit het wel of niet ontstaan van de anticycloon, maar eerder uit de mate van westwaartse uitbreiding van de kou aan de zuidflank van het indrukwekkende systeem. De Benelux ligt namelijk enige tijd op de wip met de zachte lucht net ten westen ons terwijl Europa vol wordt gepompt met kou. Een kleine verschuiving naar het westen betekent echte kou.

De ervaring leert dat als deze evolutie zich conform de laatste runs weet te handhaven we uiteindelijk toch in de koude lucht geraken, zeker gezien het feit dat de uitstroom van kou nu op synoptische schaal plaatsvindt en de CA over een diepere laag zal plaatsvinden dan ons vorige stralingswintertje. Daarmee is de koude massa onderin 'zwaar' en is ons laagland, op het moment dat tegengas vanaf de oceaan ontbreekt, goed te bereiken. Ik heb zelf dan ook het idee dat die kou uiteindelijk hier vanuit het (noord)oosten wel terecht komt, ondanks dat dat initieel misschien met wat strubbelingen gaat aangezien het hoog een erg noordelijke positie in lijkt te nemen. We have to wait and see....;).



Nou, nou...Vorige kansen werden met heel veel reserves beschreven! Beetje makkelijk om hem te beschuldigen van genereren van reclameinkomsten. Ook moeilijk om je daartegen te verweren. Er zit een goed patroon in zijn berichtgeving!
Zijn enthousiasme komt volgens mij gewoon van die stratosfeer opwarming / split of iets dergelijks...waar hij al vaak naar verwees en dat enthousiasme is oprecht en komt helemaal overeen met zijn bevindingen nu...

Laten we wel zijn... het is in mijn bestaan heel vaak voorgekomen dat er vlak na een winterse periode, in februari nog een forse winter achteraan komt. Jammer gemoeg nu niet meer zo vaak.. maar vroeger was dat heel aannemelijk..
Stavoren

Marsel

Citaat van: zwoof op do 02 feb 2017 - 09:40
En de 10-daagse de Bilt:  :)
Edit:

En de 15-daagse regio midden:

Brrrr.....frisjes en duidelijk meer eensgezindheid dan (eer)gisteren. Nou vooruit, nog één keer dan en daarna de lente in ;).

Tuinprins

Citaat van: Marsel op do 02 feb 2017 - 09:19
Men wíl gewoon vermaakt worden en het lijkt wel alsof de stroom aan informatie richting 'de burger' bijna niet groot genoeg kan zijn aangezien we ons telefoontje/laptop bijna niet meer los durven te laten en overal als eerste die 'like' willen geven.

Het weer is infotainment geworden en bij veel commerciële weerwebsites is 'clickbait' de manier om inkomsten te genereren. Je trekt geen mensen met een kop als 'Volgende week kan het eventueel kouder worden' maar wel met 'Nieuwe horror koudegolf op komst'.

Er zijn momenteel gewoon te veel onzekerheden om nu al goede uitspraken te doen over hoe koud het volgende week precies gaat worden. De meerdaagse guidance van het KNMI is daar ook duidelijk in. 

TaL

Citaat van: zwoof op do 02 feb 2017 - 09:40
En de 10-daagse de Bilt:  :)





Typisch, denk je dat het over en out is met de winter en verwelkom je de lente al, gebeurt dit. Les nr 1 voor mezelf, schrijf februari nooit nog af  ;D

Het is jullie gegund hoor, hopelijk valt er dan wel ook sneeuw want droge kou heb ik genoeg gezien dit jaar ;)

Trouwens, over lente gesproken. Het is hier echt een zalig weertype nu voor dit jaargetijde zijn begrippen. Het voelt lauw aan buiten en van tijd tot tijd weet de zon door het overheersende wolkendek te dringen. :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Remy

Citaat van: Tuinprins op do 02 feb 2017 - 10:15
Het weer is infotainment geworden en bij veel commerciële weerwebsites is 'clickbait' de manier om inkomsten te genereren. Je trekt geen mensen met een kop als 'Volgende week kan het eventueel kouder worden' maar wel met 'Nieuwe horror koudegolf op komst'.

Er zijn momenteel gewoon te veel onzekerheden om nu al goede uitspraken te doen over hoe koud het volgende week precies gaat worden. De meerdaagse guidance van het KNMI is daar ook duidelijk in.
Juist.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Joris

Voor wat het waard is, in tegenstelling tot de vorige koude periode ziet Piet Paulusma het nu ook koud worden.

http://www.omropfryslan.nl/nieuws/696165-piet-paulusma-winterweer-komt-terug

Edit: Link aangepast van Fries naar Nederlands!

RicardoDimm

Spannend weer! Ben benieuwd of het het een lange periode gaat worden met hevige kou!

Lothiriel

Dat Fries is voor mij helaas ook abracadabra  :o
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Edwin

Citaat van: Joris op do 02 feb 2017 - 10:38
Voor wat het waard is, in tegenstelling tot de vorige koude periode ziet Piet Paulusma het nu ook koud worden.

Geen idee wat hij precies zegt, mijn Fries is niet zo goed.
http://www.omropfryslan.nl/nijs/696155-piet-paulusma-winterwaar-komt-werom

Normaal Nederlands is te veel gevraagd :P? Dat fries ziet er echt debiel en als gebrekkig Nederlands uit

Nu nog hopen dat het wederom eerst gaat sneeuwen.
Never Stop Exploring

zwoof

Citaat van: Marsel op do 02 feb 2017 - 10:04
Brrrr.....frisjes en duidelijk meer eensgezindheid dan (eer)gisteren. Nou vooruit, nog één keer dan en daarna de lente in ;).

Ja tuurlijk jij als lenteliefhebber kan niet wachten, Haha!   Maar wat mij betreft mag het voort duren tot 21 maart. Maar goed, over realisme gesproken; We hebben het natuurlijk alleen nog maar over een virtueel plaatje.  Het moet natuurlijk nog wel daadwerkelijk  doorgang vinden wat de modellen berekenen.  Met in ons achterhoofd de ervaring dat het zelfs vlak voor tijd ook zomaar van de kaart kan worden geveegd. 

Om even terug te komen over dat realisme betreft dat artikel van Hajo, heeft Jan wel een punt. Realisten geloven dat wetenschappelijke theorieën en verklaringen iets zeggen over de realiteit.  Van deze stelling uitgaande heeft Jan geen ongelijk denk ik. Het waren toch de (hoofd)modellen, met alle wetenschappelijke input, die het herhaaldelijk berekenden.  Voeg daarbij eigen inzicht en verwachting (zoals van Hajo in dit geval). Met het stratosferische proces was er volgens de weerkenners al iets op til dat zou kunnen wijzen op drukopbouw en een koude uitbraak in Februari. Alles bij elkaar vond ik e.e.a. best onderbouwd.  Zelf ben ook iemand van de slag om de arm en ga niet gelijk over 1 nacht ijs,  maar om te zeggen dat het artikel niet realistisch is, vind ik een stap te ver. 

Voorts schrijft hij als slag om de arm, (althans zo interpreteer ik het), dat er een ongeremd beest aan komt, maar we ons ook graag laten nemen door dit gegeven, zoals een surfer kickt op windkracht 10.   M.A.W. : We geloven het soms wel graag dat het uitkomt, maar we zijn er dikwijls ook ingetuind.  ;)

winter

Soooo sterk verbeterde pluim bij ECMWF.
Man man dit kan nog een HELE MOOIE MAAND WORDEN!

piekie

Mijn eerste berichtje op de forum. Maar moet toch even reageren op dat stukje van Piet Paulusma, boven aan zijn artikel staat een Nederlandse vlag druk je daar op en je krijgt het artikel in het Nederlands. (dit werkt met elk artikel op www.omropfryslan.frl )

maxzz

Citaat van: Edwin op do 02 feb 2017 - 11:02
Normaal Nederlands is te veel gevraagd :P? Dat fries ziet er echt debiel en als gebrekkig Nederlands uit

Nu nog hopen dat het wederom eerst gaat sneeuwen.

in chrome los je dat makkelijk op, door op de rechtermuistoets te klikken en dan voor vertalen te kiezen.  ;D
Groeten,
Richard

Remy

Persoonlijk heb ik geen voorkeur voor weer tenzij het extreem gaat.Laat die winter maar los gaan!
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Edwin

Ik vind het huidige weer eigenlijk ook wel erg prima :)
Never Stop Exploring

henkensjoeke

Citaat van: Edwin op do 02 feb 2017 - 11:02
Normaal Nederlands is te veel gevraagd :P? Dat fries ziet er echt debiel en als gebrekkig Nederlands uit

Nu nog hopen dat het wederom eerst gaat sneeuwen.
ho ho fries is echte taal,geen gebrekkige nederlands  en ook geen dialect

TaL

Wel, zo'n dagen krijg je ook niet veel in de winter. Lente temperaturen met veel zon, je zou je even in maart wanen. Heerlijk :)

Regio Gent spant de kroon met zo'n 13.3 graden.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

RicardoDimm

Toch moeilijk te geloven dat het volgende week winter word. Het is hier nu een graad of 11 met zo nu en dan zon. Heerlijk!

Powered by EzPortal