Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181577 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 01 feb 2017 - 21:11
Is realistisch, staat immers op de kaarten. Doen wij hier ook, in ieders geval beter dan je maar achter de drie daagse verschuilen en achteraf zeggen.... "zie je nu wel"

Dat klopt, maar persoonlijk vind ik de artikelen erg optimistisch. Blijft allemaal maar afwachten of het daadwerkelijk schaatsen wordt met een langere vorstperiode. Ik zou het niet direct zo onder de mensen kunnen brengen met deze onzekerheid, kunt er natuurlijk wel over speculeren en de kaarten zien er natuurlijk mooi uit.

Leuk dat hij het aandurft en hij gebruikt natuurlijk ook gewoon de gegevens van de Opers, maar bij het zien van de pluimen ga ik er voorlopig nog niet direct van uit. Denk zelf dat we eerder met licht winters weer krijgen, waarbij overdag de temperatuur zeker in de ZW helft ook enkele graden boven 0 kan blijven. Hoop natuurlijk op nog een onvervalsde winterse periode. Blijft gewoon nog even spannend om elke run opnieuw de kaarten af te speuren op winterse kansen. We volgen het verder op de voet ;)

zwoof

Citaat van: gilleeesss op wo 01 feb 2017 - 21:15
Al stukjes EC pluim of niet? Ben toch benieuwd of alle leden een 'iets mindere' run hebben. Niet dat EC slecht is

Ik ben ook benieuwd. Oper is in elk geval minder geworden. Geen vorst meer te zien vanaf de 7e zoals vanmorgen, maar pas vanaf 10 febr. Zal wel meer gaan zwabberen komende dagen neem ik aan.   De rest van de leden is nog even afwachten.

Jan van Ooijen

Citaat van: gilleeesss op wo 01 feb 2017 - 21:15
Al stukjes EC pluim of niet? Ben toch benieuwd of alle leden een 'iets mindere' run hebben. Niet dat EC slecht is

Nee nog niet, zijn laat tegenwoordig
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Ik vind het totaal niet objectief. Als hij zich als wintersportweerman presenteert dan moet ie dat wel een beetje op een realistische manier doen en niet met van die glinster oogjes als hij dit soort kaarten ziet. Natuurlijk mag je het benoemen, maar het gaat allemaal zo in eigen woorden en zo alsof het allemaal gaat gebeuren vanaf 10 februari en tot zeker de 17e aanhoudt. O.a "We weten dat de vorst er al vanaf 7 februari weer in komt." keehl, dat duurt nog een week, dus dat weet je helemaal niet. ;)
Never Stop Exploring

Edwin

Zo overtuigend als het gezegd wordt is het namelijk helemaal nog niet, vind ik.
Never Stop Exploring

zwoof

10-daagse:
Gemiddeld toch meer leden voor de kou.

Jan van Ooijen

Citaat van: Edwin op wo 01 feb 2017 - 21:42
Zo overtuigend als het gezegd wordt is het namelijk helemaal nog niet, vind ik.


Wel weer meer leden voor kou  ::)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 01 feb 2017 - 21:49
Wel weer meer leden voor kou  ::)

Haha alles gaat synchroon vanavond  ;D

Edwin

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 01 feb 2017 - 21:49
Wel weer meer leden voor kou  ::)

Van mij mag het. Het is immers nog een maand winter. Bij voorkeur eigenlijk wel met sneeuw
Never Stop Exploring

zwoof


pietjelol

Die is aardig naar beneden gezakt het gemiddelde dan.

winter

Dit hebben vele niet zijn aankomen en ik zelf eerlijk gezegd ook niet. Watertempeatuur is in t binnenland nog extreem laag met hier en daar nog een dichtgevroren meertje of slootje.
Dus een goeie week vorst en we kunnen schaatsen. Maar hoop t meeste op een pak sneeuw en dan een wind uit t oosten :)

Edwin

Meeste grachten en de ijsbaan ligt hier nog gewoon ijs op. Ook nog de door de sneeuwschuiver bij elkaar gemaakte hopen liggen er nog.
Never Stop Exploring

maxzz

Er zijn in 1x wel veel meer leden met een koude oplossing. Ik denk dat we nog wel een paar Hellmannetjes bij kunnen schrijven in februari.
Groeten,
Richard

Joep

ECMWF 00 komt weer met klassieke winterkaarten.
Na woensdag de vorst in


zwoof

Citaat van: Joep op do 02 feb 2017 - 08:00
ECMWF 00 komt weer met klassieke winterkaarten.
Na woensdag de vorst in

Mooie kaarten weer bij EC idd. De kouhapper zit er ook weer in Haha.   Kijken of er weer meer leden mee zijn gegaan in de pluim straks.  :)

Joep

Ook (natte) sneeuwkansen begin volgende week


Jan van Ooijen

Winteroffensief.... Klassiek winterweer met dat schitterend hoog boven Scandinavië 

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Erik V

Lijkt me heerlijk als dit uitkomt. Kunnen we hier in t westen ook schaatsen.....

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 01 feb 2017 - 21:11
Is realistisch, staat immers op de kaarten. Doen wij hier ook, in ieders geval beter dan je maar achter de drie daagse verschuilen en achteraf zeggen.... "zie je nu wel"

Ik ben een andere mening toegedaan. Betrokkene schrijft in mijn optiek veel te subjectief, louter commercieel gedreven en bovendien erg suggestief. Je site levert immers veel meer advertentie inkomsten op als je met bombastische berichtgeving mensen naar je site lokt. Of die informatiestroom nu op waarheden of onwaarheden berusten maakt in de huidige samenleving niet meer uit. Als het maar sensationeel is. Men wíl gewoon vermaakt worden en het lijkt wel alsof de stroom aan informatie richting 'de burger' bijna niet groot genoeg kan zijn aangezien we ons telefoontje/laptop bijna niet meer los durven te laten en overal als eerste die 'like' willen geven.

Betrokkene heeft dit door en maakt daar dus gebruik van terwijl er hier over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) in mijn optiek juist een wat meer objectieve en beschouwende berichtenstroom gegenereerd wordt. Daar waar de door jou gelinkte site het bijna als zekerheid neerzet. Ik zal persoonlijk nooit op die manier een nieuw lente-/zomer-/onweerstopic openen voor bijvoorbeeld D+8 of verder. Of de signalen moeten overduidelijk en persistent zijn, ook dat hebben we meegemaakt natuurlijk. Puur kijkend naar de onzekerheden die zich op dergelijke termijnen voordoen kun je als forum maar ook als lezer achteraf de gebeten hond zijn. Reacties met 'ze zaten er weer naast' tot gevolg. Maar ook dat lijkt tegenwoordig niet meer uit te maken. Negatieve publiciteit bestaat niet binnen het internet meteowereldje....

Even ontopic. De signalen op de Scandinavische blokkade zijn uitermate taai en eigenlijk in alle leden vertegenwoordigd. De spreiding in de pluimen komt dan ook niet voort uit het wel of niet ontstaan van de anticycloon, maar eerder uit de mate van westwaartse uitbreiding van de kou aan de zuidflank van het indrukwekkende systeem. De Benelux ligt namelijk enige tijd op de wip met de zachte lucht net ten westen van ons terwijl Europa vol wordt gepompt met kou. Een kleine verschuiving naar het westen betekent echte kou.

De ervaring leert dat als deze evolutie zich conform de laatste runs weet te handhaven we uiteindelijk toch in de koude lucht geraken, zeker gezien het feit dat de uitstroom van kou nu op synoptische schaal plaatsvindt en de CA over een diepere laag zal plaatsvinden dan ons vorige stralingswintertje. Daarmee is de koude massa onderin 'zwaar' en is ons laagland, op het moment dat tegengas vanaf de oceaan ontbreekt, goed te bereiken. Ik heb zelf dan ook het idee dat die kou uiteindelijk hier vanuit het (noord)oosten wel terecht komt, ondanks dat dat initieel misschien met wat strubbelingen gaat aangezien het hoog een erg noordelijke positie in lijkt te nemen. We have to wait and see....;).

Powered by EzPortal