Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181725 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Toch nog een vleugje winter?

Na het weekeinde bouwt boven Scandinavie een hoog op, in de loop van de volgende week loopt de kerndruk op tot boven de 1050 hPa en krijgt het hoog invloed op het stromingspatroon in het aandachtsgebied. Vanaf volgende week laten de meeste members dan ook arctische lucht binnenkomen en zien we de temperaturen flink onderuit gaan, in vorige runs slechts een beperkt aantal members die een koudere oplossing lieten zien met een hoog boven Scandinavie, in deze laatste run zien we een grote spreiding in het patroon met circa 30% inclusief de operationele run, aan de koude zijde. In de verwachte windrichting is de verdeling ongeveer 50-50, dus het koude scenario staat dus nog helemaal vast, maar vanwege deelname van de operationele run, hier toch specifiek omschreven.



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 01 feb 2017 - 08:21
Toch nog een vleugje winter?

Na het weekeinde bouwt boven Scandinavie een hoog op, in de loop van de volgende week loopt de kerndruk op tot boven de 1050 hPa en krijgt het hoog invloed op het stromingspatroon in het aandachtsgebied. Vanaf volgende week laten de meeste members dan ook arctische lucht binnenkomen en zien we de temperaturen flink onderuit gaan, in vorige runs slechts een beperkt aantal members die een koudere oplossing lieten zien met een hoog boven Scandinavie, in deze laatste run zien we een grote spreiding in het patroon met circa 30% inclusief de operationele run, aan de koude zijde. In de verwachte windrichting is de verdeling ongeveer 50-50, dus het koude scenario staat dus nog helemaal vast, maar vanwege deelname van de operationele run, hier toch specifiek omschreven.



Mooi dat EC wederom het winterse scenario laat zien.  8) EC laat ook veel lagere temperaturen zien op 850 PH dan de vorige vorstperiode. GFS00 was juist wat minder deze keer. Kansen zijn er in elk geval, maar het is zeker nog geen uitgemaakte zaak inderdaad.  Fingers crossed  :)

Joep

Hierbij alvast  de operationele uitvoer (maxima en minima) van het ECMWF voor De Bilt

bron Jan Visser

Joep


Tuinprins

Zit toch redelijk wat spreiding in die pluim met een substantieel deel van de leden die hooguit voor wat lichte vorst gaan. Ben benieuwd hoe zich dat de komende dagen gaat ontwikkelen.




Extremissimorum

Oper en control zijn weliswaar koud, toch, warmere clusters zijn m.i. sterker dan koudere. Maar het is ook weer zo dat de koudere scenario's een paar dagen geleden nog niet aanwezig waren. Bovendien komen meerdere modellen (EC, GFS, UKMO) met dezelfde (koudere) setting.

Ik hoop dat het winter wordt, echt waar, en ik schrijf de winter ook zeker nog niet af, maar ik ga pas winterse uitspraken doen als dit maandag nog steeds in de kaarten staat en hopelijk wat meer winters getint is.  ;)

Want zoals het er nu uitziet, is het zo overtuigend allemaal nog niet.

Wat mij trouwens ook opvalt: de wind! Grote spreiding voor za/zo. Krijgen we storm of wordt het rustig? Ik denk dat za/zo een zeer belangrijke dag kan gaan worden met het oog op winterweer.

TaL

Ook al zijn de pluimen absoluut (nog) niet schitterend. Het verbaast me hoe die oper van GFS (en in mindere mate EC aangezien die maar 2x per dag update) zo consistent blijft  :o , run na run gewoon vanaf volgende week woensdag / donderdag een koude inval vanuit het oosten, alsof er geen andere optie meer is. De grote lijnen zijn steeds min of meer hetzelfde, apart. (aldus de oper).

Je ziet ook hoe dat azorenhoog op wandel gaat en zijn warmte gaat pompen in het noordelijk hoog, volgens mij zal het allemaal daarvan afhangen hoeveel warmte dat noordelijk hoog krijgt en uiteindelijk hoe sterk dat hoog zal worden.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Armand

Citaat van: TaL op wo 01 feb 2017 - 11:31
Ook al zijn de pluimen absoluut (nog) niet schitterend. Het verbaast me hoe die oper van GFS (en in mindere mate EC aangezien die maar 2x per dag update) zo consistent blijft  :o , run na run gewoon vanaf volgende week woensdag / donderdag een koude inval vanuit het oosten, alsof er geen andere optie meer is. De grote lijnen zijn steeds min of meer hetzelfde, apart. (aldus de oper).

Je ziet ook hoe dat azorenhoog op wandel gaat en zijn warmte gaat pompen in het noordelijk hoog, volgens mij zal het allemaal daarvan afhangen hoeveel warmte dat noordelijk hoog krijgt en uiteindelijk hoe sterk dat hoog zal worden.

Inderdaad GFS komt run na run met een aanzienlijk hoog aanzetten, waarbij we steeds in de oostelijke stroming komen. Ook de 06z doet gewoon weer mee:


Echter blijft het natuurlijk afwachten, zeker gezien het feit dat de ENS van zowel EC als GFS nog niet overtuigend meegaat. Het blijft ook heel belangrijk hoe dat hoog en ook de laagjes in Zuidelijke Europa zich gaat positioneren. Als de wind uiteindelijk naar zuidoost draait ipv oost of noordoost (bijvoorbeeld door het ontbreken van lagedruk boven Italië en omgeving), dan zullen de temperaturen zeker overdag gevoelig hoger uitkomen door de aanvoer van te toch wel opwarmende lucht boven Zuid-Europa.

Komt de lucht echter vanuit Oost-Europa/Rusland (waar de Opers nu steeds mee komen), dan kunnen we mogelijk een nieuwe schaatsperiode krijgen. Het ligt er dus echt aan waar de lucht vanuit gaat komen, hogedrukinvloeden lijken wel in de overhand te zijn (alweer).

zwoof

Citaat van: Armand op wo 01 feb 2017 - 11:50
Inderdaad GFS komt run na run met een aanzienlijk hoog aanzetten, waarbij we steeds in de oostelijke stroming komen. Ook de 06z doet gewoon weer mee:


Echter blijft het natuurlijk afwachten, zeker gezien het feit dat de ENS van zowel EC als GFS nog niet overtuigend meegaat. Het blijft ook heel belangrijk hoe dat hoog en ook de laagjes in Zuidelijke Europa zich gaat positioneren. Als de wind uiteindelijk naar zuidoost draait ipv oost of noordoost (bijvoorbeeld door het ontbreken van lagedruk boven Italië en omgeving), dan zullen de temperaturen zeker overdag gevoelig hoger uitkomen door de aanvoer van te toch wel opwarmende lucht boven Zuid-Europa.

Komt de lucht echter vanuit Oost-Europa/Rusland (waar de Opers nu steeds mee komen), dan kunnen we mogelijk een nieuwe schaatsperiode krijgen. Het ligt er dus echt aan waar de lucht vanuit gaat komen, hogedrukinvloeden lijken wel in de overhand te zijn (alweer).

Die hoge druk lijkt op een grote open snavel die de koude lucht hapt  ;D

Marcellang

Citaat van: zwoof op wo 01 feb 2017 - 12:06
Die hoge druk lijkt op een grote open snavel die de koude lucht hapt  ;D
Kijk dat is de beste hogedruk situatie, de kouhapper  ;D
Ben dr weer,schaatsen van Marktplaats afgehaald.............
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: Marcellang op wo 01 feb 2017 - 12:24
Kijk dat is de beste hogedruk situatie, de kouhapper  ;D
Ben dr weer,schaatsen van Marktplaats afgehaald.............

Haha! De kouhapper. Hier iets duidelijker zichtbaar,  Mooi of niet.  ;D



lans

Ken het model niet goed maar, dit ziet er toch goed uit.





achterhoek

lans

Hopen dat het blijft doorzetten. Als dat zo is dit weekend tijd voor deel 4? :D
achterhoek

Remy

Citaat van: lans op wo 01 feb 2017 - 12:57
Ken het model niet goed maar, dit ziet er toch goed uit.

*Plaatjes*
Eerst al een koude snater en nu wordt Europa en het UK ook nog eens geswaffeld. Dit moet wel een kneiterharde winter uithaal worden :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Jan van Ooijen

Schaatsen uit het vet: in de nacht op 9 februari keert de winter terug



De boude voorstelling is gisteren al gedaan: in februari komen we weer op de schaats. En die voorspelling is nu niet zo boud meer als we zien dat het Europese model voor het eerst helemaal om is en nu ook de GFS06 weer netjes op het spoor van eerdere runs zit. Hierboven de weerkaart van 9 februari als de kou meteen ook with a vengeance terug klapt!

Lees het gehele artikel op Wintersportweerman
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ruud


Lothiriel



Beter wordt deze uitdraai van GFS geen werkelijkheid :D
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Erik V

Hé dat zijn mooie berichten Jan! Hopen dat het uitkomt. 13 graden zit ik nog niet op te wachten nml.

zwoof

Citaat van: Lothiriel op wo 01 feb 2017 - 14:04

Beter wordt deze uitdraai van GFS geen werkelijkheid :D
Lijkt me vrij dodelijk idd  :D

Citaat van: Erik V op wo 01 feb 2017 - 14:23
Hé dat zijn mooie berichten Jan! Hopen dat het uitkomt. 13 graden zit ik nog niet op te wachten nml.

Morgen mogelijk bijna 15 in Zeeland. Maar goed dat is maar een flits gelukkig. Van lentetemperaturen naar diep winters als het allemaal goed valt.  ;)


TomvanHal

ik ben een voorstander van lente. elke dag 40 km fietsen

Powered by EzPortal