Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 182014 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: TMCThomas op di 31 jan 2017 - 14:32
Pluim GFS Is ENORM verbeterd op lange termijn Oper is nu zeker geen uitbijter meer :D Erg benieuwd naar EC vanavond


Die tweede pluim is de 'echte' pluim. Deze lijkt ook op de variant die altijd beschikbaar wordt gesteld door Meteociel. Lijkt inderdaad wat kouder te neigen in februari. Zowel UKMO, GEM als GFS komen al enkele runs met wat kansen. De kou lijkt in elk geval weer vanuit Rusland richting Europa te stromen.

Het is alleen de vraag waar en in hoeverre deze koude lucht terrein gaat winnen. Kan al vastlopen in Polen, maar ook geheel Europa kan weer (opnieuw) winters weer krijgen. Ik ben er wel van overtuigd dat er in elk geval een bel koude lucht vanuit Rusland richting Europa stroomt, alleen hoe en wat blijft dus afwachten.

Johannes96

Citaat van: gilleeesss op ma 30 jan 2017 - 18:24
Pls niet zo'n setting waarbij NO nl weer winter is en belgie gewoon lente pls pls pls :(

Zou ik niet erg vinden!  ;)

hesselsjoerd

Zo de knetter 12z run van gfs is weer geweldig bezig!

zwoof

Citaat van: hesselsjoerd op di 31 jan 2017 - 17:51
Zo de knetter 12z run van gfs is weer geweldig bezig!

Oper GFS 12Z ziet er net als 06Z inderdaad ook mooi uit. Vanaf 9 Februari komt de vorst er al in en gaat tot het eind volgens deze run. De eerste signalen zijn er en het zou een mooie afsluiter van de winter kunnen betekenen. Hopen dat de ontwikkelingen van de stratosfeer en positie van de druksystemen zo gaan vallen, dat de winter ook echt tot stand komt. Maar toch, enig realisme is wel op zn plaats want de meeste leden en de andere modellen berekenen dit nog niet zo.  Met grote nieuwsgierigheid gaan we kijken wat EC gaat doen komende dagen. De droommodes staat in elk geval op aan, Hopecasten!





Februari opent volgens Harmonie in elk geval alvast met vorst in een groot deel van het land.
Voor even, maar laat dat het teken zijn dat we nog niet in de lente zitten.  :)

Harmonie morgenvroeg:



lans

achterhoek

Armand

EC komt ook met hogedrukopbouw boven Rusland/Scandinavië, kijk eens wat groot systeem:


Als alles echt goed komt te liggen dan kan er koude lucht het land in stromen en krijgen we (tegen de seizoensverwachtingen in) toch nog een koude februari. Dan moet wel echt alles goed komen te liggen. Bij dit soort situaties heeft het noordoosten van het land altijd de meeste kans op kou en het zuidwesten en zuiden de minste kans. Gewoon puur omdat de transportkou ook uit het noordoosten onze kant opkomt en lagedrukgebieden vaak vanuit het zuiden warme lucht opsturen. In het ergste geval (ja ikzelf kan daar echt totaal niet tegen ;D) zit het noordoosten met ijsdagen, terwijl het hier in het zuiden zelfs richting dubbele cijfers kan gaan.

We zullen zien in hoeverre de kou naar het zuidwesten rukt, zeker Oost-Europa lijkt in elk geval weer een koudere periode in te gaan ;)

winter

Regio Eindhoven ligt op veel plassen nog ijs of zelfs een gesloten ijsdek :)
BIj een HELE goede kou inval moet er zo geschaatst kunnen worden binnen 3/4 dagen.
We zullen t zien, hoe zit het met voorradig kou ten oosten van ons???

Jelle

Citaat van: winter op di 31 jan 2017 - 20:41
Regio Eindhoven ligt op veel plassen nog ijs of zelfs een gesloten ijsdek :)
BIj een HELE goede kou inval moet er zo geschaatst kunnen worden binnen 3/4 dagen.
We zullen t zien, hoe zit het met voorradig kou ten oosten van ons???

Dat is matig. Dat ijs gaat de vorst van over 7 dagen absoluut niet halen. Vrijdag zelfs tot 12 graden dus nee. En als de vorst er komt, dan op z'n vroegst serieus vanaf volgende week dinsdag.

Jelle

Desondanks dat zijn het wel zeer interessante kaarten. We blijven het volgen :)

Marsel

Nondedju wat een kaarten bij EC12  :o! Het zou wat zijn zeg....daar word ik als lenteliefhebber natuurlijk helemaal niet zo blij van. Opvallend dat het nu run na run uitmond in noordelijke blokkades met (zuid)westwaarts gerichte uitstroom van kou op grote schaal, althans bij de opers, terwijl het overige deel van het ensemble daar met enige regelmaat niets van wil weten. Afwachten maar weer....

Gerard1995

en de winterharten gaan weer kloppen bij het zien van deze wonderkaarten, ALLES MOET goedvallen, anders niets van dit alles maar ja, dat is altijd de vuistregel 8)

EDIT: Leuk om te zien dat het hier gelijk weer ietsje drukker begint te worden:) #Gezellig!
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

jones

Mooie kaarten weer, wel wat ver weg :P uit ervaring blijkt dat we daarmee voorzichtig moeten zijn!

lans

Citaat van: jones op di 31 jan 2017 - 21:27
Mooie kaarten weer, wel wat ver weg :P uit ervaring blijkt dat we daarmee voorzichtig moeten zijn!

Dit keer zijn de modellen wel samen gezind.
achterhoek

vossejongk

Citaat van: Marsel op di 31 jan 2017 - 20:58
Nondedju wat een kaarten bij EC12  :o! Het zou wat zijn zeg....daar word ik als lenteliefhebber natuurlijk helemaal niet zo blij van. Opvallend dat het nu run na run uitmond in noordelijke blokkades met (zuid)westwaarts gerichte uitstroom van kou op grote schaal, althans bij de opers, terwijl het overige deel van het ensemble daar met enige regelmaat niets van wil weten. Afwachten maar weer....

Als imker vind ik de lente ook het mooist :) Alles gaat weer in bloei :D Afgelopen jaren voor bijna 400 euro aan bloembollen de grond in gedrukt hier zou jammer zijn als de dames daar geen gebruik van kunnen maken wegens de kou :P

Lucas

Ziet er goed uit! Hoop wel op eerst op een lekkere laag sneeuw bij aanvang. heel het land een droog krakend laagje van 10 cm. daarna de diepvries in! 8)
Aanhoudende sneeuwval

Cdtj3

Nou nou..... Modellen komen uit het niets met de beste winterkaarten. Na wat op een hopeloze 2 weken leek te worden, lijkt het tij te keren voor de winterliefhebber. Pakken we de pluim erbij dan zien we (helaas) dat de oper/control behoorlijk laag in de ensemble zitten. Maar met de gedachte dat de vorige winterse periode ook eerst door de oper/control werd gezien, geeft misschien hoop. Kortom, we mogen weer dromen, fijne avond.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

NitroGenetics

niks bijzonders aan de pluim, gemiddeld 4/5 graden overdag met een lichte vorstje in de nachten hier en daar, maar om dit winter te noemen?? totaal niet.

we zullen het zien.

Lothiriel

De 8-10 graden gemiddeld is er in ieder geval wel uit, dat is ook alweer iets.

Zolang die regen maar snel even opschuift vind ik het al wel best.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Bacci

Jammer dat we het dan weer over transportkou hebben en niet over een noordelijke stroming met sneeuw, met die laagjes steeds wordt ik helemaal gek van. Maarja ik loop nu echt keihard te zeiken, ik was echt verrast hoor maar ik zag het ook wel aankomen met die eerste (erg) koude leden in de pluim. Ben benieuwd, hopelijk meer sneeuwlijntjes in de pluim  ::)

Joep


Powered by EzPortal