Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181697 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TaL

Citaat van: Marsel op vr 27 jan 2017 - 10:20

knip


Het kan nog gekker. Kijk eens naar het temperatuur verloop van Elsenborn. Een stijging van 10.7 graden in 2 uur tijd ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jones

Zachte lucht komt er aan :) Hier inmiddels ook al bijna +5°C, terwijl het rond 9 uur nog -4°C vroor.

Arend

Citaat van: jones op vr 27 jan 2017 - 11:40
Zachte lucht komt er aan :) Hier inmiddels ook al bijna +5°C, terwijl het rond 9 uur nog -4°C vroor.

Prima en stuur maar door, ik ben hier wel even klaar met het aftikken van Hellmannen. En er mag wel weer eens wat regen gaan vallen, een beetje neerslag op zijn tijd (en af en toe een zondvloed  :) ) kan geen kwaad.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TaL

Maastricht heeft de dubbele cijfers gehaald :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Armand

Is weer even wennen, wat warmer weer. Dat worden geen Hellmannen meer hier vandaag ;)

Eric

Citaat van: TaL op vr 27 jan 2017 - 14:44
Maastricht heeft de dubbele cijfers gehaald :)
Is inderdaad bizar, vanochtend sjaal, handschoenen en winterjas, nu zweet je compleet uit je naad!

Unknown-user1778

heerlijk! de lente is gekomen  :D

gilleeesss

Citaat van: dennis089 op vr 27 jan 2017 - 17:02
heerlijk! de lente is gekomen  :D

Dikke maand te vroeg maarja. Wat hebben we er aan als we nu warmer weer krijgen en dan wanneer het warmer moet zijn, gwn kut weer gaan krijgen :P

Tyshane

Oh jee, ja dat krijg je nu natuurlijk, straks de dubbele cijfers en hup lenteroepers! :) Goed ik zou ook wel graag de bbq weer in de fik willen steken en zomerse kampeervakanties willen houden, maar ik ben nog niet winter-af. Ik wil graag nog even 'n pak sneeuw; winterkamperen, mtb-tocht en 'n iglo bouwen. Dus prima even een weekje (of twee) zacht weer, even dooien en daarna nog in februari een goeie winterse periode! :)

Citaat van: Arend op vr 27 jan 2017 - 13:20
Prima en stuur maar door, ik ben hier wel even klaar met het aftikken van Hellmannen. En er mag wel weer eens wat regen gaan vallen, een beetje neerslag op zijn tijd (en af en toe een zondvloed  :) ) kan geen kwaad.

Lol, en ook een zondvloed maar meteen! ;)


Citaat van: TaL op vr 27 jan 2017 - 11:01
Het kan nog gekker. Kijk eens naar het temperatuur verloop van Elsenborn. Een stijging van 10.7 graden in 2 uur tijd ;)

Zo! Dat is wel redelijk extreem te noemen!  :o

dondertje127

Hoe kan dit nou? Zie dat kleine stukje vorst, en aan de grond nog een groot gebied.

Zo makkelijk geeft de vorst zich blijkbaar niet gewonnen. Hoe kan het midden ergens in het land nog zo koud zijn, in zo'n putje?

Overigens ligt er ondanks de dooi nog steeds een best pak sneeuw. Het lijkt wel of het niet eens minder is geworden. Dag 19 met een sneeuwdek halen we nog wel, misschien zelfs nog wel dag 20.


Tyshane

Citaat van: dondertje127 op vr 27 jan 2017 - 19:23
Hoe kan dit nou? Zie dat kleine stukje vorst, en aan de grond nog een groot gebied.

Zo makkelijk geeft de vorst zich blijkbaar niet gewonnen. Hoe kan het midden ergens in het land nog zo koud zijn, in zo'n putje?

Overigens ligt er ondanks de dooi nog steeds een best pak sneeuw. Het lijkt wel of het niet eens minder is geworden. Dag 19 met een sneeuwdek halen we nog wel, misschien zelfs nog wel dag 20.

Nee de vorst geeft zich niet zo maar over nee. Jeetje heeft het zo lang gelegen, had geen idee hoe lang het precies was. 2,5 week dus.  8)

dondertje127

Citaat van: Tyshane op vr 27 jan 2017 - 19:27
Nee de vorst geeft zich niet zo maar over nee. Jeetje heeft het zo lang gelegen, had geen idee hoe lang het precies was. 2,5 week dus.  8)

Ja in het begin op 2 dagen, dat dunne laagje. Vanaf vroeg in de avond op 12 januari lag er een pak sneeuw, dat is daarna maar gedeeltelijk aangetast. Er ligt nog altijd 4-5 cm sneeuw, zojuist gemeten op de onaangetaste gebieden. En nog heel veel aan de kant gechoven sneeuw langs wegen, en nog veel ijsplekken waar je toch nog steeds voor moet uitkijken soms op lokale weggetjes of langs fietspaden (sneeuw dat op andere plekken ijs is geworden).

Vind het toch een indrukwekkende januarimaand hierdoor, plus de vaak stevige vorst. Bijna 3/4 van de hele maand is gewoon wit verlopen hier en volgens mij ook in een strook van ZW naar NO richting Twente. Deed me toch denken aan de winter van 2009/2010.

En dat terwijl het in Zuid Limburg vandaag zelfs 10 graden werd, jeetje. Lente en winter tegelijk op globaal gezien zo'n klein afstandje

Marsel

Rare gewaarwording deze 'dooiaanval'. Van een écht solide front is geen sprake.
De hele ochtend prijken hier al velden hoge- en middelbare bewolking aan het zwerk, duidelijk zichtbaar dat de luchtmassa op hoogte van lage breedtes afkomstig is (centrale Middellandse zee). Doet visueel een beetje zomers aan, terwijl het aan de grond voor het gevoel gewoon nog winters fris is. Ik heb het verdrijven van kou nog niet vaak zo laf meegemaakt eigenlijk.  ;D

TMCThomas

Koud is het hier zeker niet meer met 6 graden maar echt dooien doet het ook nog niet echt. Gaat allemaal heel langzaam eigenlijk. zelfs op het gras ligt nog gewoon zo'n 2 a 3 CM

Bacci

Pluim op lange termijn weer wat kouder en de sneeuwlijntjes komen weer te voorschijn.
Kom maar op  ;D

zwoof


Citaat van: Marsel op za 28 jan 2017 - 11:13
Rare gewaarwording deze 'dooiaanval'. Van een écht solide front is geen sprake.
De hele ochtend prijken hier al velden hoge- en middelbare bewolking aan het zwerk, duidelijk zichtbaar dat de luchtmassa op hoogte van lage breedtes afkomstig is (centrale Middellandse zee). Doet visueel een beetje zomers aan, terwijl het aan de grond voor het gevoel gewoon nog winters fris is. Ik heb het verdrijven van kou nog niet vaak zo laf meegemaakt eigenlijk.  ;D

Citaat van: TMCThomas op za 28 jan 2017 - 11:35
Koud is het hier zeker niet meer met 6 graden maar echt dooien doet het ook nog niet echt. Gaat allemaal heel langzaam eigenlijk. zelfs op het gras ligt nog gewoon zo'n 2 a 3 CM

Ook nog 'gewoon' Hellmannen hier en daar gescoord gisteren.



Sneeuwdek vanmorgen 08:00 uur

gilleeesss

Citaat van: Bacci op za 28 jan 2017 - 11:47
Pluim op lange termijn weer wat kouder en de sneeuwlijntjes komen weer te voorschijn.
Kom maar op  ;D

Ja idd, na 5feb zijn er weer waterkansjes op een prikje?? Maarja, ver, en wss nog geen enkel lid die met hetzelfde komt, allemaal iets anders :p maar het is al beter dan die vorige dagen (pluimen), dan zat er zelf niets van kans in xd

matroesjka-world

Citaat van: Bacci op za 28 jan 2017 - 11:47
Pluim op lange termijn weer wat kouder en de sneeuwlijntjes komen weer te voorschijn.
Kom maar op  ;D

Ik zie de eerste 2 weken geen winter meer op de kaarten hoor  :-[
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

dondertje127

Dan maar op naar het voorjaar. Als het dan toch niet meer echt winter lijkt te worden, dan hoop ik een beetje op zacht en zonniger weer met weinig of geen wind, afgewisseld door wat leuke "maartse" buien met zon tussendoor.

Waar kan ik trouwens die mooie satellietfoto's vinden waarop je kan zien waar er nog een sneeuwdek ligt?

Bacci

Korte termijn opvallend kouder, de dubbele cijfers laten nog op zich wachten  ;D
Vooralsnog normale temperaturen, gevolgd door tijdelijk dubbele cijfers, om weer richting normale waardes te gaan.

Powered by EzPortal