Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 182106 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Citaat van: Zomerliefde op do 26 jan 2017 - 15:02
hmpf, kerel zit nu al te zeiken over dat de winter is gedaan. We hebben nog 34 dagen winter hoor.... +maart.

Maart is voor mij absoluut geen wintermaand en hoop dat die pleuris kou dan ook echt verdwenen is en niet meer terugkomt ;). Begrijp me niet verkeerd, want ik vind dat weer van vandaag echt dikke prima en als er een halve meter sneeuw valt vind ik dat ook prima, maar in maart vind ik dat het lang genoeg heeft geduurd :)
Never Stop Exploring

dondertje127

Hoe kan het dat de vorst zich verwijderd vanuit het Oosten richting West? Niet dat ik dat het Westen misgun, het valt op en het ziet er vreemd uit.

Edwin

Noord- en Oost Duitsland vroor het afgelopen nacht ook bijna niet. West en zuid juist wel
Never Stop Exploring

zwoof

De volgende stations  hebben nog steeds kans om een ijsdag bij te kunnen schrijven vandaag: :)

Amsterdam
Voorschoten
Rotterdam
Hoek van Holland
Woensdrecht

Edit: Ook op zee zit een KNMI station dat niet boven nul is geweest vandaag. Weet alleen de naam van het station niet.

Svanos

Momenteel heb ik het hier -0.6°C
Vandaag nog niet hoger geweest dan -0.2°C dit was om 14:38 op 2 meter hoogte
;D :D
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

zwoof

Amsterdam, Voorschoten, Rotterdam, Hoek van Holland en Woensdrecht hebben stand gehouden en gaan hoogstwaarschijnlijk een ijsdag scoren.

Inmiddels is de vorst is weer terug in heel NL.  We gaan ons opmaken voor het allerlaatste koude nachtje van deze winterse periode. Een  vorstperiode die weliswaar niet voor iedereen hetzelfde verlopen is, maar toch wel langer duurde dan menigeen had verwacht. Heeft koning winter haar kruit al verschoten, of heeft het nog iets in petto voor Februari en Maart ? De tijd zal het leren. Onvervalst hopecasten geblazen!  :)

Harmonie morgenochtend :


dondertje127

Helaas, de laatste nacht met vorst komt eraan. Nog één laatste keer genieten... Dag mooie januari, je hebt hier mooi winterweer gebracht met dik 2 weken lang een witte wereld (vanaf donderdagavond 12 januari) + nog extra witte daagjes aan het begin van januari. Morgenvroeg nog wit voor dag 18, daarna is het afgelopen.

Dus meer dan de helft van januari is het hier wit geweest :)
Dacht ik eerst dat het vrijdag precies 2 weken geleden was, maar dat is dus vandaag.

gilleeesss

Citaat van: zwoof op do 26 jan 2017 - 17:58
Amsterdam, Voorschoten, Rotterdam, Hoek van Holland en Woensdrecht hebben stand gehouden en gaan hoogstwaarschijnlijk een ijsdag scoren.

Inmiddels is de vorst is weer terug in heel NL.  We gaan ons opmaken voor het allerlaatste koude nachtje van deze winterse periode. Een  vorstperiode die weliswaar niet voor iedereen hetzelfde verlopen is, maar toch wel langer duurde dan menigeen had verwacht. Heeft koning winter haar kruid al verschoten, of heeft het nog iets in petto voor Februari en Maart ? De tijd zal het leren. Onvervalst hopecasten geblazen!  :)

Harmonie morgenochtend :


Nog eens een vuile winterse setting van paar daagjes zou moooi zijn, is nu ook wel genoeg geweest met die 'koude' nachten en overdag net boven het vriespunt. Geen winters gevoel to be honest :P

TaL

Jammer, ik kon (ondanks mijn examens) wel genieten van dit weertype. Zonovergoten (op maandag-woensdag na), en af en toe zelf een lente gevoel overdag :)

Maar ik ben aan de ene kant wel blij dat dit weer vertrekt, tijd voor gezondere (zee)lucht :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Armand

Vrijwel zeker dat de depressiestroom eens op gang komt, wat we deze winter eigenlijk nog niet echt gezien hebben. We hebben voornamelijk hogedrukinvloeden gehad, zowel de warme als koude varianten.

Overigens blijft die hoge druk nog flink aanduwen en betekent het niet direct dat we vanaf nu verregende, winderige dagen zullen krijgen. Als de kern van het hogedrukgebied eens wat dichterbij ligt, kan het best aangenaam (lente-achtig) weer worden.

Ik zie het voorlopig wel heel somber in voor een mogelijk nieuwe winterse periode binnen 2 à 3 weken. Zelfs op het einde van LT geen merkwaardige kans op ook maar wat nachtvorst.

Tuinprins

Prachtige zonnige dag hier vandaag. Die 7--9 graden die men voor morgen voorspelt klinken mij op een of andere manier raar in de oren.  ;D

Global warming

Als we morgen deze kou achter ons laten en op weg gaan naar de dubbele cijfers komt dit topic weer tot leven. Over een paar dagen ziet weer iemand een pluim met een lid die voor winter gaat.....en dan gaan de speculaties en verwachtingen weer beginnen. :)

Winterlovers:Gefeliciteerd met deze periode...beter dan de afgelopen twee jaar.
Winterhaters:Time is on your side.....spring is coming.

Edwin

Toch wordt er nog niet heel veel neerslag verwacht de komende week. Hogedrukinvloed is nog vrij sterk. Pas later volgende week en in het weekend lijkt het door te storen. Slecht voor de sneeuw in Winterberg en het Zwarte Woud. Goed voor de waterstanden in Rijn en ijssel :)
Never Stop Exploring

gilleeesss

Citaat van: Armand op do 26 jan 2017 - 20:28
Vrijwel zeker dat de depressiestroom eens op gang komt, wat we deze winter eigenlijk nog niet echt gezien hebben. We hebben voornamelijk hogedrukinvloeden gehad, zowel de warme als koude varianten.

Overigens blijft die hoge druk nog flink aanduwen en betekent het niet direct dat we vanaf nu verregende, winderige dagen zullen krijgen. Als de kern van het hogedrukgebied eens wat dichterbij ligt, kan het best aangenaam (lente-achtig) weer worden.

Ik zie het voorlopig wel heel somber in voor een mogelijk nieuwe winterse periode binnen 2 à 3 weken. Zelfs op het einde van LT geen merkwaardige kans op ook maar wat nachtvorst.

Ja idd, als er een depressietrein komt, dan zijn we wel makkelijk 2 weken kwijt van de winter

Marcellang

Citaat van: zwoof op do 26 jan 2017 - 17:58

Inmiddels is de vorst is weer terug in heel NL.  We gaan ons opmaken voor het allerlaatste koude nachtje van deze winterse periode. Een  vorstperiode die weliswaar niet voor iedereen hetzelfde verlopen is, maar toch wel langer duurde dan menigeen had verwacht. Heeft koning winter haar kruit al verschoten, of heeft het nog iets in petto voor Februari en Maart ? De tijd zal het leren. Onvervalst hopecasten geblazen!  :)
Nah tot gauw maar weer dan  ;D ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

dondertje127

Vandaag de laatste dag dat er sneeuw ligt denk ik. Met 7-9 graden zal dat wel harder gaan denk ik. Het enige wat nog iets langer zou overleven zijn denk ik nog sneeuwbouwsels zoals bv. sneeuwpoppen.

Ik verwacht niet dat er zaterdag nog sneeuwresten zullen liggen op de velden. En als dat wel zo zou zijn, dan hooguit nog ene gebroken dek. Wie weet komen we zo nog tot dag 19, maar dat moet zaterdag blijken. Alles hangt af van hoelang het zo zacht is vandaag is en aan de luchtsoort. Als het kort duurt is het misschien nog te halen, want in de avond wordt het nog 1 keer vlakbij 0.

Marsel

Toch wel aardig om te zien wat er nu in het zuiden van Limburg gebeurt. Temperatuur schiet daar werkelijk omhoog, eigenlijk nog voor de dagelijkse gang echt voet aan de grond heeft weten te krijgen, terwijl het stroomopwaarts nog vriest...
Dat betekent dus dat er iets aparts gaande is.

Kijkend op enige hoogte, en het stromingspatroon in ogenschouw nemend, kunnen we niet anders concluderen dan dat de koude laag onderin de afgelopen tijd erg dun is geweest (zie sounding van afgelopen nacht hieronder). Een typisch stralingswintertje waarbij de koude lucht onder het Europese hoog werd ingevangen en boven land door de korte dagen nauwelijks kon opwarmen, en zelfs nog verder is afgekoeld.

Probleem met dergelijke settings is dat die kou snel vervliegt. Het betreft namelijk een erg dunne koude laag dus als de zon erbij is hebben we een grote dagelijkse gang te pakken. Dat is ook wat we gezien hebben de afgelopen tijd. Meer dan tien graden dagelijkse gang is in de winter natuurlijk een aparte gewaarwording maar we hebben het meerdere keren meegemaakt deze week.

Anderzijds kan bij een beetje wind turbulente menging de grenslaag zodanig doormengen dat de temperatuur aan het oppervlak zeer snel oploopt. Dat is iets wat we de afgelopen weken eigenlijk minder zagen omdat nabij de rug onder vrijwel gradiëntloze omstandigheden de wind aan de grond vaak niet meer dan 2-3bft haalde.

Maar de afgelopen uren neemt de zuidoostelijke stroming duidelijk toe. In de waarnemingen wordt sinds lange tijd weer 3 tot 4bft zichtbaar. En dát lijkt nu, in combinatie met lijwerking (föhn), in het zuidoosten al voldoende menging en adiabatische opwarming op te leveren om de dunne koude laag aan het oppervlak teniet te doen/door te mengen met de warmte op hoogte. Op 925hPa is het bijvoorbeeld al 6 graden boven nul.

Als we EC mogen geloven komt daar in het zuidoosten vanmiddag de 10C in het vizier, of wordt deze zelfs lokaal overschreden, dit bij zeer lage luchtvochtigheid aan het aardoppervlak. Een duidelijk teken dat de luchtmassa van boven de subsidentie inversie tot aan het aardoppervlak doorgemengd wordt. Maar dan moet de instraling wel gegarandeerd zijn (hoge bewolking in de aanvoer).

Elders is die menging minder sterk aangezien we daar louter afhankelijk zijn van de turbulente menging agv wind (wrijving/schering). Mocht dat lokaal wel lukken, zullen we op sommige plaatsen vanmiddag plots de luchtvochtigheid zien dalen en de temperatuur rap zien oplopen.

Morgen verandert er niet gek veel aan deze situatie en zou het in theorie als gevolg van WA op geringe hoogte nog warmer kunnen worden in die zuidoosthoek. Maar dan moet de middelbare- en hoge bewolking niet teveel instraling wegnemen. Al met al best een leuk grenslaag dagje :).

Edwin

In Limburg is dat gewoon een soort van Fohn effect
Never Stop Exploring

Marsel

Citaat van: Edwin op vr 27 jan 2017 - 10:30
In Limburg is dat gewoon een soort van Fohn effect

Correct, zie hierboven ;).

Edwin

Als de Ardennen een stuk hoger zouden zijn en wellicht ook wat breder, dan zou je bet flinke verschillen in weer en temperatuur kunnen hebben hier.
Never Stop Exploring

Powered by EzPortal