Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181635 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Offtopic: Hey dat ziet er allemaal nieuw uit :D
Ontopic: Nieuwe GFS laat zien dat het vrij zeker vrij warm word. Maar 2 a 3 leden die zin hebben in winter op lange termijn.


zwoof

Citaat van: TMCThomas op di 24 jan 2017 - 20:57
Offtopic: Hey dat ziet er allemaal nieuw uit :D
Ontopic: Nieuwe GFS laat zien dat het vrij zeker vrij warm word. Maar 2 a 3 leden die zin hebben in winter op lange termijn.


Tja, die zijn behoorlijk tegendraads. Die onderste is toevallig Piet Paulusma ?   ;D

TMCThomas

Citaat van: zwoof op di 24 jan 2017 - 21:14
Tja, die zijn behoorlijk tegendraads. Die onderste is toevallig Piet Paulusma ?   ;D
Haha ja denk het wel  ;D

zwoof

Citaat van: TMCThomas op di 24 jan 2017 - 21:18
Haha ja denk het wel  ;D

Oper EC zit wel wat lager overigens. (rond 5 graden ) Maar dat het na vrijdag even gedaan is moge duidelijk zijn.  Hopecasten voor nieuwe winterse opties. De winter heeft nog even te gaan gelukkig.   ;)

10-daagse EC12 De Bilt:



Hier ook nog ff de 15-daagse regio midden:


dondertje127

Citaat van: Lothiriel op di 24 jan 2017 - 17:57
Da's waar, vandaag was vér van aangenaam. Maar 9 graden en regen vind ik net zo niet fijn, neemt niet weg dat je een punt hebt hoor. Maar ik heb liever koud, of als dat niet kan, dan liever meteen 15+. 5 à 10 graden is zo'n beetje m'n minst favoriete temperatuur, te fris voor aangenaam te zijn en tegelijk te zacht voor elke vorm van winterse perikelen.

Precies dat. Daarom ben ik blij dat hier nog sneeuw ligt, dat verzachtte de depressiviteit enorm, om maar te zeggen dat ik het ondanks de dooi en mist een prachtige dag vond. Maar echt alleen maar dankzij de sneeuw die hier nog ligt, dat ziet er dan toch anders uit als wanneer er niets ligt.

Død Snø

Binnen 1 dag was vrijwel alle sneeuw in Wageningen weggesmolten. :-[ >:(
Hopelijk ligt er nog wat op de hoger gelegen gebieden

Marcellang

Citaat van: TMCThomas op di 24 jan 2017 - 20:57
Offtopic: Hey dat ziet er allemaal nieuw uit :D
Ontopic: Nieuwe GFS laat zien dat het vrij zeker vrij warm word. Maar 2 a 3 leden die zin hebben in winter op lange termijn.
Meelopers  ;) die laatste 2 a 3 leden zijn ook om naar het warmere weer op LT in de ochtendpluim van 08.00 uur. :o
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Armand

Beginnen langzaam toch wel kansloze pluimen te verschijnen. Zou CFS dan toch gelijk gaan krijgen met hun warmere verwachting voor februari? Ze berekenen gemiddeld nu 2 tot 2,5 graden warmer dan normaal.  :o

Hoop dat ze er naast zitten, maar heb al lang geen echte winterse kaarten van bijvoorbeeld GFS gezien. Die kwam nog wel eens met winterkaarten vanaf 300+, zelfs dat zit er niet meer in.

Marsel

Citaat van: Armand op wo 25 jan 2017 - 11:17
Beginnen langzaam toch wel kansloze pluimen te verschijnen. Zou CFS dan toch gelijk gaan krijgen met hun warmere verwachting voor februari? Ze berekenen gemiddeld nu 2 tot 2,5 graden warmer dan normaal.  :o

Hoop dat ze er naast zitten, maar heb al lang geen echte winterse kaarten van bijvoorbeeld GFS gezien. Die kwam nog wel eens met winterkaarten vanaf 300+, zelfs dat zit er niet meer in.

Het is op de komende twee vorstnachten na inderdaad voor januari betreft wel klaar vermoed ik. De winter is nog lang dus de lenteliefhebber in mij zal zich nog even koest moeten houden, maar ik juich de aanstaande verzachting wel toe eerlijk gezegd. Kan ik tenminste zonder ijsproblematiek weer achter de snoeken aan :). Overigens zeer prettig om te merken dat de dagen al significant aan het lengen zijn momenteel.

Voor de winterliefhebbers onder ons hoop ik nog op een ongekende sneeuwdump in februari. Persoonlijk hoop ik in de vorm van sneeuwbuien al dan niet met onweer. Daar kan ik ook van genieten ;).

Jenkie

Zo ziet onze tuin er nog steeds uit. Ik heb echt gevoel dat we een flinke winterperiode achter de rug hebben (of er zelfs nog middenin zitten). Volop geschaatst, lekker koud buiten en prachtige rijp op de bomen ook vandaag weer. Ik realiseer me dat het niet overal zo geweest is, maar verbaas me over de berichten dat we geen echte winterperiode hebben gehad. Dit is voor mij geen kwakkelwinter. Vandaag is het hier 0,7 graden, dus ook volop ijsdagen gehad. Het lijkt wel of mensen niet meer om zich heen zien wat we hebben....

pietjelol

Zeer apart de temperatuur zakt nu i.p.v. dat het stijgt. Op dit moment -1,3.

jones

Citaat van: Jenkie op wo 25 jan 2017 - 12:55
Zo ziet onze tuin er nog steeds uit. Ik heb echt gevoel dat we een flinke winterperiode achter de rug hebben (of er zelfs nog middenin zitten). Volop geschaatst, lekker koud buiten en prachtige rijp op de bomen ook vandaag weer. Ik realiseer me dat het niet overal zo geweest is, maar verbaas me over de berichten dat we geen echte winterperiode hebben gehad. Dit is voor mij geen kwakkelwinter. Vandaag is het hier 0,7 graden, dus ook volop ijsdagen gehad. Het lijkt wel of mensen niet meer om zich heen zien wat we hebben....

Klopt, maar zoals je zegt heeft niet heel de Benelux een stevige winterperiode achter de rug. Hier bijvoorbeeld hebben we geen enkele ijsdag gehad (wel steeds bijna) en is het sneeuwdek niet hoger dan een tijdelijke 1 cm gekomen dat in de loop van de dag weer weg was.

Lothiriel

Citaat van: jones op wo 25 jan 2017 - 14:23
Klopt, maar zoals je zegt heeft niet heel de Benelux een stevige winterperiode achter de rug. Hier bijvoorbeeld hebben we geen enkele ijsdag gehad (wel steeds bijna) en is het sneeuwdek niet hoger dan een tijdelijke 1 cm gekomen dat in de loop van de dag weer weg was.

Vandaag zit er voor Brussel (en voor Tremelo dus ook denk ik) een ijsdag in, want de temperatuur daalt juist weer vandaag.

Qua sneeuw inderdaad niet echt veel soeps, meeste sneeuw heb ik hier (in Leuven) nog gezien enkel dagen na nieuwjaar. Daarna steeds alles wit en dezelfde dag alweer weg.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

zwoof

Citaat van: Jenkie op wo 25 jan 2017 - 12:55
Zo ziet onze tuin er nog steeds uit. Ik heb echt gevoel dat we een flinke winterperiode achter de rug hebben (of er zelfs nog middenin zitten). Volop geschaatst, lekker koud buiten en prachtige rijp op de bomen ook vandaag weer. Ik realiseer me dat het niet overal zo geweest is, maar verbaas me over de berichten dat we geen echte winterperiode hebben gehad. Dit is voor mij geen kwakkelwinter. Vandaag is het hier 0,7 graden, dus ook volop ijsdagen gehad. Het lijkt wel of mensen niet meer om zich heen zien wat we hebben....

Ik snap je gevoel. Dat gevoel heb ik ook en is ook te vertalen in cijfers.  Januari heeft tot nu toe 20 vorstdagen,  4ijsdagen, 35 hellmannen en een maandgemiddelde van min -02  opgeleverd voor Twente,  dat mag je gerust een winterperiode noemen. Sterker nog, je kan er geen andere benaming aan geven. Maar voor het grootste gedeelte van NL is het gewoon een kwakkelperiode geweest. Niet onbegrijpelijk dus, dat sommige mensen aan het morren zijn.  Iedereen die zich een beetje kan verplaatsen in de relatief grote verschillen in Nederland, zal die frustratie toch wel begrijpen neem ik aan.

Maar goed, na een mindere dag gisteren is het vandaag wederom een prachtige winterdag hier! Volop zon vorst en schaatsplezier. Zoals het er nu naar uitziet kan de 5e ijsdag voor station Twente in de maak zijn met een huidige temperatuur van -1.  Hier en daar nog een beetje sneeuw hier. Hoewel, het is wel erg minimaal geworden. (gebroken dek)  :)

JerryL

We mogen niet klagen over deze winter. Oké de Zaanstreek heeft nog maar weinig sneeuw gehad en de Kerst was relatief heet. Desalniettemin zijn we wel redelijk aan onze trekken gekomen.

SniperEye

De lokale verschillen zijn toch wel tamelijk bizar te noemen in zo'n klein landje.

dondertje127

Zo te zien pikken we vandaag nog net een ijsdag mee hier. Der temperatuur is overal weer gedaald en het kwam hier niet boven 0 vandaag :)

Toch nog een ijsdagje dus, als afscheid van deze mooie winterse januarimaand voor het Oosten van Nederland, alvorens we  bijna naar voorjaarsachtige temperaturen gaan. Of herfstachtig, net wat voor weer het daarbij is.

ron12

Nijmegen kan weer een ijsdagje bij schrijven de vijfde, deze winter alweer :P   hoogste -0.2 nu weer -0.9 graden. En de zon schijnt nu. Morgen komt er meer wind te staan uit Z.O Zal het wel een stuk kouder aanvoelen dan vandaag.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: dondertje127 op wo 25 jan 2017 - 16:11
Zo te zien pikken we vandaag nog net een ijsdag mee hier. Der temperatuur is overal weer gedaald en het kwam hier niet boven 0 vandaag :)

Toch nog een ijsdagje dus, als afscheid van deze mooie winterse januarimaand voor het Oosten van Nederland, alvorens we  bijna naar voorjaarsachtige temperaturen gaan. Of herfstachtig, net wat voor weer het daarbij is.
Ik denk dat over een tijdje kwakkelend verder gaat met de winter, over een week of twee, winter neemt effe een pauze :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof


Powered by EzPortal