Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181599 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Marcellang

Citaat van: zwoof op di 24 jan 2017 - 09:57
10-daagse EC00 de Bilt:

Oper en Control gisteren bovenin. Vandaag weer onderin op de midden LT.  En zo gaan we met vrij 'normaal' winterweer richting de volgende wintermaand, Februari. ;) (Januari ligt tot nu toe met het maandgemiddelde bijna 2 graden onder normaal)
Zo is het  :D en dat noemen we nah winter op zijn Hollands,en zelfs onder normaal  :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

TaL

zozo, Vlissingen momenteel de koudste plek van Nederland  ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jones

Hier vanochtend enkele sneeuwbuitjes, genoeg voor tijdelijk filterdun wit laagje. Nog niets tegen de 50cm in de Botrange op de Hoge Venen...

Edwin

In en in triest weer dit....volgende week de bezem er maar eens door.
Never Stop Exploring

hesselsjoerd

Hier aanvriezende vloeibare mist, nog nooit eerder gezien.

Edwin

Never Stop Exploring

hesselsjoerd

De mist die zorgt voor rijpvorming lijkt me vast haha

Unknown-user1778

Citaat van: Edwin op di 24 jan 2017 - 11:46
In en in triest weer dit....volgende week de bezem er maar eens door.

Ik ben bang dat die bezem 'exit winter 2016-2017' in gedachte heeft  :P :D
Ik kan eerlijk gezegd niet wachten totdat de lente weer begint! nog een maandje volhouden  :( :D :D

Armand

Citaat van: dennis089 op di 24 jan 2017 - 13:35
Ik ben bang dat die bezem 'exit winter 2016-2017' in gedachte heeft  :P :D
Ik kan eerlijk gezegd niet wachten totdat de lente weer begint! nog een maandje volhouden  :( :D :D

Die bezem zat al een hele lange tijd ergens op LT, maar komt uiteindelijk toch steeds dichterbij. Nu staat hij gepland zo rond het weekend.

EC00 probeert het nog om te keren door een apart laagje te vormen en wat hogedrukuitbouw richting Scandinavië, na het weekend. Het is het allemaal nèt niet op deze kaart:


EC krijgt overigens ook niet veel steun in dit scenario.
Eind van de run doet het ook nèt niet:


Allemaal van die kaarten waarbij de grens van winterweer ergens boven Duitsland ligt. Kleine verschuivingen kunnen dan grote gevolgen hebben. Het is echter best een vertekend beeld (momenteel), omdat eigenlijk alleen EC de vorstgrens zo dichtbij laat komen. We zullen er dus voorlopig vanuit moeten gaan dat de bezem er inderdaad even doorgaat. ;)

Lothiriel

Citaat van: Edwin op di 24 jan 2017 - 11:46
In en in triest weer dit....volgende week de bezem er maar eens door.

Die bezem bestaat vooralsnog uit 9-10 graden en regen. Dat vind ik pas écht triest weer  :-[
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Edwin

Citaat van: Lothiriel op di 24 jan 2017 - 14:15
Die bezem bestaat vooralsnog uit 9-10 graden en regen. Dat vind ik pas écht triest weer  :-[

Dat is tenminste aangenamer qua temperatuur en regenen doet het toch niet de hele dag. Hele dag dat vieze, saaie en grijze schijtweer met temperaturen amper boven nul zoals vandaag...kan me echt niet voorstellen dat mensen dat nou fijn vinden.
Never Stop Exploring

dondertje127

Naast weerstation Twente toch nog onverwacht een leuk statistiekje ook voor Deelen (plaatje onderaan):

Het nachtelijk kouderecord in Deelen is voor de 23e januari dit jaar gebroken


Gisteravond wel wat gemiezer gehad, nauwelijks ijzel.

Overigens erg jammer dat het nu vochtig is met die dooi. De sneeuwlaag is nu wel wat aan het slinken. De laatste restjes zijn nog altijd te zien op enkele daken, en het is nog altijd wit, zij het allemaal iets minder.

Er ligt toch nog altijd 5 cm sneeuw (zojuist gemeten) op onaangetaste plaatsen, en natuurlijk nog de sneeuwpoppen en de hopen sneeuw die aan de kant geschoven zijn met sneeuwschuiven langs alle wegen en fietspaden. Ook in tuinen ligt op veel plekken nog sneeuw. De sneeuw zal de komende dagen denk ik wel weg smelten helaas. Maar in de bossen levert het ondanks de mist en het grijze weer alsnog mooie plaatjes op, vooral rondom kasteel Biljoen bijvoorbeeld, ook met sneeuwijs op het water :)

Tot slot, tot gisteren toe hebben we toch een best redelijke winter gehad deze winter, zeker vergeleken met de afgelopen 3 jaar. We zijn nu halverwege zo'n beetje maar de eerste helft van de winter was toch vrij aardig voor mijn belevenis zeker sinds de 12e en de sneeuw en kou begin deze maand.

Sja, dan zit februari er ook al aan te komen, niet normaal. het gaat zo snel allemaal. Benieuwd of het een interessante maand wordt qqua winterweer, maar vooral ook naar of er diverse grote mooie winterse buien komen die wat Maarts aan doen. Maar natuurlijk hoop ik eerst nog wel op veel vorst en een nieuwe dikke laag sneeuw de eerste helft van februari. De eerste dagen lijkt het er in ieder geval helaas niet op.

Edit: Aanpassing en toevoeging.

Marsel

Vanmorgen heerlijk in het zonnetje langs de waterkant gestaan. Volledig windstil, zonnig en al snel bijna 7 graden(!). Voor de eerste keer dit jaar ontstonden er boven land boven de warmste plekken zelfs een paar platte stapelwolken met lage basis. Voelde al met al heerlijk lente-achtig aan. Vogels zongen het hoogste lied.

Jammer genoeg kwam begin van de middag die grijze kille ellende vanuit het oosten binnen, en viel het allemaal stil. Wat een ranzigheid na al die zon de laatste dagen. Ook ik heb nu het punt bereikt waarbij ik wel klaar ben met dit wintertje. Laat die verzachting maar komen want het ijs is hier toch al naar de filistijnen.  ;D

Armand

Grijze prut hou ik ook niet van. Afgelopen dagen waren heerlijk, gelukkig komen deze wel nog terug vanaf morgen. Overdag zelfs weer iets hogere temperaturen, kan ook lekker zijn.

Winter mag van mij nog wat pogingen doen, op mijn 'verlanglijstje' ontbreekt er nog 1 ding: een mooi pak sneeuw van meer dan 5cm. De rest (zoals ijzel, sneeuwbuien, ijsdagen, flinke vorst, enz.) heb ik al gehad ;D

Als de winter dan een poging doet, dan wel in de vorm van afgelopen dagen (met zon dus), of echt de diepvries in.

Als we terug naar de realiteit gaan, zien we de kans op warm weer en regen echter toenemen, ook niet geweldig. Nee, doe mij dan maar gewoon zon overdag en vorst in de nacht ipv terugkerend herfstpatroon ;)

TaL

Opvallend dat Vlissingen het vandaag echt koud houdt :) Daar gaan hellmannen gescoord worden
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dondertje127

Ik hoop dat de koude lucht woensdag, donderdag en vrijdagmorgen nog droog is zoals de afgelopen 2 weken, zodat de sneeuw er dan eventueel nog ligt. Als het vrijdag nog wit is, dan hebben we precies 2 weken volgemaakt met een witte wereld.

We zitten nu op dag 11 en een kwart.


Edit: Ik zie op teletekst dat er op Terschelling sneeuw valt en in Den Helder motsneeuw? Zal wel uitsneeuwende mist zijn denk ik. Op de cams nauwelijks iets te zien.

zwoof

Citaat van: TaL op di 24 jan 2017 - 16:44
Opvallend dat Vlissingen het vandaag echt koud houdt :) Daar gaan hellmannen gescoord worden

Komende dagen nog fijn wat hellmannetjes sprokkelen, met heel misschien nog een ijsdag hier of daar. Daarna maar ff in de gebruikelijke tussentijdse winterslaap. In elk geval tot alle West en/of Zuid, zuid-west ellende weer voorbij is.  8)




SniperEye

Hoewel de winter nog even duurt moet er toch wel wat meer aanstaande zijn dan de twijfelachtige kaartjes van nu. Ik herken wat Marsel schrijft. Zowel zaterdag als zondag een paar uur gewandeld in de zon. Om bij weg te smelten :)

Lothiriel

Citaat van: Edwin op di 24 jan 2017 - 15:32
Dat is tenminste aangenamer qua temperatuur en regenen doet het toch niet de hele dag. Hele dag dat vieze, saaie en grijze schijtweer met temperaturen amper boven nul zoals vandaag...kan me echt niet voorstellen dat mensen dat nou fijn vinden.

Da's waar, vandaag was vér van aangenaam. Maar 9 graden en regen vind ik net zo niet fijn, neemt niet weg dat je een punt hebt hoor. Maar ik heb liever koud, of als dat niet kan, dan liever meteen 15+. 5 à 10 graden is zo'n beetje m'n minst favoriete temperatuur, te fris voor aangenaam te zijn en tegelijk te zacht voor elke vorm van winterse perikelen.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Edwin

Regen spoelt wel mooi al die zooi eens weg. Nog steeds sneeuwresten hier en allemaal van die hopen met zwarte troep en ander straatafval. En al dat vieze zout...
Never Stop Exploring

Powered by EzPortal