Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181553 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

xzaz

Citaat van: Død Snø op ma 23 jan 2017 - 18:40
Wageningen 0,5 graden en regen....hoe kan dat? Weer een smeltlaag ofzo?
hele warme bovenlucht, lente temps.
De winter is nog niet eens begonnen!

TMCThomas

Citaat van: xzaz op ma 23 jan 2017 - 18:42
hele warme bovenlucht, lente temps.
Ik dacht dat ze vanavond wat lichte sneeuw verwachte? daalt de temperatuur van de bovenlucht nog? Hier trouwens net wat ijsregen.

Armand

Citaat van: Død Snø op ma 23 jan 2017 - 18:40
Wageningen 0,5 graden en regen....hoe kan dat? Weer een smeltlaag ofzo?

Citaat van: TMCThomas op ma 23 jan 2017 - 18:49
Ik dacht dat ze vanavond wat lichte sneeuw verwachte? daalt de temperatuur van de bovenlucht nog? Hier trouwens net wat ijsregen.

De bovenluchten zijn gewoon onder 0 dacht ik. Mogelijk probleem is dat de wolkentoppen waaruit de neerslag valt niet hoog genoeg zijn. Daardoor is het ook niet koud genoeg (niet ver genoeg onder 0) in de top van de wolk, waardoor waterdamp nauwelijks tot ijskristallen kan veranderen. Voor sneeuw moeten of de toppen dus hoger uitkomen, of de bovenluchten nog verder afkoelen. Of dat gaat gebeuren is een twijfelgeval.

Vanuit het Noorden trekken ook buien binnen. Deze horen bij het hoogtelaag en hebben dan (waarschijnlijk?) wat hogere toppen, waardoor daar wel (natte) sneeuw mogelijk is.

ron12

NIJMEGEN iJZEL WORDT GLAD HIER   :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

JB-7aar


Gerard1995

Serieuze gladheid hier.....! Klinkers beginnen helemaal te glimmen na het beetje ijsregen!! :o Kijk uit als je de weg op gaat (Wat ik helaas ook nog moet)...
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Johannes96

Wordt toch een redelijk groot neerslaggebied lijkt het wel. Nu op 15km hier vandaan. Eens kijken wat er uit komt, is best actief frontje zo te zien.

EDIT: lichte natte sneeuw.

Edwin

Misschien wel dubbele cijfers eind van de maand. Als het dan toch gaat dooien, dat zou we beter zijn :). beter dan 4/5 graden
Never Stop Exploring

zwoof

Citaat van: Edwin op ma 23 jan 2017 - 21:16
Misschien wel dubbele cijfers eind van de maand. Als het dan toch gaat dooien, dat zou we beter zijn :). beter dan 4/5 graden

Heb je ook de regen erbij gezien? Dat is wel de prijs die je betaalt  ;D
FF een paar weekjes de bezem erdoor en dan aan het eind de grote winterklapper wat mij betreft  8)

10 daagse de Bilt:


Vorst gaat er tegen het weekend uit.  Oper het warmste lid op de midden LT.

Edwin

Ja, als het 4,5 of 6 graden zou zijn, dan zou het ook regenen, dus als het geen winter is/mag zijn en het gaat dooien, dan vind ik het prima als het rond de 12 graden wordt. Af en toe regen/wind neem ik dan maar voor lief. Op zich is dat ook niet alles, maar saaie en mistig grijze weer kan me gestolen worden
Never Stop Exploring

Remy

Mooie ijsbaan hier.Gelukkig heb ik zat hout hier binnen liggen.Alsof een glasplaat met smeervet voor de deur ligt.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Bacci

Wel enorme spreiding van dubbele cijfers tot diepvries...

Marcellang

Citaat van: Bacci op ma 23 jan 2017 - 22:35
Wel enorme spreiding van dubbele cijfers tot diepvries...
Leuk he, alleen de eerste 3 dagen geven je een kleine zekerheid  ;D
Ik kan me niet heugen wanneer voor het laatst het een periode zo onzeker was  :)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: Edwin op ma 23 jan 2017 - 22:26
Ja, als het 4,5 of 6 graden zou zijn, dan zou het ook regenen, dus als het geen winter is/mag zijn en het gaat dooien, dan vind ik het prima als het rond de 12 graden wordt. Af en toe regen/wind neem ik dan maar voor lief. Op zich is dat ook niet alles, maar saaie en mistig grijze weer kan me gestolen worden

Met name de warme leden (Oper en control) berekenen regen in deze pluim. De gemiddelde leden berekenen vrijwel geen neerslag. Als ik mag kiezen, heb ik liever het iets koudere en rustige weertype. Ik hou niet zo van regen en wind.  ;)

Bacci

Citaat van: zwoof op ma 23 jan 2017 - 22:48
Met name de warme leden (Oper en control) berekenen regen in deze pluim. De gemiddelde leden berekenen vrijwel geen neerslag. Als ik mag kiezen, heb ik liever het iets koudere en rustige weertype. Ik hou niet zo van regen en wind.  ;)

Inderdaad, zo'n oost europese weertype vind ik heerlijk, maar de afgelopen dagen waren ook heerlijk.
Wel gelijk andere sfeer, ook leuk  ;)

Global warming

Citaat van: Bacci op ma 23 jan 2017 - 23:04
Inderdaad, zo'n oost europese weertype vind ik heerlijk, maar de afgelopen dagen waren ook heerlijk.
Wel gelijk andere sfeer, ook leuk  ;)

Toch vreemd dat sommigen de afgelopen periode als echt winters typeren. In historisch perspectief was dit een kwakkelweek die waarschijnlijk gevolgd wordt door een te warme periode.

Zou mijn nickname toch enige waarheid bezitten? 

vossejongk

Citaat van: Global warming op di 24 jan 2017 - 00:03
Toch vreemd dat sommigen de afgelopen periode als echt winters typeren. In historisch perspectief was dit een kwakkelweek die waarschijnlijk gevolgd wordt door een te warme periode.

Zou mijn nickname toch enige waarheid bezitten? 

Warmer -> ijskappen smelten -> Golfstroom stopt -> ijstijd

Dus nee, het gaat kouder worder ;)

zwoof

Citaat van: Global warming op di 24 jan 2017 - 00:03
Toch vreemd dat sommigen de afgelopen periode als echt winters typeren. In historisch perspectief was dit een kwakkelweek die waarschijnlijk gevolgd wordt door een te warme periode.

Zou mijn nickname toch enige waarheid bezitten?

Hierbij een verklaring waarom sommigen deze periode als typisch winters hebben ervaren. :)
(edit: en de min 10,8 van 23 januari is zelfs een historisch minimum op deze datum voor dit station. ) Zie:

https://weerstatistieken.nl/twenthe/2017/januari

zwoof

Maastricht kan een ijsdag bijschrijven.  :)


zwoof

10-daagse EC00 de Bilt:



Oper en Control gisteren bovenin. Vandaag weer onderin op de midden LT.  En zo gaan we met vrij 'normaal' winterweer richting de volgende wintermaand, Februari. ;) (Januari ligt tot nu toe met het maandgemiddelde bijna 2 graden onder normaal) 

Powered by EzPortal