Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 181563 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

F.Fredje

Citaat van: Remy op zo 22 jan 2017 - 14:08
Gelukkig hebben we nog hout zat over van voorgaande winters,denk dat er momenteel een goede 150m3 op ons terrein ligt.En dan schat ik dat nog zuinig in :D
Tjonge jonge, ik word al moe als ik er aan denk aan hoeveel werk het moet zijn geweest om dat te stouwen. ;D

dondertje127

Even geteld, 15 van de 21 nachten in Deelen heeft het gevroren. Met vandaag erbij is dat al de 16e nacht met nachtvorst in 22 nachten deze maand, waarvan er 8 matige vorst opleverde met vandaag meegeteld. Dat is toch behoorlijk, ook voor veel andere plaatsen.

Jammer dat de meeste dagen dan weer geen ijsdagen zijn, "slechts" 4 ijsdagen. Hoe komt het toch dat de temperatur overdag zo hoog oploopt? En ondanks al die hoge temperaturen is het nog steeds wit, zij het wel nu minder dan eerst. Wonderbaarlijk is het wel.

Bron

Remy

Citaat van: F.Fredje op zo 22 jan 2017 - 15:14
Tjonge jonge, ik word al moe als ik er aan denk aan hoeveel werk het moet zijn geweest om dat te stouwen. ;D
Veel..  maar het is wel eerlijk en leuk werk.Beetje jammer dat de staat nu particulieren hier heeft verboden te kappen.Voordeel is dat we niet meer het bos in hoeven.
Super makkelijk dit :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

winter

In mijn regio kan er al op een toch paar plekken al massaal geschaatst worden.
Check ed nieuws als je beelden wilt zien.

F.Fredje

Citaat van: dondertje127 op zo 22 jan 2017 - 15:35
Even geteld, 15 van de 21 nachten in Deelen heeft het gevroren. Met vandaag erbij is dat al de 16e nacht met nachtvorst in 22 nachten deze maand, waarvan er 8 matige vorst opleverde met vandaag meegeteld. Dat is toch behoorlijk, ook voor veel andere plaatsen.

Jammer dat de meeste dagen dan weer geen ijsdagen zijn, "slechts" 4 ijsdagen. Hoe komt het toch dat de temperatur overdag zo hoog oploopt? En ondanks al die hoge temperaturen is het nog steeds wit, zij het wel nu minder dan eerst. Wonderbaarlijk is het wel.

Bron
Wat mij de laatste paar winters opvalt is dat de zon, zelfs in januari, nog relatief veel warmte geeft. In plaats van zonnevlekken hebben we te maken met coronal holes. Zou daar een oorzaak kunnen liggen?

Remy

Citaat van: F.Fredje op zo 22 jan 2017 - 16:23
Wat mij de laatste paar winters opvalt is dat de zon, zelfs in januari, nog relatief veel warmte geeft. In plaats van zonnevlekken hebben we te maken met coronal holes. Zou daar een oorzaak kunnen liggen?
Gedurende onze winter staat momenteel de zon het dichtstbij de aarde.Misschien is het die paar procent meer warmte die je voelt.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

zwoof

Vorst op 2 m is weer terug. Op 10 cm bijna niet weggeweest vandaag hier.  De glijbaan van mijn zoon gewoon nog intact gebleven.   :)   

Joep

Sneeuwsignaal morgen avond zuiden van het land

kaartje via d de bruin

Remy

Citaat van: zwoof op zo 22 jan 2017 - 16:42
Vorst op 2 m is weer terug. Op 10 cm bijna niet weggeweest vandaag hier.  De glijbaan van mijn zoon gewoon nog intact gebleven.   :)   


Het wordt mager hier,maar de sneeuw is nog niet weg geweest.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Marcellang

Citaat van: Remy op zo 22 jan 2017 - 15:56
Veel..  maar het is wel eerlijk en leuk werk.Beetje jammer dat de staat nu particulieren hier heeft verboden te kappen.Voordeel is dat we niet meer het bos in hoeven

Jammer dat je bij mij niet met een vrachtwagen kan komen, heerlijk zoveel hout  :D
Maar het hout ook niet op zo met dat mooie weer  :P
Tact -1,5 C
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: Remy op zo 22 jan 2017 - 16:58
Het wordt mager hier,maar de sneeuw is nog niet weg geweest.

Neuh this niet veel meer, maar toch..... Een beetje wittigheid en ijs geeft gewoon een winterse ervaring.

Huidige sneeuwdek NL (wat er nog van over is):

Bacci

Temperatuur stijgt dan wel heel snel overdag maar daalt ook weer erg snel aan begin van de avond.

dondertje127

Op bepaalde grote plekken ligt nog altijd meer dan een gebroken dek hierzo, op onaangetaste plekken door mensen nog altijd centimeters dik pak sneeuw. Dus dat gebroken dek hier op het plaatje geeft wederom een vertekend beeld.

Armand

Citaat van: dondertje127 op zo 22 jan 2017 - 19:32
Op bepaalde grote plekken ligt nog altijd meer dan een gebroken dek hierzo, op onaangetaste plekken door mensen nog altijd centimeters dik pak sneeuw. Dus dat gebroken dek hier op het plaatje geeft wederom een vertekend beeld.

Kaartje is inderdaad een vertekend beeld. Op de Vaalserberg nog steeds een centimeter of 12 aan sneeuw. Net wat meer dan een gebroken sneeuwdek...... ;D

zwoof

Op sommige plaatsen logischerwijs een vertekend beeld. Zoals ook bij ons achter het huis, daar ligt nog wel meer dan 30 cm, want zeker 10 stoeptegels zijn nog wit.  ;D

Op 10 cm alweer beneden de min 10 inmiddels:


dondertje127

Citaat van: zwoof op zo 22 jan 2017 - 20:05
Op sommige plaatsen logischerwijs een vertekend beeld. Zoals ook bij ons achter het huis, daar ligt nog wel meer dan 30 cm, want zeker 10 stoeptegels zijn nog wit.  ;D

Op 10 cm alweer beneden de min 10 inmiddels:

Knip

Ja, waar de sneeuwpop heeft gestaan denk ik? :)

Hier gelukkig nog op alle plaatsen waar het nog wit kan zijn, zelfs nog steeds op heggen.

Vreemd hoor, zo stijgt de temperatuur naar dik in de plus, en zo snel als de stevige vorst verdwijnt zo is het er weer.

Arend

Citaat van: zwoof op zo 22 jan 2017 - 20:05
Op sommige plaatsen logischerwijs een vertekend beeld. Zoals ook bij ons achter het huis, daar ligt nog wel meer dan 30 cm, want zeker 10 stoeptegels zijn nog wit.  ;D

Op 10 cm alweer beneden de min 10 inmiddels:

Temperatuur gaat hier nu ook op 2m hard onderuit. Onderaan nog een satellietfoto van vandaag waarop het sneeuwdek goed te zien is. Afgelopen dagen werden delen van Nederland nog deels toegedekt door bewolking op het moment dat er een foto werd gemaakt, maar bij de foto van vandaag is het zo goed als onbewolkt en is duidelijk te zien waar de meeste sneeuw(resten) nog te vinden is/zijn.

Bron (en groter formaat) van de foto: https://lance.modaps.eosdis.nasa.gov/imagery/subsets/?subset=AERONET_Cabauw.2017022.terra.250m.jpg&vectors=coast%2Bborders
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Citaat van: Arend op zo 22 jan 2017 - 21:27
Temperatuur gaat hier nu ook op 2m hard onderuit. Onderaan nog een satellietfoto van vandaag waarop het sneeuwdek goed te zien is. Afgelopen dagen werden delen van Nederland nog deels toegedekt door bewolking op het moment dat er een foto werd gemaakt, maar bij de foto van vandaag is het zo goed als onbewolkt en is duidelijk te zien waar de meeste sneeuw(resten) nog te vinden is/zijn.

Bron (en groter formaat) van de foto: https://lance.modaps.eosdis.nasa.gov/imagery/subsets/?subset=AERONET_Cabauw.2017022.terra.250m.jpg&vectors=coast%2Bborders

Dank Arend. Dat geeft het beeld waar er nog sneeuw ligt inderdaad duidelijk weer en komt overeen met de bedekking op het kaartje van het KNMI zo te zien.

Marcellang

Is er iemand die weet of er motregen in N/H valt"?
En heeft iemand voor de gein buienradar 24 uur vooruit gezien  ;D :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Bacci


Powered by EzPortal